Gå til innhold

Deres mening om fildeling?

Espp

Anbefalte innlegg

Hva er deres mening om fildeling?

Burde dette være lov, eller burde det bli stopp på delingen? Mange musikere/filmskapere ønsker på mange måter at fildeling skal bli slutt på, men de laster ned musikk/Filmer selv! (Snakker ikke om alle når jeg sier den kommentaren, men vet at veldig mange laster ned selv om de driver med film/Musikk selv)

Litt ironiskt, men det er den absolutt billigste og beste(?) måten å skaffe musikk på.

Jeg personlig mener at fildeling er en helt herlig. Andre som har et annet syn på dette?

* Gi beskjed hvis denne ligger feil, så etter en bedre plass for denne. :)

Endret av julelys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt ironiskt, men det er den absolutt billigste og beste(?) måten å skaffe musikk på.

Jeg personlig mener at fildeling er en helt herlig. Andre som har et annet syn på dette?

9454848[/snapback]

Greit nok at det er fint for deg, men herlig? Og beste? Hva med artistene?

Hvis noe sånt skal bli lovlig må artistene betales fra statsbudsjettet.

Jeg skal ikke komme med noen pekefingre, men det er tross alt folk som jobber for den musikken du laster ned - uten at de får noe tilbake for det.

Lenke til kommentar
Tja, greit nok så lenge man kjøper det man liker og ellers ville ha kjøpt. Musikk, film og software lager seg ikke selv.

9454863[/snapback]

Men hvis man likevell skal kjøpe det man vil ha, hvorfor laste det ned da?

9454880[/snapback]

Prøve ut på forhånd? Ikke det at jeg tror det er så mange som har selvdisiplin nok til å gå i butikken og betale for noe de allerede har skaffet seg på annet vis da.

Så har man jo tilfellene når det gjelder kostbar software som en privatperson aldri ville hatt råd til å kjøpe. La oss si at en student laster ned noe slikt. Når han kommer ut i arbeidslivet og skal velge verktøy til jobben sin vil han sannsynligvis velge det som han har gjort seg kjent med på ulovlig vis. Og da blir det kjøpt lisenser.

Men trenger vi en slik tråd til?

https://www.diskusjon.no/index.php?search=p...=search&start=0

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Argument mot fildeling (av beskyttet materiale)

1: bryter det norsk lov er det galt så du skal ikke gjøre det.

2: Etisk sett mener noen at det er feil å tilegne seg noe på bekostning av andre.

3: Du får support på produktet. Feks patcher o.l. til spill.

Argumenter for fildeling (av beskyttet materiale)

1: mpt 1 over. Folk bryter de reglene de mener er tull, og er det mange nok som bryter en regel så bør kanskje regelen skiftes.

2: mtp 2 over. Hvis man har som utgangspunkt at man ikke hadde tilegnet seg det uansett om det var tilgjengelig eller ikke så er det ingen som taper på det, og det etiske problemet blir borte.

3: det fungerer som reklame, man får øynene opp for band/produsenter/skuespillere/etc som man ellers aldri hadde oppdaget, noe som igjen kan føre til økt salg hvis man ser mer av det samme i butikken.

4: crakede ting har ikke slike fæle kopibeskyttelser. Det fører til mindre frustrasjon og mindre slit på hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...