Gå til innhold

Skjerm og printerkalibrasjons utstyr


Anbefalte innlegg

Jeg må nok krype til korset og investere i noe kalibreringsutstyr, uansett hvor kjedelig det er å bruke penger på sånt man bruker sjelden i stedet for f.eks. objektiver man kan bruke ofte...

Men når resultatet på print ikke blir som på skjerm må man vel bare innse at det er en nødvendighet.

Jeg har sett på Spyder2 Pro, inklusiv Printfix Pro, som virker som en hederlig løsning til en ok pris.

Hvilke erfaringer har dere gjort ang kalibreringsutstyr, noe dere vil anbefale og noe dere ikke vil anbefale?

Er ikke interessert i software basert der man må stole på øyemålet, utelukkende hardwarebasert. Må takle både skjerm og print.

Setter pris på tilbakemeldinger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Spyder sin express-utgave til å kalibrere skjermen (koster rundt en tusenlapp) og føler at det har gitt meg mye bedre kontroll på fargene. Jeg bruker hovedsaklig bildene til skjermbruk, så for meg er det essensielt at min skjerm er 'korrekt' - så har man ihvertfall et ok utgangspunkt for at andre skal se det best mulig.

 

Skikkelig printerkalibreringsutstyr koster vel relativt mye penger - tror det kan være lurt å benytte seg av tjenester som kalibrer skriveren for deg for noen hundrelapper pr. gang istedet. Har sett folk på foto.no som bl.a tilbyr seg å gjøre slikt (du sender dem skjermprofilen din + en testutskrift eller noe som de da avleser med utstyret sitt, og de sender printerprofil tilbake). Noen av disse som tilbyr disse tjenestene snylter utvilsomt på relativt proft utstyr hos f.eks. arbeidsgiver, så resultatet er nok relativt bra.

 

Og i verste fall kan du (som meg) bare sammenligne utskrifter med visning på skjerm. Etter litt prøving og feiling vil jeg påstå at mine utskrifter (bruker Epson R2400) er så nært opp til skjermen at jeg sjelden får noen overraskelser.

 

Vet det ikke var helt dette du spurte om, men tenkte jeg skulle dele mine erfaringer :)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Jeg bruker også Spyder2 express, og mener helt klart at en hardware-kalibrert skjerm er helt nødvendig for å redigere bilder.

 

Såvidt jeg vet er printerkalibrering på et nøye nivå forholdsvis dyrt, og jeg har ikke gjort det. På min Canon-skriver synes jeg fargene og resultatet blir bra etter at jeg fikk kontroll på fargestyring.

 

Blir du ikke fornøyd etter å ha kalibrert skjermen og du er sikker på at du fikser fargestyring i redigeringsprogrammet, koster det bare noen få kroner å få kalibrert skriveren. Husk på at for å få det nøye, skal skriveren kalibreres for alle papir du bruker med alle blekktyper.

 

Jeg heller mer til å prøve skjermkalibrering først og se hvordan resultatet blir. Med skikkelig fargestyring under hele prossessen, blir dette meget bra.

 

OT; Eneste grunn til at jeg ikke går helt over til Linux er forøvrig at jeg ikke har sett muligheten til å kalibrere skjermen under Linux. Så viktig mener jeg det er. Software er ikke brukbar, spesielt på LCD.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

Det kan godt være at det er en smart løsning å få andre til å kalibrere skriver for meg, men jeg vurderer det dithen at prisforskjellen ikke er større enn at jeg også vil investere i printfix pro. Dette gjør det mye enklere å kalibrere for hver enkelt papirtype man bruker, og man er ikke avhengig av andre.

Men jeg forstår dere dithen at alle er fornøyd med de Spyder utgavene dere bruker?

Noen som ikke er fornøyd med Spyder, men har bedre erfaringer med andre leverandører?

Lenke til kommentar
Hvor bra blir kalibreringen dersom man ikke ønsker å kjøre software fargestyring, men heller skru på skjermens innstillinger selv ut fra responsen til en hardware dippedutt inntil alle applikasjoner automagisk gir farger i henhold?

 

-k

9472138[/snapback]

Med en dippedutt a laSpyder 2 Express (som vel er det rimeligste alternativet) skrur man ikke på noe som helst - bortsett fra i noen tilfeller å resette skjermen til et visst nivå før kalibreringen begynner.

 

Den medfølgende avleseren og programvaren gjør selv alle justeringer i forhold til skjermdriveren. Så det er fint lite jobb med det bortsett fra å kjøre igjennom den automatiske justeringen en gang i blant (jeg gjør det hver måned) :)

 

I tillegg må alle applikasjoner stilles inn til å bruke korrekt fargeprofil, men dette gikk automagisk for bl.a. Photoshop hos meg.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Hvor bra blir kalibreringen dersom man ikke ønsker å kjøre software fargestyring, men heller skru på skjermens innstillinger selv ut fra responsen til en hardware dippedutt inntil alle applikasjoner automagisk gir farger i henhold?

 

-k

9472138[/snapback]

Med en dippedutt a laSpyder 2 Express (som vel er det rimeligste alternativet) skrur man ikke på noe som helst - bortsett fra i noen tilfeller å resette skjermen til et visst nivå før kalibreringen begynner.

 

Den medfølgende avleseren og programvaren gjør selv alle justeringer i forhold til skjermdriveren. Så det er fint lite jobb med det bortsett fra å kjøre igjennom den automatiske justeringen en gang i blant (jeg gjør det hver måned) :)

 

I tillegg må alle applikasjoner stilles inn til å bruke korrekt fargeprofil, men dette gikk automagisk for bl.a. Photoshop hos meg.

9473315[/snapback]

Greit det, men hva hvis jeg ikke ønsker å benytte fargeprofiler?

 

Jeg kan f.eks tenke meg å ha kalibrert fargegjengivelse ved filmavspilling.

 

Hvis kalibratoren kan benyttes til å manuelt sette hvitbalanse, gamma, brightness/kontrast etc på skjermen så vil jeg vel få en "standard" gjengivelse i alle applikasjoner, uavhengig av om de støtter fargeprofiler?

 

I tillegg kunne jeg kanskje unngå å "kaste bort" bitpresisjon i en begrenset 8bpp DVI-kabel dersom skjermen mot formoding har >8 bit internprosessering rakt ut til panel.

 

-k

Lenke til kommentar
Jeg kan f.eks tenke meg å ha kalibrert fargegjengivelse ved filmavspilling.

 

Hvis kalibratoren kan benyttes til å manuelt sette hvitbalanse, gamma, brightness/kontrast etc på skjermen så vil jeg vel få en "standard" gjengivelse i alle applikasjoner, uavhengig av om de støtter fargeprofiler?

Spyder har et program som laster i oppstarten, som kjører standard kalibrert profil i Windows også...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...