Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

unger og bil skade

ngk

Anbefalte innlegg

Guttungen kom til skade å smelle bildøren vår borti en annen bil

som også var parkert, det blei noen små bulker og lakkskade på

nabo bilen. Dette må jo selvsagt fikses.

Er vi pliktig å betale skaden?

Kan den gå på f.eks husforsikring eller eventuelt en barneforsikring?

eller dekker naboen sin bilforsikring skaden ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går fullt og helt på deres bilforsikring. Alternativt kan dere betale for hele reperasjonen for og slippe bonustap. Ingen andre forsikringer som dekker dette. Han som stod ved siden av deg vil nok ikke ta det på sin forsikring, for da taper han bonus på noe du/dere var skyld i :)

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Dette går fullt og helt på deres bilforsikring. Alternativt kan dere betale for hele reperasjonen for og slippe bonustap. Ingen andre forsikringer som dekker dette. Han som stod ved siden av deg vil nok ikke ta det på sin forsikring, for da taper han bonus på noe du/dere var skyld i :)

9457493[/snapback]

hmm..

men er det ikke noe som heter at foreldrene ikke er økonomisk

ansvarlig for skade barna måtte påføre ting/andre osv pga uhell?

Lenke til kommentar
Nei, det er noe som heter at foreldrene er økonomisk ansvarlige.  ;)

9457888[/snapback]

sanelig ikke sikker på det jeg

mener fremdeles at en ikke er økononisk ansvarlig for uhel ungene har

får sjekke dette med forsikringen

Lenke til kommentar

9457888[/snapback]

9458470[/snapback]

Så du mener at du skal snike deg unna å betale for skaden på hans bil ? Eier av den andre bilen skal vel ikke bli økonomisk skadelidende for at dine barn lager bulker i bilen hans ? Nei,ta ansvar,og betal,enten via forsikring eller kontant oppgjør.

Lenke til kommentar

9457888[/snapback]

9458470[/snapback]

Så du mener at du skal snike deg unna å betale for skaden på hans bil ? Eier av den andre bilen skal vel ikke bli økonomisk skadelidende for at dine barn lager bulker i bilen hans ? Nei,ta ansvar,og betal,enten via forsikring eller kontant oppgjør.

9459230[/snapback]

neida det er ikke den moralske siden jeg er ute etter.

det er det faktiske lovverket på denne situasjonen.

hva som er praksis i slike tilfeller.

dette er jo en liten skade = lite penger

hva vist en barn datt av sykkelen og den for ut i veien hvor den traff en annen bil som igjen kjørte inn i en butikk og raserte for millioner? er foreldrene da økonomisk ansvarlig for hva ungene har av uhell?

eller et barn har et uhell i en butikk der noe detter ned og knuser?

Lenke til kommentar

Nå sammenligner du epler og pærer. Du er ansvarlig for barna dine. Hvis de volder skade på annens eiendom og de ikke er myndige, er dere som foreldre full og helt ansvarlige.

Hva hvis ungen din finner en spade og kliner inn i en annens bil? Mener du da at dere som foreldre ikke er ansvarlige for den skaden barnet deres har gjort?

Lenke til kommentar
Nå sammenligner du epler og pærer. Du er ansvarlig for barna dine. Hvis de volder skade på annens eiendom og de ikke er myndige, er dere som foreldre full og helt ansvarlige.

Hva hvis ungen din finner en spade og kliner inn i en annens bil? Mener du da at dere som foreldre ikke er ansvarlige for den skaden barnet deres har gjort?

9460073[/snapback]

Sant nok, det er epler og pærer. Men jeg syns det var ett intressangt spørsmål. Vil ditt barn være ansvarlig da visst sykkel fyker i en annen bil og bilen i butikken? Jeg vil egentlig ikke forestille meg det, for visst barnet sykler ut i veien er det bilen som har ansvar for å se seg for. Vil det da bli bilfører sitt ansvar da at han har klart å kjøre inn i butikken? Selvfølgelig ser jeg den med barnet og spaden, eller barnet og bildøra til nabobilen!

Lenke til kommentar

Har snakket med forsikrings selskapene våre i dag og det viser seg

at gjeldene praksis er at (små) barn ikke kan lastes for skade de

påfører egen eller andre sin eigendom.

Dette har vært oppe i mange rettssaker og alle med samme utfall

vel og merke i følge de forsikringsselskapene

jeg har vært i kontakt med.

Slik er det altså skaden blir utelukkende belastet fornemmede sin forsikring.

P.s. Synes personlig ikke dette er rettferdig for den skadeildene part,

så skaden vil jeg dekke selv.

Som nevnt tideligere er det ikke den moralske siden jeg var ute etter

eller finne et smutthull for å kunne unngå å betale noe.

Men hva som blir gjort i slike saker og om dette var en forsikringssak

som husforsikring, barneforsikring eller reiseforsikring dekker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er riktig at små barn normalt ikke belastes skade, men man regner da gjerne "små barn" som barn som er for unge til å kunne lastes. (Her snakker vi nok under skolealder). Men i dette tilfellet er det bilen din som har gjort skade på en annens bil, og hvem som åpnet døren vil antakeligvis være uvesentlig. Det er ihvertfall slik jeg har blitt forklart lover og regler rundt skade utført med bil.

Lenke til kommentar

Det verste jeg vet er små drittunger som smeller opp bildørene i andres biler. Det er opp til foreldrene å si ifra til ungene sine at man må være forsiktig! Hadde jeg gjort noe sånt når jeg var liten ville jeg blitt lynsjet. Alt for mange slappe foreldre i dag. (sikter ikke til trådstarter spesielt.)

Lenke til kommentar
Hva menes med "små barn"? Det må da stå en alder i lovverket.

9534026[/snapback]

Jeg vil tippe under 16 generelt, men spørs om det står i noen lovverk. Er vel mer et spørsmål om forsikringselskapenes praksis.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Til trådstarter.

Denne problemstillingen har vært oppe en rekke ganger her på jussforumet. Så lenge din bil har vært innblandet i skade så skal skadelidte ha dekket sitt tap, uansett skyld fra ditt forsikringsselskap. Det spiller ingen rolle om det er dyr eller barn som har forårsaket skaden, forutsatt at bilansvarslovens "gjer"prinsipp er oppfylt. (dvs. at bilen er håndtert til nogenlunde normalbruk) Dette står uttalt i bilansvarslovens § 4

§ 4. (grunnlaget for skadebot).

Gjer ei motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden.

Gjerprinsippet står beskrevet i § 1 og §2

§ 1. (kva lova gjeld).

Denne lova gjeld skadebot for skade som motorvogner gjer på folk eller eige og likeins trygding mot slik skade.

§ 2. (skade som ikkje går inn under lova).

Reglane i lova gjeld ikkje tilfelle då skaden

a) kjem av at motorvogna vert nytta til anna enn køyredoning, eller 

b) er gjord medan vogna er forsvarleg fråsegsett utanfor gate, veg eller annan stad der ålmenta kan ferdast, eller 

c) er gjord medan vogna er med i motorvognrenn som vert halde på avstengde stader i samhøve med serleg politiløyve, eller 

d) er atomskade som går inn under lov om atomenergivirksomhet, kapittel III om erstatning og forsikring. 

Gjer ei uregistrert motorvogn skade og vogna ikkje skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, går tilfellet inn under lova berre når skaden er gjord på gate, veg eller annan stad der ålmenta kan ferdast eller skaden kjem av at vogna er brukt der. Departementet kan fastsetja at alle eller sume slag uregistrerte motorvogner skal ha med lovleg trygdeprov når dei vert køyrde eller fråsegsette på slik stad som er nemnd i fyrste punktum.

Det vil da si at du må påregne å betale motpartens skade. Han kan, om nødvendig, kreve oppgjøret gjennom ditt forsikringsselskap.

Når det gjelder barns erstatningsansvar og foreldres erstatningsansvar for egne barn, står dette i Skadeerstatningslovens §1-1 og 1-2

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Det vil da si at dersom du ikke hadde blitt erstatningsansvarlig etter bilansvarsloven, så måtte du ha dekket minomum kr 5000,- for skaden, uansett skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...