Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly

Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

• JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149

Anbefalte innlegg

Sammenligningen din er som vanlig satt på spissen og direkte feil. Kjøper vi F-35 så vil avtalen med kongsberg øke i verdi til 6 mrd. Og, er det noen som har sagt at dette blir det eneste gjenkjøpet dersom vi velger F-35?

Noe utdatert, men her kan man lese litt om hvordan norsk industri bidrar til JSF-programmet:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00089...rial_89305a.pdf

Pr. januar 2007 hadde LM identifisert vel USD 4,8 mrd. i potensielle avtaler med norsk industri.

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pr. januar 2007 hadde LM identifisert vel USD 4,8 mrd. i potensielle avtaler med norsk industri.

Som Norsk industri må kjempe om på lik linje med alle andre som kjøper JSF..

LM kunne jo like godt tatt i litt og identifisert 1000 mrd i potensielle avtaler.. Det koster dem jo ingen ting, selv ikke løfter som de senere trenger å gå tilbake på. Synes den der delen av LM's pakkeløsning er direkte latterlig. (Omregnet til norske kr blir det vel 20mrd. Altså nesten det som flyene vil koste oss. Og så må du regne med at du taper minst 50% av anbudene. Ergo, en sitter igjen med smuler)

Å si at gjenkjøpsavtaler ikke skal bety noe er greit for oss å si, men det kommer til å bety noe for de som sitter i posisjoner og skal ta valget. Det er de som har budjetter å forsvare. Hvis det er en 100% gjenkjøpsavtale i bunn, så er det klart at en vil få igjen en del av dette i form av arbeidsplasser, skatter og avgifter. Så lenge vi ikke er i krig så vil økonomi spille inn i slike innkjøp. Det er bare politisk dumt å si noe slikt i media..

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar

Gjøvik University College

Saab AB signed a intention deal with a Norwegian University to sponsor high tech R&D projects. Connected to a Gripen deal.

----

Saab ad in Norwegian "Offisersbladet"...

http://img389.imageshack.us/my.php?image=g...nngpromodh7.jpg

'North - Norway - Nato'...

Btw. The only new western fighter that can carry two 2000-lb laser-guided bombs on the centre fuselage.. keeping wings clear for fuel or w/e.

gripen marketing director.

sier att man beräknar att sälja 900 plattformar de närmsta tio årena, 400 C/D versioner og 500 NG versioner.

Gripen har idag över 20 aktiva marknads offensiver i lika många länder.

Gripen stealth version både med 2 motorer og med en motor. (men tilbyr Sör-korea, ett partnerskap i detta projektet.)

http://img389.imageshack.us/my.php?image=ksaab78xp4.jpg

http://img172.imageshack.us/my.php?image=ksaab108dh8.jpg

http://img167.imageshack.us/my.php?image=ksaab248is4.jpg

kilder

nyteknik.se

SAABgroup.com

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Spennende sak den der stealh versjonen av Gripen...

Kankje enda en grunn til at Norge burde velge svensk. Få mulighet til å være med på den utviklingen vil jo, med litt riktig satsing, gi en nærmest gratisbillett inn i flyproduksjon og på sikt kanskje ikke minst på sikt innen ubemannede fly som sikkert kommer til å bli et het tema om noen år. Vi er jo langt fremme i AUV og ROV teknologien, så noe må vi ha å bidre med hvis det er vilje..

Lenke til kommentar
Spennende sak den der stealh versjonen av Gripen...

Kankje enda en grunn til at Norge burde velge svensk. Få mulighet til å være med på den utviklingen vil jo, med litt riktig satsing, gi en nærmest gratisbillett inn i flyproduksjon og på sikt kanskje ikke minst på sikt innen ubemannede fly som sikkert kommer til å bli et het tema om noen år. Vi er jo langt fremme i AUV og ROV teknologien, så noe må vi ha å bidre med hvis det er vilje..

Men merk at dette kun er en intensjonsavtale og den er fullt og helt avhengig av at Norge kjøper Gripen. Om vi velger noe annet er ikke Saab interessert i noe som helst samarbeid. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men merk at dette kun er en intensjonsavtale og den er fullt og helt avhengig av at Norge kjøper Gripen. Om vi velger noe annet er ikke Saab interessert i noe som helst samarbeid. :thumbdown:

Nei, selvsagt, det jo ingen som er det. Evt andre avtaler vil bli inngått i andre sammenhenger på senere tidspunkter eller ved behov.

At amerikanerene har inngått avtalen med Kongsberg er kjempebra, men en kan med stor sannynlighet misstenke at det er for å vise velvilje. Hvis Norge kjøper svensk så er det ikke særlig sannsynlig at LM kommer til å forlenge denne eller ingå noen andre avtaler i Norge ifm JSF.

Lenke til kommentar
Nei, selvsagt, det jo ingen som er det. Evt andre avtaler vil bli inngått i andre sammenhenger på senere tidspunkter eller ved behov.

At amerikanerene har inngått avtalen med Kongsberg er kjempebra, men en kan med stor sannynlighet misstenke at det er for å vise velvilje. Hvis Norge kjøper svensk så er det ikke særlig sannsynlig at LM kommer til å forlenge denne eller ingå noen andre avtaler i Norge ifm JSF.

Hadde jo vært veldig kjekt om Saab også kunne visst lignende velvilje. Det ville bare vært med på å vise om de er genuint interessert i et samarbeide eller ikke.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært veldig kjekt om Saab også kunne visst lignende velvilje. Det ville bare vært med på å vise om de er genuint interessert i et samarbeide eller ikke.

Varför??

om det inte fnns en direkt anledning till det. varför skall man vara så dum då, och varför skall man visa välvija? uansett?

e ju ren j*vla BS. . detta är business. pluss att investera i norska skolar i alla fylker. ge er en ToT avtale og skräddar sy allt for norge. så har saab visat välvilja så det räc.ker till samarbete.

ni skall ha 48 plan. inte direkt så att ni är viktigast i världen. bara indien och brasilien skall ha 3 gånger så många var.

og SAAB beräknar att sälja 500 enheter av nG versionen.

ps.

om du tycker det är otroligt WOW av LM att ge ett kontrakt på en EN miljard NOK. så bör du öppna ögonen det är ingenting i ett projekt som kostar 300 miljarder USD gämför det med kongsberg ena miljard

oj jag glömde en sak. om du hade läst lite så hade du sett att SAAB har gjort samma sak med Thales Norway. dom har fått kontrakt med SAAB varken Norge kommer kjöpe gripen eller ikke.. så där har du din likstildhet mellom SAAB og LM

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

sier att man beräknar att sälja 900 plattformar de närmsta tio årena, 400 C/D versioner og 500 NG versioner.

Det du kommer med her er komplett BS! Gripen kommer aldri til å bli produsert i 900 eksemplarer, er SAAB riktig så heldig, så er det snakk om rundt 100 fly.

Jeg har flere ganger spurt deg hvor mange Gripen det ligger inne bestilling på nå, og registrerer gang på gang at du ikke vil svare på det. Jeg vet svaret, det er ikke derfor jeg spør, men det hadde vært informativt for tråden å vite hvor mange av "eksportsuksessen Gripen" SAAB har igjen å produsere før fabrikken må stenges..

To-motors Gripen med stealth?? Hallo... Snakk om luftslott.. Og du har jo gang på gang trivialisert det at F-35 har stealth.. Er det nå plutselig bra at Gripen skal ha stealth(Gripen kommer aldri til å bli så stealthy som F-35, det vet du like godt som meg).

Lenke til kommentar
Gripen stealth version både med 2 motorer og med en motor. (men tilbyr Sör-korea, ett partnerskap i detta projektet.)

http://img389.imageshack.us/my.php?image=ksaab78xp4.jpg

http://img172.imageshack.us/my.php?image=ksaab108dh8.jpg

http://img167.imageshack.us/my.php?image=ksaab248is4.jpg

kilder

nyteknik.se

SAABgroup.com

All spywaren som popper opp når en trykker på lenkene dine sier vel sitt om seriøsiteten.. Jeg tror du må sjekke kildene dine igjen..

Lenke til kommentar

Vi bør kjøpe F-35B

Ja B!!

også burde vi kjøpe og total renovere HMS Invincible..

så ogsi ALL vår rikdom finnes ute til sjøs.. og i dag har vi liten mulighet til å¨komme Platformene til unnsetning hvis russerene kommer inn der..

Husk i fjor hvor russene seilte flåten sin rett inn i Oljefeltet.. en av ubåtene kuttet tilogmed en SVÆR kabel så det ble sølt Olje for milliarder i havet..

Lenke til kommentar
All spywaren som popper opp når en trykker på lenkene dine sier vel sitt om seriøsiteten.. Jeg tror du må sjekke kildene dine igjen..

Hehe, trenger vel neppe å sjekke kildene, inforen er vel ok, men linkene var litt mer av den lugubre sorten, det er jeg enig i..

Lenke til kommentar

Det du kommer med her er komplett BS! Gripen kommer aldri til å bli produsert i 900 eksemplarer, er SAAB riktig så heldig, så er det snakk om rundt 100 fly.

Jeg har flere ganger spurt deg hvor mange Gripen det ligger inne bestilling på nå, og registrerer gang på gang at du ikke vil svare på det. Jeg vet svaret, det er ikke derfor jeg spør, men det hadde vært informativt for tråden å vite hvor mange av "eksportsuksessen Gripen" SAAB har igjen å produsere før fabrikken må stenges..

To-motors Gripen med stealth?? Hallo... Snakk om luftslott.. Og du har jo gang på gang trivialisert det at F-35 har stealth.. Er det nå plutselig bra at Gripen skal ha stealth(Gripen kommer aldri til å bli så stealthy som F-35, det vet du like godt som meg).

Er du medveten om hur stor del av marknaden 900 flyg är??? antagligen ikke. vet du hvor många länder som just nå er intressert?? nei det vet du ikke heller. .

900 flyg är ca 10 procent av markedet.

du lever fortsatt i din lilla värld, där Norge er centrum og Norge er den enda som kanskje köper. som sagt DET ER IKKE HELE VERDEN hvis Norge kjöper eller ikke. hvi man ser på markedet nå. så er Norge ett obetydligt marked..

gripen idag är med å konkurrerer om nermere 300 enheter..

till och med Nederland har spurt om RFI.

som sagt Gripen International har som mål att sälja 900 flyg

http://www.e24.se/branscher/ovrigindustri/...omponent=report

angående gripen i stealh version om du hadde tagit dig ti minuter og läsa, så hadde du sett att detta är ett projekt för sör korea. viss skillnad, men det är väl för mycket begärt.

ps.

Jag har aldrig snackat negativt om stealth egenskaper. men jeg syns att man i F-35s fall har lagt för mycket vikt på stealth egenskaperna så andra ting har blivit lidandes.

skillnad med F-22 där man inte har spart in på noe.

men du kan ju spörre deg selv varför inget land mer än usa absolut närmsta allierta har sagt ja till å köpa F-35 än. .

sen är jag rimlig sliten på att höra hvor bra F-35 er. som ikke ens er i produktion ennu mindre operativ. ingen absolut ingen kan si hvor bra eller om platformen kommer bli en succe.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

men jeg börjar att ändra mig.. personligen så håper jeg nå. att SAAB/Sverige aldrig bygner samarbeide med Norge.

av x antal anledningar.

1. dere har ikke noen teknisk industri.

2. efter att i årtal fölt med på debetterna på dagbladet/VG og forjellige forum. så får man ju en rätt klar bild hur ignorant den generelle nordmannen er.

3. jag har bodt og arbeidat i Norge. (med produkt utvickling)

4. antingen er man kapitalist (pro america) eller sosialist anti amerika og stemmer SV. ryssland är fortsatt den stora fienden. och de där svenskerna kan man ikke stole på for dem var neutrala i WW2 (över 60 år sedan)

så ja håper Norge velger F-35

:)

ps.

håper ingen tar det personligt. detta är inte nödvändigtvis riktat mot er. men dere har sikkert vart endel på Dagbladet og VG, så dere vet hva jeg mener.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Hehe, trenger vel neppe å sjekke kildene, inforen er vel ok, men linkene var litt mer av den lugubre sorten, det er jeg enig i..

Det som står der stemmer nok. Var en artikkel om det i denne ukes Aviation Week.

Sør Korea utreder muligheter for nye fly, og en av tingene som utredes er å utvikle sin egen Stealth Fighter sammen med en utenlandsk partner. Det er som kjent en reaksjon på USA sitt eksportnekt av F-22.

men jeg börjar att ändra mig.. personligen så håper jeg nå. att SAAB/Sverige aldrig bygner samarbeide med Norge.

så ja håper Norge velger F-35

håper ingen tar det personligt. detta är inte nödvändigtvis riktat mot er. men dere har sikkert vart endel på Dagbladet og VG, så dere vet hva jeg mener.

Bra du er enig med oss! ;)

Personlig holder jeg meg langt unne debatt-forum på både Dagbladet og VG.

ryssland är fortsatt den stora fienden. och de där svenskerna kan man ikke stole på for dem var neutrala i WW2 (över 60 år sedan)

Selvsagt! ;)

Er jo enda under 200 år siden vi ble invadert av svenskene!

Lenke til kommentar
Er du medveten om hur stor del av marknaden 900 flyg är??? antagligen ikke. vet du hvor många länder som just nå er intressert?? nei det vet du ikke heller. .

Du skal være forsiktig med å påstå at du vet hva andre vet og ikke vet. Men du vet, det må jo være klinkende klart?

Du vet at markedet for nye fly er på 9000 enheter og at 10% av det markedet kommer til å tilfalle saab? Jeg lurer

på hvor du har det fra? Kanskje fra saab's hjemmesider? Eller fra saabs markedsføring?

Da vet du kanskje også at disse tallene har lite med virkeligheten og mer med saabs aksjekurs å gjøre? Og du vet kanskje ogå at mange operatører kommer til å oppgradere eksisterende fly fremfor å kjøpe nytt?

sen är jag rimlig sliten på att höra hvor bra F-35 er. som ikke ens er i produktion ennu mindre operativ. ingen absolut ingen kan si hvor bra eller om platformen kommer bli en succe.

Jeg er rimelig sliten av å prøve å få deg til å skjønne at gripen teknisk sett er F-35 underlegen. Nå sist gikk vi i dybden rundt det med sensorpakke, sensorfusion og SA - Detaljert så det holdt - og viste hvordan F-35 kom til å ha kapasiteter som overgår gripen.. Hva svarte du da? At mer og bedre presentert informasjon kom til å gi en F-35-pilot information overload..

Men du vet kanskje dette?

Bare fordi du ikke evner å sette deg inn F-35's kapasiteter betyr ikke at andre ikke kan gjøre det.

Venter fortsatt på at du skal fortelle hvor mange gripen saab har ordre på.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske fasinerende å være med å diskutere her i forumet.. Det er ingen tvil om at det er mange her som må bruke mange timer foran datamaskinene i de tusen hjem og finne info om fly. Ganske imponerende mye tid, med tanke på infoen som kommer frem.

Men dessverre så er metodene som brukes i for å "promotere" egne kunnskaper, er ugreie. For eksempel er det nesten konstant blitt brukt "metoder" hvor enkelte fornekter det som er "ubehagelig" og ikke passer med argumentasjonen. Det er egentlig ganske trettende og slitsomt å diskutere.

Og, videre det å mase om ett udokumentert argument i hvert eneste innlegg en legger inn er ganske tåpelig og unødvendig. En skal ikke lete lenge for å ta de fleste i lignede "overtramp". At enkelte ting forblir udiskutert er bare greit for å få en konstruktiv diskusjon videre. Det er ikke nødvendig å bruke masse innlegg på å kreve dokumentasjon på noe. Men igjen, det er vel en del av enkeltes grunnlegende diskusjonsteknikk.. Å drive på slik er her tett opp mot hasselering, og er ikke konstruktivt. Det er idiotisk! La vær å svar på innleggende da, heller. Ved å la slikt være ubesvart da..

Hvilke fly som er best, er ganske vanskelig å si noe om.. En Piper Cup er bedre å lande på en fotballbane med enn en JSF! Så hey, alle til sitt bruk! Drit i å prøv å påstå at det ene er bedre enn det andre..

Hvlike fly passer best til å beskytte Norge er det vi diskuterer her..

Forøvrig, god helg!

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å påstå at du vet hva andre vet og ikke vet. Men du vet, det må jo være klinkende klart?

Du vet at markedet for nye fly er på 9000 enheter og at 10% av det markedet kommer til å tilfalle saab? Jeg lurer

på hvor du har det fra? Kanskje fra saab's hjemmesider? Eller fra saabs markedsføring?

Da vet du kanskje også at disse tallene har lite med virkeligheten og mer med saabs aksjekurs å gjøre? Og du vet kanskje ogå at mange operatører kommer til å oppgradere eksisterende fly fremfor å kjøpe nytt?

Jeg er rimelig sliten av å prøve å få deg til å skjønne at gripen teknisk sett er F-35 underlegen. Nå sist gikk vi i dybden rundt det med sensorpakke, sensorfusion og SA - Detaljert så det holdt - og viste hvordan F-35 kom til å ha kapasiteter som overgår gripen.. Hva svarte du da? At mer og bedre presentert informasjon kom til å gi en F-35-pilot information overload..

Men du vet kanskje dette?

Bare fordi du ikke evner å sette deg inn F-35's kapasiteter betyr ikke at andre ikke kan gjøre det.

Venter fortsatt på at du skal fortelle hvor mange gripen saab har ordre på.

ja mer eller mindre 10 procent.. och ja detta är MÅLET för SAAB vad dom vill. JA

och ja jag ser det som ett rimiligt mål ja.

sen Valient. du vet for lite om teknologin i seg selv for att kunna påstå att det som sitter i F-35 kommer vara mer avansert..

2. du vet inte vad som kommer sitta i Gripen NG än. ETTERSOM DET ER UNDER UTVIVCKLING NÅ

men gjenom att se på SAAB og dess partners og det dom forteller og gjämföre det mot LM og dess partners. så viser allt till att F-35 IKKE KOMMER VARE MER AVANSERT.

3, og det som du vet om teknikken i F-35 tror nok SAAB sine ingenjörer har rett bra koll på hva det er for noe også.

så slutt med "the pissing centest" i ett område der INGEN av oss kan si noe som helst helt sikkert..

SAAB har idag levererat till Sverige, UK, Ungern och Tjeckia. fem tills 2012 skall Sör Africa få sina 28. og Thailand.

sen kommer dom nog med största sannolikhet ta hem ca 3-4 nye kontrakt det nermste 2 årene som SAAB sier.

sen de resterande 8 årenea har dom ca 500 enheter till å selga hvis dom vill öppnå sitt mål. ser rätt rimligt ut.

F-35 har bare 4 klare kunder, nå. mindre än vad gripen har idag redan. og bedre en Rafale og på lik linje med EF, hvis man regner in alla join länder og att dom faktisk sålte till Saudi Arabia (som jeg syns er på gränsen).

erligt talt, jeg vet ikke hvor du har fått det i fra att SAAB og dess partners ikke skulle vare på samme nivå teknologiskt som LM og dess partners 2010??

du glömmer fort att gripen C/D versionen var ett plan för Sverige och hade de systemer/kapicatet som sverige spurte etter. varken mer eller mindre.

men "stealth gripen" till sör korea borde väl visa rätt klart, att SAAB har teknologi nok till i konstruere att så kallt 5 gen plan..

så stop å tro att SAAB ikke har mer teknologi än som sitter i tidigare versioner. Gripen C/D är iofs. ett av det mest avanserte plan på markedet. idag

Valient.

Du verkar tro. att når en militär bedrift skall utveckla ett system så är det konkurranse om att gjöre verldens beste på allt.. og sån er det ikke. man får en krav spec på dette önsker vi oss. sen så utvickles ett system som uppfyller dessa..

plus att alla länder har forkjellige krav. derfor kjöper ikke alla länder F-35 eller ens bestämt sig for att kjöpe F-35 eller EF eller Rafale eller Gripen, eller SU-family

innan du har förstått det fundamentala i att inhandla militära systemer så kommer debatten fortfarande ha en sådan här lav nivå.

og speciellt innan du törr og inse att Gripen platformen är en formidabel og hyper avansert platform.

og Gripen faktiskt idag er det moderna flyg som haft best export succe under 2000 talet.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...