Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister internettforbindelsen med jevne mellomrom

Anbefalte innlegg

Det startet i går: jeg mister forbindelsen til internett med jevne mellomrom (5-10 minutter). Kjører så en omstart av router og kommer på nett igjen, men problemet er at forbindelsen fortsetter å bryte.

Hva gjør jeg her, er det noe jeg kan sjekke for å komme til bunns i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normalt skjer slikt om man overbelaster routeren med bittorrent eller tilsvarende.

Hvilken trafikk foregår på nettverket når det krasjer.  Hva slags router har du?

Er WLAN kryptert?

9454414[/snapback]

Jeg lukker uTorrent og ser om det bedrer sakene. Router: Linksys WRT54GS - WLAN er kryptert med WPA Personal.

Vil det si at jeg kanskje har for mange innkommende/utgående strøminger med P2P-data?

Lenke til kommentar
Har samme problem her med Nextgentel og ADSL2, men kun når jeg belaster linjen fullt.

Om jeg setter limit på ca 100kB/s under max ned og 10kB/s under max opp holder linjen seg fint i ukevis.

9454907[/snapback]

23.13: Bruker du forresten også uTorrent?

Det blir ikke aktuelt å sette en slik limit med min forbindelse (10/10 mbit fra Lyse). Det jeg synes er rart, er at dette først skjer i disse dager (har hatt liknende trafikk i 1.5 år uten problemer).

Jeg fikk nylig fast ip, denne skal vel kun legges inn i routeren som statisk ip (inkl. dns osv)?

Jeg tar tiden nå og ser om forbindelsen i hele tatt bryter når uTorrent er inaktivt.

Endret av wan
Lenke til kommentar
@ de det gjelder:  Har dere NAT aktivert?

9455013[/snapback]

Ja, NAT-delen er ok.

Nå ble forbindelsen brutt igjen, uTorrent var åpent men ingen aktivitet. Jeg får avvente og sjekke en siste gang om forbindelsen bryter selv om det ikke er aktivitet i uTorrent. Da må det være andre problemer.

00:22: Nettet mitt fungerer fint så lenge uTorrent ikke er i bruk. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, kan en annen klient være et alternativ?

Endret av wan
Lenke til kommentar
@ de det gjelder:  Har dere NAT aktivert?

9455013[/snapback]

Ja, NAT-delen er ok.

Nå ble forbindelsen brutt igjen, uTorrent var åpent men ingen aktivitet. Jeg får avvente og sjekke en siste gang om forbindelsen bryter selv om det ikke er aktivitet i uTorrent. Da må det være andre problemer.

00:22: Nettet mitt fungerer fint så lenge uTorrent ikke er i bruk. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å fungere, kan en annen klient være et alternativ?

9455121[/snapback]

Hvis mulig, øk sessions til 2048..

På min står den på 512 som default og foråsaker linjehikke.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at problemet må være relatert til routeren min. Nettet fungerer fint når jeg trekker en nettverkskabel direkte til maskinen.

Noen forslag/tips til hva som kan være galt, da forbindelsen fortsetter å dø etter alt fra 5 til 15 minutter. Dette skjer uavhengig av uTorrent og andre programmer.

Lenke til kommentar

Så du har kontakt med ruteren hele tiden under disse nede periodene?

Har du prøvd å pinge med 1s mellomrom mot en side f.eks?

Har du gjort noe i det siste som har noe med nettverk å gjøre?endringer altså

Har du oppdatert programvaren?

Endret av regga
Lenke til kommentar
Så du har kontakt med ruteren hele tiden under disse nede periodene?

Har du prøvd å pinge med 1s mellomrom mot en side f.eks?

Har du gjort noe i det siste som har noe med nettverk å gjøre?endringer altså

Har du oppdatert programvaren?

9467164[/snapback]

Nei, jeg får heller ikke tilgang til routeren (både internett og nettverk blir utilgjengelig).

Det eneste som er nytt er den statiske ip-adressen (i dette øyeblikk prøver jeg med dynamisk ip). Jeg har oppgradert til siste firmware.

20:33: Jeg har iblant registrert at det dukker opp en melding om at nettverket er begrenset (jeg er tilkobet et kablet nett). Forbindelsen bryter også med dynamisk ip, så da er det ikke ip-adressen som er problemet.

Hva mener du med å pringe med 1s mellomrom mot en side?

Endret av wan
Lenke til kommentar

Problemet er relatert til et kablet nettverk, selv om også WLAN-delen naturligvis bryter.

Hadde jeg hatt en alternativ router ville den vært testet for lenge siden. Nå prøver jeg å putte kabelen i en av ethernet-porten istedenfor Internet-porten på routeren.

Faktum er at forbindelsen fungerer ved direktekabling, men jeg får problemer så snart routeren er tilkoblet. Det rare er at forbindelsen bryter med samme hyppighet, 5-10 minutter i det siste (overlevelsestiden har gått ned etter det jeg kan registrere).

Jeg er i grunnen tom for ideer nå, men er villig til å feilsøke videre til problemet er løst. Alternativet må bli å kontakte Lyse, selv om det blir en utfordring når linja fungerer fint uten router.

Lenke til kommentar
Jeg har samme router og samme problem, så hvis noen tenker ut noe smart så please skriv ;)

9467662[/snapback]

Har du også fiber fra Lyse, eller gjelder dette en annen ISP?

Jeg har hørt en del negativt om denne routeren, den fungerte fint til Telenor sin ADSL-løsning, men nå når Lyse kom i hus har det vært problemer.

Jeg begynner å lure på om det kan være en ide å bare kjøpe en ny router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...