wan Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Det startet i går: jeg mister forbindelsen til internett med jevne mellomrom (5-10 minutter). Kjører så en omstart av router og kommer på nett igjen, men problemet er at forbindelsen fortsetter å bryte. Hva gjør jeg her, er det noe jeg kan sjekke for å komme til bunns i dette? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Normalt skjer slikt om man overbelaster routeren med bittorrent eller tilsvarende. Hvilken trafikk foregår på nettverket når det krasjer. Hva slags router har du? Er WLAN kryptert? Lenke til kommentar
wan Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Normalt skjer slikt om man overbelaster routeren med bittorrent eller tilsvarende.Hvilken trafikk foregår på nettverket når det krasjer. Hva slags router har du? Er WLAN kryptert? 9454414[/snapback] Jeg lukker uTorrent og ser om det bedrer sakene. Router: Linksys WRT54GS - WLAN er kryptert med WPA Personal. Vil det si at jeg kanskje har for mange innkommende/utgående strøminger med P2P-data? Lenke til kommentar
wan Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Jeg skiftet port og gjorde drastiske endringer i uTorrent, men fortsatt bryter forbindelsen. Hva dreier dette seg om i detalj og hva kan gjøres? Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Har samme problem her med Nextgentel og ADSL2, men kun når jeg belaster linjen fullt. Om jeg setter limit på ca 100kB/s under max ned og 10kB/s under max opp holder linjen seg fint i ukevis. Lenke til kommentar
wan Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Har samme problem her med Nextgentel og ADSL2, men kun når jeg belaster linjen fullt. Om jeg setter limit på ca 100kB/s under max ned og 10kB/s under max opp holder linjen seg fint i ukevis. 9454907[/snapback] 23.13: Bruker du forresten også uTorrent? Det blir ikke aktuelt å sette en slik limit med min forbindelse (10/10 mbit fra Lyse). Det jeg synes er rart, er at dette først skjer i disse dager (har hatt liknende trafikk i 1.5 år uten problemer). Jeg fikk nylig fast ip, denne skal vel kun legges inn i routeren som statisk ip (inkl. dns osv)? Jeg tar tiden nå og ser om forbindelsen i hele tatt bryter når uTorrent er inaktivt. Endret 8. september 2007 av wan Lenke til kommentar
wan Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 En annen sak som kanskje kan være relevant: hvorfor finner jeg ikke meg selv under DHCP clients table lenger? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 @ de det gjelder: Har dere NAT aktivert? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Dette skjer ofte med men, man bare etter kl 23 Kan være grunnet høy internet aktivitet Lenke til kommentar
wan Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) @ de det gjelder: Har dere NAT aktivert? 9455013[/snapback] Ja, NAT-delen er ok. Nå ble forbindelsen brutt igjen, uTorrent var åpent men ingen aktivitet. Jeg får avvente og sjekke en siste gang om forbindelsen bryter selv om det ikke er aktivitet i uTorrent. Da må det være andre problemer. 00:22: Nettet mitt fungerer fint så lenge uTorrent ikke er i bruk. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, kan en annen klient være et alternativ? Endret 8. september 2007 av wan Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 @ de det gjelder: Har dere NAT aktivert? 9455013[/snapback] Ja, NAT-delen er ok. Nå ble forbindelsen brutt igjen, uTorrent var åpent men ingen aktivitet. Jeg får avvente og sjekke en siste gang om forbindelsen bryter selv om det ikke er aktivitet i uTorrent. Da må det være andre problemer. 00:22: Nettet mitt fungerer fint så lenge uTorrent ikke er i bruk. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, kan en annen klient være et alternativ? 9455121[/snapback] Hvis mulig, øk sessions til 2048.. På min står den på 512 som default og foråsaker linjehikke. Lenke til kommentar
wan Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Jeg har funnet ut at problemet må være relatert til routeren min. Nettet fungerer fint når jeg trekker en nettverkskabel direkte til maskinen. Noen forslag/tips til hva som kan være galt, da forbindelsen fortsetter å dø etter alt fra 5 til 15 minutter. Dette skjer uavhengig av uTorrent og andre programmer. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Så du har kontakt med ruteren hele tiden under disse nede periodene? Har du prøvd å pinge med 1s mellomrom mot en side f.eks? Har du gjort noe i det siste som har noe med nettverk å gjøre?endringer altså Har du oppdatert programvaren? Endret 10. september 2007 av regga Lenke til kommentar
wan Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Så du har kontakt med ruteren hele tiden under disse nede periodene?Har du prøvd å pinge med 1s mellomrom mot en side f.eks? Har du gjort noe i det siste som har noe med nettverk å gjøre?endringer altså Har du oppdatert programvaren? 9467164[/snapback] Nei, jeg får heller ikke tilgang til routeren (både internett og nettverk blir utilgjengelig). Det eneste som er nytt er den statiske ip-adressen (i dette øyeblikk prøver jeg med dynamisk ip). Jeg har oppgradert til siste firmware. 20:33: Jeg har iblant registrert at det dukker opp en melding om at nettverket er begrenset (jeg er tilkobet et kablet nett). Forbindelsen bryter også med dynamisk ip, så da er det ikke ip-adressen som er problemet. Hva mener du med å pringe med 1s mellomrom mot en side? Endret 10. september 2007 av wan Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Pinge kan du bare glemme siden du ikk ehar kontakt med ruteren. Den er noe galt mellom maskin og ruter, ikke isp og ruter. Og dette skjer når du bruker wlan og ikke kabel mot ruter? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Har du aktivert flere wlan søkere? f.eks windows sin og nettverkskortet sitt program? edit: deaktiver en av delene, ikke bruk begge på en gang. Endret 10. september 2007 av regga Lenke til kommentar
wan Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Problemet er relatert til et kablet nettverk, selv om også WLAN-delen naturligvis bryter. Hadde jeg hatt en alternativ router ville den vært testet for lenge siden. Nå prøver jeg å putte kabelen i en av ethernet-porten istedenfor Internet-porten på routeren. Faktum er at forbindelsen fungerer ved direktekabling, men jeg får problemer så snart routeren er tilkoblet. Det rare er at forbindelsen bryter med samme hyppighet, 5-10 minutter i det siste (overlevelsestiden har gått ned etter det jeg kan registrere). Jeg er i grunnen tom for ideer nå, men er villig til å feilsøke videre til problemet er løst. Alternativet må bli å kontakte Lyse, selv om det blir en utfordring når linja fungerer fint uten router. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg har samme router og samme problem, så hvis noen tenker ut noe smart så please skriv Lenke til kommentar
wan Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Jeg har samme router og samme problem, så hvis noen tenker ut noe smart så please skriv 9467662[/snapback] Har du også fiber fra Lyse, eller gjelder dette en annen ISP? Jeg har hørt en del negativt om denne routeren, den fungerte fint til Telenor sin ADSL-løsning, men nå når Lyse kom i hus har det vært problemer. Jeg begynner å lure på om det kan være en ide å bare kjøpe en ny router. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nei, jeg har ADSL fra Eidsiva bredbånd Ja vurderer sterkt ny router nå jeg også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå