Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

risken att någon skulle välja F-16 IN (block 70) ser jag som obefintlig og skulle i så fall bara vara av politiska grunder.

 

Ingen tvil om at politikk er en viktig faktor ved slike beslutninger.

 

med tanke på att ingen har valt F-16 plattformen sedan 2002 når Polen valde den..

 

og att velga en plattform som i stort sätt alla länder håller på att byta ut. ser jag som rent idioti men det är min åsikt.

 

Backlog'en til F-16 er i øyeblikket 125 fly med produksjon frem til ca. 2011. Marokko har nylig tilkommet kundelisten og det forventes at Romania vil gjøre det samme om kort tid. Land som Pakistan, Indonesia og Taiwan er enten i ferd med eller vil trolig få politisk vilje til nye salg.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

 

ok pakistan fick inte köpa Gripen pga Embargo från svenska myndigheter. därför hade dom inget val.

Marocca kommer inte få några IN block 70. eller??

 

taiwan. säkert. men det har med politiska grunder. pga ov china. inte med prestanda att göra.

 

indonesia, ja det återstår å see. men tror inte det..

 

antingen så är det pga av budget eller politik.

 

seriöst. du som verkligen har peiling på flyg. du må ju vara enig med mig att satsa på F-16 plattformen 2010 og framåt är inte å föredra.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Björnar.

 

hmm

risken att någon skulle välja F-16 IN (block 70) ser jag som obefintlig og skulle i så fall bara vara av politiska grunder.

 

med tanke på att ingen har valt F-16 plattformen sedan 2002 når Polen valde den..

 

og att velga en plattform som i stort sätt alla länder håller på att byta ut. ser jag som rent idioti men det är min åsikt.

 

Egentlig ikke - En får et fly med tilsvarende egenskaper, litt mer punch og litt bedre rekkevidde. Det blir et spørsmål om pris og politiske hensyn. Om en fra før har infrastruktur som er giret i retning tidligere versjoner av F-16, så er det større idioti å bytte til Gripen. Gripen gir ingen reell kapasitetsøkning for F-16-brukere.

 

 

ja det är alltid like morsomt e se dig försvara en utdatert plattform. som inte har många år igen.

 

antar att du hade köpt nya F-16 runt 2010, för att det blir biligare i längden pga logostik

 

ps.

F-16 IN (block 70) kommer vara den sista modellen. och vad jeg vet så kommer den inte ha något som liknar M-AESA i sig.. bara för att nämna en liten ting.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Björnar.

 

hmm

risken att någon skulle välja F-16 IN (block 70) ser jag som obefintlig og skulle i så fall bara vara av politiska grunder.

 

med tanke på att ingen har valt F-16 plattformen sedan 2002 når Polen valde den..

 

og att velga en plattform som i stort sätt alla länder håller på att byta ut. ser jag som rent idioti men det är min åsikt.

 

Egentlig ikke - En får et fly med tilsvarende egenskaper, litt mer punch og litt bedre rekkevidde. Det blir et spørsmål om pris og politiske hensyn. Om en fra før har infrastruktur som er giret i retning tidligere versjoner av F-16, så er det større idioti å bytte til Gripen. Gripen gir ingen reell kapasitetsøkning for F-16-brukere.

 

 

ja det är alltid like morsomt e se dig försvara en utdatert plattform. som inte har många år igen.

 

antar att du hade köpt nya F-16 runt 2010, för att det blir biligare i längden pga logostik

 

ps.

F-16 IN (block 70) kommer vara den sista modellen. och vad jeg vet så kommer den inte ha något som liknar M-AESA i sig.. bara för att nämna en liten ting.

 

 

Hehehe.. Jeg må le av deg.. Om norge ikke kjøper Gripen, hvor lenge skal den produseres da? Hvor mange F-16 her LM på bok nå?? Lang flere enn saab har... Og, du VET selvsagt at det blir siste modellen??

 

F-16 er ikke mer utdatert enn Gripen, men som alltid vrir du og vender på ting..

Lenke til kommentar

Valient

 

F-16 är ikke mer utdatert än gripen?? står du fast vid det??

 

F-16 startade sin produktion 1976.. og du sier att den är ikke mer utdatert än gripen?? gripen projektet var inte ens i tankarna 1976..

 

SAAB kommer ALLTID att fortsätta med att bygga flygplan. frågan är om SAAB kommer bygga fler flygplan helt alene eller gå sammen i joint projekt som EF og JSF.

 

tror du verkligen att ett företag som saab. bara kommer sluta att utveckla flygplan og annan militär teknologi????

Lenke til kommentar
F-16 startade sin produktion 1976.. og du sier att den är ikke mer utdatert än gripen?? gripen projektet var inte ens i tankarna 1976..

 

tror du verkligen att ett företag som saab. bara kommer sluta att utveckla flygplan og annan militär teknologi????

Med samme argumentasjon så er Gripen mye mer utdatert enn F-35

 

Gripen hadde første flyvning i 1988, og var operativ fra 1996.

F-35 hadde første flyvning i 2006, og er enda ikke operativ.

 

 

Når F-16 ble konstruert drev Svenskene med introduksjonen av Viggen, som det den gangen også var snakk om at Norge skulle kjøpe, noe vi heldigvis ikke gjorde (Viggen er nå pensjonert, våre F-16 maskiner kommer til å være operative iallefall frem til 2020)

Lenke til kommentar
F-16 startade sin produktion 1976.. og du sier att den är ikke mer utdatert än gripen?? gripen projektet var inte ens i tankarna 1976..

 

tror du verkligen att ett företag som saab. bara kommer sluta att utveckla flygplan og annan militär teknologi????

Med samme argumentasjon så er Gripen mye mer utdatert enn F-35

 

Gripen hadde første flyvning i 1988, og var operativ fra 1996.

F-35 hadde første flyvning i 2006, og er enda ikke operativ.

 

 

Når F-16 ble konstruert drev Svenskene med introduksjonen av Viggen, som det den gangen også var snakk om at Norge skulle kjøpe, noe vi heldigvis ikke gjorde (Viggen er nå pensjonert, våre F-16 maskiner kommer til å være operative iallefall frem til 2020)

 

Viggen tillsammans med Draken blev pansjonert 2005

av en enda anledning sverige trengte dem ikke mer for vi hade Gripen.

 

men viggen hade kunnat brukas ex antal år mer.. men vi behövde inte

 

så please läs på innan du kommer med argument.

 

og ja jag har inte sagt att F-35 kommer ha kortare levetid än Gripen. men skillnaden är den att idag är flyg konstruerade på ett helt annat sätt så uppgraderingar blir enklare..

 

ps.

om sverige hade varit i samma situation som Norge. (ingen egen flyg industri. så hade vi fortfarande uppgraderat viggen. og viggen är ett utomordentligt flyg. )

 

Introduction:

 

When it was conceived in the early 1950s, Saab’s Draken was a very radical and unusual machine. Its unorthodox design allowed it to easily surpass the speed of sound, making it Sweden’s first supersonic fighter aircraft and one of Europe’s best performing fighters. The Draken had a successful career with a number of airforces and remained in service 50 years after its maiden flight – quite an achievement, especially considering that two successors have been built!

 

över 50 år i serivce og ett av världens bästa plan.

så innan du kommer med argument att sverige plan inte har lång levetid. LES PÅ

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Kilder folkens, Kilder!

kilder för vad?

att F-16 är en utdatert plattform

eller att Draken var i tjänste i mer än 50 år? og ett av världens bästa flyg?

eller att sverige pansjonerte Viggen pga av att vi ha gripen som gjör den samme jobben?

Lenke til kommentar
Valient

 

F-16 är ikke mer utdatert än gripen?? står du fast vid det??

 

F-16 startade sin produktion 1976.. og du sier att den är ikke mer utdatert än gripen?? gripen projektet var inte ens i tankarna 1976..

 

SAAB kommer ALLTID att fortsätta med att bygga flygplan. frågan är om SAAB kommer bygga fler flygplan helt alene eller gå sammen i joint projekt som EF og JSF.

 

tror du verkligen att ett företag som saab. bara kommer sluta att utveckla flygplan og annan militär teknologi????

 

JA - F-16 A, block 10 er mer utdatert enn Gripen A.

NEI - F-16MLU, F-16 block 52 og 60 er ikke mer utdatert enn Gripen C/D.

JA - Det er mer punch i F-16MLU, F-16 block 52 og 60 enn i Gripen C/D. F-16 kan frakte mer våpen, flere typer våpen, og frakte våpen lengre enn Gripen, og er minst like kapabel luft til luft.

 

Nei, jeg tror ikke at saab frivillig kommer til å slutte å utvikle fly - Men for at det skal være noe vits i å utvikle fly, så må det jo finnes noen som vil kjøpe flyet. Hvor mange Gripen har saab bestilling på nå?

 

Igjen - Det er INGEN MILLITÆRE grunner til at Norge skal velge Gripen. Gripen er det dårligste alternativet og det er høyst diskuterbart om Gripen ville gitt noe økt kapasitet i forhold til den mest avanserte versjonen av F-16. Om du ikke kan akseptere det, så anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på hva F-16 kan gjøre og vil kunne gjøre med framtidige oppdateringer.

Lenke til kommentar

Støtter Valient her, eneste grunnen til at Norge trenger nye jagerfly i nærmeste framtid er en aldrende struktur på flyene våre. Avionikk, motor og våpenmessig er de meget gode, og ser ikke at Gripen tilfører så mye nytt her. Ihvertfall ikke iforhold til en block 50/52 eller 60.

 

Og med tanke på nyutdanning av personell, endring av logistikk og opplæring, så ville nye F-16 vært et bedre og billigere valg enn Gripen.

Lenke til kommentar

Valient.

 

ehm Gripen har till fler än noe annet modern flygplan och mer än F-16 den senaste tiden

 

Gripen. sverige UK pilot school, ungern, tjeckien. sör afrcka, thailand.

 

rafale ??? nada.

EF england spanien, tyskland italien sadiarbaien och österike och då är 4 av länderna med och utvecklar og produserar det.

 

så Gripen är i top

 

men jag tror att nästa flygplan som SAAB utvecklar kommer dom göra tillsammans med något annat land precis som dem gör med neuron nu..

 

detta är vad jag menar med utdatert plattform.

det du vägrar att förstå, är att gripen plattformen är i början av sin levetid. F-16 är i sina sista år.

F-16 har sett sina bästa år. finns inte mycket du kan hämta från den plattformen längre..

medans Gripen plattformen har väldigt mycket mer att ta av. NG versioen kommer vara där framme långt in på 2040 talet.

 

 

og NG versioen är överlägsen allt F-16 kan ställa upp med. ge mig en ting i F-16 som är överlägset gripen NG??

förvånar mig inte om du nänner AESA, men Gripen kommer få M-AESA så sorry inte ens där kan F-16 slå gripen..

sen kan Gripen NG ta mer vapen flyga längre och EW-suiten är bedre. datalinken är bedre, databusen är bedre. billigare i drift. lavere RCS, supercruise. bedre radar. bedre human-computer interference. jävligt mycket bedre sensor fusion. skall jag fortsätta?? tack vare nya motorn. så taper till och med F-16 där. sist men ikke minst. plattformen har mycket mer att ta av..

så dina F-16 MLUs har inte mycket å komma med nej og block 70 eller IN kommer inte heller att existera om inte INDIA köper. og india kommer inte köpa F-16 när Rafale EF gripen og sukhoi är med i bilden. inte en chans i världen.

 

 

det är F-22 F-35 rafale, EF, gripen og sukhoi som kommer regera de närmsta 30 åren.

 

finns inte plats för F-16 här.. förstår inte vad det är som e så svårt att acceptera med att f-16 är en utdatert plattform? finns en anledning till att norge skall uppgradera sin flotta.

Lenke til kommentar
Støtter Valient her, eneste grunnen til at Norge trenger nye jagerfly i nærmeste framtid er en aldrende struktur på flyene våre. Avionikk, motor og våpenmessig er de meget gode, og ser ikke at Gripen tilfører så mye nytt her. Ihvertfall ikke iforhold til en block 50/52 eller 60.

 

Og med tanke på nyutdanning av personell, endring av logistikk og opplæring, så ville nye F-16 vært et bedre og billigere valg enn Gripen.

 

ok men då kan väl du fortella oss om avionicen EW-sutien datalinken databusen i Gripen NG ettersom du verkar ha bra kunnskap. sen så kan du väl berätta för oss vad F-16 block 60 har som är bedre.???

 

för jag antar att du vet svaret här.. ettersom du kommer med ett påstående????

Lenke til kommentar
ehm Gripen har till fler än noe annet modern flygplan och mer än F-16 den senaste tiden

 

Gripen. sverige UK pilot school, ungern, tjeckien. sör afrcka, thailand.

 

Du beskriver Gripen som en rungende eksport-suksess? Best i klassen? Skal vi se litt nærmere på tallene??

 

Ungarn har kjøpt 14 stykk Gripen(som er levert), Tsjekkia har leaset 14 Gripen i ti år, Sør-Afrika har kjøpt 26 Gripen og Thailand har bestilt 6 Gripen.

 

Det er totalt 46 solgte fly det og 14 som har blitt leaset - siden Gripen-programmet startet. Langt fra best i klassen det gitt. Men, jeg tar av meg hatten for deg! Ingen evner å vri fakta så godt som du gjør! Alt for din kjære Gripen!:)

 

 

detta är vad jag menar med utdatert plattform.

det du vägrar att förstå, är att gripen plattformen är i början av sin levetid. F-16 är i sina sista år.

F-16 har sett sina bästa år. finns inte mycket du kan hämta från den plattformen längre..

medans Gripen plattformen har väldigt mycket mer att ta av. NG versioen kommer vara där framme långt in på 2040 talet.

 

 

og NG versioen är överlägsen allt F-16 kan ställa upp med. ge mig en ting i F-16 som är överlägset gripen NG??

förvånar mig inte om du nänner AESA, men Gripen kommer få M-AESA så sorry inte ens där kan F-16 slå gripen..

sen kan Gripen NG ta mer vapen flyga längre och EW-suiten är bedre. datalinken är bedre, databusen är bedre. billigare i drift. lavere RCS, supercruise. bedre radar. bedre human-computer interference. jävligt mycket bedre sensor fusion. skall jag fortsätta?? tack vare nya motorn. så taper till och med F-16 där. sist men ikke minst. plattformen har mycket mer att ta av..

så dina F-16 MLUs har inte mycket å komma med nej og block 70 eller IN kommer inte heller att existera om inte INDIA köper. og india kommer inte köpa F-16 när Rafale EF gripen og sukhoi är med i bilden. inte en chans i världen.

 

Det du snart må skjønne, er at F-16 kan oppdateres på samme måte som Gripen. Selv om Gripen faktisk er nyere enn F-16, så har ikke Gripen noe særlig forsprang i kombinasjonen størrelse, utforming på skroget og størrelse på motoren. Radar, datalink, EW, motor, databus etc. kan fint oppgraderes i framtidige versjoner av F-16 – på samme måte som i Gripen.

 

Men, siden Gripen er et så fantastisk fly, så regner jeg med at du vil bli kjempeglad over å få lov til å fortelle oss HVOR MANGE Gripen Saab har i ordreboken sin? Hvor mange har de bestilling på som de ikke har levert?

 

Nei, Gripen stiller i samme divisjon som F-16, vi burde heller kjøpe neste generasjons fly – JSF(eller Eurofighter). Jeg kan ærlig talt ikke forstå at Gripen nevnes i samme ordelag som JSF....

Endret av valient
Lenke til kommentar

ehm gripen är fortsatt sålt till 6 länder. samma som EF mer än konkurrenterna

 

och nej jag skrev inte att det var success. men fakta är att det är ett av de flyg som har sålt bäst.

 

og saab driver 6 aktiva marketing projekt nu..

 

du menar att man kan uppgradera en vapenplattform hur mycket som helst, alltså???

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

har läst om erat system.

 

og jag förstår varför Norge behöver nya flyg..

 

i block 50/52 finns det inte ett enda system som kan gämföras med NG , snarare senaste uppgraderingen av Viggen som flög till 2005 all gripen A.

 

i block 60. så finns det ett par små ting som kan gämföras med AB versionen

 

som humen-computer interference. cockpit layout. og ja just det intergrerad EW suit. WOW

 

avionic, EW-suit sensor fusion. databus, datalink, situation awareness, netcentric-fighters,

 

 

är era F-16 mer lika våra Viggen än våra CD gripens og att ens nämna gripen NG i samma setning som era F-16 är skrattretandes

 

ps- F-16 block 70. har mycket bra avionic. og är en värdig motstånadare. men plattformen är fortrande utdatert. de flesta land gjör sig av med med sina F-16 så att satsa så mycket pengar på en plattform som kommer vara bakom alla andra redan efter 10 år är ingen vits. se bar på thailand. og läs varför dom valde Gripen i stället för F-16.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Kilder folkens, Kilder!

kilder för vad?

att F-16 är en utdatert plattform

eller att Draken var i tjänste i mer än 50 år? og ett av världens bästa flyg?

eller att sverige pansjonerte Viggen pga av att vi ha gripen som gjör den samme jobben?

 

Hver gang du inkluderer noe i en post som ikke kommer fra deg, leg ved kildereferanse i posten. Er det så vanskelig? dreier seg som regel om en Copy/paste fra siden du tar artikkelen/sitatet fra. Hvis du ikke gjør det må man ta alt du skriver med en drøy klype salt ettersom man aldri vet om det er en kredibel kilde du baserer utsagn på.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Mer nøyaktig beskrivelse av F-16 Block 60:

http://www.f-16.net/f-16_versions_article10.html

 

Legg merke til at flere av de avanserte sensorene og jamming-systemet er nå flyttet inn i flyet, imotsetning til dagens F-16.

 

du skämtar med mig nu va??? WOW ja det var väl på tiden att F-16 også fikk en intergrerad EW-suit förr eller senare.

 

Detta har Gripen ALLTID hatt.. här kommer en beskrivning av gripen gamla EW-suite.

(alltså inte den som ng kommer ha)

 

EWS39 is Saab's integrated EW system for the Gripen multi-role fighter aircraft. The system is modular with a built-in flexibility allowing the system to be configured to specific customer needs.

 

The modular approach also permits later upgrades to incorporate technological advances or added functionality, allowing the system the future growth potential to deal with the ever-changing EW environment.

 

The basic system consists of five Line Replaceable Units (LRUs), four Wing Tip Units (WTUs) and an Electronic Warfare Central Unit (EWCU). Basic frequency coverage for the RWR is E- to J -band. However, the RF coverage may be increased to suit specific customer needs. The system is prepared to handle PMW, LWR, decoys, dispensers for expendables, an internal jammer as well as an external jamming pod. EWS39 interacts with the Stores Management Computer (SMU) for control of the expendables.

 

EWS39 communicates with other aircraft avionics via a standard 1553B bus and is designed to interact, and in most cases be controlled by the carriage aircraft's Systems Computer (SC). In the current configuration, the aircraft's SC provides EWS39 with mission data such as the threat and techniques library. In the current configuration, the SC also processes data from EWS39 for recording, display and audio purposes. The system uses an open architecture based on the VME bus standard. Application software includes functions for emitter identification, estimating emitter location, performing dynamic threat analysis and managing countermeasures.

 

With all options incorporated, EWS39 will bestow the carriage aircraft with the capability to fulfil self-protection missions and escort jamming in both air-to-air and air-to-ground missions.

 

og detta vara bara the basics

 

 

så när man kommer med ett argument att "se nya F-16 får en inergrerad EW-suit og tror att det er noe hightech, og bruker det som argument mot gripens. viser det bara att. man inte har läst på om Gripen systemerna.."

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...