Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så har vi jo det aspektet at millitær teknologi ligger en god del år foran "mainstream". Det er et fly til flere hundre millioner kroner.

 

Sant nok, men det er en del fysiske lover som er vanskelige å komme utenom uten å gjøre rimelig store gjennombrudd. Og hvorvidt de er skjedd er egentlig litt av min undring..

 

Laser teknologien er i rask utvikling, men jeg tror at sivil utvikling ligger på akkurat dette feltet ikke så langt unna det militære..

 

Men hva vet jeg...

Lenke til kommentar

Det sies ihvertfall at teknologien og flyene som utvikles på area-51 i Nevada ligger 30-40 år foran det vi kan forestille oss idag. Kanskje derfor amerikanerne er så hissig på denne Ipod-modellen sin med svarte bokser?

 

(btw. noen som vet hvordan myndighetene stiller seg til ipod-modellen? bør være klinkende klart før vi engang begynner å forhandle at vi kjøper en jagerjet, ikke noe ipod som vi er avhengig av amerikanerne for å operere)

Lenke til kommentar
Det sies ihvertfall at teknologien og flyene som utvikles på area-51 i Nevada ligger 30-40 år foran det vi kan forestille oss idag. Kanskje derfor amerikanerne er så hissig på denne Ipod-modellen sin med svarte bokser?

 

(btw. noen som vet hvordan myndighetene stiller seg til ipod-modellen? bør være klinkende klart før vi engang begynner å forhandle at vi kjøper en jagerjet, ikke noe ipod som vi er avhengig av amerikanerne for å operere)

 

Vi blir nok avhengig av amerikanerene hvis vi kjøper JSF, på lik linje som vi vil være avhengig av svenskene hvis vi kjøper svensk.. Men er foresten ikke noe av det som er nytt med Gripen at de bruker en del "hyllevare" i Gripen, slik at det er mulig å få komponenter fra andre leverandører også. (Selv om det er tvilsomt) -Tror ikke det er slik med JSF. Men begge er vel i stor grad utviklet til å på modul prinsippet. Dvs at en bytter moduler i stedet for komponenter ved feil. Dette letter vedlikeholds tid. Hvor disse modulene kan repareres er jeg mer usikker på. Mener å ha hørt at ihvertfall LM nekter oss å reparere disse selv. Og at de må sendes over damen evt LM mekanikere må komme hit for å fikse dem..

 

Men Area 51 som du kaller det, sikker på at dette ikke er mye konspirasjon og spekulasjon bak slike påstander? (-er det det samme som "Skunk works"?)

At de ligger langt fremme er det vel liten tvil om, noe må de jo bruke pengene på. Men 40 år, neppe. -Og så er det jo hvor mye som er mulig å bruke i "real life" da.

Lenke til kommentar

De 40 årene jeg snakker om kommer fra en dokumentar med uttalelse fra en av de som jobbet der. Vil du vite hva de som har jobbet der som er under taushetsplikt sier så får du sjekke ut www.disclosureproject.org . De ligger nok langt lengre fremme.

 

Ben Rich, Former Head of Lockheed Skunk Works, stated during a 1993, Alumni Speech at UCLA,

 

"We already have the means to travel among the stars, but these technologies are locked up in black projects and it would take an Act of God to ever get them out to benefit humanity...Anything you can imagine, we already know how to do."

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

 

Fra forsiden...

 

"The Disclosure Project is a nonprofit research project working to fully disclose the facts about UFOs, extraterrestrial intelligence, and classified advanced energy and propulsion systems. We have over 400 government, military, and intelligence community witnesses testifying to their direct, personal, first hand experience with UFOs, ETs, ET technology, and the cover-up that keeps this information secret."

 

Enda en god grunn til å velge F-35... den bygger på utenomjordisk teknologi :!:

Lenke til kommentar
Fra forsiden...

 

"The Disclosure Project is a nonprofit research project working to fully disclose the facts about UFOs, extraterrestrial intelligence, and classified advanced energy and propulsion systems. We have over 400 government, military, and intelligence community witnesses testifying to their direct, personal, first hand experience with UFOs, ETs, ET technology, and the cover-up that keeps this information secret."

 

Enda en god grunn til å velge F-35... den bygger på utenomjordisk teknologi :!:

:thumbup: Hehe, ja det kan du si.. Personlig sverger jeg mer til dennegjengen her.. :!:

 

Men nå er vi vel litt OT, her gutter...

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar

en liten ting,

 

Aria 51 i groom lake. utvecklar teknologi för 30 till 40 år frammåt i tid.

 

ehm vad tror ni alla R&D instutitioner gör, utveckalr teknolgi för tio år frammåt? då skulle den ju vara gammal innan den blev operativ.

 

alla R&D projekct arbetar i den tidsramen...

 

 

sen så tror jagt inte att folk generellt har förstått det är med teknik utbyte og vad man kan göra selv og inte fungerar

 

den vesentliga skillnaden är om norge skall kunna konfigurera flyget så det optimeras för Norska piloter, och möjlighet att kunna lägga till egen teknik.

 

man kan smått och gått gämföra det med windows, flygplanet är windows, med en massa avanserade datat system i sig själv som vapen, EW m.m

 

frågan är, om ni får lov till att konfigurera windows så det passar just er. och kunna lägga till egna programerade program. och ändra layout m-m på eran webbrowser. så det blir mest mulig användar vänligt för era uppdrag

 

 

med JSF så må ni lämna in datorn varje gång. med Gripen så har ni den tillgången att kunna göra detta själv.

 

plus att sverige erbjuder Norge ToT argreement. något jag inte är säker på att JSF har gjort.

 

 

men totalt transparent kommer det ju aldrig vara, av 2 andledningar. finns inget land som ger bort 50/60 år med vidar utvecklad teknologi.

2. Norge har inget benhov för det heller, mer än ehm sälja det vidare, eller kopiera det för att konstruera ett eget vapenplattform.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Neuron kommer flyga första gång år 2010.

platformen skall vara färdig 2020. (obs endast en )

 

men det står klart att gripen plattformen kommer använda sig av electronik utvecklad för Neuron.

 

det är goda nyheter. det bästa från frankrike och sverige.

 

tänkte bara dela det med er :)

Lenke til kommentar

Gripen og JSF er jo to svært kompliserte systemer, kanskje vi skulle satt opp en sammenligning av flyene innenfor de forskjellige rollene de kan fylle? Hvilke roller må vi ha med da? Jeg tenker noe sånt som dette..

 

Air to air

Klar fordel JSF innenfor sensorpakken, SA og stealth. De virker å være omtrent jevnbyrdige WVR

 

Interception

Jevnbyrdige på hastighet

 

Air to surface, Air to ground, Strike, Interdicition

Klar fordel JSF - Sensorpakke, stealth, rekkevidde, payload

 

Air to Ground

Klar fordel JSF - Sensorpakke, stealth, rekkevidde, payload

 

SEAD/DEAD

Er det planlagt at Gripen skal kunne gjøre dette?

 

Overvåkning

Klar fordel JSF, rekkevidde og sensorpakke

 

Pris; Anskaffelse, vedlikehold og oppgradering

Gripen blir nok billigere å kjøpe, vedlikeholde og drifte - men JSF kan trolig oppgraderes billigere

 

 

 

Uten å utbrodere mer, så virker det på meg som kostnadshensyn må være den eneste grunnen til å kjøpe Gripen - Synspunkter?

Lenke til kommentar
Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

 

Ytterligere noen innlegg ble slettet. De inneholdt endel saklig informasjon (og et par var kun svar på innlegg som var usaklig), men jeg har ikke tålmodighet til å finredigere rett etter at jeg ga en advarsel angående personangrep.

 

La meg bruke understreking for å ... vel, understreke:

Innlegg hvor man fokuserer på person fremfor sak er uønsket. Dette gjelder også hersketeknikker hvor man prøver å undergrave den man diskuterer med (eksempelvis ved å trekke tvil om kompetanse)

 

Forsøk gjerne igjen, på saklig vis (som vil si; ikke gjør det personlig). Og reaksjon gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert. :)

Lenke til kommentar
Valiant.

 

OK fortell oss om sensorerna som kommer sitta i Gripen NG

 

och fortell hvorfor F-35 sensor fusion vill vara bedrer än Gripen NGs sensor fusion

 

för att kunna utföra det dom är desginade att göra. :)

 

väntar på svar

 

Jeg anbefaler følgende artikkel: http://www.aviationtoday.com/av/categories...itary/1145.html - Den går i dybden om JSF's sensorpakke og hvordan de forskjellige systemene snakker sammen.

 

JSF's radar, EW-suite, DAS og EOTS snakker med hverandre og kan utveksle koordinater med hverandre. JSF kommer til å ha større prosessorkraft enn Gripen, og kommer til å presentere informasjonen til piloten på en mer "userfreindly" måte enn Gripen.

 

 

Andre lenker:

 

http://www.deagel.com/Navigation-and-Targe...a001541001.aspx

http://www.globalsecurity.org/military/sys...rcraft/f-35.htm

http://www.airforce-technology.com/projects/jsf/

 

Valient

 

fortell os om Gripens Spaning utrustning :)

 

visa en källa som sier att F-35 vill vara lika snabb som Gripen NG

 

Jeg anbefaler deg å lese de foregående sidene - Der finner du ganske mye informasjon om hastigheten til de to flyene.

Lenke til kommentar
JSF kommer til å ha større prosessorkraft enn Gripen, og kommer til å presentere informasjonen til piloten på en mer "userfreindly" måte enn Gripen.

 

Hva baserer du en slik påstand på?

 

Les April/Mai utgaven av "Flynytt".. Der skryter en tidligere F16 flyger av nettopp Gripen for å være så enkel å fly og samtidig ha fokus på andre oppgaver..

 

JSF kommer til å ha større prosessorkraft enn Gripen, og kommer til å presentere informasjonen til piloten på en mer "userfreindly" måte enn Gripen.

 

Hva baserer du en slik påstand på?

 

Les April/Mai utgaven av "Flynytt".. Der skryter en tidligere F16 flyger av nettopp Gripen for å være så enkel å fly og samtidig ha fokus på andre oppgaver..

 

linkene dine fikk jeg forøvrig ikke frem.

Lenke til kommentar
JSF kommer til å ha større prosessorkraft enn Gripen, og kommer til å presentere informasjonen til piloten på en mer "userfreindly" måte enn Gripen.

 

Hva baserer du en slik påstand på?

 

Les April/Mai utgaven av "Flynytt".. Der skryter en tidligere F16 flyger av nettopp Gripen for å være så enkel å fly og samtidig ha fokus på andre oppgaver..

 

F-16 cockpit:

f16.jpg

 

 

Gripen cockpit:

cockpit.jpg

 

 

F-35 cockpit:

F-35_Cockpit_(dusk_with_virtual_HMD).jpg

 

F-16 har/hadde en cockpit dominert av analoge instrumenter, med en smal hud og to skjermer med enkel grafikk

 

Gripen har en cockpit dominert av tre store skjermer og en vid hud. Grafikken er relativt avansert

 

F-35 har ikke hud, men viser istedet informasjonen direkte på hjelmens visir. Cockpiten består videre av en stor touchscreen med avansert grafikk. Det eneste analoge instrumentet er en viruell horisont i underkant av skjermen.

 

Jeg mener en kan se de forskjellige generasjonene her, der en ser at JSF har dratt den klart lengst inn i fremtiden.

 

Jeg er enig i at Gripen's cockpit virker veldig avansert og oversiktlig sett opp mot en tidlig F-16 cockpit. Sammenligner en med JSF, så blir resultatet et annet. De norske F-16-flygerene vil jo også ha JSF - Ikke Gripen.

 

 

 

Jeg ser det er noe galt med linkene - beklager det - skal finne en måte å poste de på slik at det blir riktig.

Lenke til kommentar

Hvis vi skulle sammenligne så burde vel vi hatt en gjeng photoshop-guder til å gå over f-16 og gripen og. Det ser litt latterlig ut når du henter ut 2 IRL bilder tatt av noen piloter og en rett fra LM sin markedsføringsavdeling. LM har skjønt at dette skal kjøpes av grønnskollinger som aldri har flydd før.

 

(btw den rammen i front til F-35 hadde gjort meg sprø. har USA noen kamikaze-planer for å ramme Iran?)

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Hvis vi skulle sammenligne så burde vel vi hatt en gjeng photoshop-guder til å gå over f-16 og gripen og. Det ser litt latterlig ut når du henter ut 2 IRL bilder tatt av noen piloter og en rett fra LM sin markedsføringsavdeling. LM har skjønt at dette skal kjøpes av grønnskollinger som aldri har flydd før.

 

(btw den rammen i front til F-35 hadde gjort meg sprø. har USA noen kamikaze-planer for å ramme Iran?)

 

Klager du på bildeskarpheten?

 

Bildet av JSF's cockpit viser det bildet som blir overført til visiret på pilotens hjelm - det burde strengt tatt ikke hindre deg i å se hvordan layouten er..

Lenke til kommentar

Enig at JSF har en cocpit-layout som ser futuristisk ut. -I den grad det er banebrytende å klistre en stor skjerm. Men det er vel neppe det utslagsgivende for et endelig valg av fly.

Men strengt tatt så er det vel bare forsjellige måter å presentere nødvendige data på.

 

De norske F-16 flyverene som ønsker en fortsatt tilknytning til USA, skjønner jeg godt. Hadde jeg fått opplæring i USA, vært med på mye "fett" der borte, så er det klart du vil fortsette med det. Og det er klart, JSF er et formidabelt fly.. Alle med vinge på brystet sikkert ville gitt vitale deler av kroppen for å få ta opp i luften. (mange andre også..)

 

Men, min skepsis mot at Norge skal kjøpe det, går mer på at det er et konsept som er for omfattende iforhold til behovene i Norge. Vi skal ikke snike oss inn og bombe atomreaktorer i Iran, men passe på luftrommet i Norge (og kanskje bombe litt taliban av og til..) Og til det synes jeg at JSF er et alt for avansert og kostbart eventyr å gå inn i. Gripen vil sannsynligvis ha like gode forutsetninger til å hevde norsk suverenitet som JSF. Det er bare snakk om å bruke litt andre taktikker..

At LO/"stealth" kan være en fordel, so what? -Alt kommer til en pris!

 

Med den politiken som føres i Norge i dag, og den viljen Stortinget har til å bevilge penger til Forsvaret, så tror jeg det er et "selvmord" av Flyforsvaret å gå inn for JSF. De norske jagerflygerene vil vel få ca 4 fly timer hver pr år i det flyet før Stortingets kontroll komitee kaller inn forsvarsministen til høring om budsjettsoverskridelser.. :p

-Da tror jeg det er lettere å få tilskudd til å være med på videreutvikling av Gripen E/F, selv om det koster noe mer. Disse pengene vil i så fall komme inn i form av ekstra bevilgninger.

 

Da er det bedre å ha et fly som er utviklet for forsvar av nasjoner med forsvarsbudsjett på vår størrelse..

 

Foresten: Det bildet fra JSF cocpiten er nødt til å være fra en simulator... Alt av sekundære "knapper" kan da umulig være lagt inn i den LCD skjermen de har "klistret" opp foran piloten..

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...