Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly

Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

• JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at man skal være forsiktig å si at korrupsjon\smøring kun finnes hos Gripen, noe som nå er bevist.

Forsvardindustrien er den desidert største i verden, og det er enorme pengsummer i sirkulasjon. Å tro at de største aktørene i denne industrien ikke har litt skitt på hendene er i beste fall naivt.

Helt enig.

Det er sikkert mer vi ikke vet om hos begge aktører.

Mener fremdeles at dette ikke er like alvorlig som SAAB sin affære med SV-politiker på Statholder gaarden. Det som gjorde den saken meget alvorlig i mine øyne var at Gripen prosjektet brukte Norske politikere til å prøve kneble media, da Aftenposten som var ganske kritisk til Gripen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt er at man skal være forsiktig å si at korrupsjon\smøring kun finnes hos Gripen, noe som nå er bevist.

Forsvardindustrien er den desidert største i verden, og det er enorme pengsummer i sirkulasjon. Å tro at de største aktørene i denne industrien ikke har litt skitt på hendene er i beste fall naivt.

Helt enig.

Det er sikkert mer vi ikke vet om hos begge aktører.

Mener fremdeles at dette ikke er like alvorlig som SAAB sin affære med SV-politiker på Statholder gaarden. Det som gjorde den saken meget alvorlig i mine øyne var at Gripen prosjektet brukte Norske politikere til å prøve kneble media, da Aftenposten som var ganske kritisk til Gripen.

Hehe, likte den... Enig Trazor. Dette er jo blitt så hardt benektet av "JSF tilhengere"...

Selvfølgelig er det like alvorlig som den SV affæren. Som jeg har sagt tidligere, LM er nok bare bedre til å skjule sine spor...

Men en kan være rimelig sikker på at verdens største våpen produsent driver "litt" i gråsonen.

Det er bare å se i øynene at korrupsjon er en del av dagens verdenshandelen i dag, det er bare den norske nisselua som er blitt trukket så langt ned i øynene vår av vår egen naivitet som gjør at vi ikke ser det før det blir slått opp på første siden i media..

Lenke til kommentar
På hvilken måte mener enkelte her at den Norske ambassade i utlandet skal være med på å påvirke et flykjøp her i Norge?? Hvilke spor er det som skjules her? Tallene er klare utifra artikkelen?

Nå vet jeg ikke hvem som var på disse arrangementene, men det er vel rimelig å tro at det ikke kun var ambassadepersonell, kan tenke meg det var personer med litt innflytelse i det norske statsapparatet, noe forsåvidt en ambassadør er også. Og da må man ikke være veldig lur for å skjønne at veien er veldig kort til jagerflyprosjektet.

Du mener kanskje at LM gav pengene uten noen som helst baktanker?

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvem som var på disse arrangementene, men det er vel rimelig å tro at det ikke kun var ambassadepersonell, kan tenke meg det var personer med litt innflytelse i det norske statsapparatet, noe forsåvidt en ambassadør er også. Og da må man ikke være veldig lur for å skjønne at veien er veldig kort til jagerflyprosjektet.Du mener kanskje at LM gav pengene uten noen som helst baktanker?

Jeg vil nok tro at LM er var med på å sponse et slikt arrangement for å illustrere sin velvilje og samarbeidsvillighet. Merk også at dette ikke er noen penger som går rett til personer som feks. sitter i regjerings sikkerhetspolitiske utvalg, slik som saken var i SV's tilfelle. Merk forørig også at beløpet fra LM har blitt mindre og mindre gjennom årene.

Ha ha ha... Er det noen her som VIRKELIG tror det ikke er enorme mengder lobbyisme på gang, fra begge parter? Javel, herr og fru Naiv.

Her tenker jeg det er middager, reiser, møter, hyggelige samtaler og avtaler i lange baner :)

Ingen tror at det ikke forgår lobbyvirksomhet? Hvor har du det fra? Men det er kanskje greit å skjønne forskjellen på lobbyvirksomhet & bestikkelser.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
På hvilken måte mener enkelte her at den Norske ambassade i utlandet skal være med på å påvirke et flykjøp her i Norge?? Hvilke spor er det som skjules her? Tallene er klare utifra artikkelen?

Nå vet jeg ikke hvem som var på disse arrangementene, men det er vel rimelig å tro at det ikke kun var ambassadepersonell, kan tenke meg det var personer med litt innflytelse i det norske statsapparatet, noe forsåvidt en ambassadør er også. Og da må man ikke være veldig lur for å skjønne at veien er veldig kort til jagerflyprosjektet.

Hovedandelen av de som var på disse arrangementene var/er folk som bor i Washington D.C. og turister...

Dagbladet har selvsagt laget en tabloid-versjon av dette og kalt det en "ambasadefest", noe som er å vri sannheten ganske langt.

Aftenposten skriver litt mer om selve arrangementet...

Norwegian Christmas at Union Station:

Ambassadens store julefestival i den gamle nedlagte togstasjonen Union Station i sentrum av Washington DC er en av de største norske kulturarrangementene utenfor Norge.

Festivalen varer i seks uker med konserter, utstillinger og mottagelser.

80 000 mennesker besøker daglig Union Station under festivalen - der hovedattraksjonen er en gigantisk togbanemodell i norsk landskap. Hensikten med festivalen er å gjøre Norge mer synlig i Washington.

Jagerflyprodusenten Lockheed Martin har sponset ambassadens arrangementer i åtte år, sammen med selskaper som Statoil, Hydro og Telenor.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2407905.ece

Her er forresten en link til arrangementet sin hjemmeside for 2008:

http://www.norway.org/xmas/2008.htm

Edit:

Ser på planen min at jeg er noen dager i Washington i begynnelsen av desember, får prøve å stikke innom. Det ser ut som et hyggelig arrangement...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Dagbladet har selvsagt laget en tabloid-versjon av dette og kalt det en "ambasadefest", noe som er å vri sannheten ganske langt.

Skal inrømme at jeg selv reagerte negativt da jeg leste slike overskrifter og trodde først at dette dreide seg om en fest for spesielt inviterte "høytstående embetsmenn" fra regjering ol. Da jeg så at arrangementet faktisk bare var en folkefest for å promotere Norge skjønte jeg også raskt at dette var bare en forsøk på å lage et sensasjonsoppslag ut av ingenting.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan dette virker, hadde SAAB gitt penger til et tilvarende arrangement i Stockholm, hadde nok en del folk her inne ropt korrupsjon med en gang. Dette er et åpenbart tilfelle av smøring, eneste forskjellen er at det skjer i en annen setting enn f.eks Gripen sitt lyssky opplegg på resturanten.

Det sies at "Jeg vil nok tro at LM er var med på å sponse et slikt arrangement for å illustrere sin velvilje og samarbeidsvillighet"

Og hvorfor gjør de det? KAN det ha noe med at det skal gis en kontrakt verdt mangfoldige milliarder kroner ifbm jagerflykjøp? Uansett hvordan pengene brukes, så skulle de ikke ha vært der fra starten av.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Morsomt hvordan dette virker, hadde SAAB gitt penger til et tilvarende arrangement i Stockholm, hadde nok en del folk her inne ropt korrupsjon med en gang. Dette er et åpenbart tilfelle av smøring, eneste forskjellen er at det skjer i en annen setting enn f.eks Gripen sitt lyssky opplegg på resturanten.

Tull og tøys. Man må jo se hvor pengene går! Om Saab hadde gitt penger til en folkefest for å promotere Norge i Sverige hadde saken vært en ganske annen enn om at de på tomannshånd yter tjenester til folk som sitter i regjeringsutvalg.

Det sies at "Jeg vil nok tro at LM er var med på å sponse et slikt arrangement for å illustrere sin velvilje og samarbeidsvillighet"

Og hvorfor gjør de det? KAN det ha noe med at det skal gis en kontrakt verdt mangfoldige milliarder kroner ifbm jagerflykjøp? Uansett hvordan pengene brukes, så skulle de ikke ha vært der fra starten av.

Så lenge ikke pengene drysser på regjeringsmedlemmer/utvalg, så er de i utgangspunktet ikke noe annet en ren lobbyvirksomhet & bygging av goodwill. Det kan selvsagt diskuteres om det var riktig av den Norske ambassaden å akseptere LM som sponsor, tatt i betraktning at mange sikkert ville se på det som negativt. Spesielt med den vridningen man nå ser i media.

Om Saab arrangerer en gratisfestival i Oslo for mannen i gata, med arrangørhjelp fra kommunen, ønsker jeg dem hjertlig velkommen. Jeg skal hvertfall ikke gnåle om "smøring".

Lenke til kommentar

Nei, det er flere vesentlige forskjeller...

Gripen brukte penger på en enkeltperson som sitter direkte i beslutningene for jagerflykjøp i Norge, nemmelig Stein Ørnhøi (SV) som sitter i regjeringens utvalg for sikkerhetspolitikk. Dette møtet var også i utgangspunktet hemmelig, bare flaks at Dagbladet overhørte det.

Lockheed Martin sin sponsing av denne festivalen i USA har vært offentlig (ref. blandt annet t-shirts som ble solgt med navn på sponsorene)

Sponsingen sluttet også i 2005... Som sagt så er denne saken uheldig, men ikke noe mer uheldig en annen lobbyvirksomhet... Her kom også sponsingen veldig mange andre (og hovedsaklig amerikanske) personer som besøkte festivalen også til gode.

SAAB hadde jo invitert en stor delegasjon med forsvarsministeren på lanserings-fest for Gripen-NG Demo for noen uker siden. De har jeg sponsa flytur(leketur) med Gripen på Espen Bart Eide (forsvarsrådgiver for Ap), begge disse sakene kan sees på som smøring, men ingen har klagd på det... :roll:

Følgende del av samtalen på Statholdergaarden gjør den saken mer alvorlig, spesielt den første:

Gripen representant: Han Aftenpost-journalisten Frank Lynum har bare skrevet edder og galle om oss. Vi må få stoppet ham.

Jeg skal snakke med Harald (Stanghelle, politisk redaktør i Aftenposten, red.anm.). svarer Ørnhøi.

----

Gripen representant: Hvordan kan våre industrielle ledere komme inn i den politiske prosessen?

Det fikser jeg, sier Stein Ørnhøi. Han tar en siste smak av suppa før han fortsetter.

Lenke til kommentar

Sorry gutter, men nå er dere så naive at jeg sitter her å ler meg i hel...

Artig å se at dere kan utfra en avis artikkel avfeier dette som å være ufarlig, mens alt annet som er kommet frem i avisene (spesielt negativt om JSF) blir avfeid som journalist rør.. Hallo!! Boys, tid for å tilbringe litt tid borte fra limeflyet?

Forøvrig, Ørnhøi er ikke korrupsjonssiktet misstenkt eller på noen som helst måte vært i søkelyset for å mottat penger, ergo så er det veldig farlig, bokstavlig talt, å drive med den insinueringen dere driver med her...

Lenke til kommentar
Artig å se at dere kan utfra en avis artikkel avfeier dette som å være ufarlig, mens alt annet som er kommet frem i avisene (spesielt negativt om JSF) blir avfeid som journalist rør...

Vi avfeier den ikke som ufarlig, vi sier at det er uheldig, og uklokt...

Alt annen av negativ kritikk av JSF i norske aviser kommer fra en og samme person. Mye av det han har kommet med har blitt avvist av flere andre personer og medier. Andre ting han har sagt har også vist seg å være feil (bla. saken han hadde i begynnelsen av April om at JSF ikke kom til å rekke fristen til Norge, noe som viste seg å være tull, pluss saken hans med feiltolkning av en Nederlandsk rapport om den avgivelse prisen på JSF, som var totalt skivebom)... Da er det ikke rart at det blir som journalist rør.

Lenke til kommentar
Sorry gutter, men nå er dere så naive at jeg sitter her å ler meg i hel...

Artig å se at dere kan utfra en avis artikkel avfeier dette som å være ufarlig, mens alt annet som er kommet frem i avisene (spesielt negativt om JSF) blir avfeid som journalist rør.. Hallo!! Boys, tid for å tilbringe litt tid borte fra limeflyet?

Forøvrig, Ørnhøi er ikke korrupsjonssiktet misstenkt eller på noen som helst måte vært i søkelyset for å mottat penger, ergo så er det veldig farlig, bokstavlig talt, å drive med den insinueringen dere driver med her...

Kan godt være at dette er journalistrør også, men det er fullstendig uvesentlig så lenge det ikke står noe der som impliserer det som enkelte her forsøker å vri saken til. :shrug:

Om det finnes info om at andre enn mannen i gata har nytt godt av denne folkefestivalen så kom gjerne med det, da vil selvsagt saken forandre seg. Om man ikke har mer info enn dette er vel det beste å legge saken død.

Edit: Ellers taler vel Raptor sine eksempler for seg...

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Nå har den tidligere norske ambasadøren uttalt seg om denne saken:

Det var Vraalsen selv som tok initiativ til å kontakte Lockheed Martin for å høre om de ville sponse den norske julefestivalen på Union Station i Washington.

Vraalsen kom fra jobben som ambassadør i London. Hvert år gir Norge et juletre til Storbritannia som takk for hjelpen under krigen, og Vraalsen mente det ville være en god idé å gjøre det samme til USA.

......

For å få dette til, var det behov for penger. Det var ikke noen offentlige midler tilgjengelige for den slags virksomhet, og det var heller ikke mulig på det tidspunktet å få noe særlig støtte fra norske bedrifter. Lockheed Martin har hatt et langvarig samarbeid med Norge, og det var med den bakgrunn jeg henvendte meg til dem, med spørsmål om de - sammen med mange andre - ville være med å støtte dette arrangementet, sier Vraalsen til Aftenposten.no

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2409796.ece

Men Ove Thorsheim i ditt eget departement sier at en slik avtale ikke burde vært inngått?

- Jeg oppfatter ham ikke slik. Det er stor forskjell på dagens situasjon og for ti år siden.

- Ser du i etterkant at du ville gjort noe annerledes?

- Nei, ikke i det hele tatt. Jeg er veldig stolt av hva vi fikk til med Union Station og mønstringen av Norge og norsk kultur overfor et stort amerikansk publikum. Jeg har ingen problemer eller bekymringer med hva jeg gjorde den gangen, sier Vraalsen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2409796.ece

Edit:

I lys av denne informasjonen, ser vi at det var den norske ambassadøren som tok initiativet til å spørre Lockheed Martin (og mange andre selskaper) om å sponse at arrangement for amerikanske innbyggere og turister, arrangert av den Norske Ambassaden med formål på å promotere Norge.

Dette ble gjort i 1997, og sponsingen ble stoppet i 2005.

Lockheed Martin har en lang tradisjon for å samarbeide med norske bedrifter, spesielt Kongsberg...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Lockheed Martin har ikke gjort annet utført en markedsføringskampanje i full offentlighet, etter invitasjon av norske byråkrater vel å merke. Denne festivalen kan bare ha positive utfall for Norge gjennom at vi eksponeres i Washington. Ingenting galt i det!

Lenke til kommentar

Herregud folkens, tror dere at Lockeed Martin er en gjeng med speider gutter????? -Nå må dere jammen ta litt fri fra limesettet..

Hvorfor tror dere at LM ville spandere 1.6 mill på en norsk tilstelning?? Selvfølgelig har det med at vi kjøper fly av dem. Om det blir mindre og mindre har ingenting med saken å gjøre.. Det er fortsatt investerte penger i et prosjekt. Millioner av kroner er fortsatt mye penger og en amassadør videreformidler informasjon til regjeringen. Det er klart at det er forventinger om gevinst bak dette. Hvis ikke hadde de aldri i livet brydd seg om den forespørselen. At en ansatt ved ambasaden retter en forespørsel frikjenner ikke på noen som helst måte LM.. Det gjør dem skyldige! Hvis jeg betaler en toller i India 1000 rupis, når han spør om et bidrag til Det Indiske Tolleres Julebord, driver ikke jeg med korupsjon?? India feirer ikke jul! -Det er jo akkurat det samme!! -Jeg slipper raskere gjennom tollen, og LM får velvilje ved forhandlingsbordet.

Dette er kanskje småpenger, og ingen statsministre eller andre fra regjeringen var til stedet, men de får selvfølgelig beskjed om hvem som er forespurt og hvem som har bidratt. Dette er et eksempel hvordan industrien prøver å påvirker avgjørelser. -Gjennom å være "snille onkler". Ingen selskaper i verden driver å kaster ut penger uten å ha baktanker. Slik fungerer ikke finansverdenen.. Hallo!

Lenke til kommentar
Herregud folkens, tror dere at Lockeed Martin er en gjeng med speider gutter????? -Nå må dere jammen ta litt fri fra limesettet..

...

LM får velvilje ved forhandlingsbordet.

Kanskje du skal ta en pause fra limesettet...?

Det er akkurat det vi sier. Det er uheldig, og selvsagt gjør Lockheed Martin dette for å få goodwill! Det har vært full offentlighet rundt dette, og dette skjedde som sagt i 1997, da var det ikke jagerflyspørsmålet veldig dagsaktuelt.

Det gjør det ikke ulovlig. spesielt ikke når den daværende norske ambassadøren til USA spør LM om de ønsker å sponse en Norsk festival i USA's hovedstad.

Man kan selvsagt argumentere med at den norske ambassadøren til USA burde tenkt på dette i 1997!

Lenke til kommentar
Herregud folkens, tror dere at Lockeed Martin er en gjeng med speider gutter?

Hallo? Men du skjønner kanskje forskjellen på bestikkelser og lyssky virksomhet kontra offentlig markedsføring??

Det var ingen hemmeligholding rundt dette, tallene er fullt offentlige og det er ingenting som er i nærheten av å være ulovlig. Dette var ikke noe hemmlig møte hvor LM og den Norske ambassade ble enige om at LM betaler den Norske ambassaden litt penger til deres folkefestival, så skal den Norske ambassaden fikse det slik at regjeringen velger deres fly. :roll:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...