Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly

Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

• JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får å fortsette litt på mitt forrige innlegg, tatt fra siden

http://www.ausairpower.net/APA-JSF-Analysis.html (igjen...) som tar for seg JSF for Australia, som en erstatning for F-111 og til slutt F-18:

9471921[/snapback]

Dårlig kilde.

Her har du uttalelser fra Lockheed Martin sin representant i Norge. Han har ved en tidligere anledning svart på spørsmål stilt av det nordmenn i Dagbladet. Der er dette besvart FLERE ganger...

--- Tatt fra en post før i denne tråden:

Ja, det kommere rett fra Oberst Richard Harris som er ansatt ved den Amerikanske ambasaden i Oslo for å sørge for at Norske myndigheter får den informasjonen de skal ha om JSF.

Dette svarer han på et spørsmål om dette i en spørre runde i Dagbladet:

Q: Hi, the SJF comes in 3 different versions depending on which US branch it will be used by. What about the Norwegian version? Is it stripped of all the technical and electronical goodies just to make it cheap. What are the differences and how much will an upgrade cost?

Innsendt av: Per A

A: Norway will get the USAF version....it will have all the goodies that the US has.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/01/464964.html

Q: Hi, I would like to say the I think the F-35 is the best purchase for Norway. I think the F-35 is a better fighter, not only because of the huge development-budget (far greater than the EF-programs' d-budget), but the fact that the F-35 got stealth-abilities. Therefore, I am a bit concerned that Norway, as a low-level contributer, will recieve downgrades on our planes. Will a version meant for the RNoAF (our airforce), recieve full stealth-abilities?

Innsendt av: Hakon

A: YES....FULL Stealth!

is it true that the strike fighter edition that Norway will receive will be second rated compared too the ones USA will use.

(heard it will not have all the technology features that will be standard on the us planes)

Innsendt av: daniel

A: NOT TRUE. The NOrwegian JSF will have the same capability as the US aircraft.

osv.

Den norske versjonen er identisk med den amerikanske F-35A, eneste er at Norge ønsker litt ekstra som US versjonen ikke har, bladet annet bremseskjerm for korte og glatte rullebaner.

Lenke til kommentar
Raptor,11/09-2007 : 15:19]
F

http://www.ausairpower.net/APA-JSF-Analysis.html (igjen...)

9471921[/snapback]

Dårlig kilde.

:dribble: Hvordan kan du si det?? Bare fordi de utaler seg negativt om et fly du svermer for??

Hva gjør dette mindre troverdig en AirInternasjonal eller andre tidskrifter du henviser så ofte til som troverdige kilder?? Sannsynligvis bruker de samme kildemateriale, bare siler forskjellig!

Raptor,11/09-2007 : 15:19]Her har du uttalelser fra Lockheed Martin sin representant i Norge. Han har ved en tidligere anledning svart på spørsmål stilt av det nordmenn i Dagbladet. Der er dette besvart FLERE ganger...

--- Tatt fra en post før i denne tråden:

Ja, det kommere rett fra Oberst Richard Harris  som er ansatt ved den Amerikanske ambasaden i Oslo for å sørge for at Norske myndigheter får den informasjonen de skal ha om JSF.

Så siden det er Oberst R. Harris så skal vi ta alt for god fisk?? -Han er jo en selger! På lik linje med bilselgeren på hjørnet, så vil vedkommende aldri innrømme svakheter med produkter som han prøver å selge...

(Poenget er at en skal vel ta opplysninger fra en salgsreprensentant med litt forbehold)

Mener det å huske at det har stått langt høyere amerikanske offiserer og gitt halvsanne opplysninger i la ngt mer alvorlige tema...

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar

Har ikke F-22 en innvendig kanon?

Uansett, mener jeg i hvert fall at kanoner er et must for jagerfly, i hvert fall som en siste forsvarslinje. Så klart, de fleste piloter foretrekker sikkert å skyte ned de andre flyene på flere kilometers avstand, men de har jo ikke evig med raketter.

Lenke til kommentar

Var det jeg mistenkte, så en vid på youtube der "karosseriet" åpnet seg rundt cockpiten og to kanoner begynte å pepre noen blinker.

Det var off Topic.

Ser ut som at majoriteten her vil ha JSF, eller tar jeg feil?

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
Jeg tror det er mange her som undervurderer networked warfare konseptet litt jeg. Men så spørs det hvordan det blir tatt i bruk i Norge da... det må jo være ett sammlet prosjekt mellom hær, marine og flyvåpen..

9473868[/snapback]

Det arbeides med å få link 16 til alle grener i Norge, så vidt jeg vet.

Hvis det var noe sånt du tenkte på?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Norge har ingen reell mulighet til å forsvare seg i det hele tatt, så hvorfor man skal sløse ut milliarder av kroner på noe man uansett ikke er istand til å bruke til forsvar?

Man har heller ikke bruk for flyene til utendlandsoppdrag, norge er visstnok ikke i krig der så derfor trenger man hverken våpen, pansring eller stealth.

Holder vel med noen propellfly man kan leie der man får leid billigst når man har behov?

Man kunne isteden tilbudt usa å ankre opp et hangarskip rett utenfor kysten vår.

Usa er sikkert interressert i å ankre opp nær russland, og norge er da sikret rask hjelp ved behov.

Det er en vinn-vinn situasjon.

Lenke til kommentar
Norge har ingen reell mulighet til å forsvare seg i det hele tatt, så hvorfor man skal sløse ut milliarder av kroner på noe man uansett ikke er istand til å bruke til forsvar?

Man har heller ikke bruk for flyene til utendlandsoppdrag, norge er visstnok ikke i krig der så derfor trenger man hverken våpen, pansring eller stealth.

Holder vel med noen propellfly man kan leie der man får leid billigst når man har behov?

Man kunne isteden tilbudt usa å ankre opp et hangarskip rett utenfor kysten vår.

Usa er sikkert interressert i å ankre opp nær russland, og norge er da sikret rask hjelp ved behov.

9474140[/snapback]

Så du vil at NATO skal hjelpe oss i en krisesituasjon, men vil ikke at vi skal hjelpe andre?

Lenke til kommentar

9474140[/snapback]

Totalt OT, men jeg synes det er en gøyal ting å nevne:

F-104 Starfighterene vi hadde i drift fram til General Aamot og Oberst Shibbye fløy den siste offisielle turen i... var det 1986?... ble levert per hangarskip :wee:

Personlig ser jeg ingen annen nytteverdi i Gripen enn at vi kan fylle opp noen tuneller med dem og føre geriljaluftkrig om vi blir invadert, sett at ikke tunellene raser sammen selvfølgelig.

Min rangering:

1 JSF

2 Eurofighter

3 Cessna

4 Et tilfeldig seilfly

5 Gripen

Politikk skal overhodet ikke ha noe å gjøre med saken når det er snakk om valg av utstyr til miltæret, behov og tekniske spesifikasjoner skal komme fremst!

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

9474140[/snapback]

Totalt OT, men jeg synes det er en gøyal ting å nevne:

F-104 Starfighterene vi hadde i drift fram til General Aamot og Oberst Shibbye fløy den siste offisielle turen i... var det 1986?... ble levert per hangarskip :wee:

Javist. Hehe, det hadde jeg glemt. :D

Men disse ble heist på og av med heisekraner, og kan verken ta av fra eller lande på hangarskip.

Men det er en ting ja, hangarskip! det trenger Norge! :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...