Langbein Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Jeg er hjemme og har kraftig influensa i dag, så kanskje min "reduserte" tilstand gjør at jeg overser noe helt åpenbart Men der hvor det er enkelt å sentrere objekter horisontalt, finner jeg i farta ingen måte å gjøre det vertikalt på. F.eks at jeg vil ha en <div> med noe tekst+bilde helt på midten av en ellers tom webside. Må man ty til javascript-hacks for å få det til nøyaktig? Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Vist du skal sentrere eit blokk element så kan du bruke position absolute i kombinasjon med top: 50%; margin-top: -(høgde/2) Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Les litt av det som står på denne siden, så kan det hende du finner løsningen. Jeg nevner også at for å midtstille tekst vertikalt i en div, kan du sette line-height til den samme verdien som høyden på div'en. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Vist du skal sentrere eit blokk element så kan du bruke position absolute i kombinasjon med top: 50%; margin-top: -(høgde/2) 9454346[/snapback] Den var ganske smart Eneste ulempen er at man må vite høyden på elementet. Det funker jo greit til grafikk, men er kanskje litt dumt til større mengder tekst. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvis du har større mengder tekst er det kanskje uansett litt teit å midtstille det vertikalt? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Hvis du har større mengder tekst er det kanskje uansett litt teit å midtstille det vertikalt? 9456007[/snapback] Jeg mente forsåvidt ikke å skrive lange avhandlinger midstilt Tenkte på f.eks. et bilde + litt tekst til. Og jeg er ikke så fan av å definere absolutte lengder hvis man kan unngå det. Fant forresten en ganske elegant CSS-snutt som gjør det jeg ønsker: .centered { position: absolute; top: 0; right: 0; bottom: 0; left: 0; width: 50%; height: 50%; margin: auto; background-color: red; color: white; } Og den funker ypperlig i alle browserne jeg bruker - men IE klarer det ikke selv om det er gyldig css. Selv ikke IE 7.0 Neste gang jeg skal mekke meg en webside kommer jeg ikke til å gidde å teste i IE i det hele tatt. Om sida så blir seende ut som en dass i IE Endret 9. september 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå