Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

JSF's radar, EW-suite, DAS og EOTS snakker med hverandre og kan utveksle koordinater med hverandre. JSF kommer til å ha større prosessorkraft enn Gripen, og kommer til å presentere informasjonen til piloten på en mer "userfreindly" måte enn Gripen.

 

Det som er mindre kjent er at MADL datalinken også fungerer som sensor. I likhet med DAS IR-systemet består den av seks multifunksjons-aperaturer som gir 360 graders dekning rundt flyet og kan detektere fly opp til ca. 10 nautiske mil.

 

Dette er i tillegg til EW-systemets 360 graders RF-dekning og AESA-radaren, som i seg selv dekker frontalaspektet, og EOTS IR/NAVFLIR, som dekker 270 grader frontalt og lateralt. Samkjøring av alle disse sensorene er det som gjør F-35 unikt. Mye av moderniseringene vil i fremtiden dreie seg om utvikling av software for å nyttigjøre alle mulighetene.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valient.

 

mer "usefriendly"

 

ehm har du flygit begee planen, i träning. så du ser dig rätten att komma med ett sådan påstående??

 

e ju utter BS..

 

 

mer prossessor kraft? vill se linken som visar att F-35 har större prossesor kraft..

Lenke til kommentar
mer prossessor kraft? vill se linken som visar att F-35 har större prossesor kraft..

 

Prossessorkraft henger nøye sammen med størrelse, volum og kjølekapasitet. Gripen benytter en 6U-basert VMS arkitektur, i likhet med bla. F-16 og F-18, mens F-35 er basert på større 9U-racks.

 

http://www.mc.com/products/productdetail.aspx?id=2856

 

http://www.mc.com/products/productdetail.aspx?id=2858

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
mer prossessor kraft? vill se linken som visar att F-35 har större prossesor kraft..

 

Prossessorkraft henger nøye sammen med størrelse, volum og kjølekapasitet. Gripen benytter en 6U-basert VMS arkitektur, i likhet med bla. F-16 og F-18, mens F-35 er basert på større 9U-racks.

 

http://www.mc.com/products/productdetail.aspx?id=2856

 

http://www.mc.com/products/productdetail.aspx?id=2858

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

 

 

Gripen NG kommer ha helt ny avionic rigg / ariktektur /databusar

 

jag menar natrurligtvis relativt till sina egna system..

 

( hårfvara i sig själv är utbytbar. är ju mjukvaran som är värd nåt)

 

får se information där en källa säger att F-35 relativt till sig själv vill kunna ge en överlägesen informations flöde än grpen NG, så att det är värt att bruka som ett argument i den här debatten

 

på samma sät som jag menar att 2 inte helt lika system kan brukas för att öppnå samma mål..

 

ps.

jag är i en annan debatt nu om LM minst sagt tvivalaktiga markedsföring. där dom ofta går ut med ting som F-35 skall kunna göra utan att tänka på att detta är ting som deras konkurrenter også kan göra fast med andra hjälpmedel.

 

men det börjar stå klart för mig varför vissa här inne debaterar som dom gör..

helt enkelt läst för mycket LM propaganda. og inte orkat gämföra det med de andra plattformarna

 

 

 

jag är bara så trött på att folk fortfarande tar den information som företagen lämnar åt allmänheten. lägger det vid varandra och antar att det ena är bedre. utan att egentligen veta..

 

og antagligen nästa vecka får jag svar från USAF om jag kan joina :) blir spännandes.

som sagt har inte givit upp hoppet än. :) har fortfarande 2 år på mig innan det är försent.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

det jasg försöker säga är

 

en våpenplattform skall leverera sin last.

 

1 på ett effektivt sätt

2 utan att själv bli nedskjuten

3 kostandseffektiv, og kunna fungera när den behövs

 

egentligen ganska enkelt. så vad som spelar roll. hvilken plattform som bäst passar in de olika ländernas behöv för att utföra detta. is not a F pissing contest.

 

plattformarna brukar olika system av 2 anledningar. olika måter att utföra uppdragen på. desginade för olika roller.

 

 

skilnaden mellan moderna plattformar om vi tar de europiska og amerikanska är inte så stor. att om man väljer det ena så vill ens flygvapen ikke kunna utföra det dem skall.

 

debatten borde vara på en mer mogen nivå vid det här laget.

Lenke til kommentar
jag menar natrurligtvis relativt till sina egna system..

 

får se information där en källa säger att F-35 relativt till sig själv vill kunna ge en överlägesen informations flöde än grpen NG

 

på samma sät som jag menar att 2 inte helt lika system kan brukas för att öppnå samma mål..

 

Jeg må innrømme at jeg ikke er helt med på hva du mener.

 

ps.

jag är i en annan debatt nu om LM minst sagt tvivalaktiga markedsföring. där dom ofta går ut med ting som F-35 skall kunna göra utan att tänka på att detta är ting som deras konkurrenter også kan göra fast med andra hjälpmedel.

 

men det börjar stå klart för mig varför vissa här inne debaterar som dom gör..

helt enkelt läst för mycket LM propaganda. og inte orkat gämföra det med de andra plattformarna

 

obs detta är inte riktat mot dig. fast jag kanske tycker att du gör det lite lätt för dig ibland. :)

 

jag är bara så trött på att folk fortfarande tar den information som företagen lämna åt allmänheten. lägger det vid varandra och antar att det ena är bedre. utan att egentligen veta

 

Det skulle forundre meg om det er noen prinsippiell forskjell på hvordan SAAB og LM markedsfører sine produkter. Det handler jo om å vise frem sine beste egenskaper og begge sider lokker med de midlene de har til rådighet.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

naturlgitvis.

 

jag antar att du inte har läst det sista..

 

 

LM går ut och säger saker utan att riktigt ha sett vad konkurretnera har för sig.

 

läs på F-35 hemsida.

 

 

och det är ljusår skillnad på hur LM gämfört de europiska företagen marknadsför sig på.

 

men LMs marknadsföring är OFF topic. bara visar till hur vissa argumenterar. back to business..

 

jag menar.

 

påstår du och valient. att prosserso kraften i gripen NG är så mycket sämre att det kommer påverka gripen förmåga att ha informations flöde mellan systemerna . gämfört med F-35???

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
naturlgitvis.

jag antar att du inte har läst det sista..

 

LM går ut och säger saker utan att riktigt ha sett vad konkurretnera har för sig.

 

läs på F-35 hemsida.

 

och det är ljusår skillnad på hur LM gämfört de europiska företagen marknadsför sig på.

 

men LMs marknadsföring är OFF topic. bara visar till hur vissa argumenterar. back to business..

 

Nå vet ikke jeg hvilken LM-markedsføring du sikter til, men SAAB er vel heller ikke ukjent med irrelevante mediauttalelser, feks. fokus på toppfart og "Gripen til halv pris".

 

påstår du och valient. att prosserso kraften i gripen NG är så mycket sämre att det kommer påverka gripen förmåga att ha informations flöde mellan systemerna . gämfört med F-35???

 

Det kommer vel an på den taktiske situasjonen, men F-35 vil ha flere sensorer, dermed mer sensorfusjon og behov for mer regnekraft. Forskjellen på 6U og 9U rackene fra Mercury er rundt fire ganger, så man kan tenke seg mulighetene en slik massiv regnekraft gir til feks. signalprossesering.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
jaja

 

alla vet att F-35 kommer bli valt.

 

men hade det vart en skönhets konkurranse, så finns det ikke tvivl :)

 

Absolutt et estestisk meget pent fly. :)

 

gripen%20ng-1.jpg

 

 

 

Jeg må innrømme at F-35 også har sin sjarm.

 

JSF_photo26_29962.jpg

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Björnar.

 

Intressant, hvor mange sensor kommer F-35 ha??? og hvor mange kommer Gripen NG ha???

 

 

ang fart för gripen C

 

"There was one interesting problem," Colonel Eldh concludes with a smile. Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two Sidewinder missles without the need to engage the afterburner. "In the early days of operations, we found some pilots were inadvertantly flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older generation fighters that the Gripen replaced. it is fair to say that there were a few startled people on the ground, as their day-to-day work, or perhaps sleep, was disturbed by unexpected sonic booms! It was, of course, a simple task to solve the problem - the throttles were re-set and everyone was happy."

 

// UK Empire test pilot school.

 

så med en vikt ökning på 200 kg. men med en power boost från 18 till 22 + ja du kan ju regne selv.

 

ps.

F-35 ser bara fet ut. kolla in F-22 där har man en VLO platform som är av ren beauty!!!!

Lenke til kommentar
så med en vikt ökning på 200 kg. men med en power boost från 18 till 22 + ja du kan ju regne selv.

 

ps.

F-35 ser bara fet ut. kolla in F-22 där har man en VLO platform som är av ren beauty!!!!

 

Ang. fart og sensorer så har vi vel diskutert det et antall ganger allerede.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

sant men var du som tog upp det .

 

og jeg har ikke peiling hvor mange sensorer varken F-35 eller Gripen kommer ha.

 

därför jag spörr om du kunde fortelle dette.. ettersom du sier att F-35 kommer ha fler. . det er troligt att F-35 kommer ha fler sensorer. ja. men att si det og inte kunna visa till hvor många begge plan har. e ju då att man tror mer än att det är fakta. og att man i såfall skriver att man tror och inte har

 

 

ang fart og vikt ökning.

 

så vill jag bara lägga fram bevis på att Gripen C har supercuise.

 

så det är ju troligt att anta att gripen NG med mer internt fuel i steden for drop tank och 6 missiler i air 2 air

 

vill vara ett snabbare plan än F-35 både u supercruise och max hastighet.

 

LM är ju till og med så desperata att dom går ut og sier. mach 1.05 hehe og deras egentliga defination är 1.5

visar ju en än gång att dom är desperata. og varför hänvsar man till vad LM sier som sant men när saab går ut och säger att gripen NG vill ha true supercruise så accepterar man inte det utan kommer med massa påståenden. medans det tidigare är bevisat att till och med gripen C klarar det med full air 2 air configuration + droptank

 

tycker bara det är irreterande att vissa inte ens kan acceptera det. og inte kunna ge en enda link som backar upp det.

 

blir lixom omöjligt att debatera eftersom man letar efter påståenden från tomma intet och brukar i argumenten.. i stället för att erkänna att ok jag hadde fel här.

 

 

men visst vi kan gå vidare og lägga denna delen av debatten bakom oss.

vill fortfarande veta hur många sensorer respektive plattform vill ha.

Lenke til kommentar
sant men var du som tog upp det .

 

og jeg har ikke peiling hvor mange sensorer varken F-35 eller Gripen kommer ha.

 

därför jag spörr om du kunde fortelle dette.. ettersom du sier att F-35 kommer ha fler. . det er troligt att F-35 kommer ha fler sensorer. ja. men att si det og inte kunna visa till hvor många begge plan har. e ju då att man tror mer än att det är fakta. og att man i såfall skriver att man tror och inte har

 

Det er ikke lenge siden du selv erkjente at Gripen ikke kommer til å ha et IR-DAS system.

 

tycker bara det är irreterande att vissa inte ens kan acceptera det. og inte kunna ge en enda link som backar upp det.

 

blir lixom omöjligt att debatera eftersom man letar efter påståenden från tomma intet och brukar i argumenten.. i stället för att erkänna att ok jag hadde fel här.

 

På hvilket tidspunkt mener du at jeg skal ha sagt at Gripen ikke kan supercruise?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

kan hända att det var Valient som sa det.. skulle iofs inte förvåna mig..

 

nej sant DAS/ EOTS är imponerandes men gripens EWS39, IRST OTIS, MAW, BOW, IDAS, CMDS är minst lika imponerandes. bara för ett nämna ett par ting..

 

ger också ett fulländat försvar och IR optical seach n track mode

 

om vi ser på situation awarenss så vet nog alla att Gripen är väldigt stark här, och har varit ett av gripens starka sidor länge.

 

så här kan man argumentera hur man vill beroende på hur man ser. taktik m.m support. ja finns tusen ting..

 

som sagt forkjellige system för att nå samme mål. leverera sin last og ikke bli skutt ned..

Lenke til kommentar
kan hända att det var Valient som sa det.. skulle iofs inte förvåna mig..

 

nej sant DAS/ EOTS är imponerandes men gripens EWS39, IRST OTIS, MAW, BOW, IDAS, CMDS är minst lika imponerandes. bara för ett nämna ett par ting..

 

For sin størrelse, helt klart. MSI39 programmet blir en oppgradering av dette.

 

ger också ett fulländat försvar och IR optical seach n track mode

 

Forskjellen er at Gripen kun vil ha IR-dekning i frontalaspektet og har ekstern NAVFLIR-pod.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Björnar

 

Nei den kommer vara intergrerad.

 

Ja vi vet väldigt lite. om IRST-OTIS, SAAB har varit väldigt förtegna. men trodde ju fört att programmet hadde lagts ned. enda tills för några månader sedan. för ingen hade hört nåt på över 10 år

E där IDAS kommer in. som uppfattar ALLT från Radar, Laser og UV..

så finns det nåt hot någonstans som så vill gripen få reda på det.

 

-------------------här kommer det man vet. 10 år gammal information

An Infrared Search and Track system (IRST) for Gripen has been in development for almost 15 years with many test flights and studies behind it.

 

The ambition is to get a physically small system with very long range and high all-weather reliability. This combination is not the easiest...

 

IR-OTIS has mainly three operating modes: 1) IRST-mode where the system covers several different FOS (Field Of Search). 2) FLIR-mode (Forward Looking IR) where the systems LOS (Line Of Sight) is directed from the aircraft. 3) Track-mode where the built-in-tracker controls the LOS. It is also possible to switch from IRST-mode to track-mode automatically. Range: längre än vanlig radar. men hemligt. fultl intergrerad med gripens andra system og HMD

post-153906-1214109221_thumb.jpg

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
En till tio år gammal bild.

 

men som vi såg på Demo versionen så vill den vara totalt intergrerad. så som på F-35

 

Ti år gammelt bilde? Det er da IRIS-T og Meteor missiler som henger under vingene der - Meteor er har vel ennå ikke blitt tatt i bruk av UK?

 

To ting: Gripen NG's infrarøde sensor vil ikke være like integrert som EOTS vil bli på F-35 og den vil ikke bli like kapabel som EOTS på F-35.

 

Som vi har vært inne på tidligere, så vil Gripen NG få en fremoverrettet infrarød sensor, som den F-16 Block 60 har, men den kan ikke sammenlignes med kapasiteten på F-35's EOTS

 

F-35's EOTS har en større grad av integrering opp mot F-35's HMD enn Gripens IR-system og Gripens Cobra HMD.

 

F-16UAE.jpg

 

 

800px-F-35_EOTS.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...