Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

datalink 16 vs TIDLS kommer jag inte ens diskutera, för det borde var eneste flygintreserert person ha peiling på.

hvis man ikke har det, ja då har man ikke min respekt här inne..

 

sen så ber jag dig ta fram info och fortell hva du vet om gripens avionic pakka?? och gärna lite hur systemerna fungerar.

 

jag tänker lägga in det jag vet om F-35 för att visa dig att jag iaf sitter med relativ kunskap om flygplanet jag mot argumenterar..

 

 

Argh.. Det er jo umulig å følge med på det du skriver, du kopierer litt informasjon her og litt informasjon der, og bomber forumet med Gripen-propagandaen din..

 

Jaha? Så du vet så mye om JSF? Link 16(ikke datalink 16, som du skriver) er teknologien som NATO-fly har brukt i en årrekke, den sitter bla. i våre over 20 år gamle F16 - det er godt mulig at TIDLS fungerer bedre enn Link 16(noe annet ville vært rart med tanke på hvor mange år eldre Link 16 er). Det har dog INGENTING å si!! Link 16 kommer aldri til å installeres i en JSF.

 

http://www.harris.com/view_pressrelease.as...&pr_id=1338 (se, jeg har tilogmed gitt deg en link, istedet for å spamme ned forumet).

 

Systemet som JSF skal bruke kalles IFDL og er en videreutvikling av datalinken F22 bruker. Dette systemet kommer til å få TIDLS til å virke som et gammelt analogt modem.

 

Jeg synes det er litt drøyt å kalle andre her inne kunnskapsløse når du beviselig kan så lite om JSF(som du hevder du er ekspert på).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:) mortsomt det här.. :) heheh

 

för det första så har gripen över 100 000 flygtimmar. (og ikke ett eneste motorfeil) ps.

 

sen var det någon som påstår att F-35 är överlägsen gripen i BWR.. detta saknar også totalt fakta. og det finns inget i realiteten som kan bevisa det. jag har inte läst något om att F-35 är bedre i dogfights än gripen

 

Jeg ser du er i gang med forumbombingen også i dette forumet nå...

 

Hvor har du det fra at Gripen har over 100 000 flygninger uten motorfeil??

 

 

Gripen har en utmerket sikkerhetsstatistikk, men pressemeldingen fra Volvo den 31/1 2008 lød:

 

"[..] during these 100,000 hours the Gripen was not involved in an engine-related accident or serious incident".

 

Oversatt betyr det at motorproblemer ikke har ført til alvorlige ulykker. Dette er sammenlignbart med F-16, som de siste årene har opplevd 0 til 2 "engine related Class-A mishaps" på vel 350.000 årlige flytimer i et amerikanske luftforsvaret.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Systemet som JSF skal bruke kalles IFDL og er en videreutvikling av datalinken F22 bruker.

 

IFDL er egentlig en fellesbetegnelse for datalinker. F-35s versjon heter Multifunction Advanced Data Link (MADL). Dette er en retningsstabilisert høyhastighetslink med LPI-operasjon (low probability of intercept) og består av seks "phased array" antenner lokalisert rundt på flykroppen

 

Selve kommunikasjonsløsningen (CNI - communication, navigation, identification) er en 2-rack løsning med en preprossesor som samler alle data og sender dette til sentralcomputeren (IPC). Det er ikke lenger snakk om hardware-komponenter men for eksempel radiomodulene er virtualisert i software. Dette gjør systemet svært fleksibelt og det søtter bla. over 35 forskjellige kommunikasjons- og navigasjonsstandarer til omtrent en 1/5 av vekten til et tradisjonellt system.

 

F-35 vil kommunisere data til andre kampenheter via flere standarer: MADL, Link-16, Link-4, TADIL-K (VMF) og ikke minst ved å benytte AESA-radaren til høyhastighetskommunikason (RCDL - radar common data link) med hastigheter på opp til 1GBit/s.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Raptor: les usa:s dotortin F-22 skall först få luft dominans. sen skall F-22 agera som understöd för F-35

ja undra varför usa bara har köpt ca 180 enheter. kanske för att priset är helt sykt..

Neppe, så stort problem er ikke den prisen for USA. Det antallet med JSF fly de skal ha 3000+ koster også mye.

JSF skal kunne operere helt uten støtte fra F-22 på samme måte som F-16 opererer helt fint uten støtte fra F-15.

 

frågan om gripens speed och last förmåga. så har gripen NG supercruise. med full air 2 air / air 2 ground konfiguration samt max speed på över mach 2+ detta inkluderar också extra tank.

Det skulle jeg gjerne likt å sett noe data på. At den kan supercruise med full air-to-ground tviler jeg egentlig på... Da snakker vi om veldig mye vekt og drag.

 

Gripen har visst gps och inte bara laser styrda bomber.

Ja, Gripen kan frakte GPS'guida bomber. Der ligger all logikken i bombene, ikke i flyet.

 

annars så hoppas jag på en debatt som i fremtiden vill ha mer av faktka og mindre av föleser :)

Det håper jeg også.

Prøv å få alt du ønsker å si i en post, så blir det litt lettere å lese hva du prøver å si

Lenke til kommentar

valiant.

 

jo jeg känner mycket väl till d-22 och f35- datalink.

 

men den har inga speciella egenskaper. mer än att den är starkare mot jamming snabbare och kan behnadla till en viss grad mer data. är fortfrande 16 som norska piloter gererrellt kommer bruka. samt att radarn blir ettt helt annat verlktyg.

 

du har ju what so ever ingen kunskap om TIDLS så säga att det kommer bli som ett modem , mot usa fortfarande boradcast system är å ta i.

 

snälla ge mig en utförlig beskrivning om brukar om rådet. og vad den kan göra. backa up det med en link. som bevisar att F-35 kommer ha en information awareness supirority över nya gripen NG. FAKTA OG LINK

 

hvis du ikke kan komme opp med det. ja då er min kritik till dig befogad.

 

jo jag vet åldern på link 16 og så väldig gammal som du vill ha den till är den inte. usa ligger fortdarande ti tals år bakom sverige i denna teknologi, men det visste du antagligen ikke heller. . rart med tanke på din expertise i sveriges dotcortin.

e ju bara på senare tid som usa har börjat bruka datalink.

 

ps

usa har inget system i dag som vill göra att link 16 og all des support vil vara underlägsen. eller värd att byta ut.

 

plus att tror du sverirge sitter still. og låter usa ta igen flera ti år med förspråing på bara några år?

 

den fundamentala skillnaden mellan dig och mig. är att jag faktiskt kan se fördelar med F-35 och snacka om dem.

medans du vinklar allt även ämnen som du ikke kan till att ja amerikas version är sikkert bäst.

 

du har fortfarande inte kommit med någon info om gripen systemerna. hur skall jag kunna veta att du i huvudtaget har läst på om gripen ?? e ju som å snackat till en vägg

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
valiant.

 

jo jeg känner mycket väl till d-22 och f35- datalink.

 

men den har inga speciella egenskaper. mer än att den är starkare mot jamming snabbare och kan behnadla till en viss grad mer data. är fortfrande 16 som norska piloter gererrellt kommer bruka. samt att radarn blir ettt helt annat verlktyg.

 

du har ju what so ever ingen kunskap om TIDLS så säga att det kommer bli som ett modem , mot usa fortfarande boradcast system är å ta i.

 

snälla ge mig en utförlig beskrivning om brukar om rådet. og vad den kan göra. backa up det med en link. som bevisar att F-35 kommer ha en information awareness supirority över nya gripen NG. FAKTA OG LINK

 

hvis du ikke kan komme opp med det. ja då er min kritik till dig befogad.

 

jo jag vet åldern på link 16 og så väldig gammal som du vill ha den till är den inte. usa ligger fortdarande ti tals år bakom sverige i denna teknologi, men det visste du antagligen ikke heller. . rart med tanke på din expertise i sveriges dotcortin.

e ju bara på senare tid som usa har börjat bruka datalink.

 

ps

usa har inget system i dag som vill göra att link 16 og all des support vil vara underlägsen. eller värd att byta ut.

 

plus att tror du sverirge sitter still. og låter usa ta igen flera ti år med förspråing på bara några år?

 

den fundamentala skillnaden mellan dig och mig. är att jag faktiskt kan se fördelar med F-35 och snacka om dem.

medans du vinklar allt även ämnen som du ikke kan till att ja amerikas version är sikkert bäst.

 

du har fortfarande inte kommit med någon info om gripen systemerna. hur skall jag kunna veta att du i huvudtaget har läst på om gripen ?? e ju som å snackat till en vägg

 

 

Du kjenner mye til "d-22" og JSF's datalink? Det var kanskje derfor du kalte den "datalink 16"?

 

Igjen maser du om linker.. Hvor er linkene dine da? Kan du presentere link på at USA er "ti tals år bakom sverige i denna teknologi"(og jo, jeg vet hva DU mener om TIDLS, jeg har lest det du har skrevet om TIDLS og Gripens evner både her og på andre forum. At du mener det er så og så, er dog ingen garanti for at det faktisk er slik)

 

Jeg vil også anbefale deg å ikke bli så følelsesmessig engasjert, da vil du kanskje klare å debattere på en saklig måte.

Lenke til kommentar

men snälla Valiand

 

det heter datalink 16 är det generella ordet. sen vad ni bruker i norge det vet jag inte..

 

behöver du en link för att visa att sverige var ti tals år för usa med datalinks?? fan bruk google.

 

ja datalinken är veldig viktig. när det kommer till information awareness, och spiller en veldig stor del.

 

derfor mener jag att gripen fortsatt har ett övertag på F-35 när det kommer till taktik. pga av den överlägsna datalinken. så brukar inte gripen bara misiller och kanon. utan också information. och dem som till enver tid har bäst bild över situationen vill ha att försprång.

 

og nej jag tänker inte ge dig en link till nåt som är så vida känt i hela världen. att det är en skam og latterlig att du ikke visste det.

 

og når du sier att f-35 broeadcast link är överlägsen. så sier det mer om dig, den stora skyllnaden är att usas f-35 datalink fortfarande bara byter information melan alla olika enheter och sina awac:s den typen samvärken som gripen planen har med sin. har IKKE F-35, F-35 kan ikke samspille sina radars og sensorer til en enhet och dermed har ikke på langa väger den typen av muligheter som gripen planen taktikskt sett har. alltså detta är en måte å strida på.

hela uppläget og tankemåten bakom taktiken till gipen systemet bygger på detta.

 

på samma sätt som F-35 bygger mycket av sitt på stealth. jag personligen skulle valt att strida med information, samvärken i små taktiska enheter, än att förlita mig på en teknologi som man kan utveckla skydd mot. det kan du aldri göra genom taktiskt tenkande och information, där er det kreativiteten som setter gränsen ikke teknologin.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

en annan sak.

 

 

om F-35 är så otroligt överlägset allt annat. litt rart att det bara är 3 länder i hela europa som överväger att kanskje köpa F-35 holland, danmark och norge. sen har turkia og england bestillt. og usa. blir 6 länder. lika många som opererar gripen idag.

 

sen om man ser på hur många länder Gripen är med i konkurransen der dom fått en förespörsel.

india, brasilen,swiietz,croatioen,danmark,norge, för att nämna ett par.. men det förstås dom här länderna vet väl inte vad dom snackar om, og norge kan ju inte ha så veldigt höga krav heller, ettersom uppfyller alla kraven.

 

nej jag tror att alla dessa länder tenker så att ja vi köper ett plan som är inferior to others, bara för att köpa. kult å lägga ut tio tals miljarder på plan som ändå inte har en chans.

 

sen förstås alla de engelska amerikanska europeska eurospace företag som varit med och utvecklat delar till gripen. nej dom har förstås inte tekonologi som kan mätas med LM.

 

nej ni har nog rätt. resten av världen har fel..

Lenke til kommentar
den typen samvärken som gripen planen har med sin. har IKKE F-35, F-35 kan ikke samspille sina radars og sensorer til en enhet och dermed har ikke på langa väger den typen av muligheter som gripen planen taktikskt sett har. alltså detta är en måte å strida på.

hela uppläget og tankemåten bakom taktiken till gipen systemet bygger på detta.

 

Kanskje du kan forklare, kort, hvorfor du mener F-35 ikke har sensorfusjon?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
men snälla Valiand

 

det heter datalink 16 är det generella ordet. sen vad ni bruker i norge det vet jag inte..

 

behöver du en link för att visa att sverige var ti tals år för usa med datalinks?? fan bruk google.

 

ja datalinken är veldig viktig. när det kommer till information awareness, och spiller en veldig stor del.

 

derfor mener jag att gripen fortsatt har ett övertag på F-35 när det kommer till taktik. pga av den överlägsna datalinken. så brukar inte gripen bara misiller och kanon. utan också information. och dem som till enver tid har bäst bild över situationen vill ha att försprång.

 

og nej jag tänker inte ge dig en link till nåt som är så vida känt i hela världen. att det är en skam og latterlig att du ikke visste det.

 

og når du sier att f-35 broeadcast link är överlägsen. så sier det mer om dig, den stora skyllnaden är att usas f-35 datalink fortfarande bara byter information melan alla olika enheter och sina awac:s den typen samvärken som gripen planen har med sin. har IKKE F-35, F-35 kan ikke samspille sina radars og sensorer til en enhet och dermed har ikke på langa väger den typen av muligheter som gripen planen taktikskt sett har. alltså detta är en måte å strida på.

hela uppläget og tankemåten bakom taktiken till gipen systemet bygger på detta.

 

på samma sätt som F-35 bygger mycket av sitt på stealth. jag personligen skulle valt att strida med information, samvärken i små taktiska enheter, än att förlita mig på en teknologi som man kan utveckla skydd mot. det kan du aldri göra genom taktiskt tenkande och information, där er det kreativiteten som setter gränsen ikke teknologin.

 

 

 

Du har etter hvert blitt ganske så forutsigbar du mr. Gripen.. Du er hårsår, har helt syke resonement, vrir litt på fakta ettersom det passer seg og det er som å snakke til en vegg...

 

Informasjon som et våpen? Da ville jeg heller hatt et fly som er optimaliset for å plugge seg inn i USA's nettverk. AWACS, bakkebaserte sensorer, UAV etc. Informasjonskrig er det store satsningsområdet til det amerikanske forsvaret. Vet du hvor mye penger de bruker på dette?? Avanserte datalinker er ikke nytt og unikt lengre, alle de nyeste jagerflyene har det, så Gripen stiller nok ikke i noen særklasse der.

 

Jeg registrerer forøvrig at du heller tyr til fornærmelser enn fakta, og at du ikke har informasjon fra holdbare kilder som støtter påstanden din om at USA er flere ti-talls år bak Sverige på dette.

Lenke til kommentar
den typen samvärken som gripen planen har med sin. har IKKE F-35, F-35 kan ikke samspille sina radars og sensorer til en enhet och dermed har ikke på langa väger den typen av muligheter som gripen planen taktikskt sett har. alltså detta är en måte å strida på.

hela uppläget og tankemåten bakom taktiken till gipen systemet bygger på detta.

 

Kanskje du kan forklare, kort, hvorfor du mener F-35 ikke har sensorfusjon?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Hei Björnar. hyggligt å se dig igen. .

 

naturligtvis har F35 sensorfusion, du missförstod mig. det jag menar är den speciella samvärkan som TIDLS ger 4 gripen plan, att kunna bruka alla 4 radars til len gemensam att en gripen radar kan fånga upp en anna gripen radars impulser. m.m detta samspelet kan inte 4 F-35 ha.. utan deras datalink är jo väldigt snabb kan hantera väldigt mycket information. men den är fortfarande inte så djupt utvecklad som gripens. men sen får man ju se på hur de olika planen opererar i de olika ländernas doctotrin. . med den enorma supporten som nato/usa ger, så har man ju inte haft ett lika stort behov för att utveckla detta i så stor omfang som saab/ericsson i det här tillfället. sen så började ju saab använda datalänk aktivt på 50/60 talet redan. långt innan usa/Nato m.m något som Valiand vegrar tro på.. men som är fakta.

Lenke til kommentar
den typen samvärken som gripen planen har med sin. har IKKE F-35, F-35 kan ikke samspille sina radars og sensorer til en enhet och dermed har ikke på langa väger den typen av muligheter som gripen planen taktikskt sett har. alltså detta är en måte å strida på.

hela uppläget og tankemåten bakom taktiken till gipen systemet bygger på detta.

 

Kanskje du kan forklare, kort, hvorfor du mener F-35 ikke har sensorfusjon?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Hei Björnar. hyggligt å se dig igen. .

 

naturligtvis har F35 sensorfusion, du missförstod mig. det jag menar är den speciella samvärkan som TIDLS ger 4 gripen plan, att kunna bruka alla 4 radars til len gemensam att en gripen radar kan fånga upp en anna gripen radars impulser. m.m detta samspelet kan inte 4 F-35 ha.. utan deras datalink är jo väldigt snabb kan hantera väldigt mycket information. men den är fortfarande inte så djupt utvecklad som gripens. men sen får man ju se på hur de olika planen opererar i de olika ländernas doctotrin. . med den enorma supporten som nato/usa ger, så har man ju inte haft ett lika stort behov för att utveckla detta i så stor omfang som saab/ericsson i det här tillfället. sen så började ju saab använda datalänk aktivt på 50/60 talet redan. långt innan usa/Nato m.m något som Valiand vegrar tro på.. men som är fakta.

Lenke til kommentar

Valient

 

jag tänker inte sitta och försöka överbevisa dig att sverige var det första landet i världen att operara med en datalink.

 

detta är ju så välkänt att hela diskutionen är latterlig. du kan ju bara google og se själv när nato började bruka det. enkelt.

 

jag slänger inte bort mer tid på sådana spörsmål

 

gud jag har aldri sagt att gripen är bedre än F-35, men jeg sier heller ikke F-35 är överlägsen gripen på allt för det är inte F-35

 

debatten handlar fortsatt om vilket plan som är bäst för norge. ikke vilket plan som är bäst. generellt..

 

jag vet inte antingen så har du mindervärds komplex för att sverige faktiskt är så tekniskt utvecklade att dom klarar konkurrerna på den här marknaden. eller så är du bara så pro. amerikansk det spelar ingenroll vad man säger eller vad man lägger fram för fakta. så det bästa vore om vi 2 inte kommenterar varandres inlägg för det blr bara barnehage av alltihop..

 

ja jag kan verka pro svensk. men faktum är att jag fortfarande tycker F-35 är ett helt glimrande fly. m.m och det finns många länder där jag skulle argumentera för F-35 och inte gripen.

 

jag kan be om unnskyldning om jag har brukt lite omogna ord. og visst sorry..

 

ps.

om saab är så underlägsna tekniskt sett. då kan man ju fråga sig hur dom i sammarbete med dassult, har kunskapen till att utveckla 6 generationens flygplan ??

 

som bland annat fick en kvartsmiljard i utvecklings stötte fra sverige så sent som i år.. så gripen är inte det sista planet saab gör.. antagligen det sista dom göra alene. men men..

Lenke til kommentar
Valient

 

jag tänker inte sitta och försöka överbevisa dig att sverige var det första landet i världen att operara med en datalink.

 

detta är ju så välkänt att hela diskutionen är latterlig. du kan ju bara google og se själv när nato började bruka det. enkelt.

 

jag slänger inte bort mer tid på sådana spörsmål

 

gud jag har aldri sagt att gripen är bedre än F-35, men jeg sier heller ikke F-35 är överlägsen gripen på allt för det är inte F-35

 

debatten handlar fortsatt om vilket plan som är bäst för norge. ikke vilket plan som är bäst. generellt..

 

jag vet inte antingen så har du mindervärds komplex för att sverige faktiskt är så tekniskt utvecklade att dom klarar konkurrerna på den här marknaden. eller så är du bara så pro. amerikansk det spelar ingenroll vad man säger eller vad man lägger fram för fakta. så det bästa vore om vi 2 inte kommenterar varandres inlägg för det blr bara barnehage av alltihop..

 

ja jag kan verka pro svensk. men faktum är att jag fortfarande tycker F-35 är ett helt glimrande fly. m.m och det finns många länder där jag skulle argumentera för F-35 och inte gripen.

 

jag kan be om unnskyldning om jag har brukt lite omogna ord. og visst sorry..

 

ps.

om saab är så underlägsna tekniskt sett. då kan man ju fråga sig hur dom i sammarbete med dassult, har kunskapen till att utveckla 6 generationens flygplan ??

 

som bland annat fick en kvartsmiljard i utvecklings stötte fra sverige så sent som i år.. så gripen är inte det sista planet saab gör.. antagligen det sista dom göra alene. men men..

 

 

Jeg er fullstendig klar over at svenske fly brukte datalink lenge før nato, jeg er godt kjent med viggen, draken og tidls påståtte kapasiteter - Sverige var først med datalink, jeg har aldri motsagt det, men du vrir fælt på ting nå. Det du forsøkte å si var at svensk datalink-teknologi ER mer avansert enn den USA har nå. Det er noe helt annet, og dessuten veldig feil.

 

Debatten handler om hva som er best for Norge - Vi har råd til å takke nei til rea-Gripen, vi bør kjøpe det beste på markedet.

 

Du mener jeg har mindreverdighetskompleks fordi norge ikke kan lage et fly av Gripens kompleksitet? Hehe.. Jeg må le av deg.... Vi i norge hadde vett nok til å kjøpe F-16 vi!! Jeg har registrert at det i svensk media er mange svensker som er sinte fordi de må betale mange mange skattekroner for å utvikle en svensk F-16. Dette for å vedlikeholde den svenske følelsen av å være en viktig stormakt... :no: .. nesten litt som en Hamilton-film.. hehe..

Lenke til kommentar
Gripen har kanskje ikke hatt motorproblemer ennå, men lytefri er den ikke! Flightkontroll med personlighet og ønske om å skyte ut piloten er vel ikke heldig? :ph34r:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_and...e_JAS_39_Gripen

 

Bare av nysgjerrighet, var det ikke piloten selv som kom borti utskytingshendelen? -Og denne er nå redesignet..

 

Slik jeg forstår det, så var designen av utskytningshendelen slik at det oppstod slitasje når g-drakten blåste seg opp. Hendelen er plassert mellom pilotens ben, og ble visst mer og mer "lealaus". Flere flygere opplevde at hendelen var halvveis løs, uten at de ble skutt ut. Dette problemet skal nå være løst. Så, ja, piloten var nok borti, men det var et designproblem - en skal jo kunne komme borti hendelen uten å bli kastet ut av flyet!:)

Lenke til kommentar

VAILANT

 

 

du menar inte att du jämför ett plan som är på väg i pensjion, mot ett plan som är i bygnelsen av sin leveålder??

bra du e nog den enda i världen som gjör det också. medans F-16 har brukt upp sin kapicatet. och är på väg at dö ut nu inom ett par år. så har gripen fortarande minst 40 år kvar å leva.

 

naturligtvis ligger låg AB/CD versionen på lik linje på vissa saker med F-16. detta är ju i samma teknologi perdiod.

 

samma teknik period kommer ju Gripen NG och F35 vara i. båda använder 2000 talets teknologi och är under utveckling.

så när dom beräknas vara operativa runt 2015 tillsammans med sista EF versionen så kommer alla dessa 3 vara på lik linje teknologiskt.

 

sen så vet jag inte beräknad levelängd för F-35 men skulle gissa att det är runt 2050 ca samma som gripen NG.

 

naturligtvis finns det folk i sverige som inte förstår vikten i att utveckla militärflygplan. men dom har jag inte mycket sans för. generellt i sverige vågar säga 90 procent om inte mer så är för gripen projektet. e ju därför man går in och satsar på att utveckla 6 generations flyg nu också..

 

 

om du menar att usa har tagit igen gapet mellan sverige och usa. inom information awareness, så vill jag se en link på det. för jag har letat som en gal, men finner det ikke. men jeg finner därimot engelska och amerikanska militär journalister som fortsat sier att saab ligger först här.

 

sen har jag också läst om det system som kommer sitta i F-35. och jag kan inte förstå hur du kan mena att dom har taigt igen gapet, e ju faktiskt bara å läsa om dem..

 

för saab har ju inte slutat att utveckla denna tekonologi om du tror det..

 

finns till och med ett utdrag från USAF själva efter en redflag övning som sier det samma.

senast någon sa det så var det Robert H redaktör för military airlaunch group i england, den 23 april

 

ps.

jag lägger hellre mina skättekroner på att utveckla egen teknologi än att köpa in den.. och ja fast jag är norsk men uppväxt i norge. så känner jag en viss stolhet. precis sant. jag har norskt pass..

Lenke til kommentar
den typen samvärken som gripen planen har med sin. har IKKE F-35, F-35 kan ikke samspille sina radars og sensorer til en enhet och dermed har ikke på langa väger den typen av muligheter som gripen planen taktikskt sett har. alltså detta är en måte å strida på.

hela uppläget og tankemåten bakom taktiken till gipen systemet bygger på detta.

 

Kanskje du kan forklare, kort, hvorfor du mener F-35 ikke har sensorfusjon?

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Hei Björnar. hyggligt å se dig igen. .

 

naturligtvis har F35 sensorfusion, du missförstod mig. det jag menar är den speciella samvärkan som TIDLS ger 4 gripen plan, att kunna bruka alla 4 radars til len gemensam att en gripen radar kan fånga upp en anna gripen radars impulser. m.m detta samspelet kan inte 4 F-35 ha.. utan deras datalink är jo väldigt snabb kan hantera väldigt mycket information. men den är fortfarande inte så djupt utvecklad som gripens. men sen får man ju se på hur de olika planen opererar i de olika ländernas doctotrin. . med den enorma supporten som nato/usa ger, så har man ju inte haft ett lika stort behov för att utveckla detta i så stor omfang som saab/ericsson i det här tillfället. sen så började ju saab använda datalänk aktivt på 50/60 talet redan. långt innan usa/Nato m.m något som Valiand vegrar tro på.. men som är fakta.

 

Heisann, i like måte.

 

Her må du gjerne utdype litt. Sikter du til bistatisk operasjon eller radar-cueing og triangulering via IFDL? I så fall undrer jeg på hvordan du begrunner at Gripen er unik på dette området.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Det er en artikkel om Gripen Demo i siste Aviation Week & Space Technology (May 5, 2008)

 

Kan dessverre ikke sette inn noen linker, da bladet er en betal-tjeneste. Tar derimot og siterer litt fra artiklen...

 

Gripen Demo er blir som sagt en "aerodynamisk og motor" prototype for Gripen NG som skal være klar for levering i 2015 eller senere.

 

Står litt om hva de ønsker å gjøre av forandringer fra Gripen C/D til Gripen NG. Mesteparten vet vi jo allerede om, men kort oppsummert så er det:

 

- Bytte ut Volvo RM12 motoren med en General Electric F414G (de samme det sitter 2 stk. av i Super Hornet)

 

- Redesign av understell, som gjør plass til mer drivstoff. Det nye understellet gjør at flyet kan tar 2,5 tonn mer last, og 40% mer internt drivstoff.

 

- Rekkeviden blir økt med 35% (ferry-range)

 

- De regner med at flyet skal kunne super cruise i MACH 1.1 med 4 stk. AA-raketter og 1 tank (ikke sensorpoder)

 

- SAAB jobber sammen med Thales for å utvikle ny AESA radar. Skal bruke modifiserte back-end komponenter fra SAAB's eksisterende PS-05/A radar. AESA radaren skal være klar i 2009.

 

- Med navigasjonssystemene ønsker de å bruke standard kommersiell hyllevare (off-the-shelf hardware) for å gjøre utviklingen så lett om mulig.

 

 

Det kommer også litt mer detaljer frem om en av grunnene til at Eurofighter trakk seg i Norge (De trakk seg også samtidig i Danmark) sitat fra artiklen i Aviation Week:

"Part of the Norwegian evaluation in support of its fighter choise included contender aircraft being tasked with destroying targets within a surface-to-air missile system environment based on highly capable double-digit SAMs- The simulation scenario, however, called for the aircraft to be operated inside the engagement ranges of all SAMs, with the weapons of choise restricted to the GBU-31 Joint Attack Munition and the GBU-10/12 Paveway II."

 

Edit: Typo

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...