Red Frostraven Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Man kan bevise at alt etter universets startpunkt, som folk flest forklarer som "Det store panget" har en logisk vitenskapelig forklaring, og trenger derfor ingen gud for å bortforklare noe som helst. Det eneste man for tiden ikke kan bevise er hva som har skjedd før det store panget, eller hva som er utenfor univ... 9471176[/snapback] DER kommer Blaahval inn. Han startet the big bang, med den viten at alt i verden skulle gå slik det gikk. Hyll Blaahval! Det høres litt teit ut når man sier det uten å virkelig, virkelig mene det. Men så igjen... For meg som ateist høres det like teit ut når religiøse spekulerer i samme baner..: "Guden vår, som ikke påvirker verden i noen øyenseelig forstand, stod bak the big bang." ... Nesten så jeg begynner å bli mørkredd... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg kom i en ganske kraftig diskusjon med læreren min i krl her om dagen. Jeg mente at det kan bevises at gud ikke finnes gjennom det at nesten alt i Bibelen kan motbevises på en vitenskapelig måte, er dere enig med meg? Hvis ikke, kom gjerne med synspunkter ^^ 9455021[/snapback] Først må vi bli enige om hvilken gud det er snakk om. Religiøse er utrolig flinke til å skifte hatter når de diskuterer Guds eksistens, men man må skille mellom gud som et filosofisk prisnipp og Jehova, den lokale stammeguden til Jødene. Gud som filosofisk prinsipp kan vi ikke motbevise, fordi denne guden eksisterer uavhengig av spesifikke menneskelige tolkninger og omgår dermed bl.a. bibelske problemer. Gud skapte universet og det var det. Noe slikt er umulig å motbevise. Men Jehova er det annerledes med. Kan vi bevise at det ikke finnes firkanter med sirkelform fordi det er umulig, så kan vi også bevise at det ikke finnes en gud som er god, men samtidig tillater (og hjelper til med) så mye lidelse. I seg selv undergraver ikke dette troen på at en gud kan finnes, men det undergraver troen på en god gud. Og siden det som regel er Jehova vi diskuterer, og han liksom skal være god, så betyr jo det litt. Og så er det alle andre feil og selvmotsigelser i bibelen. Troen på Gud kan kun overleve kritikk om den løsrives fra bibelen og andre hellige skrifter. Her er forresten en bra link: http://atheism.about.com/od/atheismmyths/a/omniscience.htm Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Zeitgeist the movie - del 1 Masse flotte argumenter mot kristendommen. I følge den filmen var det ingen jesus. Jesus var bare, som horus (fra gammel egyptisk religion), et symbol på solen. Endret 30. september 2007 av FLarsen Lenke til kommentar
Bondegutt Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 At verda ikkje er god, er på grunn av menneska sin frie vilje. At menneske har fri vilje beviser ikkje at det ikkje finst ein Gud. Og at menneska brukar sin fridom til å velja bort det som er rett, motbeviser heller ikkje at det finst ein Gud. Om det er dommedagen de sikter til når de seier at Gud ikkje er god viss han finst: Det er heilt på sin plass at Gud har laga lovar (eit samfunn med fri vilje er avhengig av lovar), og at lovane vert handheva (ved dommedag). Kva hadde vel lovane hatt å seie for menneska dersom Gud var likegyldig til dei? Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) At verda ikkje er god, er på grunn av menneska sin frie vilje. Men kjære deg, da. Du forstår vel at påstander om fri vilje bare hører til i barnehagen og på søndagsskolen hvis de ikke kan argumenteres for? At menneske har fri vilje beviser ikkje at det ikkje finst ein Gud. Og at menneska brukar sin fridom til å velja bort det som er rett, motbeviser heller ikkje at det finst ein Gud. Jøie meg. Du har visst heller ikke forstått at påstander om gud ikke trengs å motbevises sålenge de ikke er bevist. Endret 2. oktober 2007 av vinterriket Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 At verda ikkje er god, er på grunn av menneska sin frie vilje. At menneske har fri vilje beviser ikkje at det ikkje finst ein Gud. Og at menneska brukar sin fridom til å velja bort det som er rett, motbeviser heller ikkje at det finst ein Gud. Om det er dommedagen de sikter til når de seier at Gud ikkje er god viss han finst: Det er heilt på sin plass at Gud har laga lovar (eit samfunn med fri vilje er avhengig av lovar), og at lovane vert handheva (ved dommedag). Kva hadde vel lovane hatt å seie for menneska dersom Gud var likegyldig til dei? 9619346[/snapback] Jaha? Jeg ser at du prøver å argumentere for dine meninger, men jeg er ikke så sikker på at du faktisk er i stand til det. Ondskapen eksisterer fordi at menneskene har fri vilje sier du? Vel, er det ikke Gud som tross alt har skapt Satan? Hadde ikke Gud skapt Satan så hadde ikke menneskene hatt noe vondt å velge i. Vi ville likefullt hatt fri vilje, men vi ville bare ikke visst at det var noe vondt å velge i. Samtidig så er Gud også allmektig i følge Bibelen og det sies også at den som ber skal bli hørt. Likevel så sulter den største delen av Afrikas befolkning, noe Gud burde og skulle ha gjort noe med ifølge sine lovnader og evner. Enten så er Bibelens fremstilling av Gud feilaktig eller så farer Gud med løgn. Det er ikke dommedag jeg sikter til når jeg sier at Gud ikke er god om han eksisterer. Årsakene til at jeg mener Gud er ondskapsfull hvis han eksisterer er mange men for å nevne noen. * Han lokket Adam og Eva til å spise frukter for å kaste dem ut i fra Edens hage. Hvilket annet motiv hadde Gud for å sette opp en felle han visste de ville gå i, annet enn kynisme? Jeg vil si at det er ganske kynisk. Det blir som å sette en sekk med mat foran et menneske som ikke har spist på en uke å si at h*n ikke får spise av sekken med mat. * Gud nekter å redde mennesker som er i nød. Tusenvis av barn dør av sult hver dag. Det er ikke så mange muligheter her: 1. Gud liker det han ser, 2. Han hører ikke bønnene våre, 3. Han eksisterer ikke, 4. Han hører bønnene, men orker ikke/gidder ikke/vil ikke gjøre noe med det, 5. Han kan ikke gjøre noe med det(ergo han er ikke allmektig). Ingen av disse løsningene er særlig positive i teistisk sammenheng. * Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt. 5 Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den eldste sønn av farao som sitter på sin trone, til den eldste sønn av trellkvinnen som står bak kvernen, og alle de førstefødte dyr i buskapen. Kjærligheten selv ikke sant? * Det er påskehelg for Herren. 12 For samme natt vil jeg gå gjennom Egypt og slå i hjel alle førstefødte i landet, både av folk og fe; og over alle gudene i Egypt vil jeg holde dom. Jeg er Herren. Du skal elske din neste som deg selv så lenge han ikke er Egypter og det er påske, pluss at du selvfølgelig er Herren den barmhjertige. Kjærlighet? Tja, jeg vil si at det høres mer ut som en blodtørstig og gretten faen jeg da. * Samuel sa til Saul: «Det var meg Herren sendte for å salve deg til konge over hans folk, over Israel. Lyd nå Herrens ord. 2 Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» Joda, Herren er en snill Gud, vi liker alle slike som oppfordrer til barnedrap, ikke sant? Jepp, jepp, jepp ... Det er nok de kristne som har ett forklaringsproblem både i forhold til Guds eksistens og eventuelle motiver og godhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå