Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Et hvert land har sine egne behov.

 

Jeg føler vårt land og våre behov ligner mest på USA's..

 

Men likner de mest på USA's eller Sveriges?

 

God spørsmål! Geografisk sett er vi jo nært Sverige, men vi er medlem av NATO. Om det noen sinne skulle bryte ut storkrig her oppe, så vil vi jo ha støtte fra resten av NATO. Vi trenger heller ikke la vårt valg påvirkes av hvorvidt saab må legges ned eller ikke. Jeg synes vi skulle ta oss råd til det beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At vi skal være med og bidra i Nato operasjoner og at derfor bomberdelen av utformingen i JSF, kombinert med den automatiske interoperability delen ettersom våre to største allierte også kommer til å kjøre samme flytype tror jeg veier tungt den også.

 

At vi bidrar til internasjonale operasjoner er jo ett forbehold for Nato medlemsskap, og de godene vi nyter av det medlemsskapet tror jeg vi sårt trenger.

Lenke til kommentar
4. Rekkevidde/supercruise og payload er parametere som alle tipper i F-16's favør – det burde du vite.

 

Hvordan konkluderer du med supercruise?

 

6. F-16 Block 60 har noe som Gripen ikke har - Intert montert infrarød sensor.

http://www.codeonemagazine.com/archives/20...les/oct_03/uae/

 

Det har også Gripen NG. NAVFLIR, derimot, blir pod-basert i likhet med Block 60.

 

Som sagt tidligere, Gripen er i klasse med F-16 og Mirage 2000. Vil en ha det ypperste, så må en ta seg råd til JSF, F-22 eller Eurofighter.

 

Situasjonen er ikke rosenrød for Eurofighter. Tranche 3-programmet er kraftig redusert, noe som bra et visst ståsted gjør Gripen NG mer spennende, hvis den blir gjennomført.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
4. Rekkevidde/supercruise og payload er parametere som alle tipper i F-16's favør – det burde du vite.

 

Hvordan konkluderer du med supercruise?

 

6. F-16 Block 60 har noe som Gripen ikke har - Intert montert infrarød sensor.

http://www.codeonemagazine.com/archives/20...les/oct_03/uae/

 

Det har også Gripen NG. NAVFLIR, derimot, blir pod-basert i likhet med Block 60.

 

Som sagt tidligere, Gripen er i klasse med F-16 og Mirage 2000. Vil en ha det ypperste, så må en ta seg råd til JSF, F-22 eller Eurofighter.

 

Situasjonen er ikke rosenrød for Eurofighter. Tranche 3-programmet er kraftig redusert, noe som bra et visst ståsted gjør Gripen NG mer spennende, hvis den blir gjennomført.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

F-16 og supercruise: http://news.indiainfo.com/2008/01/16/08011...0_fighters.html og http://www.financialexpress.com/news/F16-g...ability/262072/

 

Men, supercruise er jo dog "relativt". Det som er spennende er jo å se hvor mye drivstoff de forskjellige flyene kommer til å bruke dersom de skal "supercruise". Fly med mye skyvekraft pr kg, som f.eks. F-22, vil bruke mindre drivstoff, mens andre som Gripen og F-16(om de får supercruise) kanskje må bruke tett opp til det de bruker m. afterburner for å kunne "supercruise".

 

Derfor - Å sette et klistermerke på et fly som sier "kan supercruise" og så si at derfor er det flyet bedre, det holder ikke uten å si med hvilken konfigurasjon og hvor mye drivstoff en da faktisk bruker.

 

Vedrørende infrarød sensor for søking, tracking og avstandsmåling - F-16 Block 60 flyr med det i dag - Om Gripen C/D har dette, så tar jeg feil, jeg trodde ikke Gripen fikk det før Gripen NG?

 

Jeg må dog påpeke at usikkerhet rundt tranche 3 og eurofighter ikke medfører at Gripen og F-16 kan vurderes på samme nivå som JSF og F-22

Lenke til kommentar

Valient.

bra svar..

 

 

1 F-16 EW-suite.. är aboslut inget speciellt alls. allt det som F-16 har hade ju Gripen A. finns nog inget modern vapensystem i världen som har en sämre EW-suite än den. skulle väl vara tejas då kanske.

 

2. Radar. sant block 60 har en bättre radar än Gripen CD. varför? jo för att det var inga som efterspurte AESA tidigare.

men Gripen NG kommer också få en M-AESA

 

2. Cockpit är heller inget märkvärdigt. vad tycker du är så speciellt med denna ???

 

räckvidd payload. ja F-16 är bedre här. hvis du gämför med gripen A og C det har du helt rätt i. men inte med NG.

supercuise är något F-16 inte har. men som NG har.

 

infraröda sensor? jag säger inte mer än att läs på om gripen så kommer du hitta det samma där..

 

 

så jag ser inte vad F-16 har som är så överlägset.. 99% av systemen är ju inget revulotnerande.

 

 

 

 

det jag menar är att F-16 kan inte uppgraderas i all oendlighet. för det skulle i slutändan bli billigare att konstruera ett nytt vapenplattform.. ja sant att F-16 har fölt med teknologiskt med de första gripen versionen. så klart. det är ingen storre skillnad på de båda företagen som utvecklar dessa plattformar. på samma sätt kommer Gripen NG att hålla gämna spår med JSF. gripen plattformen har precis börjat mogna. medans F-16 har sett sina bästa dagar.

 

missförstå mig inte.. F-16 är efter min mening historiens bästa vapenplattform. men den kommer inte hänga med de nya gernerationerna många år till

 

BTW, vad E/F vad är det som E/F har som du tycker är så speciellt??? eftersom du tog upp det som en värdig kandidat??

framtiden ser inte direkt ljus ut för den vapenplattformen.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Valient.

 

ta inte detta personligt. vill bara klargöra ett par ting.

 

1. Gripen A og C var byggda efter den krav specifikation som svenska staten gav. gripen C visar inte vad SAAB är kapabla till. gripen C uppfyller det som sverige har behov för just nu och 15 år frammåt.

 

 

jag får en fölese av att vissa vägrar tro att saab kan ha teknologi som kan mätas med LM.

 

man måste skilja på företag och stat. SAAB är ett självständigt företag. och bara för att sverige är litet land och har liten militärbudget 43 miljarder. obs R&D budgeten i sverige. för militärt utstyr inte inluderat. så betyder ju inte det att SAAB är mindre teknologiskt än USA super makt. stor militärbudget. teknologi är nåt man utvecklar behöver inte ha med pengar att göra. saab konsernen har tillräkligt med pengar för att betala löner till alla de tusentals igenjörer som jobbar med utveckling.

 

du får gärna fortsätta försvara F-16 lugnt. jag tänker inte argumentera i mot dig. men historien visar att saab har byggt minst lika kapabla flyg genom tiderna som LM. så det finns ingenting som säger att gripen NG kommer vara teknologiskt underlägsen.

 

 

When discussing the continuing evolution

of the Gripen system, it is important to

remember that the Gripen Demo programme

is just a stepping stone to the fully-fledged

Gripen NG (Next Generation) design. The

Gripen Demo aircraft will test and develop

many of the essential systems and capabilities

that will be applied to the Gripen

NG, but all of these aspects will be further

refined and enhanced in the final production

form of the Gripen NG.

As Gripen NG is a platform for the 2015

timeframe, it is clear that many of today’s

technologies will have moved on by the

time the NG is available. For example, active

electronically scanned (AESA) radar,

communications, electronic warfare and

weapons development – all at the heart of

Gripen NG’s improved capabilities – does

not stand still. Therefore, while the Gripen

Demo aircraft will be invaluable in sketching

out the road map for Gripen’s future

development, the ultimate NG systems fit

will go even further. The AESA radar to be

trialled on the Demo aircraft will deliver

invaluable integration data and operational

experience, but it will not be the final configuration

for the Gripen NG. The broadband

satellite communications link fitted to the

Demo aircraft, uses a commercial Iridium

system to prove the capability of such a

system, but this will not be the final production

fit. Not all of the extra fuel capacity of

the Gripen NG design will be utilised in the

Demo aircraft, but its feasibility will be fully

proven and implemented.

The new missile approach warning system

(MAWS) fitted to the Demo aircraft is an

impressive new capability, but an even more

advanced system is under consideration for

the Gripen NG. The Gripen Demo aircraft

will undertake weapons carriage trials, but

the Gripen NG will be fully prepared to

adopt cutting-edge weapons that are still

under development.

Many other changes and improvements

will be implemented in Gripen NG. The

Gripen Demo and the associated avionics

systems development rig will play a key

part in that story. However, that story is

only beginning with the roll-out of the

Gripen Demo and even now, the development

team is looking further into the

future to see what else can be achieved.

 

http://www.gripen.com/NR/rdonlyres/FCB6D4D...80414_final.pdf

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet så er det ubekreftet. Det er stort sett indiske nyhetsbyråer som har rapportert dette.

 

Men, supercruise er jo dog "relativt". Det som er spennende er jo å se hvor mye drivstoff de forskjellige flyene kommer til å bruke dersom de skal "supercruise". Fly med mye skyvekraft pr kg, som f.eks. F-22, vil bruke mindre drivstoff, mens andre som Gripen og F-16(om de får supercruise) kanskje må bruke tett opp til det de bruker m. afterburner for å kunne "supercruise".

 

Etterbrenner bruker normalt 2-3 ganger så mye fuel pr. kg. thrust.

 

Vedrørende infrarød sensor for søking, tracking og avstandsmåling - F-16 Block 60 flyr med det i dag - Om Gripen C/D har dette, så tar jeg feil, jeg trodde ikke Gripen fikk det før Gripen NG?

 

Gripen NG, ja.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Så både Gripen NG og F-35 1:1 modeller på Bodø Air Show i dag. Pluss jeg kjørte F-35 simulator. :D

 

Kult :)

 

klarade du att landa??

 

Hehe, nei det klarte jeg ikke. Fikk hjelp av en høflig amerikaner, men spratt rett av hangarskipet. Det var likevel kjempemoro og jeg har lyst på en slik i julegave. :)

Lenke til kommentar
Så både Gripen NG og F-35 1:1 modeller på Bodø Air Show i dag. Pluss jeg kjørte F-35 simulator. :D

 

Kult :)

 

klarade du att landa??

 

Hehe, nei det klarte jeg ikke. Fikk hjelp av en høflig amerikaner, men spratt rett av hangarskipet. Det var likevel kjempemoro og jeg har lyst på en slik i julegave. :)

 

HEHE. vem har inte det.

 

men för att ha råd med en sådan julgave, bör man vara förvaltare för oljefonden :) med full access :)

Lenke til kommentar
Björnar.

 

Vad mer än militär aviation är du intresserad i+

 

jobbar du inom teknisk industri också? eller är det bara en hobby?

 

IT-bransjen foreløpig, men hvem vet om KDA får mye å gjøre på Kongsberg. :)

 

Må vel si jeg har en spesiell interesse for alt som flyr, selv om det er mye annet interessant i denne verden også. Hva med deg?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Björnar.

 

Vad mer än militär aviation är du intresserad i+

 

jobbar du inom teknisk industri också? eller är det bara en hobby?

 

IT-bransjen foreløpig, men hvem vet om KDA får mye å gjøre på Kongsberg. :)

 

Må vel si jeg har en spesiell interesse for alt som flyr, selv om det er mye annet interessant i denne verden også. Hva med deg?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Samma här, men speciellt militär aviation og kommer från en familj som arbetar inom detta.

 

jag är delägare i ett konsult ingenjörs företag. med inriktitning produktutveckling, där jag bland annat har saab som en av mina sttörsta kunder. samt akerkvärner i Norge..

 

men om mitt liv hade gått som jag velat hade jag varit i pilot og suttit i gripen nu. om det inte hade varit för en ögon infektion där jag mista 10 på vänstra öga. som gjorde att jag inte kunde följfölja min utdanning

Lenke til kommentar
At vi skal være med og bidra i Nato operasjoner og at derfor bomberdelen av utformingen i JSF, kombinert med den automatiske interoperability delen ettersom våre to største allierte også kommer til å kjøre samme flytype tror jeg veier tungt den også.

 

At vi bidrar til internasjonale operasjoner er jo ett forbehold for Nato medlemsskap, og de godene vi nyter av det medlemsskapet tror jeg vi sårt trenger.

 

Jag förstår faktiskt inte ditt argument här?

 

bombardelen av utformingen av JSF kombinert med den automatiska interoperablitity delen.

 

så du menar att Gripen inte har en air 2 ground kapicatet? och att Gripen inte är kompirtabel med era största allierade??

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe inn jagerfly for å bruke det i utlandet?

 

Jeg blir så oppgitt. Det heter fortsatt "NORGES FORSVAR", ikke "Haralds utlånshær".

Så kunne man heller opprettet en egen avdeling for utenlandsoppdrag, og latt hæren være på norsk grunn.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Et hvert land har sine egne behov.

 

Jeg føler vårt land og våre behov ligner mest på USA's..

 

Men likner de mest på USA's eller Sveriges?

 

God spørsmål! Geografisk sett er vi jo nært Sverige, men vi er medlem av NATO. Om det noen sinne skulle bryte ut storkrig her oppe, så vil vi jo ha støtte fra resten av NATO. Vi trenger heller ikke la vårt valg påvirkes av hvorvidt saab må legges ned eller ikke. Jeg synes vi skulle ta oss råd til det beste.

 

Vailen. vad F snackar du om ??? seriöst ???? SE HÄR

 

SAAB

grundades 1937

 

Saab serves the global market with world-leading products, services and solutions ranging from military defence to civil security. Saab has operations and employees on all continents and constantly develops, adopts and improves new technology to meet customers’ changing needs

 

Saab has 13,700 employees. Annual sales are SEK 23 billion (€2.5 billion). Research and development corresponds to about 20 percent of annual sales.

 

With 13,700 employees, Saab’s operations cover all continents and Saab products and services are found in more than 50 countries around the world. In 2007, sales from markets outside Sweden corresponded to 65 (65) percent of sales.

 

Saab is also continuing to expand its business operations globally. Today, the company has major operations in several countries in Europe, as well as in South Africa, Australia and the U.S. This expansion is expected to continue into the future

 

link till SAABGROUP procucts

http://www.saabgroup.com/en/ProductsServic...ts_services.htm

 

 

SER DET HER UT SOM ETT FÖRETAG SOM KANSKE MÅSTE LÄGGAS NED??

 

du bör se över dina argument.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...