Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe nye høytalere i bilen! Maks 5000,-

Moggidogg

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt meg en Renault Megane 97mod. og tenkte jeg skulle oppgradere bilen på lydfronten. Det jeg trenger er ny CD spiller(som er bra og pen) + anlegg. Jeg kan heller ikke koble anlegg i bil, så en manual hadde vært flott:)

Maks pris for hele sulamitten=5000,-

Håper noen kan hjelpe meg :)

Endret av Moggidogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som spiller er Pioneer DEH-2900MP grei.

Den er ganske rimelig, leser mp3, og er etter min mening pen å se på.

Liker du ikke det røde lyset så kan du gå for DEH-2920MP, som er akkurat den samme spilleren, til samme prisen, bare med grønt lys i stedenfor.

Før jeg vil anbefale noe mer vil jeg gjerne vite hvor du har plass til høyttalere, og hvor store du har plass til.

En annen ting som kan være greit å vite er hvilke krav du stiller til lyden.

Skal den være veldig ren og "korrekt", eller er det viktigere at du kan spille høyt?

Sub kan du forresten ikke forvente til denne prisen, for det går gjerne 2-4000kr bare i forsterker som klarer å drive både høyttalere og sub; og i tillegg vil du vel ha gode høyttalere.

Da står du ikke igjen med mye penger etterpå ...

Det går, men det kan bli trangt budsjett.

I tillegg må du ha kabler, og varene fraktet, så om et ingår i budsjettet på 5000 kan det være greit å vite på forhånd.

Lenke til kommentar
Som spiller er Pioneer DEH-2900MP grei.

Den er ganske rimelig, leser mp3, og er etter min mening pen å se på.

Liker du ikke det røde lyset så kan du gå for DEH-2920MP, som er akkurat den samme spilleren, til samme prisen, bare med grønt lys i stedenfor.

Før jeg vil anbefale noe mer vil jeg gjerne vite hvor du har plass til høyttalere, og hvor store du har plass til.

En annen ting som kan være greit å vite er hvilke krav du stiller til lyden.

Skal den være veldig ren og "korrekt", eller er det viktigere at du kan spille høyt?

Sub kan du forresten ikke forvente til denne prisen, for det går gjerne 2-4000kr bare i forsterker som klarer å drive både høyttalere og sub; og i tillegg vil du vel ha gode høyttalere.

Da står du ikke igjen med mye penger etterpå ...

Det går, men det kan bli trangt budsjett.

I tillegg må du ha kabler, og varene fraktet, så om et ingår i budsjettet på 5000 kan det være greit å vite på forhånd.

9455268[/snapback]

Supert svar! Likte den spilleren du viste meg. Det viktigste nå er bare å få noen veldig gode høytalere forran og bak i bilen(dvs. i dørene, eventuelt i hatthylla)

De bør ha god pen lyd som kan spilles litt høyt, men ikke så høyt som til bristepunktet. Subwoofer har jeg tenkt til å kjøpe senere så ingen hast med det:)

Størrelsen på høytaleren vet jeg ikke. Men på bildet ser det sånn ut på døra:

http://www.zett.no/auto/carforsale/viewIma...9921017#toolbar

Håper noen kan vise meg noen høytalere som funker bra, og som har en bra fin lyd med bass :)

Endret av Moggidogg
Lenke til kommentar

Ok, det ser for meg ut som om du skal klare å bruke 6" høyttalere der, men mål for sikkerhets skyld diameteren på høyttalerene før vi bestemmer oss helt.

En annen ting jeg må vite, er om det kun er den høyttaleren i døra, eller om det er en diskant plassert lengre opp på døra, på dashbordet eller et annet sted.

Det er ikke ekstremt viktig å vite, men det gjør det enklere å finne riktig løsning for bilen din.

Klart du kan ha diskantene liggende på dashbordet om du vil, eller du kan kjøpe koaksial selvom det oringalt er komponentset.

Ta av dørpanelet og finn frem en tommestokk; det skal være enkelt å demontere.

Som regel er det bare et par skruer i kantene som må løsnes før du kan ta det av.

Jeg antar at du vil ha forsterker som skal drive høyttalerene.

Det vil gi mer trøkk i lyden, og vil la deg spille høyere.

Høyttalere bak i hattehyllen kunne gått ann også, men da får du dårligere høyttalere om du skal ha framme i tillegg.

Å få lyden bakfra gir en helt annen følelse enn om den kommer forfra, så avhengig av hva du liker, så har vi et par valg.

Høyttalere forran og bak = greie høyttalere

Høyttalere forran = gode høyttalere

Høyttalere bak = gode høyttalere

Det sies av mange at koaksialer i hattehylla ikke er anbefalt, så det bør du ungå med mindre du har en diskant forran også.

Med en gang jeg får vite hvor store høyttalere du har plass til forran i dørene skal jeg sette opp et par alternaltiver til deg.

Både med høyttalere forran og bak, bare forran og med bedre spiller.

;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Ok, det ser for meg ut som om du skal klare å bruke 6" høyttalere der, men mål for sikkerhets skyld diameteren på høyttalerene før vi bestemmer oss helt.

En annen ting jeg må vite, er om det kun er den høyttaleren i døra, eller om det er en diskant plassert lengre opp på døra, på dashbordet eller et annet sted.

Det er ikke ekstremt viktig å vite, men det gjør det enklere å finne riktig løsning for bilen din.

Klart du kan ha diskantene liggende på dashbordet om du vil, eller du kan kjøpe koaksial selvom det oringalt er komponentset.

Ta av dørpanelet og finn frem en tommestokk; det skal være enkelt å demontere.

Som regel er det bare et par skruer i kantene som må løsnes før du kan ta det av.

Jeg antar at du vil ha forsterker som skal drive høyttalerene.

Det vil gi mer trøkk i lyden, og vil la deg spille høyere.

Høyttalere bak i hattehyllen kunne gått ann også, men da får du dårligere høyttalere om du skal ha framme i tillegg.

Å få lyden bakfra gir en helt annen følelse enn om den kommer forfra, så avhengig av hva du liker, så har vi et par valg.

Høyttalere forran og bak = greie høyttalere

Høyttalere forran = gode høyttalere

Høyttalere bak = gode høyttalere

Det sies av mange at koaksialer i hattehylla ikke er anbefalt, så det bør du ungå med mindre du har en diskant forran også.

Med en gang jeg får vite hvor store høyttalere du har plass til forran i dørene skal jeg sette opp et par alternaltiver til deg.

Både med høyttalere forran og bak, bare forran og med bedre spiller.

;)

9459641[/snapback]

Takk for svar! Ser ut til at det er 6" både forran og bak. Diskanten er jeg litt usikker på hvor sitter, men virker som den sitter i dashbordet. Men er ikke noe problem å ha diskanten oppe på dashbordet.

Endret av Moggidogg
Lenke til kommentar

Skal vi se; da starter jeg med et opsett bestående av frontsett, forsterker og spiller.

Beskrivelse:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Grunnen til at jeg bruker en annen spiller her er at budsjettet tillater det, og det vil lette tilkoblingen av subwoofer etterhvert.

I tillegg er det en bedre spiller.

Forsterkeren skal være kraftig nok til å drive høyttalerene bra, og sikringsmessig skal den ikke stoppe før ved 600W.

Men vi regner 2x75W, med 0,5% THD.

Høyttalerene skal spille rent, og om vi stoler på spesifikasjonene, så er det faktisk godt med bass. Pioneer er ikke de største trikserene når det kommer til tall, så det som står der er nok ganske riktig.

Spiller: Pioneer DEH-P5900MP - 2290,-

Forsterker: SAGA USC 9975 - 898,-

Høyttalere: Pioneer TS-A172C - 1290,-

Totalt: 4478kr + frakt

Eventuellt kan du kjøpe en billigere spiller, (Pioneer DEH-P40MP - 1390,-), og bedre høyttalere, (Infinity Kappa 65.7CS - 2595,-).

Noe som er å anbefale om du bryr deg mest om at det skal spille bra, og ikke er like pirkete på spilleren.

Så her får de velge mellom god spiller eller gode høyttalere.

Infinityhøyttalerene er noe av det bedre du får tak i, så det er nevnt.

Velger du alternaltivet jeg kom med, så kommer det på 4883,- + frakt.

Men bare så det er nevnt, så er det mye bedre høyttalere, som uten noen problemer kan drives av den SAGA forsterkeren.

Det eneste du må fire på er spilleren.

Du får et litt annet design og litt mindre instillinger å leke med, men jeg tror ikke du ville merket noe forskjell mellom de to lydmessig.

Så var det med høyttalere forran og bak.

Beskrivelse:

Spilleren har to linjutganger, som lar deg koble på egen forsterker til subben du skal kjøpe senere, og er ellers en ganske grei spiller til dette anlegget.

Forsterkeren yter 4x80W ved 2 Ohm, så siden høyttalerene er 2 Ohm skal du kunne spille relativt bra med denne forsterkeren.

Alternaltivet er å legge i 800kr til, for å få 4x130W; men det har du ikke råd til, for det kan ikke gå på bekostning av noe annet.

Høyttalerene bak skal være gode nok, og skal spille ned mot 50Hz, altså vil det trykke litt fra de.

JBL har etter min erfaring kanske fyldig og varm lyd, så disse vil gi god stemning bak.

Høyttalerene vil spille høyt, og på grunn av følsomheten vil bassen bli ganske god selv om du ikke har flust med forsterkerkraft.

Høyttalerene forran er av samme merke og serie som de bak, for å skape best mulig sammenheng i lydbildet.

De spiller ikke like lavt som de bak, men forskjellen er bare 5 Hz.

2 Ohm også på disse, så du skal kunne dra 80W RMS forran også, og bassen skal bli god forran også.

Spiller: Pioneer DEH-P40MP - 1390,-

Forsterker: SAGA USC 9980 - 1198,-

Høyttalere bak: JBL GTO-937 - 995,-

Høyttalere forran: JBL GTO-6507C - 1295,-

Totalt: 4878kr + frakt.

Om det hjelper deg å velge anlegg, så vil jeg si at med høyttalere forran vil du få penest lyd, mens med høyttalere bak i tillegg vil du spille litt mer for hele bilen.

I tillegg tror jeg det vil være mer trykk, uten sub, med høyttalere kun forran.

Det fordi de høyttaleren du da har råd til spiller dypere enn de du har råd til hvis du skal ha forran og bak.

Lenke til kommentar
Skal vi se; da starter jeg med et opsett bestående av frontsett, forsterker og spiller.

Beskrivelse:

Grunnen til at jeg bruker en annen spiller her er at budsjettet tillater det, og det vil lette tilkoblingen av subwoofer etterhvert.

I tillegg er det en bedre spiller.

Forsterkeren skal være kraftig nok til å drive høyttalerene bra, og sikringsmessig skal den ikke stoppe før ved 600W.

Men vi regner 2x75W, med 0,5% THD.

Høyttalerene skal spille rent, og om vi stoler på spesifikasjonene, så er det faktisk godt med bass. Pioneer er ikke de største trikserene når det kommer til tall, så det som står der er nok ganske riktig.

Spiller: Pioneer DEH-P5900MP - 2290,-

Forsterker: SAGA USC 9975 - 898,-

Høyttalere: Pioneer TS-A172C - 1290,-

Totalt: 4478kr + frakt

Eventuellt kan du kjøpe en billigere spiller, (Pioneer DEH-P40MP - 1390,-), og bedre høyttalere, (Infinity Kappa 65.7CS - 2595,-).

Noe som er å anbefale om du bryr deg mest om at det skal spille bra, og ikke er like pirkete på spilleren.

Så her får de velge mellom god spiller eller gode høyttalere.

Infinityhøyttalerene er noe av det bedre du får tak i, så det er nevnt.

Velger du alternaltivet jeg kom med, så kommer det på 4883,- + frakt.

Men bare så det er nevnt, så er det mye bedre høyttalere, som uten noen problemer kan drives av den SAGA forsterkeren.

Det eneste du må fire på er spilleren.

Du får et litt annet design og litt mindre instillinger å leke med, men jeg tror ikke du ville merket noe forskjell mellom de to lydmessig.

Så var det med høyttalere forran og bak.

Beskrivelse:

Spilleren har to linjutganger, som lar deg koble på egen forsterker til subben du skal kjøpe senere, og er ellers en ganske grei spiller til dette anlegget.

Forsterkeren yter 4x80W ved 2 Ohm, så siden høyttalerene er 2 Ohm skal du kunne spille relativt bra med denne forsterkeren.

Alternaltivet er å legge i 800kr til, for å få 4x130W; men det har du ikke råd til, for det kan ikke gå på bekostning av noe annet.

Høyttalerene bak skal være gode nok, og skal spille ned mot 50Hz, altså vil det trykke litt fra de.

JBL har etter min erfaring kanske fyldig og varm lyd, så disse vil gi god stemning bak.

Høyttalerene vil spille høyt, og på grunn av følsomheten vil bassen bli ganske god selv om du ikke har flust med forsterkerkraft.

Høyttalerene forran er av samme merke og serie som de bak, for å skape best mulig sammenheng i lydbildet.

De spiller ikke like lavt som de bak, men forskjellen er bare 5 Hz.

2 Ohm også på disse, så du skal kunne dra 80W RMS forran også, og bassen skal bli god forran også.

Spiller: Pioneer DEH-P40MP - 1390,-

Forsterker: SAGA USC 9980 - 1198,-

Høyttalere bak: JBL GTO-937 - 995,-

Høyttalere forran: JBL GTO-6507C - 1295,-

Totalt: 4878kr + frakt.

Om det hjelper deg å velge anlegg, så vil jeg si at med høyttalere forran vil du få penest lyd, mens med høyttalere bak i tillegg vil du spille litt mer for hele bilen.

I tillegg tror jeg det vil være mer trykk, uten sub, med høyttalere kun forran.

Det fordi de høyttaleren du da har råd til spiller dypere enn de du har råd til hvis du skal ha forran og bak.

9462252[/snapback]

Sinnsykt bra hjelp å få her. Nå er det bare til å handle! Tror jeg satser på den beste spilleren med høytalere som er sånn midt på 3, så får jeg heller oppgradere senere:) Tusen takk igjen, ser fram til å kjøpe nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Høyttalerene vil spille greit, og i følge spesifikasjonene skal bassen være veldig god til prisen å være.

De vil gi dem mye mer detaljer og nyanser enn de orgniale høyttalerene, men du kan med trygghet bytte senere og få enda mer detaljrike høyttalere.

Forsterkeren skal henge greit med på det neste kjøpet ditt også i så fall.

Bare du passer på å kjøpe høyttalere med 2 Ohm motstand, så har du 2x125W til rådighet.

Håper du blir fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Høyttalerene vil spille greit, og i følge spesifikasjonene skal bassen være veldig god til prisen å være.

De vil gi dem mye mer detaljer og nyanser enn de orgniale høyttalerene, men du kan med trygghet bytte senere og få enda mer detaljrike høyttalere.

Forsterkeren skal henge greit med på det neste kjøpet ditt også i så fall.

Bare du passer på å kjøpe høyttalere med 2 Ohm motstand, så har du 2x125W til rådighet.

Håper du blir fornøyd ;)

9466977[/snapback]

Er det mulig å kjøpe den 4x50 watts forsterkene å bruke den til de to høytalerne som jeg skal ha forran. Skal ha totalt to i starten, men tror jeg skal oppgradere senere med høytalere bak også.

Vil det oppstå noen komplikasjoner ved kjøp av denne forsterkeren? Bør jeg vente med å kjøpe en slik forsterker og heller bruke den 2x75 watts forsterkeren?

Lenke til kommentar

Den SAGA forsterkeren med 4x50W er nok ikke nok til å drive fire høyttalere så fryktelig bra, med mindre du kjøper noen som har 2 Ohm. Da vil du få greit nok med krefter.

Men to høyttalere kan den drive ganske bra, siden du da kan brokoble kanalene parvis, slik at effekten øker.

Men da har du bare to utganger på en måte.

Synes ikke du behøver kjøpe den 2x75W forsterkeren, men du kan gjøre det om du føler for det.

Du vil få en del mer krefter per kanal (50%), og det kan du nok merke på lyden ved høye volumer.

Hvis du ved en senere anledning skal ha totalt fire høyttalere i bilen, pluss en subwoofer, så er DynaBel BF0756 (link) forsterkeren å gå for.

Den koster litt, men gir ekstremt mye for pengene.

Alene kan den spille et komplett og ganske høytspillende anlegg.

Hvis du i starten dropper forsterker, og heller sparer til du får råd til den, så har du et glimrende utgangspunkt for å utvide seinere.

Altså at du kjøper Pioneer spilleren og Pioneer komponentsettet, og nøyer deg med det til du har råd til den 4x75W+2x200W forsterkeren fra DynaBel.

Lenke til kommentar

Tror det blir til å kjøpe de Infinity Kappa høytalerne og den dyreste spilleren. Så oppgradere jeg senere til den sistnevnte forsterkeren da jeg skal kjøpe to høytalere bak + en subwoofer. Høres dette greit ut? Vil spilleren klare å spille Infinty høytalerne bra?

Endret av Moggidogg
Lenke til kommentar

Det du foreslår er den perfekte måten å gjøre det på :) du kjøper det du har råd til nå, og så kjøper du det andre du trenger etterhvert :)

Siden du skal bruke 5000kr på både spiller å frontsett ville jeg sett litt nærmere på Morel, Focal, Hertz også :D

*Gjøre deg usikker*

Lenke til kommentar

Det er en god idè å kjøpe litt av gangen ja.

Og de infinity Kappa høyttalerene er såpass lettdrevne at de skal spille ganske greit med spilleren.

Dynabel forsterkeren med 4x75W + 2x200W er kraftig nok til at du kan kjøre fire høyttalere og en god sub, så den vil jeg absolutt anbefale at du kjøper etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Det er en god idè å kjøpe litt av gangen ja.

Og de infinity Kappa høyttalerene er såpass lettdrevne at de skal spille ganske greit med spilleren.

Dynabel forsterkeren med 4x75W + 2x200W er kraftig nok til at du kan kjøre fire høyttalere og en god sub, så den vil jeg absolutt anbefale at du kjøper etterhvert ;)

9480006[/snapback]

Takk for gode råd. Da skal jeg snart bestille og sangene skal spille som en drøm i bilen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...