Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Jeg mener at Norge bør kjøpe de amrikanske F-35 flyene, dette fordi at de fleste norske pilotene som skal fly disse nye flyene sier at de ønsker de amrikanske. Det er jo di som skal gjøre jobben, om de mener at dette er de beste flyene for Norge bør man jo tenke litt på det. :thumbup:

 

ja nu har inga Norska piloter flygit varken F-35 eller Gripen NG. og når dem gick ut och sa detta så fanns ikke NG.

 

så det är ikke helt fair att lyssna på dem.. her. sen så har norska piloter alltid brukt amerikanska flyg. generellt. plus att det er nog kulere å trene i usa än i sverige..

 

Flere Norske piloter har faktisk "fløyet" F-35 i lang tid. Som et ledd i å utvikle JSF har norske piloter deltatt i simulator-øvelser for å utvikle og utforske potensielle kampegenskaper og taktikk. Jeg anbefaler forøvrig flyshowet i Bodø 14-15 juni der dere kan se både F-35 og Gripen i fullskala og hvor heldige utvalgte kan teste simulatorene.

 

jasså. du menar att LM har norska test piloter?? og kan du gi meg en link som kan styrke dette.

för jag tror absolut inte en sekund att norska piloter har flyget F-35 som inte är operativt än.

 

Norge er partner i JSF prosjektet og har bidratt med en drøy milliard til utviklingen av flyet. Da er det kanskje ikke så rart at vi også deltar med kvalifisert personell i tillegg. Norske piloters kompetanse er høyt verdsatt i USA. Men du har helt rett i at ingen av dem har fløyet AA-1. Derfor satt jeg også anførseltegn rundt "fløyet". Men simulatorene gir en god pekepinn på hva flyet er i stand til å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nu har jag skickat mail till LM, för att se vad norska piloter har och inte har gjort i JSF projektet.

 

för jag kunde inte hitta något som helst om att Norska piloter har gjort något som helst i JSF projektet.

 

 

sant Norge har bidragit med en miljard. i ett projekt som idag har kostat 300 miljarder dollar.. :)

 

anledningen till att Norge har bidragit med pengar. är för att Norge skall ha lov att kjöpa planen i huvudtaget.

 

och jag tror du överskattar norska piloters anerkännelse och Norsk teknisk industri. för att LM ser er som en "viktig" partner. men du kan ju visa mig en link som visar till Norska piloters bragder. og der usa världen ger norska piloter en sådan anerkännelse, att LM är villig till att bruke dem för utveckling av F-35..

 

JSF var inget joint projekt från början av denna magnitud. jag vill påstå att det var ett rent genialiskt sätt att skaffa sig kunder och pengar

 

ja dom har säkert kört en del simulation med F-35 men under den tiden hade dom inte prövat ut Gripen så det är fortfarande inget neutralt påstående. men jag kan lova dig. att LM bryr sig inte om vad norska piloter syns. planet är utvecklat för usa. med vissa modifieringar för att alla andra partners skall bli nöjda.

 

du kan ju dra en lik linje med de 250 miljoner norge gav saab i utvecklings stötte. ( som ikke betyr att norska ingenjörer har tillträde till saabs utvecklings kontor för det)

 

å andra sidan så har thales norge. hjälpt till med utvecklingen av video datalinken. som faktiskt blev otroligt imponerandes.. det skall ni ha..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
nu har jag skickat mail till LM, för att se vad norska piloter har och inte har gjort i JSF projektet.

 

för jag kunde inte hitta något som helst om att Norska piloter har gjort något som helst i JSF projektet.

 

 

sant Norge har bidragit med en miljard. i ett projekt som idag har kostat 300 miljarder dollar.. :)

 

anledningen till att Norge har bidragit med pengar. är för att Norge skall ha lov att kjöpa planen i huvudtaget.

 

och jag tror du överskattar norska piloters anerkännelse och Norsk teknisk industri. för att LM ser er som en "viktig" partner. men du kan ju visa mig en link som visar till Norska piloters bragder. og der usa världen ger norska piloter en sådan anerkännelse, att LM är villig till att bruke dem för utveckling av F-35..

 

JSF var inget joint projekt från början av denna magnitud. jag vill påstå att det var ett rent genialiskt sätt att skaffa sig kunder och pengar

 

ja dom har säkert kört en del simulation med F-35 men under den tiden hade dom inte prövat ut Gripen så det är fortfarande inget neutralt påstående. men jag kan lova dig. att LM bryr sig inte om vad norska piloter syns. planet är utvecklat för usa. med vissa modifieringar för att alla andra partners skall bli nöjda.

 

du kan ju dra en lik linje med de 250 miljoner norge gav saab i utvecklings stötte. ( som ikke betyr att norska ingenjörer har tillträde till saabs utvecklings kontor för det)

 

å andra sidan så har thales norge. hjälpt till med utvecklingen av video datalinken. som faktiskt blev otroligt imponerandes.. det skall ni ha..

 

Du har mange gode betraktninger, men bommer litt på tallene. 300 milliarder dollar er antatt totalsum for hva hele prosjektet inkludert produksjon og vedlikehold vil koste for USA over tre tiår. Så langt har prosjektet og utviklingen kostet litt over en tiendedel av denne summen.

Lenke til kommentar
nu har jag skickat mail till LM, för att se vad norska piloter har och inte har gjort i JSF projektet.

 

för jag kunde inte hitta något som helst om att Norska piloter har gjort något som helst i JSF projektet.

 

Her står det litt om det du etterlyser.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/dok/an....html?id=423869

 

läste din link. stod ingenting om norska piloter och deras deltagande i jsf, bara en antyden från en journalist i ett norsk avis.

 

du tror väl inte för en sekund att norska piloter i simulatorer har nått att säga till om ang F-35s egenskaper??

 

jag kommer ge dig svaret från LM som kommer backa upp mitt argument här.

 

men sak samma. det har lite å si. eftersom norska piloter inte har testat Gripen NG än

 

 

men jag är nyfiken på att höra vilka argument du har för F-35 och varför F-35 är bäst för just Norge.

Lenke til kommentar

In Sep, 2006, the congress report said the total cost (including R&D, but not operational cost) of JSF had reached 276.5 billion USD for 2,443 F-35 fighters

 

Program costs increased by $23,365.2 million (+8.5 percent) from $276,458.9 million to $299,824.1 million,

 

ja du har delvis rätt. men underhold er ikke inräknat i den här summen.

 

jeg gissar att R&D kostnaden för JSF är på ca: 100 miljarder dollar. fortsatt veldigt mye om man gämför med Norges bidrag på 1 miljard norska kr.

 

men det visar ju att LM inte kan hålla en budget. och det som lovade i början. som var 200 miljarder usd för 3 000 enheter. nu får man 2 500 enheter för 300 miljarder usd i stället. 30 procent dyrare og 500 färre enhter.

 

 

ps

R&D kostnaden för Gripen var på 100 miljarder sek.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
nu har jag skickat mail till LM, för att se vad norska piloter har och inte har gjort i JSF projektet.

 

för jag kunde inte hitta något som helst om att Norska piloter har gjort något som helst i JSF projektet.

 

Her står det litt om det du etterlyser.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/dok/an....html?id=423869

 

läste din link. stod ingenting om norska piloter och deras deltagande i jsf, bara en antyden från en journalist i ett norsk avis.

Hvilken avis?

Lenke til kommentar
Jeg mener at Norge bør kjøpe de amrikanske F-35 flyene, dette fordi at de fleste norske pilotene som skal fly disse nye flyene sier at de ønsker de amrikanske. Det er jo di som skal gjøre jobben, om de mener at dette er de beste flyene for Norge bør man jo tenke litt på det. :thumbup:

 

ja nu har inga Norska piloter flygit varken F-35 eller Gripen NG. og når dem gick ut och sa detta så fanns ikke NG.

 

så det är ikke helt fair att lyssna på dem.. her. sen så har norska piloter alltid brukt amerikanska flyg. generellt. plus att det er nog kulere å trene i usa än i sverige..

 

Jeg tror nok at de norske pilotene som skal fly disse flyene ikke tenker så mye på om det er kuler å fly i USA enn i Sverige. De tenker nok på det tekninske rundt flyene og det praktiske. Det var senest en reportasje på norske TV2 for noen dager siden at det var en pilot som syntes at Norge skal kjøpe de amrikanske. :cool:

Lenke til kommentar

jo sikkert.

 

men jeg stoler ikke på piloter som ikke har prövd begge plan och har all kunnskap om dem

 

"e vansklig å lära en gammel hund å sitte"

 

og jeg kan love deg att det har mye med. oppläringen i usa og allt sånt runt om.

 

lixom svenska piloter syns att gripen er det beste planet. betyr det att svenska piloter kan mindre om fly än norske? nei.

 

 

sa den norske piloten varför han ville ha amerikanskt?

 

jag vill gärna ha ett argument varför F35 är bedre for norge än Gripen..

Lenke til kommentar
jo sikkert.

 

men jeg stoler ikke på piloter som ikke har prövd begge plan och har all kunnskap om dem

 

"e vansklig å lära en gammel hund å sitte"

 

og jeg kan love deg att det har mye med. oppläringen i usa og allt sånt runt om.

 

lixom svenska piloter syns att gripen er det beste planet. betyr det att svenska piloter kan mindre om fly än norske? nei.

 

 

sa den norske piloten varför han ville ha amerikanskt?

 

jag vill gärna ha ett argument varför F35 är bedre for norge än Gripen..

 

Piloten så bare at han selv mente at F-35 var bedre egnet til norsk bruk enn de svenske.

Jeg har ikke mange argumenter for at de amrikanske er bedre, jeg har bare hørt det piloten som skal fly disse flyene har sagt. Men du mener at de svenske er best, hvorfor mener du det? Noen argumenter?

Lenke til kommentar

här kommer ett par argument för att köpa gripen.

 

- uppfyller alla norges krav, för norges flygvåpen de närmsta 40 årena. gör seff. F-35 også

-tekoniskt lika avanserad som F-35, och stor plats för uppgraderingar.

- världens mest avanserade net-centric fighter.

-billigare i drift och underhold. norge har en stram militärbudget. detta vill ge fler timmar i luften.

-lättare att underhålla. bätre driftsikkerhet än amerikanska flyg.

- kan bruka norska vägar vid behov

-snabbare, supercruise. bättre climb rate. bra för 99 procent av vad norge bruker flygen tll leka med de ryssiska.

-större insikt i programmet. får mer att säga till om

- logostikk vill bli enklare. ni får underhålla planen helt själva utan amerikansk insyn

- gripen är ett flyg konstruerat för att försvara små land mot ryssland.

- vill ge en enorm boost för norsk teknisk industri.

- swiftroll fighter

- bättre datalink information awareness. överlägsen allt annat.

- kan ge en öppning för nordiskt försvar sammarbete. där norge kanske får tillgång till sveriges radar försvars nätverk. som är det besta i europa tillsammans med frankrike bland det bästa i världen.

- insyn i neuron projektet

 

fördelar jsf:

- VLO plattform.

- produceras i många enheter

- outstanding air 2 ground kapicitet.

-politiskt usa är alltid usa. inte för att jag tror. relationen kommer bli sämre om ni väljer svenskt.

 

OBS

detta är enbart mot Norge. finns många länder där jag skulle argumenterat för F-35 og mot Gripen.

 

nu kommer säkert väldigt många här inne, börja snacka om att F-35 har mer avanserad avionic än Gripen NG.

vilket inte stämmer. husk att Gripen NG har bytt ut all avionic. og hadde faktiskt sin demo flygning senare än F-35

och SAAB med sina internationella partners är inte tekonologiskt bakom LM. husk att det är många amerikanska bedrifter med i NG projektet.

detta är seff generellt sagt. finns vissa saker som usa är längre frem i. også finns det vissa saker som sverige är längre frem i. men i slutendan så jämnar det ut sig.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
jo sikkert.

 

men jeg stoler ikke på piloter som ikke har prövd begge plan och har all kunnskap om dem

 

"e vansklig å lära en gammel hund å sitte"

 

og jeg kan love deg att det har mye med. oppläringen i usa og allt sånt runt om.

 

lixom svenska piloter syns att gripen er det beste planet. betyr det att svenska piloter kan mindre om fly än norske? nei.

 

 

sa den norske piloten varför han ville ha amerikanskt?

 

jag vill gärna ha ett argument varför F35 är bedre for norge än Gripen..

 

Piloten så bare at han selv mente at F-35 var bedre egnet til norsk bruk enn de svenske.

Jeg har ikke mange argumenter for at de amrikanske er bedre, jeg har bare hørt det piloten som skal fly disse flyene har sagt. Men du mener at de svenske er best, hvorfor mener du det? Noen argumenter?

 

jo jag förstår. och det är för mig helt otroligt hvordan piloten kan tycka det.

om gripen uppfyller alla krav norge har ställt. så är flyger mer än bra nok.

så då borde man ju se på alla andra fördelar som ekonomi. drift m.m

och de små skillnaderna mellan planen. og jeg syns att fördelarna gripen har. e det fördelar som passar Norge best.

 

In 2007 the F22 where still flying less then 1 hour between maintenance actions (GAO-07-406SP)

 

Extensive maintenance has been associated with compounds that are used to fill gaps or seams on the aircrafts surface to help maintain the aircrafts low observable/"stealthy nature (GAO-01-310)

 

We can expect similar less-then-1-hour MTBF from F35, for the same reason.

 

Compare that with 7.6 hour MTBF on Gripen

 

Even Mirage 2000 has 6.8 h MTBF

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
jo sikkert.

 

men jeg stoler ikke på piloter som ikke har prövd begge plan och har all kunnskap om dem

 

"e vansklig å lära en gammel hund å sitte"

 

og jeg kan love deg att det har mye med. oppläringen i usa og allt sånt runt om.

 

lixom svenska piloter syns att gripen er det beste planet. betyr det att svenska piloter kan mindre om fly än norske? nei.

 

 

sa den norske piloten varför han ville ha amerikanskt?

 

jag vill gärna ha ett argument varför F35 är bedre for norge än Gripen..

 

Piloten så bare at han selv mente at F-35 var bedre egnet til norsk bruk enn de svenske.

Jeg har ikke mange argumenter for at de amrikanske er bedre, jeg har bare hørt det piloten som skal fly disse flyene har sagt. Men du mener at de svenske er best, hvorfor mener du det? Noen argumenter?

 

jo jag förstår. och det är för mig helt otroligt hvordan piloten kan tycka det.

om gripen uppfyller alla krav norge har ställt. så är flyger mer än bra nok.

så då borde man ju se på alla andra fördelar som ekonomi. drift m.m

och de små skillnaderna mellan planen. og jeg syns att fördelarna gripen har. e det fördelar som passar Norge best.

 

In 2007 the F22 where still flying less then 1 hour between maintenance actions (GAO-07-406SP)

 

Extensive maintenance has been associated with compounds that are used to fill gaps or seams on the aircrafts surface to help maintain the aircrafts low observable/"stealthy nature (GAO-01-310)

 

We can expect similar less-then-1-hour MTBF from F35, for the same reason.

 

Compare that with 7.6 hour MTBF on Gripen

 

Even Mirage 2000 has 6.8 h MTBF

 

Det ser ut som om du kan mye om disse flyene, og det er bra! :yes: Men det er jo klart at det sikkert finnes en del goder med F-35en også! Jeg personlig har ikke mye greie på dette, men jeg synes at de som skal fly disse flyene burde ha et godt ord med i bestemmelsene om hva slagt type fly vi skal kjøpe...men det er jo mine meninger.

Lenke til kommentar
In 2007 the F22 where still flying less then 1 hour between maintenance actions (GAO-07-406SP)

 

Extensive maintenance has been associated with compounds that are used to fill gaps or seams on the aircrafts surface to help maintain the aircrafts low observable/"stealthy nature (GAO-01-310)

 

We can expect similar less-then-1-hour MTBF from F35, for the same reason.

Compare that with 7.6 hour MTBF on Gripen

Even Mirage 2000 has 6.8 h MTBF

 

Gripen_39,

 

Du blander sammen to svært forskjellige begreper: MTBF og MTBM.

 

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
jo sikkert.

 

men jeg stoler ikke på piloter som ikke har prövd begge plan och har all kunnskap om dem

 

"e vansklig å lära en gammel hund å sitte"

 

og jeg kan love deg att det har mye med. oppläringen i usa og allt sånt runt om.

 

lixom svenska piloter syns att gripen er det beste planet. betyr det att svenska piloter kan mindre om fly än norske? nei.

 

 

sa den norske piloten varför han ville ha amerikanskt?

 

jag vill gärna ha ett argument varför F35 är bedre for norge än Gripen..

 

Piloten så bare at han selv mente at F-35 var bedre egnet til norsk bruk enn de svenske.

Jeg har ikke mange argumenter for at de amrikanske er bedre, jeg har bare hørt det piloten som skal fly disse flyene har sagt. Men du mener at de svenske er best, hvorfor mener du det? Noen argumenter?

 

jo jag förstår. och det är för mig helt otroligt hvordan piloten kan tycka det.

om gripen uppfyller alla krav norge har ställt. så är flyger mer än bra nok.

så då borde man ju se på alla andra fördelar som ekonomi. drift m.m

och de små skillnaderna mellan planen. og jeg syns att fördelarna gripen har. e det fördelar som passar Norge best.

 

In 2007 the F22 where still flying less then 1 hour between maintenance actions (GAO-07-406SP)

 

Extensive maintenance has been associated with compounds that are used to fill gaps or seams on the aircrafts surface to help maintain the aircrafts low observable/"stealthy nature (GAO-01-310)

 

We can expect similar less-then-1-hour MTBF from F35, for the same reason.

 

Compare that with 7.6 hour MTBF on Gripen

 

Even Mirage 2000 has 6.8 h MTBF

 

Det ser ut som om du kan mye om disse flyene, og det er bra! :yes: Men det er jo klart at det sikkert finnes en del goder med F-35en også! Jeg personlig har ikke mye greie på dette, men jeg synes at de som skal fly disse flyene burde ha et godt ord med i bestemmelsene om hva slagt type fly vi skal kjøpe...men det er jo mine meninger.

 

 

ja seff finns det massa gode ting med F-35, F-35 är ett helt rått fly.. men du må förstå, att militära flyg. är vapen plattformar. olika system konstruerade för olika ting.

F-22 för exempel. klarar ikke ens av Norges krav. :) så F-22 skulle aldri ha vunnit i Norge om det var till salgs.

 

sen finns det Många länder där F-35 skulle passa bedre enn gripen.

 

 

läs min Blog jas39gripen.blogspot.com så vill du få en fin bas av kunnskap om Gripen planet.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
det står faktiskt akuratt sån i rapporten.

 

men som sagt det är en källa. detta är inte mitt egna påstående.

Hva med å fortelle oss hvor denne "rapporten" kommer fra??

 

sen finns det Många länder där F-35 skulle passa bedre enn gripen.

Ja, og Norge er at av disse landene.

Men helt enig, for land som Sør Afrika og Thailand så passer nok Gripen best.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

jqg er delvis enig med deg.

 

men varför syns du F-35 passar bedre for norge?

 

Norge är ett litet landf med liten miltärbudget. og risken att ni blir anfallna av ryssland är minimal..

 

 

jag respektar din åsikt. och är veldigt nykjerrig på dina argument.

 

ps.

rapppororten är GAO og den är public så alla kan läsa den. det är amerikanska kongressens rapport..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Björnar.

det står faktiskt akuratt sån i rapporten

det står ikke MTBM.

 

Det er da litt underlig at du her sier: "[..] 1 hour between maintenance actions"

så jeg har bara skrivit rätt av vad som står.

men som sagt det är en källa. detta är inte mitt egna påstående.

 

I så fall undrer jeg fra hvilken kilde du har dette sistatet:

 

"We can expect similar less-then-1-hour MTBF from F35, for the same reason"

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

gripen_39 har i denne tråden vist en egen evne til å copy/paste ting han ikke skjønner så mye av selv, men som ser gripen-positive ut. Jeg ville tatt det meste han skriver med en klype salt, og at han har blandet et par begreper her burde være rimelig tydelig.

 

Jeg skal forresten på flyshowet i bodø neste helg og titte litt på Gripen. Det er ikke noe galt med Gripen, det er et bra fly, men det er meningsløst å kjøpe Gripen når en allerede har F-16.

Endret av valient
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...