Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erstatte orig. høyttalere for mer bass?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg kjører vanlig Peugeot 406 fra 1997.

Jeg har en helt ny Sony bilstereo til ca. 800 kroner. Men høyttalerne er originale.

Får jeg bedre lyd med nye høyttalere? Er i utgangspunktet ikke interessert i subwoofer, men det hadde vært greit med litt bedre lyd.

Jeg ønsker IKKE å lage større hull til store høyttalere. bare montere noen som gir mer bass hvis det lar seg gjøre.

Budsjettet er lavt. Kjøper helst biltema :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har selv en peugeot 406, og det er veldig lett og sette inn noen bedre høyttalere.

Hvis du kjøper et 2-veis komponent sett 6,5" så er det bare å sette inn uten å gjøre noe modifikasjoner,

Men vil anbefale å ha en forsterker til å drive frontsette, pga at spiller ikke greier å gi nok effekt til at det blir noe særlig bedre lyd i forhold til de orginale høyttalerne.

Legger du i 2-3000,- så får du veldig mye bedre lyd enn hva det er orginalt.

Endret av hojo
Lenke til kommentar

Jeg har kun høyttalere framme. En jeg kjenner har lik bil (ikke likbil) med høyttalere bak også.

Kan jeg koble sammen kanalene for høyttalerne bak med de framme for dobbel watt?

I utgangspunktet er jeg bare interessert i bedre lyd, ikke høyere. Er biltema sine høyttalere gode nok?

Hva er en toveiskomponent? Snakker vi om ekstra diskant?

Lenke til kommentar

Toveis betyr at frekvensområdet er delt opp i to deler, som dekkes av hver sin høyttaler.

Treveis er delt opp i tre frekvensgrupper, og fire i fire.

Komponentsettene har separate mellomtoner og diskanter.

Har ikke hørt om 3-veis komponentsett, men det er nå så.

Høyttalerene fra Biltema er desverre ikke gode nok, etter min mening.

Det spørs om de overgår de som allerede står i bilen.

Vet ikke helt om jeg forstår det spørsmålet ditt med dobbel watt.

Vil du koble høyttalerene på høyre side på samme kanal, og de på venstre på samme kanal på spilleren?

Eller vil du brokoble utgangene på spilleren?

Altså at du kobler den høyre høyttaleren du har fremme på utgangene til begge høyrekanalene til spilleren, og den venstre på de venstre?

Tviler på at noen av delene går.

Brokobling kan kanskje være mulig, men jeg tviler sterkt.

Komponentsettene fra Eltek egner seg kanskje litt bedre til bruk med forsterker. Du kan slippe litt billigere unna enn en tusenlapp, men jeg tror du vil bli veldig fornøyd med disse eller disse.

Selv om de koster litt mer enn 1000kr.

Men før du finner på å bestille noe må du finne ut hvilken størrelse du må ha.

Kan godt hende du har 6,5" hull, slik som hojo har; og da er det liten vits i å kjøpe 6" høyttalere som ikke passer ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...