Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Idag inngår Kongsberg Våpenfabrikk offisiell avtale om levering av deler til JSF:

 

:hmm: Dette en rammeavtale. LM har vel snakket om å tildele slike avtaler til div leverandører i Norge ganske lenge. Slik jeg kjenner rammeavtaler, så tolker jeg det dit hen at Kongsberg lov til å KONKURERE på lik linje med andre om å levere deler. De har ikke fått kontrakt på å levere en eneste del. Og det trenger de heller ikke få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Idag inngår Kongsberg Våpenfabrikk offisiell avtale om levering av deler til JSF:

 

:hmm: Dette en rammeavtale. LM har vel snakket om å tildele slike avtaler til div leverandører i Norge ganske lenge. Slik jeg kjenner rammeavtaler, så tolker jeg det dit hen at Kongsberg lov til å KONKURERE på lik linje med andre om å levere deler. De har ikke fått kontrakt på å levere en eneste del. Og det trenger de heller ikke få.

Nå tror jeg du blander sammen rammeavtale kontra anbudskonkurranse. Om man inngår rammeavtaler så har man jo allerede vunnet evt. anbudskonkurranser som har funnet sted.

 

Fra pressemeldingen:

This agreement entails that KONGSBERG will be the exclusive supplier of the aforementioned aircraft components during the first phase of serial production of the JSF, and it applies to parts for 306 aircraft valued at approx. NOK 1 billion. This part of the agreement is not conditional on Norway's upcoming choice of new fighter craft.

 

The parts will be produced at the new 30 000 m2 plant built in Kongsberg. Production is scheduled for start-up in January 2009 and will last until 2015.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg du blander sammen rammeavtale kontra anbudskonkurranse. Om man inngår rammeavtaler så har man jo allerede vunnet evt. anbudskonkurranser som har funnet sted.

 

Nei..

En rammeavtale er definert som en ”avtale inngått mellom én eller flere oppdragsgivere og én eller flere leverandører som har til formål å fastsette vilkårene for de kontrakter som skal tildeles i løpet av en gitt periode, særlig med hensyn til pris og planlagte mengder” (§ 4-2f i forskrift om offentlige anskaffelser, se referanse i kapittel 3).

 

Det åpnes for tre måter å inngå rammeavtaler på:

1. Rammeavtale mellom oppdragsgiver(e) og én leverandør

2. Parallelle avtaler mellom oppdragsgiver(e) og flere leverandører, hvor vilkårene er fastsatt i rammeavtalen

3. Parallelle avtaler mellom oppdragsgiver(e) og flere leverandører, hvor alle vilkår ikke er fastsatt i rammeavtalen, og gjenåpning av konkurranse må gjennomføres.

 

Men det sitatet tyder jo på at de må ha fått en mer bindende kontrakt med LM enn kun en rammeavtale. Hurra for Kongsberg.

Lenke til kommentar

Som et notat: Rammeavtale-definisjonen som du sikter til er for bruk i det offentlige og har lite eller ingenting å gjøre med evt. rammeavtaler som måtte bli inngått mellom private firmaer. En vanlig rammeavtale består rett og slett i at kjøper forplikter seg til å kjøpe et bestemt antall over et gitt tidsrom, samtidig som selger forplikter seg til å selge/produsere et gitt antall varer over samme periode. Altså ingen konkurranse med i bildet.

Lenke til kommentar
Vice: Forplikter de seg til å kjøpe et visst antall slike varer, eller forplikter de seg til å kjøpe et visst antall slike varer av en spesifikk produsent?

De forplikter seg til å kjøpe de antall varer av produsenten de har inngått rammeavtalen med.

Lenke til kommentar
Som et notat: Rammeavtale-definisjonen som du sikter til er for bruk i det offentlige og har lite eller ingenting å gjøre med evt. rammeavtaler som måtte bli inngått mellom private firmaer. En vanlig rammeavtale består rett og slett i at kjøper forplikter seg til å kjøpe et bestemt antall over et gitt tidsrom, samtidig som selger forplikter seg til å selge/produsere et gitt antall varer over samme periode. Altså ingen konkurranse med i bildet.

 

Tydelig at du og jeg har to forskjellige oppfatninger av det.. Men men, dette setter vi en strek over. Det er OT og ikke noe vi skal bruke "spalte plass" å diskutere..

 

Igjen: Hurra for Kongsberg!

Lenke til kommentar
Som et notat: Rammeavtale-definisjonen som du sikter til er for bruk i det offentlige og har lite eller ingenting å gjøre med evt. rammeavtaler som måtte bli inngått mellom private firmaer. En vanlig rammeavtale består rett og slett i at kjøper forplikter seg til å kjøpe et bestemt antall over et gitt tidsrom, samtidig som selger forplikter seg til å selge/produsere et gitt antall varer over samme periode. Altså ingen konkurranse med i bildet.

 

Tydelig at du og jeg har to forskjellige oppfatninger av dette temaet.. Men men, dette setter vi en strek over. Det er OT og ikke noe vi skal bruke "spalteplass" å diskutere her..

 

Igjen: Hurra for Kongsberg!

Lenke til kommentar
Som et notat: Rammeavtale-definisjonen som du sikter til er for bruk i det offentlige og har lite eller ingenting å gjøre med evt. rammeavtaler som måtte bli inngått mellom private firmaer. En vanlig rammeavtale består rett og slett i at kjøper forplikter seg til å kjøpe et bestemt antall over et gitt tidsrom, samtidig som selger forplikter seg til å selge/produsere et gitt antall varer over samme periode. Altså ingen konkurranse med i bildet.

 

Tydelig at du og jeg har to forskjellige oppfatninger av dette temaet.. Men men, dette setter vi en strek over. Det er OT og ikke noe vi skal bruke "spalteplass" å diskutere her..

 

Igjen: Hurra for Kongsberg!

Ja, dette er gode nyheter for Kongsberg!

 

Velger Norge JSF, og det blir full-skal produksjon har denne kontrakten veldig stort potensiale...

Full-scale production will mean the scope can potentially increase to a total of NOK 6-8 billion.

http://www.kongsberg.com/eng/kog/news/default.asp?id=33258

Lenke til kommentar

Ja, dette er gode nyheter for Kongsberg!

 

Velger Norge JSF, og det blir full-skal produksjon har denne kontrakten veldig stort potensiale...

 

Hmm, de vil vel neppe stå tomhente igjen om Norge velger Gripen heller.

 

Husk at amerikanerene ikke har villet love noen gjenkjøpsavtale til Norge, kun adgang for Norske bedrifter til å være med i å være med å konkurere om kontakter. Og sett i lys av slike utalelser kan man jo være kritisk å si at det er jo bra timing av signering av en slik avtale.

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
Hmm, de vil vel neppe stå tomhente igjen om Norge velger Gripen heller.

 

Husk at amerikanerene ikke har villet love noen gjenkjøpsavtale til Norge, kun adgang for Norske bedrifter til å være med i å være med å konkurere om kontakter. Og sett i lys av slike utalelser kan man jo være kritisk å si at det er jo bra timing av signering av en slik avtale.

Så langt står hvertfall Norge tomhendt igjen hva leveringsavtaler med Saab angår. Fra LM har de nå derimot nå en håndfast avtale verdt 1mrd.NOK. som sikrer Kongsberg eksklusiv levering av deler til JSF første 306 fly. Denne er som sagt helt uavhengig av noe JSF kjøp. Ved kjøp vil selvsagt avtalen vurderes utvidet til det mangedobbelte.

Om Saab også hadde noe seriøst ønske om å samarbeide med Norge om Gripen, burde de også kunne tilby lignende avtaler, uavhengig om Norge kjøper Gripen eller ikke.

Lenke til kommentar

ehm dere vet ikke hvordan en ram avtale fungerar?

 

 

se här. ramavtale er IKKE ett köpe kontrakt..

 

jeg har selv ramavtale med akerkvärner, national oilwell. seadrill SAAB VOLVO. for å nemne några

 

En ramavtale visar att du har lov å selge hvis du kan ge bra pris og rett service.. e bara en kontrakt som hevisar till ett LM hvis dem vill kan bruke kongsberg

 

så det betyr veldig liite..

 

LM har sikert ram avtaler med 10 andre bedrifter også..

 

hvis ikke så hade LM og Kongsberg skrivit ett MoA og det gjorde dem ikke. og det hvis Norge kjöper F-35 gjör att dem får ordern..

Lenke til kommentar

...This agreement entails that KONGSBERG will be the exclusive supplier of the aforementioned aircraft components during the first phase of serial production of the JSF, and it applies to parts for 306 aircraft valued at approx. NOK 1 billion. This part of the agreement is not conditional on Norway's upcoming choice of new fighter craft...

 

Pressemelding 03.07.2008

 

Klar tale spør du meg.

Lenke til kommentar
Hmm, de vil vel neppe stå tomhente igjen om Norge velger Gripen heller.

 

Husk at amerikanerene ikke har villet love noen gjenkjøpsavtale til Norge, kun adgang for Norske bedrifter til å være med i å være med å konkurere om kontakter. Og sett i lys av slike utalelser kan man jo være kritisk å si at det er jo bra timing av signering av en slik avtale.

Så langt står hvertfall Norge tomhendt igjen hva leveringsavtaler med Saab angår. Fra LM har de nå derimot nå en håndfast avtale verdt 1mrd.NOK. som sikrer Kongsberg eksklusiv levering av deler til JSF første 306 fly. Denne er som sagt helt uavhengig av noe JSF kjøp. Ved kjøp vil selvsagt avtalen vurderes utvidet til det mangedobbelte.

Om Saab også hadde noe seriøst ønske om å samarbeide med Norge om Gripen, burde de også kunne tilby lignende avtaler, uavhengig om Norge kjøper Gripen eller ikke.

 

 

SAAB har erbjudit Norge håndfasta garanterte avtal för över 100 procent av kjöpe summen i alla flylker mye mye mye bedre än hva LM tillbyr (en simpel ramavtale på en bill NOK )

 

We are convinced that our offer provides a historical opportunity for strong and long lasting relations between Norway and Sweden in defence and security related areas as well as a broad range of industrial sectors. Up o date we have identified more than 200 partners in all of the Norwegian fylker. Today we can guarantee an industrial cooperation in excess of 100 percent of order value. Further more we can see a potential business value of at least an additional 100 percent within defence and non-defence sectors." says Saab's CEO Ake Svensson.

 

The cooperation agreement with Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) spread over 10-15 years covers the areas of aviation, space, defence and civil security. Cooperation with KDA includes advanced composite production and development for both military and commercial aeronautics and development, integration and marketing of the JSM missile. Total business value more than 12 billions NOK.

 

Thales Norway will deliver important parts of Gripen, foremost within data link communication, SATCOM and Nato interoperable crypto solutions. Thales Norway and Saab are also planning extensive cooperations in other defence communications areas. Total business value more than 2 billions NOK.

 

Nammo will develop 27 mm APEX ammunitions for Gripen and Counter Rocket-Artillery-Mortars. Total business valuemore than 1 billion NOK.

 

Together with Simrad a new company is formed for development and world wide marketing of various products including high tech optronics. The agreement also includes the establishment of a ISTAR/UAV center of excellence. Total business value more than 6 billions NOK.

 

The agreement with Natech includes production of cabling, panels and racks for Gripen and electromechanical manufacturing for several other Saab military products in Narvik. TotAl-group will design and produce Gripen structural parts and complete assemblies.

Lenke til kommentar

Amerikanerene kan ikke skryte av å være så flinke til å tildele Norge saftige forsvarsavtaler. Mener å huske at for noen år siden var det ganske mye bråk fordi de etter 20år enda ikke hadde hatt gidda til å oppfylle gjennkjøps avtalen som ble inngått ifm F16 kjøpet..

Lenke til kommentar
ja så vem ger best avtale till kongsberg?

 

LM 1 billion NOK

SAAB over 12 Billion NOK

 

plus over 200 andra bedrifter...

 

Ja, greit... Men, til info - Dette er ikke en rammeavtale, rammeavtalen ble signert i 2007.

 

Har du forresten kilder til det du sier? Kanskje en liste over de 200 bedriftene? Kommer Gripen til å kjøpe noe fra Norge om vi ikke velger Gripen??

 

Sammenligningen din er som vanlig satt på spissen og direkte feil. Kjøper vi F-35 så vil avtalen med kongsberg øke i verdi til 6 mrd. Og, er det noen som har sagt at dette blir det eneste gjenkjøpet dersom vi velger F-35?

 

Og uansett, så bør ikke gjenkjøpsavtalene være avgjørende for valg av fly..

Lenke til kommentar
Og uansett, så bør ikke gjenkjøpsavtalene være avgjørende for valg av fly..

 

Absolutt enig, men bare i en perfekt verden vil man kunne velge flytype ved grunnlag av dets kapasiteter. (som passer oss best)

Lenke til kommentar

Vel, amerikanerene har jo aldri lovet noen gjenkjøpsavtale, så at de allerede nå er ute å tildeler en kontakt allerede nå er jo bra. Men med tanke på at Norge allerede har spyttet inn 500 mill i JSF prosjektet, så er vel denne avtalen et røverkjøp for LM å betrakte.. ;)

 

Men hvis dere har fulgt med, og det har dere, så har dere jo sett at SAAB har vel hele veien sagt at de vil inngå en 100% gjenkjøpsavtale med Norge... Forøvrig: Den 26. april skrev Norge og Sverige under en industriavtale som garanterer norske investeringer i Saab til en verdi av 150 millioner kroner. Avtalen garanterer 100 prosent gjenkjøp.

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
ja så vem ger best avtale till kongsberg?

 

LM 1 billion NOK

SAAB over 12 Billion NOK

 

plus over 200 andra bedrifter...

 

Ja, greit... Men, til info - Dette er ikke en rammeavtale, rammeavtalen ble signert i 2007.

 

Har du forresten kilder til det du sier? Kanskje en liste over de 200 bedriftene? Kommer Gripen til å kjøpe noe fra Norge om vi ikke velger Gripen??

 

Sammenligningen din er som vanlig satt på spissen og direkte feil. Kjøper vi F-35 så vil avtalen med kongsberg øke i verdi til 6 mrd. Og, er det noen som har sagt at dette blir det eneste gjenkjøpet dersom vi velger F-35?

 

Og uansett, så bør ikke gjenkjøpsavtalene være avgjørende for valg av fly..

 

Eftersom båda vapenplatformarna uppfyller norska krav. alltså är mer än goda nok för Norge.

 

så varför inte hjälpa Norsk industri. och norsk teknisk industri över lag??

 

 

att man inte ser detta som viktigt är för mig helt rart.. som väl är tror jag inte Norges industri delar din uppfattning. och det är deras lika mycket som dina pengar som brukes till dette kjöpet.

 

pluss att dere får en ToT avtale som är värt mer än pengar kan betale for. dere for full kjennedom om 70 år teknologi utvickling.

 

allt dette vill ge Norge ditt land. ditt lands norsk industri en otrolig boost. att du inte ser till ditt egna lands nationalle intresser som viktigt viser bara att du är so pro F35

 

 

eller menar du fortsatt att F-35 er så överlägset generellt att över 24 miljarder norska kroner i industri kontrakt till norsk industri inte är värt det??

 

ps.

 

om du vill ha källa. kan du läsa press meldingarna. fra saab

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...