Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Det hele kan vel gjøres mye lettere vha AWACS, som amerikanerene bruker mye i hvertfalll; De lar sine fly gå med passiv radar, mens AWACS'en står laaangt bak fronten, men vha sin kraftige (aktive) radar har full oversikt over hva som skjer.

Da kan de fortelle sine jagere hvor de skal avskjære fienden, uten at jagerene trenger å bruke sin aktive radar, og dermed stå i fare for å bli oppdaget tidlig.

Dette funker jo i utgangspunktet veldig bra når fienden er taliban, serbia eller irak, med de begrensede midler\teknologi de råder over, men spørsmålet blir så hvordan amerikanerene hadde klart seg mot en fiende med noelunde samme teknologi.

 

De er jo også overlegne de fleste luftforsvar i antall, men jeg vet at russerene og da gjerne kineserene og har sin mainstay, som er noelunde det samme som AWACS, men gjerne litt dårligere rekkevidde. Og når kineserene har verdens desidert største luftvåpen, hadde det vert interessant å se hvordan disse to hadde gjørt det "head-to-head" (emm, ikke i virkeligheten, men dere vet... På lissom ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, når man "skrur på" en radar, så sender man ut radiobølger, disse bølgene kan bli oppdaget av andre fly og dermed gi fienden rettningen til flyet ditt.

 

 

 

 

Aktiv radar: Radar på, søker etter objekte ved å "lytte etter ekko"

 

Passiv radar: Radar av, søker etter objekt ved å "lytte etter "orginalsignalet"" sendt ut fra et annet fly, på denne måten kan du forbli uoppdaget i lengre tid, men da er jo betingelsen at den du leter etter har radaren sin på.

 

 

I praksis blir dette selvsagt mye mer komplisert, men dette er  forklart i grove trekk.

9467463[/snapback]

 

Skjønner.. Da lærte jeg noe nytt..

Lenke til kommentar

Dette var en meget forenklet forklaring på "passiv "radar"". Passiv "radar" er ikke det samme som radaren i flyet - med mindre jeg har gått glipp av ny radarantenne-teknologi... Altså er det to forskjellige systemer, som fungerer slik det ble nevnt for to poster siden... Forøvrig en bra forklaring...

Endret av seilfly
Lenke til kommentar
Synd at Norge ikke kan kjøpe fly fra russerne som helt klart kan levere på nivå til F-35 til en langt lavere pris.

9466871[/snapback]

Problemmet her ligger vel i at russere ikke har like god og struktirert oppfølging, service og delesalg +++ hva det innebærer, inkludert det å ha alt på engelsk og ikke på russisk. Men er enig med deg, synd det ikke kan bli noe av.

Lenke til kommentar
..skal vi handle fy, må vi gå for det beste valget, og ikke det noen synes er det mest politisk korrekte. Nå som Russland begynner å vkne, er det viktig at vi har god nok fly til å forsvare luftrommet vårt.

9469763[/snapback]

 

Akkurat det er vel noe alle er enige om. Men debatten her går på at ikke allle er enige om at JSF er så bra som det fra enkelte hold hevdes.

 

At "JSF-tilhengere" prøver å latterligjøre andres meninger og hyler om anti-amerikanske holdninger og SV osv er veldig komisk, men litt trist. Tror de fleste som engasjerer seg i denne debatten er alt annet enn anti-amerikanere og SV'ere.. -Uten å ha belegg for påstanden, men utifra den kunnskapen som legges frem så antar jeg at de fleste her engasjerte flyentusiaster, som har forskjellige meninger.

 

Alle flyene har sine styrker og svakheter, det er det liten tvil om. Noen flyr fort, noen kan dominre store luftrom, mens andre kontrollere begrensede luftrom, hvor de skal slippe bomber.. JAS har, som JSF/F-22 sine software problemer. Stealth teknologien er under kritiske blikk her hjemme, som i USA. Størrelse kan være en begrensing, men også en fordel, canard vinger, vektor thrustere osv osv..

 

Det kommer til å bli politiske hensyn som til slutt kommer til å avgjøre hvilke jagerfly som skal stå klar på Værnes de neste 20 årene. Det er det vel en viss enighet om. Dette er nok fornuftig. Et fagmiljø, f.eks. luftforsvaret i denne sammenhengen vil ofte være preget av forutintatthet og egne meninger som kan prege et endelig valg. Derfor har vi heldigvis i Norge et demokrati med folkevalgte reprensentanter som (forhåpentligvis) kan løfte blikket litt over "afterburner-tåka" og se på andre faktorer som pris, gjennkjøpsavtaler, politiske implikasjoner osv som nok er like viktig idag og i uoverskuelig fremtid. Faktum er at Norge p.t ikke er i krig med noen naboland. Vi har et forsvar, hvor hovedoppgave er å hevde norsk luftherredømme over Norsk territore. Dette er jobben flyet vi skal kjøpe skal gjøre. Alle tre flytypene er pre-kvalifiserte, noe som betyr at de kan gjøre denne jobben.

 

-Til denne oppgaven trenger vi det beste flyet som vi kan få for de beste betingelsene..

Lenke til kommentar

Bra innlegg! :)

 

 

 

 

 

Bare en ting jeg stusser på.

 

 

de skal slippe bomber.. JAS har, som JSF/F-22 sine software problemer. Stealth teknologien er under kritiske blikk her hjemme, som i USA. Størrelse kan være en begrensing, men også en fordel, canard vinger, vektor thrustere  osv osv..

 

9470068[/snapback]

 

 

 

Gripen har ikke thrust vectoring.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg noe særlig mer om disse flyene (JSF, Gripen, EFT) enn jeg har lest på nettet og sett på videoer, men en ting er sikkert; de er alle eksellente kandidater.

 

Gripen har jo tjenestegjort (nesten) prikkfritt hos svenskene, mens EFT er like spennende som JSF siden de begge (tror jeg) katagoriseres som 5. generasjon fly (Gripen er 4.generasjon?).

 

Hvis vi ser bort i fra hva hvert fly koster, og dritten som er slengt rundt av de forskjellige produsentene (noen sa at JSF ikke ville fungere i norske forhold...), så tror jeg norge ville tjent godt på enten JSF eller EFT. Gripen er et bra fly, men lille meg uten noen form for Virkelig Flykjennskap mener det ikke er bra nok (need 5. generasjon).

 

Nå er det jo et faktum at hvis vi kjøper JSF, vil vi ikke ha samme (data) versjon som amerikanerene. F-16 f. eks; Norge og resten av Europerene har versjon 4+ mens amerikanerne har 5+. Dette vil også mest sannsynelig skje hvis vi kjøper JSF, så kanskje er EFT det beste valget?

 

Jeg er meget sikker på at Luftforsvarets folk velger det rette flyet, jeg håper bare de få Lov til å gjøre det uten noen form for politiske innblanding.

Lenke til kommentar
Nå er det jo et faktum at hvis vi kjøper JSF, vil vi ikke ha samme (data) versjon som amerikanerene. F-16 f. eks; Norge og resten av Europerene har versjon 4+ mens amerikanerne har 5+. Dette vil også mest sannsynelig skje hvis vi kjøper JSF, så kanskje er EFT det beste valget?

9470760[/snapback]

Dette håpløse ryktet er avkreftet MANGE ganger!!!!

 

Den versjonen av JSF som Norge vurderer å kjøpe er akkurat samme versjon som den amerikanerne skal kjøpe. Norge får ikke noe dårligere fly!

 

JSF er en generasjon nyere enn EF

Lenke til kommentar
Dette håpløse ryktet er avkreftet MANGE ganger!!

 

Den versjonen av JSF som Norge vurderer å kjøpe er akkurat samme versjon som den amerikanerne skal kjøpe. Norge får ikke noe dårligere fly!

 

JSF er en generasjon nyere enn EF

9471093[/snapback]

 

Bare litt nysgjerrig...Stemmer det at USA eksporterer såkalte F-16 4+ versjoner, som er dårligere enn dem de har selv?

 

Hva sa USA når de undertegnet avtalen om salg av fly til Norge? Sa de: "Betal oss xx milliarder dollar, så skal dere få annenrangs fly"? Eller, "joda, dette er akkurat de samme som vi selv bruker.."?

 

At det er ett håpløst rykte kan jo du si. Men det er lov å stille slike spørsmål. USA er jo hyper-paranoide nå om dagen. Alle mennesker er jo per-def nåværende eller snart fiender/terrorister eller ulovlig stridende til de er døde eller berørt av gud..

-Prøv å ta fly til USA... :ph34r:

 

Så hva får deg til å tro at de vil eksportere deres (etter ditt utsagn) det beste flyet som finnes?? Med alle de top hemmelige dingsene innstallert? Tror du ikke de ser for seg skrekk senariet med at et Norsk F35 nødlander i Russland....

Lenke til kommentar
Den versjonen av JSF som Norge vurderer å kjøpe er akkurat samme versjon som den amerikanerne skal kjøpe. Norge får ikke noe dårligere fly!

 

JSF er en generasjon nyere enn EF

9471093[/snapback]

Vet du om vi også får tilgang til oppgraderingene som kommer etterhvert eller om vi må være en versjon bak når oppgraderingene starter?

Lenke til kommentar
Bare litt nysgjerrig...Stemmer det at USA eksporterer såkalte F-16 4+ versjoner, som er dårligere enn dem de har selv?

 

Hva sa USA når de undertegnet avtalen om salg av fly til Norge? Sa de: "Betal oss xx milliarder dollar, så skal dere få annenrangs fly"? Eller, "joda, dette er akkurat de samme som vi selv bruker.."?

 

At det er ett håpløst rykte kan jo du si. Men det er lov å stille slike spørsmål. USA er jo hyper-paranoide nå om dagen. Alle mennesker er jo per-def nåværende eller snart fiender/terrorister eller ulovlig stridende til de er døde eller berørt av gud..

-Prøv å ta fly til USA... :ph34r: 

 

Så hva får deg til å tro at de vil eksportere deres (etter ditt utsagn) det beste flyet som finnes?? Med alle de top hemmelige dingsene innstallert? Tror du ikke de ser for seg skrekk senariet med at et Norsk F35 nødlander i Russland....

9471220[/snapback]

 

Veldig enig i dette her, blir kun spekulasjoner når amerikanerene sier noe annet, men it makes sense.

 

Mange andre kilder påstår også at amerikanerene kun vil tilby "the watered down" versjon til eksport, greit, det er rykter, men når JSF kun er i et så tidlig stadium av utviklingen, og man har så lite info om den, og amerikanerene ikke akkurat kingkaster alt av spesifikasjoner blir det mye antagelser.

 

Tenk, 50 norske Su-37, med AMRAAM, sidewinders og vestlig teknoligi, lovely :)

Endret av Trazor
Lenke til kommentar

Får å fortsette litt på mitt forrige innlegg, tatt fra siden

http://www.ausairpower.net/APA-JSF-Analysis.html (igjen...) som tar for seg JSF for Australia, som en erstatning for F-111 og til slutt F-18:

 

"The JSF is the first 'stealth fighter' to be intended for what is effectively mass export. Production aircraft will likely be delivered in 'high stealth' (US) and 'low stealth' (export) configurations, differing in the performance and application of radar absorbent and lossy materials, as well as 'fully capable' to 'less than fully capable' variants, such capabilities dictated through the single source software load. In an environment where every ally is clamouring for the 'high stealth' model, it might be politically very tricky for Australia to get access to the full stealth potential of the aircraft. Given each partner nation is contributing 'risk capital' to varying degrees to belong to the JSF club, the matter of proprietary rights, real or implied or inferred, is likely to employ members of the legal fraternity for decades to come."

Lenke til kommentar
Får å fortsette litt på mitt forrige innlegg, tatt fra siden

http://www.ausairpower.net/APA-JSF-Analysis.html (igjen...) som tar for seg JSF for Australia, som en erstatning for F-111 og til slutt F-18:

 

"The JSF is the first 'stealth fighter' to be intended for what is effectively mass export. Production aircraft will likely be delivered in 'high stealth' (US) and 'low stealth' (export) configurations, differing in the performance and application of radar absorbent and lossy materials, as well as 'fully capable' to 'less than fully capable' variants, such capabilities dictated through the single source software load. In an environment where every ally is clamouring for the 'high stealth' model, it might be politically very tricky for Australia to get access to the full stealth potential of the aircraft. Given each partner nation is contributing 'risk capital' to varying degrees to belong to the JSF club, the matter of proprietary rights, real or implied or inferred, is likely to employ members of the legal fraternity for decades to come."

9471921[/snapback]

 

 

 

Dette har blitt tatt opp mange ganger på diverse militære/fly forum og grunnen til den store misnøyen og generelle misinformasjonen om F-35 i Australia er at mange der nede heller vil ha F-22 og "truer" med å ikke kjøpe F-35 hvis de ikke får viljen sin.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...