Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Björnar

 

Nei den kommer vara intergrerad.

 

Ja vi vet väldigt lite. om IRST-OTIS, SAAB har varit väldigt förtegna. men trodde ju fört att programmet hadde lagts ned. enda tills för några månader sedan. för ingen hade hört nåt på över 10 år

 

Selv om en IRST-sensor rent prinsippielt kan sies å være en FLIR er det en primær forskjell: IRST er beregnet på kontraluftoperasjoner mens et NAVFLIR-system er en komplett løsning for terrengnavigasjon og krigføring mot mål på bakken. En moderne NAVFLIR inneholder bla. dual mode laser designator og laser spot tracker i tillegg til en egen prosessorenhet og kjølesystem, noe IRST vanligvis ikke gjør. Det er altså et fysisk større og mer komplisert system og Gripens størrelse setter en del begrensinger slik teknologien er i dag.

 

Legg merke til at det nyeste markedsføringsmaterialet til SAAB fremdeles avbilder Gripen NG med NAVFLIR-pod i tillegg til IRST.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valient.

 

Bilden är taget på ett av Saab testflyg. jas gripen A som bland annat testade systemet i 98

 

halva blden på själva systemet. kommer från en bild serie, när man testade systemet på JA 37 VIGGEN.

 

bådet bilderna och information är gammal. .

 

NG är inte klar än finns inget NG flyg än. De enda vi som finns är en demo plattform som används för att testa ut det nya systemerna som i framtiden kommer sitta

 

och jag kanske förklarde mig lite oskarpt.. var sent på natten..

 

 

men nu kommer väl du säga att EOTS er bedre. ser längre. og fungerar perfekt i alla väder?

Lenke til kommentar
Björnar

 

du sier att F-35 är minst lika snabb som Gripen NG med en air 2 air configuration.

 

något jag starkt tviivlar på..

 

De publiserte dataene tyder i det minste på det.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

den publiserte datean vissa att F-35 kommer vara lika snabb som Gripen C ja. men knappast NG.

Lenke til kommentar
Björnar

 

Nei den kommer vara intergrerad.

 

Ja vi vet väldigt lite. om IRST-OTIS, SAAB har varit väldigt förtegna. men trodde ju fört att programmet hadde lagts ned. enda tills för några månader sedan. för ingen hade hört nåt på över 10 år

 

Selv om en IRST-sensor rent prinsippielt kan sies å være en FLIR er det en primær forskjell: IRST er beregnet på kontraluftoperasjoner mens et NAVFLIR-system er en komplett løsning for terrengnavigasjon og krigføring mot mål på bakken. En moderne NAVFLIR inneholder bla. dual mode laser designator og laser spot tracker i tillegg til en egen prosessorenhet og kjølesystem, noe IRST vanligvis ikke gjør. Det er altså et fysisk større og mer komplisert system og Gripens størrelse setter en del begrensinger slik teknologien er i dag.

 

Legg merke til at det nyeste markedsføringsmaterialet til SAAB fremdeles avbilder Gripen NG med NAVFLIR-pod i tillegg til IRST.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

jo jag kom och tänka på att jag har sett bilder i marknadsföringen med navaflir sant.

 

vartför jag var skeptisk i början var angågende NINS systemet, men det är ju GBSn den skall byta ut..

 

men satt i en svensk debatt och diskuterade liknande ting. og då läste jag en link där det var snack om total intergration på NG.

 

skall försöka hitta den informationen igen.. men det är mycket möjligt att dom inte bestämt sig än.

 

som sagt är ju en demo plattform där man testar olika system.. så det blir väl bara att avakta tills man vet mer säkert.

 

e ju rätt intil omöjligt å veta. man kan bara spekulera.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Björnar

 

du sier att F-35 är minst lika snabb som Gripen NG med en air 2 air configuration.

 

något jag starkt tviivlar på..

 

De publiserte dataene tyder i det minste på det.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

den publiserte datean vissa att F-35 kommer vara lika snabb som Gripen C ja. men knappast NG.

 

Har du noe informasjon som sier at NG blir raskere enn C?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Björnar.

 

SAAB går ju ut och säger att den vill ha true Supercruise.

 

men sen kan man ja anta. att med samma configuration som på C fast UTEN droptank (og ha det eksta brenslet intern i steden)

 

mindre drag, med en vikt ökning på 200 kg. men med 4000 mer i thrust vill ge en viss fart skillnad.

 

e du ikke enig?

Lenke til kommentar
mindre drag, med en vikt ökning på 200 kg. men med 4000 mer i thrust vill ge en viss fart skillnad.

 

Tallene høres bra ut - Jeg betviler ikke at Gripen NG vil kunne supercruise uten våpenlast. Aerodynamisk vil Gripen få litt mer drag, pga omplasseringen av understellet. Økningen i skyvekraft er også nødvendig for å kunne håndtere en tyngre drivstofflast(internt) og en økt våpenlast eksternt - Dette er faktorer som jeg mener tidligere har gjort Gripen uegnet for norske forhold. Jeg har mener at rekkevidden og våpenlasten til Gripen C/D rett og slett har vært for pinglete. Om Gripen skal kunne dra med seg samme load som f.eks F-16 og ha noen lunde samme rekkevidde, så har endringene vi nå ser i Gripen NG vært helt nødvendige.

 

Men, ja, det ser bra ut på papiret. Jeg mener å huske at bbolsoy presenterte regnestykker for TWR-ratinger med våpenlast tidligere i tråden?

Lenke til kommentar
jo jag kom och tänka på att jag har sett bilder i marknadsföringen med navaflir sant.

 

vartför jag var skeptisk i början var angågende NINS systemet, men det är ju GBSn den skall byta ut..

 

men satt i en svensk debatt och diskuterade liknande ting. og då läste jag en link där det var snack om total intergration på NG.

 

skall försöka hitta den informationen igen.. men det är mycket möjligt att dom inte bestämt sig än.

 

som sagt är ju en demo plattform där man testar olika system.. så det blir väl bara att avakta tills man vet mer säkert.

 

e ju rätt intil omöjligt å veta. man kan bara spekulera.

 

Ingenting er jo umulig. På den annen side har IRST til Gripen hatt en svært lav profil hittil. Så sent som i fjor var det ikke et tema i markedsøringen til bla. Danmark og Norge. Kanskje venter SAAB på at 3. generasjons FPA (focal plane array) basert FLIR-teknologi skal modnes.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
mindre drag, med en vikt ökning på 200 kg. men med 4000 mer i thrust vill ge en viss fart skillnad.

 

Tallene høres bra ut - Jeg betviler ikke at Gripen NG vil kunne supercruise uten våpenlast. Aerodynamisk vil Gripen få litt mer drag, pga omplasseringen av understellet. Økningen i skyvekraft er også nødvendig for å kunne håndtere en tyngre drivstofflast(internt) og en økt våpenlast eksternt - Dette er faktorer som jeg mener tidligere har gjort Gripen uegnet for norske forhold. Jeg har mener at rekkevidden og våpenlasten til Gripen C/D rett og slett har vært for pinglete. Om Gripen skal kunne dra med seg samme load som f.eks F-16 og ha noen lunde samme rekkevidde, så har endringene vi nå ser i Gripen NG vært helt nødvendige.

 

Men, ja, det ser bra ut på papiret. Jeg mener å huske at bbolsoy presenterte regnestykker for TWR-ratinger med våpenlast tidligere i tråden?

 

uten våpen last?

 

hva snakker du om??

 

SAAB har ju sagt klart och tydligt att ändringarna på flygkroppen inte har påverkat eller vill påverka flygets kapicatet. utan bara göra den bättre. så det där med understälelt att det skulle ge mer drag er ikke sant. detta säger dom klart og tydligt

 

sen vem har sagt att man trenger og ha full tank?? inte för att det kommer göra någon större skillnad.

 

har ju visat att gripen C supercurisear med 6 missiler og en droptank

så med samma konfiguration fast utan drop tank vill ju bara ge fördelar. ikke sant??

 

varför i hela världens dar skulle man gå ut og markedsöfra gripen med true supercruise mach 2 jet utan våpenlast?

 

og allt som står om gripen C är ikke sant ??

 

e det plötsligt så att BARA dem med intern våpen last kan ha höga hastigheter och supercruise med våpenlast.

 

 

btw, gripen NG har 500 nm längre range än F-16 nu..

men jag är ening i att det är det enda som har varit negativt med gripen C. men som sagt detta var ju vad sverige hade behov för..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
jo jag kom och tänka på att jag har sett bilder i marknadsföringen med navaflir sant.

 

vartför jag var skeptisk i början var angågende NINS systemet, men det är ju GBSn den skall byta ut..

 

men satt i en svensk debatt och diskuterade liknande ting. og då läste jag en link där det var snack om total intergration på NG.

 

skall försöka hitta den informationen igen.. men det är mycket möjligt att dom inte bestämt sig än.

 

som sagt är ju en demo plattform där man testar olika system.. så det blir väl bara att avakta tills man vet mer säkert.

 

e ju rätt intil omöjligt å veta. man kan bara spekulera.

 

Ingenting er jo umulig. På den annen side har IRST til Gripen hatt en svært lav profil hittil. Så sent som i fjor var det ikke et tema i markedsøringen til bla. Danmark og Norge. Kanskje venter SAAB på at 3. generasjons FPA (focal plane array) basert FLIR-teknologi skal modnes.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

 

jag vet. vi i sverige har spurt oss selv de senaste ti årene hva som skjedde med irst programmet. sen kommer Rosen ut med uppgiter med att programmet har fortgott och att det kommer sitta i Gripen NG

 

så antingen har SAAB nåt speciellt på gång och vill ikke att konkurrenterna skall få nys om det.

 

men om jag Känner SAAB rätt sä är det på samma sätt som med allt annat, dom vill ikke gå ut med det förän dom är hellt på top förnöjda med det. "varför ta baby steps, når man kan ta jätte kliv" som SAAB CEO bruker si..

 

Sen så gör ju saab så mycket andra försvar matriell att det kan ha med andra system å göra som kommer i fremtiden att dom ikke vill gå ut med info till publicum...

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

 

Ytterligere noen innlegg ble slettet. De inneholdt endel saklig informasjon (og et par var kun svar på innlegg som var usaklig), men jeg har ikke tålmodighet til å finredigere rett etter at jeg ga en advarsel angående personangrep.

 

La meg bruke understreking for å ... vel, understreke:

Innlegg hvor man fokuserer på person fremfor sak er uønsket. Dette gjelder også hersketeknikker hvor man prøver å undergrave den man diskuterer med (eksempelvis ved å trekke tvil om kompetanse)

 

Forsøk gjerne igjen, på saklig vis (som vil si; ikke gjør det personlig). Og reaksjon gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert. :)

 

Utrolig nok må jeg sitere meg igjen her. Hold dere saklig, ellers så vil dere få dere en flytur ut av forumet. Jeg føler meg ekstremt tålmodig nå, men gamle gretne meg vil helst ikke komme trampende inn her igjen. Det er ikke bra for mitt blodtrykk. :)

Lenke til kommentar

Valient

 

mina beräkningar kom till en helt annan slutsats än Björnas.

 

sen så har gripen C flygit sedan tidigt 2000-tal så det finns ju gott om bevis mer än man kan säga om F-35

 

eller tror du att UK empire pilot school lyver???

 

eller att SAAB lyver??

 

 

jag förstår inte vad du har fått det här i från att gripen inte skulle klara detta med våpen last.

 

kan du inte visa en link. som sier att SAAB , EPS, 90 procent av alla aviser. sverige og sör africas air force

 

lyver og att det du sier är riktig. att din earodynamiska kunskap och aviation är bedre??

Lenke til kommentar
Björnar.

 

SAAB går ju ut och säger att den vill ha true Supercruise.

 

men sen kan man ja anta. att med samma configuration som på C fast UTEN droptank (og ha det eksta brenslet intern i steden)

 

mindre drag, med en vikt ökning på 200 kg. men med 4000 mer i thrust vill ge en viss fart skillnad.

 

e du ikke enig?

 

NGs testpilot, Magnus Olsson, skal nylig ha uttalt til Aircraft Illustrated at forventingene er 1.2 mach i "air to air" layout, så det er jo et bra utgangspunkt. Aerodynamisk vil det nye understellet og større inlets gi mer drag, men den nye motoren veier mer enn opp for det.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

jag postar det igen

 

"There was one interesting problem," Colonel Eldh concludes with a smile. Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two Sidewinder missles without the need to engage the afterburner. "In the early days of operations, we found some pilots were inadvertantly flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older generation fighters that the Gripen replaced. it is fair to say that there were a few startled people on the ground, as their day-to-day work, or perhaps sleep, was disturbed by unexpected sonic booms! It was, of course, a simple task to solve the problem - the throttles were re-set and everyone was happy."

 

// UK Empire Test pilot School

Lenke til kommentar
Björnar.

 

SAAB går ju ut och säger att den vill ha true Supercruise.

 

men sen kan man ja anta. att med samma configuration som på C fast UTEN droptank (og ha det eksta brenslet intern i steden)

 

mindre drag, med en vikt ökning på 200 kg. men med 4000 mer i thrust vill ge en viss fart skillnad.

 

e du ikke enig?

 

NGs testpilot, Magnus Olsson, skal nylig ha uttalt til Aircraft Illustrated at forventingene er 1.2 mach i "air to air" layout, så det er jo et bra utgangspunkt. Aerodynamisk vil det nye understellet og større inlets gi mer drag, men den nye motoren veier mer enn opp for det.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

tvivlar inte på att det kommer bli bedre än så. allt talar för det. akuratt.. den powerboosten hjelper mer än väl för att ändringarna på flygkroppen inte spelar någon som helst roll.

 

air 2 air config. 4 meteor. 2 IRIS-T og en drop tank. fullt med brensle.. på alla höjder alltså vid ytan. mach 1.2

 

högre höjd utan drop tank helften med brensle kanske bara 4 missiler. vill ge en fin ökning..

 

 

ps.

om du ser på ändringen på landningstället. så är den minimal det påverkar inte det earodynamiska märkvärt alls. .

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

S. Korean Air Force Skeptical About Stealth Fighters

 

The Air Force expressed skepticism about the potential purchase of U.S. stealth fighter jets Thursday, citing their high operational and maintenance costs over operational requirements on the Korean Peninsula.

 

The move is in contrast to the service's previous position on the purchase of combat aircraft equipped with radar-evading stealth technology in the coming years.

 

``There are lots of question marks as to the purchase of F-22s or F-35s, given the aircraft's low cost effectiveness, and the fact their performance criteria are beyond that required on the peninsula,'' Brig. Gen. Lee Hee-woo, chief of the Air Force's combat capabilities development department, said at a security forum in Seoul.

 

Lee said the so-called fifth generation stealth technologies inevitably come with a ``capabilities trade-off'' in terms of range, payload, speed and persistence or others.

 

``In terms of combat capabilities, stealth fighters would have a little more advantage than 4.5 generation and other aircraft in air-to-air operations,'' he said. ``But in air-to-ground missions, I think those aircraft that can carry large payloads in and outside of the fuselage would be more beneficial, in particular after removing enemy's anti-air defense systems, than stealth aircraft with internal payloads.''

 

In a National Assembly audit last year, the Air Force said it would open a bid to acquire the stealth aircraft in 2011 as part of the country's F-X fighter procurement program.

 

The F-X program aims to equip the Air Force with 120 high-tech fighters by 2020 to replace its aging F-4s and F-5s. U.S. aircraft giant Boeing won both the 40-plane, $4.2 billion first phase, and the 21-plane, $2.3 billion second phase in 2002 and 2007, respectively.

 

Lockheed Martin's F-35 Lightening II Joint Striker Fighter has been considered a viable candidate for the third phase bid, given that Lockheed's F-22 Raptor may be out of South Korea's reach financially and legally. U.S. technology protection law forbids the export of the world's most advanced F-22s, whose per unit cost is roughly $200 million.

 

Lockheed officials said the cost for the three versions of the F-35 would be between $45 million and $63 million each. But many defense experts and industry officials say the per-unit price is likely to increase down the road due to reduced purchase quantities and hikes in tool prices.

Lenke til kommentar

Idag inngår Kongsberg Våpenfabrikk offisiell avtale om levering av deler til JSF:

Avtalen har en verdi på om lag 1 milliard kroner, og denne delen av avtalen er ikke avhengig av det kommende norske valget av nye kampfly. Produksjonen vil starte opp i januar 2009 og gå fram til 2015. Hvis Norge velger å kjøpe Joint Strike Fighter kan avtalens verdi være hele 6 milliarder kroner.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/03/539880.html

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...