Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det betimelig å be om kilde igjen eller vil dette være forgjeves?

 

my god. detta är ju allmänt känd information som alla borde veta som är intresserte i mitlitär aviation.

 

www.saabgroups.com finns säkert att hitta på gripen.com också.

 

annars kan du läsa om det i de flesta stora militär aviser.

 

og vad är det för speciellt med det här. som gör att det inte skulle vara trovärdigt??

 

vad tror du SAAB är för nåt egentligen. en bedrift som leker? og egentligen inte har hög teknisk kompetens??

 

e det så rart att Gripen som är en nyare plattform har mer avanserad elektronik än era utdaterte F-16 ???

 

JESUS

 

Hvordan kan ni argumentera mot ett vapen plattform från SAAB, när ni inte ens har varit inne på SAABs hemsida og lest om den specifika vapenplattform ni argumenterar mot?

 

ni argumenterar mot en plattform ni inte vet någonting om.. hur seriöst är det????

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

gripen: at en så lite reflektert bruker oppfører seg såppas arrogant synes jeg er temmelig tåpelig. Jeg har gått fra å se på deg som en som virkelig hadde greie på dette til en blærete fyr som kun klipper og limer ekstremt selektivt fra partiske kilder. Vi vil jo ha kilder fordi du som oftest utøver null kildekritikk eller vinkler og vrir på dem til din egen vinning.

 

Forøvrig blir ikke innleggene dine bedre av at du starter med ehm eller my god. Får det bare til å fremstå enda mer overlegen.

Lenke til kommentar
Forøvrig blir ikke innleggene dine bedre av at du starter med ehm eller my god. Får det bare til å fremstå enda mer overlegen.

 

Enig, men det er det flere her inne som kan ta til seg, det er et par stykker her som har en overnfra-og-ned holdning når de argumenterer. Man kan være uenige, men det kan man være og samtidig respektere hverandres meninger.

Lenke til kommentar

Unskyld Herzeleid og Trazor

 

Jag gick över grensen där. förlåt.

 

E bara min frustration, att allt jag säger alla argument i frågasetts men allt som skrivs om JSF eller F-16 är självklart

 

precis som att vissa här inne redan har bestämt sig att F-16 og JSF är överlägsen på allt.

 

och när vissa säger att F-16 block 50/52 är på lik linje med Gripen NG så har debatten redan sjunkit väldigt lågt..

 

utan att ha läst om systemerna og sett på historien bakom dessa företag som utvecklar dessa vapenplattformar.

 

men jag skall skärpa mig. och inte låta frustration gå över. för jag är enig i att så skall man inte bete sig i ett debatt forum

Lenke til kommentar
Unskyld Herzeleid og Trazor

 

Jag gick över grensen där. förlåt.

 

E bara min frustration, att allt jag säger alla argument i frågasetts men allt som skrivs om JSF eller F-16 är självklart

 

precis som att vissa här inne redan har bestämt sig att F-16 og JSF är överlägsen på allt.

 

och när vissa säger att F-16 block 50/52 är på lik linje med Gripen NG så har debatten redan sjunkit väldigt lågt..

 

utan att ha läst om systemerna og sett på historien bakom dessa företag som utvecklar dessa vapenplattformar.

 

men jag skall skärpa mig. och inte låta frustration gå över. för jag är enig i att så skall man inte bete sig i ett debatt forum

 

Det er lett å bli litt frustrert når man ikke føler man når helt frem med ideène. :)

 

Men, jeg synes du klarer deg svært bra etter som du tross alt svarer på norske innlegg her. Etter å ha jobbet tett mot svenske kunder og arbeidsgivere i en del år vet jeg at det kan være en utfordring/utmaning å gjøre seg forstått som nordmann. Man har lett for å snakke forbi hverandre, for å si det på den måten.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
seriöst. du som verkligen har peiling på flyg. du må ju vara enig med mig att satsa på F-16 plattformen 2010 og framåt är inte å föredra.

 

Enig, men er fremtiden til Gripen lysere slik situasjonen er i dag? Ingen har enda bestillt Gripen NG og F-16 er jo et av verdens mest utbredte kampfly. Den finnes i flere versjoner og har støtte for flere våpen og roller enn dagens Gripen. Moderniseringer, reservedeler og support vil være aktuellt i flere tiår til. LM ser bla. på thrust vectoring, 3D displays og integrasjon av flight control og ildledningscomputer (automatic maneuvering attack) som oppgradersmuligheter.

 

Nye salg vil avgjøre fremtiden til både F-16 og Gripen. Slik er det ikke for F-35, som helt sikkert vil produseres i et par tusen eksemplarer. Trolig enda mer.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Det er lett å bli litt frustrert når man ikke føler man når helt frem med ideène. :)

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Synes også at det er en del JSF tilhengere som skal ta innover seg litt av det "hjertesukket Grippen_39 kommer med der.. Det er ikke farlig å være litt selvkritiske når de med svære skylapper kritiserer alt som det ikke står "Made In USA" på..

 

Begge flyene som vurderes er vurdert som likeverdige, og skal dermed løse oppgavene som Norge krever, om enn på litt forskjellige måter. Jeg tror ikke at hvilken "sensor som er innebygget i høyre balanseror" kommer til å spille avgjørende rolle i valg av fly. Det som kommer til å avgjøre er hvilke egenskaper som blir lagt vekt på..

 

Skal vi satse på å løpe i ett tospann med USA, hvor der er lagt stor vekt på bekjempelse av bakkemål, eller å gå for en en skandinavisk løsning med mer et spesialisert fly for luftsuvrenintet..

 

Hva som er best egnet for Norge, blir vi vel aldri enige om her på forumet, selv ikke etter at storting og regjeringen har valgt Gripen :whistle: :!: ;)

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
seriöst. du som verkligen har peiling på flyg. du må ju vara enig med mig att satsa på F-16 plattformen 2010 og framåt är inte å föredra.

 

Enig, men er fremtiden til Gripen lysere slik situasjonen er i dag? Ingen har enda bestillt Gripen NG og F-16 er jo et av verdens mest utbredte kampfly. Den finnes i flere versjoner og har støtte for flere våpen og roller enn dagens Gripen. Moderniseringer, reservedeler og support vil være aktuellt i flere tiår til. LM ser bla. på thrust vectoring, 3D displays og integrasjon av flight control og ildledningscomputer (automatic maneuvering attack) som oppgradersmuligheter.

 

Nye salg vil avgjøre fremtiden til både F-16 og Gripen. Slik er det ikke for F-35, som helt sikkert vil produseres i et par tusen eksemplarer. Trolig enda mer.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

enig till en viss grad.

 

når det flesta länder inkl. usa byter plattform mellan 2010-2016 så så ser jeg ikke vits med å investera pengar i den. men som sagt man kan se på situation fra 2 sider..

 

men jag har svårt å tro att F-16 kommer vara i toppen efter 2020.. (men ellers så syns jeg F-16 är en av historiens besta vapenplattformar, så håper ikke ni missförstår mig. )

 

Gripen kan bära en väldig variation av vapen. mer än nok för vilket land som helst. . her e en kul video som visar litt:

 

ja fremtiden för F-35 ser ljus ut. den kommer fungera bra uavheningt om Norge/danmark/holland köper den.

 

men å andra sidan så sparar ikke FMV på nåt och investerar miljard summer i gripen projektet og dess systemer. og SAAB gick ut og sa att Gripen NG kommer byggas uavsett om Norge köper eller ikke. sen så efter 2010 så kommer veldig mange länder att börja tänka på att uppgradera sig..

 

jag ser det som så, om gripen klarar å ha en kundbasis på ca 10 land. (4 till) så vill gripen vara säkrad.

og jeg tror att swieitz, romanien/bulgarien nåt av dessa länder köper. sen så förvånar det mig inte om India köper. inte heller om columbia/mexico/brasilen nåt av dem länderna köper heller.. sen har vi de baltiska länderna finland kommer se sig om efter nytt plan runt 2018. finns många potientiella kunder där gripen som singel motorig billig med bra offset program vill ha större chans, än rafale/EF/jsf sen har vi Grekland som inte har bestämt sig, och dom har mycket svensk utrustning sedan tidigare, så som erieye m.m

 

men jag tror inte att Norge/danmark, annars så tror jag att Norge/sverige sammen hade kunnat utveckla Gripen till ett helrått vapensystem för fremtiden og kanske till och med jobba med 6 generations flyg..

Lenke til kommentar
Det er lett å bli litt frustrert når man ikke føler man når helt frem med ideène. :)

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Synes også at det er en del JSF tilhengere som skal ta innover seg litt av det "hjertesukket Grippen_39 kommer med der.. Det er ikke farlig å være litt selvkritiske når de med svære skylapper kritiserer alt som det ikke står "Made In USA" på..

 

Begge flyene som vurderes er vurdert som likeverdige, og skal dermed løse oppgavene som Norge krever, om enn på litt forskjellige måter. Jeg tror ikke at hvilken "sensor som er innebygget i høyre balanseror" kommer til å spille avgjørende rolle i valg av fly. Det som kommer til å avgjøre er hvilke egenskaper som blir lagt vekt på..

 

Skal vi satse på å løpe i ett tospann med USA, hvor der er lagt stor vekt på bekjempelse av bakkemål, eller å gå for en en skandinavisk løsning med mer et spesialisert fly for luftsuvrenintet..

 

Hva som er best egnet for Norge, blir vi vel aldri enige om her på forumet, selv ikke etter at storting og regjeringen har valgt Gripen :whistle: :!: ;)

 

 

helt enig.. med allt du säger. :)

 

problemet är att man gämför gripen vs JSF som er helt fel. man må se vilkket system som är smartast för Norge.

 

jag har aldri sagt att Gripen är ett BEDRE vapensystem än JSF, enda jeg sier er att Gripen er ett BEDRE vapensystem för norge.,.

 

akurat som när man ser på bil. har du familj med 2 barn så köper du ikke en tvåsitsig sportsbil. för att få en massa kule ting som ikke trengs.

 

sen må man se vad för hot man kan tänkas möta. rysslands så kallade 5 generations flyg. vill fortfarande vara underlägset teknologiskt. china/pakistan skall vi inte ens prata om..

 

sen så har jag svårt å tro att något land förutom ryssland kommer bruka PAK FA. utan motståndarna blir nya migs SU 30 og 35

ryssland tappade hela 90 talet. og det kommer ta dem en stund att hinna ikapp..

nu vet man lite om PAK FA og dess avionic, men rysska käller säger att det skall vara gämt med F-35. (har väldigt svårt å tro att ryssarna är kapabla till att konstruera ett sånt i dags läget) men man kan ju dra parraleller när man ser vad projektet bygger på för föregångare så Su-47 Berkut, Su-37, MiG-29OVT och MiG-1.44 og kommer ta över efter SU-27 og MIG 29

 

egentligen förstår jag inte allt "hyper" om ryska plan. dom har aldri visat sig överlägsna europisk/USAs teknologi.

 

men jag vågar tro. att europas 4+ generations flyg kan hålla takt med rysslands flyg..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Eg synest ikkje vi bør velge noen av disse flyene eg. Norske piloter skal gå på vingene mot det beste Russerene har å stille opp med, og da bør vi ha det beste Vesten har å stille opp med. Altså F22.

 

Eg er klar over at F22 i dag ikkje er ment som ett multi-role fly, men det er ikkje noe problem. F15 ble jo i sin tid utviklet som en ren air superiority / interceptor, men se om ikkje F15 Strike eagle var det beste multi-role flyet i sin tid. F22 kan helt sikkert fungere glimrende som bombefly også, med litt andre sensorer og slikt enn en ren air superiority fighter trenger.

Lenke til kommentar
Eg synest ikkje vi bør velge noen av disse flyene eg. Norske piloter skal gå på vingene mot det beste Russerene har å stille opp med, og da bør vi ha det beste Vesten har å stille opp med. Altså F22.

Hum, nå er det vel klin umulig å få kjøpt noe F22 da...

Lenke til kommentar
F-16 IN (block 70) kommer vara den sista modellen. och vad jeg vet så kommer den inte ha något som liknar M-AESA i sig.. bara för att nämna en liten ting.

 

Northrops Scalable Agile Beam Radar (SABR) er en multifunksjons-AESA (M-AESA) lansert som retrofit til eksisterende F 16-varianter:

 

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/sabr/

 

I prinsippet er APG-80 (F-16 Block 60) en AESA antenne montert på APG-68(9) bakstykke.

Dvs. omtrent det samme som SAAB/Thales AESA-antenne til PS-05/A Mk5.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Eg synest ikkje vi bør velge noen av disse flyene eg. Norske piloter skal gå på vingene mot det beste Russerene har å stille opp med, og da bør vi ha det beste Vesten har å stille opp med. Altså F22.

 

Eg er klar over at F22 i dag ikkje er ment som ett multi-role fly, men det er ikkje noe problem. F15 ble jo i sin tid utviklet som en ren air superiority / interceptor, men se om ikkje F15 Strike eagle var det beste multi-role flyet i sin tid. F22 kan helt sikkert fungere glimrende som bombefly også, med litt andre sensorer og slikt enn en ren air superiority fighter trenger.

1. F-22 är ikke till salg. usa har ikke lov att exportera det.

2. F-22 är ikke ett multiroll flyg. og derfor inte intressant for Norge

3. F-22 är allt for dyrt.

4. Norge skulle bli ensam om att operera F-22 som multifoll.

5. hva vet du om PAK FA? hvordan kan du vara så sikker på att inga andra plan har noen chans?

6. har inget med sensorer å göra utan konfigurationer.

7. usa vill alltid vara där med sina F-22 som support.

8. F-35 har mycket av den samma teknologin plus nyare teknologi. än F-22

 

jeg kan lova dig att det plan som Norge beslutar att köpa, kommer vara mer än väl godt nok för å ge norska piloter ett övertag över ryska vapensystem. Norge är ikke idioter. og lägger så mye pengera på nåt som ikke kan göra jobben.

Lenke til kommentar
F-16 IN (block 70) kommer vara den sista modellen. och vad jeg vet så kommer den inte ha något som liknar M-AESA i sig.. bara för att nämna en liten ting.

 

Northrops Scalable Agile Beam Radar (SABR) er en multifunksjons-AESA (M-AESA) lansert som retrofit til eksisterende F 16-varianter:

 

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/sabr/

 

I prinsippet er APG-80 (F-16 Block 60) en AESA antenne montert på APG-68(9) bakstykke.

Dvs. omtrent det samme som SAAB/Thales AESA-antenne til PS-05/A Mk5.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

sedär tack för linken

 

visste ikke att den skulle brukas till F-16 block 70 trodde dom erbjöd vanlig AESA antenna till dem.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Eg synest ikkje vi bør velge noen av disse flyene eg. Norske piloter skal gå på vingene mot det beste Russerene har å stille opp med, og da bør vi ha det beste Vesten har å stille opp med. Altså F22.

 

Det er stort sett pris og eksportforbud som setter stopper for en slik tanke foreløpig, men det er liten tvil om at F-22 har et stort potensiale som multirolle-fly dersom det avsettes midler til oppgraderinger i denne retningen.

 

Derimot så er prisen på vei ned og eksportforbudet er jevnlig debatert i den amerianske kongressen, så det er ikke utenkelig at F-22 vil eksporteres i fremtiden. Mye står og faller på den nye regjeringen etter valget til høsten.

 

F22 kan helt sikkert fungere glimrende som bombefly også, med litt andre sensorer og slikt enn en ren air superiority fighter trenger.

 

F-22 er alt en formidabel jagerbomber, men USAF er forsiktige med å kringkaste dette da det innebærer politiske kompromisser i forhold til F 35-programmet. F-22 skal overta rollene til F-117, som er i ferd med å pensjoneres. F-117 er som kjent en ren jagerbomber.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

jag jag läste faktiskt om F-22 air 2 ground konfiguration. og inget tvivl om att den hade blivit ett bra multiroll flyg.

 

men trust me. F-22 vill aldri bli det. takk vare JSF.

 

sen så kommer norge inhandla nya vapenplattformare inom några år. og har svårt å se Norge investera i F-22 om låt oss säga 10/15 år

 

og i slutet av 2040 början av 2050. när det är dags igen. så vill inte F-22 vara överlägsen längre. vågar inte tänka på vad som kommer flyga över oss runt 2060 :)

 

personligen hoppas jasg att neuron demot, vill bana i väg för en fransk/nord europisk super fighter

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Det er ikke farlig å være litt selvkritiske når de med svære skylapper kritiserer alt som det ikke står "Made In USA" på..

 

Det at F-35 blir laget i USA er det du som henger deg oppi.

 

Begge flyene som vurderes er vurdert som likeverdige,

 

De er ikke vurdert som likeverdige, bare å lese noen sider bakover.

 

Skal vi satse på å løpe i ett tospann med USA, hvor der er lagt stor vekt på bekjempelse av bakkemål, eller å gå for en en skandinavisk løsning med mer et spesialisert fly for luftsuvrenintet..

 

Tospann? Det er da mange flere som har vært med i å utvikle/bestille F-35, som er et multirollefly i likhet med Gripen. "F-35 er en overvektig jagerbomber" begynner å bli gammelt og det har ikke blitt noe mer sant selv om dette er n-te gang du insinuerer det.

Lenke til kommentar
Begge flyene som vurderes er vurdert som likeverdige, og skal dermed løse oppgavene som Norge krever, om enn på litt forskjellige måter. Jeg tror ikke at hvilken "sensor som er innebygget i høyre balanseror" kommer til å spille avgjørende rolle i valg av fly. Det som kommer til å avgjøre er hvilke egenskaper som blir lagt vekt på..

 

Hvor har du det fra at begge flyene blir vurdert som likeverdige? Det er den antagelsen i hele debatten jeg synes ødelegger mest her. Gripen og JSF er ikke likeverdige - Langt fra. Gripen har omtrent samme kapasitet som F-16, mens JSF befinner seg en divisjon over - Rent ytelsesmessig.

 

Så blir spørsmålet, skal vi velge Sverige som sikkerhetspolitisk partner og kjøpe det billigste flyet, eller skal vi legge pengene på bordet og gjøre som våre jagerflygere vil - Kjøpe JSF, det kvalitetsmessig beste flyet.

Lenke til kommentar

Hvis vi velger F-25 så er det ikke slik at vi velger bort Sverige som sikkerhetspartnere, ihvertfall ifølge uttalelsene til den svenske forsvarsministeren i Aftenposten idag. Hadde det vært slik at et partnerskap avhenger av at vi kjøper flyet deres, så hadde ikke det vært et partnerskap som hadde vært verdt å gå inn i.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...