Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Snakker du om Grippen N, den nye modelen som er aktuell for Norge ?

 

JAS 39 Gripen N tekniske data;

 

Mål

Lengde 14,1 m

Vingespenn 8,4 m

Høyde 4,5 m

Vingeareal 30 m2

Sporvidde 2,4 m

 

Vekt

Tomvekt ca 7 100 kg

Maks. ytre last fordelt på 10 oppheng 6000 kg

Maks, startvekt 16 000 kg

 

Ytelser

Maks, fart Mach 2

Maks fart Mach 1,2

(ved havnivå)

Rekkevidde >3 000 km

Belastning 9 G

Avgangstrekning 400 m

Landingsstrekning 500 m

Tid til 1 000 fot <1 min

Skyvekraft: 22 000 lbs

 

Tekniske fakta F-35 Joint Strike Fighter:

 

• Funksjon: Multirolle kampfly

• Produsent: Lockheed Martin Aeronautics Company, USA

• Motor: En Pratt & Witney F135 eller General Electric/Rolls Royce F136

• Skyvekraft: Maksimalt (Afterburner) 181,5 kN (40800 lbf). Normalt (Military) 104,1 kN (23400 lbf)

• Lengde: 15,6 m

• Høyde: 4,6 m

• Vingespenn: 10,7 m

• Hastighet: Mach 1,6

• Max. operasjonshøyde: ca 50000 ft

• Vekt uten last: 13,1 tonn

• Maks “take off” vekt: 30,4 tonn

• Rekkevidde: Over 590 nm (1093 km) “combat radius”

 

 

http://offisersbladet.no/index.php/site/co..._norske_kampfly

 

Som sagt tideligere så har du sammenliknet helt forskjellige tall her ja.

 

Ferry range mot combat radius? dette burde vel de fleste ha sett at er to helt forskjellige ting

 

Og max fart er helt untressangt egenklig.

Den hastigheten som har noe å si er maks cruisehastighet med en "standard" combat load uten bruk av etterbrenner.

 

JSF kan som sagt ikke supercruice men dette er sikkert fodi den må ha litt "tykkere kropp" pga at den skal ha interne våpen. Og jeg er ganske sikker på at Gripen ikke kan supercruise med noen missiler hengende under vingene og ihvertfall ikke med eksterne fueltanker.

 

Så konklusjonen er at JSF er bedre på alle områder utenom kansje TIDLS og kansje en litt høyere cruise-fart (men denne hastighetsforskjellen blir ganske ubetydelig med "2 stk AIM-9 og 2 stk. AIM-120 AMRAAM" under vingene)

=> JSF vinnner med god margin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Står litt om Gripen i nyeste utgave av bladet Flynytt som kom for en stund siden. (Har vel kanskje blitt nevnt her) :hmm:

En liten "test"

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Jeg ser også at det skrives mye om at prisen på JSF skal bli så høy - Det tror jeg til en viss grad kan skylles medias jakt på store overskrifter. Programmet JSF har hele tiden vært et prosjekt der kostnad har vært en av de viktigste faktorene. Prosjektet har jobbet hardt for å eliminere risiko, og spekulasjoner har vært knyttet opp mot antall enheter USA ønsker å kjøpe. Utviklingskostnadene er høye, jo færre enheter jo høyere blir stykkprisen.

 

Siste nytt fra JSF-prosjektet/programmet er at kostnadene blir en milliard dollars lavere enn beregnet. Med dagens kurs, så er det jo ikke mye, men å si at det ligger skjulte kostnadsbomber i JSF-programmet blir litt for drøyt.

 

Les mer om dette her:

http://www.lockheedmartin.com/news/press_r...8ae_f35dod.html

 

En annen ting - Å kjøpe kampfly koster mye mer enn selve anskaffelesn. En må kontinuerlig oppgradere flyet. Nye utviklingskostnader.... Kjøper vi svenskt, så må vi dele kostnadene på drøyt hundre svenske fly, 20 fra tsjekkia og noen fra sør-afrika. Det blir dyrt!! Kjøper vi JSF, så kan denne kostnaden deles på over 3000 fly!!

 

Jeg tror vi får langt mer igjen for å kjøpe JSF og at det ikke blir så dyrt som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar

 

Svenskene kan med all grunn være stolte. Samtidig er Gripen N omtrent samme pakke som F-16E (Block 60), som alt har vært i luften i vel fem år.

 

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Ja, ja, det og litt til..

 

Men, apropos F-16. Jeg oppholder meg en del i Singapore og da rett under innflyvingen til den militære flyplassen. Der kommer det innimellom alle F5/Hercs/Apache++ en og annen F-16 (ja det er artig..). Sjekket dem opp på internet og Singapore AF bruker F-16DJ. Denne versjonen har en rar "kantet forhøyning mellom canopy og haleflaten. Er det noen som vet hva dette er??

Lenke til kommentar

 

Svenskene kan med all grunn være stolte. Samtidig er Gripen N omtrent samme pakke som F-16E (Block 60), som alt har vært i luften i vel fem år.

 

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Ja, det er en sammenligning jeg er med på - Gripen N kan sammenlignes med F-16 Block 60. Gripen har muliggens litt bedre instantanious turn rate, men den blør energi raskere enn the Viper. Om Gripen N blir kontinuerlig oppgradert, som F-16, så vil flyenes ytelse være sammenlignbar. F-16 vil ha fordel av bedre radar og rekkevidde, mens Gripen N ville vært marginalt mer agilt. Å oppdatere Gripen N vil dog bli mye dyrere enn å oppdatere F-16, da det finnes mange flere F-16 å dele utviklingskostnadene på.

 

Om vi ikke kan få JSF eller Eurofighter, så hadde siste versjon av F-16 vært vel så bra som Gripen N.

Lenke til kommentar

valiant: Så vidt jeg har fått med meg kan Gripen C/D (dagens versjon) supercruise med full utrustning. Kan ikke se at dette skal bli noe dårligere når man får på en kraftigere motor.

 

Rekkevidden er jeg helt enig i er et problem for Gripen. Det er rett og slett et for lite fly. Har selv prøvd å finne info på rekkevidde som kan sammenliknes med JFS, men finner ikke noe som er spesifisert som "combat-range" noe sted. Det nærmeste jeg kommer er: link , side 20. Vet ikke hva CAP står for, men ser ut som det kanskje er med ext. fuel og noen missiler under vingene (combat ready?).

 

Når det gjelder kostnader er også Gripen produsert med dette i tankene, og har pr idag gjort det langt bedre enn JFS. Selv om JFS-prosjektet har vært fokusert mot å redusere kostnader og unødig risiko, virker dette for meg som noe som tilhører historien. Etter gjentatte utsettelser (JFS har vel vært på tegnebrettet i ~18 år nå. Da har jeg ikke tatt med +6 år som f-22 har vært på tegnebrettet og som jfs har "lånt" teknologi av) har jeg fått veldig inntrykk av at de som styrer i USA har fått nok. Flyet er allerede i produksjon, selv om det ikke er ferdig, og antallet testflygninger har blitt kortet ned. Jeg kan på ingen som helst måte forestille meg at dette er pga prosjektet går så bra (mtp overholdelse av tidsfrister og budsjett) :) Selv om det er flere som deler på kostnaden ved JFS er dette ingen garanti for at JFS blir billigere enn Gripen over en 30+ års-periode.

 

Det blir veldig spennende å se hva som kommer fram om Gripen N Demo de nærmeste dagene, kanskje vi får noen svar.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler følgende artikkel: http://www.afa.org/magazine/Feb1996/0296grayt.asp - Den er over ti år gammel, så tallene gjelder for dattidens versjoner av disse flyene. F16 Block 60 har fått mer vekt og kraftigere motor, men ratioen burde være omtrent det samme. Gripen N vil få større motor enn svenske-gripen, men det er også nødvendig for å opprettholde ratioen, ettersom Gripen N vil få en vektøkning.

 

EF2000 Rafaele Gripen F16C/40 F15E

Thrust-to-weight ratio 1.23 .98 .90 .87 1.39

 

Av tabellen ser en at Gripen har marginalt større skyvekraft i forhold til sin vekt enn F16. F16 sliter med å bryte lydmuren med en combatload under vingene - Jeg kan derfor ikke skjønne hvorfor Gripen skal kunne supercruise. Supercruise er å fly over lydmuren uten å bruke afterburner(afterburner sluker fuel, så en ønsker å holde bruken på et absolutt minimum).

 

Jeg leser av debatten nå at en forsøker å belyse hvem som er best av F16 Bloc 60 og Gripen N, som i mine øyne er en bedre sammenligning enn Gripen versus JSF

 

Edit - skrivefeiler i fleng

Endret av valient
Lenke til kommentar
Flyet er allerede i produksjon, selv om det ikke er ferdig, og antallet testflygninger har blitt kortet ned. Jeg kan på ingen som helst måte forestille meg at dette er pga prosjektet går så bra (mtp overholdelse av tidsfrister og budsjett) :) Selv om det er flere som deler på kostnaden ved JFS er dette ingen garanti for at JFS blir billigere enn Gripen over en 30+ års-periode.

Tror du blander litt nå....

 

Husk at det er 3 modeller av JSF. A-modellen som er aktuell for Norge er ferdig utviklet, og driver med prøve flyvning, samt integrasjon av elektronikk.

 

B og C modellene er fremdeles under utvikling ja.

Lenke til kommentar
Her er ihvertfall en av de første intervjuvene med SAAB reprensentantene som utaler seg om Gripen DEMO... VG

 

Synes det der ser spennende ut jeg... (Og jeg blir overrasket hvis SV velger amerikansk)

 

Jeg leste den artikkelen, og for å være helt ærlig så skremmer vg's journalister meg igjen.. Det er jo helt tydelig at de har fått sponset tur over kjølen for å skrive en fin artikkel om Gripen.. Og så skinner deg gjennom at journalistene sååååååå lite kunnskap om temaet de skriver om.. Gripen og Wallenbergfamilien vet virkelig hvordan de skal spille media-kortet.. Og media spiller med.. Sukk..

 

Sitat hentet fra vg:

"Gripen-sjef Hans Rosen sier det vil bruke 14 minutter kortere tid fra Bodø til Svalbard, enn flyet som USA tilbyr Norge."

 

Vet vg at dette stemmer? Stilte vg spørsmål om hva hvilke forutsetninger det var for regnestykket, og ikke minst, eventuelt hvilken operasjonell gevinst dette gir?

 

 

 

 

Sitat hentet fra vg:

"- Vi mener vi her har utviklet et fremtidsfly som er raskere, som når minst like langt og har like god våpenkapasitet som vår amerikanske konkurrent, til en pris vi tror vil være atskillig lavere, sier Gripen-sjef Hans Rosen."

 

- Hvorfor sier han "Vi mener"?? Enten så er det sånn eller så er det ikke det, ikke sant??? Jeg blir så lei den ensidige mediadekningen der en kun leser solskinnshistorier om Gripen, mens alt er galt med JSF. Jeg trodde faktisk ikke det var mulig at et så dårlig fly som Gripen kunne bli valgt, men jommen ser det ikke ut til at det blir det.. Føler med pilotene våre som skal bruke flyverdenens lada. Hvorfor i *"#¤"%"¤% skal vi drive å subsidiere svensk industri???????????

Lenke til kommentar
Synes det der ser spennende ut jeg... (Og jeg blir overrasket hvis SV velger amerikansk)

Spennende? Er vel like spennende som Service Pack 3 for Windows XP...

Heldigvis er det ikke SV alene som skal velge.... :)

 

Jeg trodde faktisk ikke det var mulig at et så dårlig fly som Gripen kunne bli valgt, men jommen ser det ikke ut til at det blir det.. Føler med pilotene våre som skal bruke flyverdenens lada. Hvorfor i *"#¤"%"¤% skal vi drive å subsidiere svensk industri???????????

I utgangspunktet var ikke Gripen et alternativ. Opprinnelig var det Franske Rafaele vs. Eurofighter vs. JSF

Så kom SV i regjering, alle vet hvilken holdning SV har til USA og NATO...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Synes det der ser spennende ut jeg... (Og jeg blir overrasket hvis SV velger amerikansk)

Spennende? Er vel like spennende som Service Pack 3 for Windows XP...

Heldigvis er det ikke SV alene som skal velge.... :)

 

Jeg trodde faktisk ikke det var mulig at et så dårlig fly som Gripen kunne bli valgt, men jommen ser det ikke ut til at det blir det.. Føler med pilotene våre som skal bruke flyverdenens lada. Hvorfor i *"#¤"%"¤% skal vi drive å subsidiere svensk industri???????????

I utgangspunktet var ikke Gripen et alternativ. Opprinnelig var det Franske Rafaele vs. Eurofighter vs. JSF

Så kom SV i regjering, alle vet hvilken holdning SV har til USA og NATO...

 

Ja, ikke sant??! Det er helt utrolig hva forsvarspolitisk talsmann i SV(husker ikke hva han heter) kan finne på å lire av seg, maken til tulleminister?? Han er enda mindre skikket til jobben sin enn finansministeren vår, og det sier ikke lite.. Gripen ble først vurdert og funnet for dårlig, og så kommer SV i regjering -> Vips, så er Gripen med igjen... Det som er så synd er at denne regjeringens interne hestehandler kan ødelegge mye for Luftforsvaret laaangt fram i tid, lenge etter de har gått av. Er det noen som seriøst tror at svenskene kan bli en bedre alliansepartner enn amerikanerene har vært??

Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til SV hadde de vel bare oppgradert de gamle F-16-flyene til vingene falt av. Personlig er jeg EF-fan (vet at det ser stygt ut nå), heller ikke så mye mot hverken JSF eller Gripen, men:

 

Er da ingen som sier vi skal kutte av USA ved kjøp av Gripen? Det blir jo fullt kompatibelt med NATO sine systemer uansett. Og for de som synes det er teit å kjøpe svensk, Forsvaret har da allerede nesten utelukkende svenske lastebiler, vi har svenske båter (stridsbåt 90), og kommer antakelig til å kjøpe svensk igjen for å bytte ut disse. Vi har svenske beltevogner, svenske stormpanservogner (CV-90), vi brukte svenske luftvernkanoner før disse ble foreldet, +++

 

Er klart jagerfly stiller i en klasse for seg, men å kjøpe svensk er ikke akkurat noe nytt påfunn.

Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til SV hadde de vel bare oppgradert de gamle F-16-flyene til vingene falt av. Personlig er jeg EF-fan (vet at det ser stygt ut nå), heller ikke så mye mot hverken JSF eller Gripen, men:

 

Er da ingen som sier vi skal kutte av USA ved kjøp av Gripen? Det blir jo fullt kompatibelt med NATO sine systemer uansett. Og for de som synes det er teit å kjøpe svensk, Forsvaret har da allerede nesten utelukkende svenske lastebiler, vi har svenske båter (stridsbåt 90), og kommer antakelig til å kjøpe svensk igjen for å bytte ut disse. Vi har svenske beltevogner, svenske stormpanservogner (CV-90), vi brukte svenske luftvernkanoner før disse ble foreldet, +++

 

Er klart jagerfly stiller i en klasse for seg, men å kjøpe svensk er ikke akkurat noe nytt påfunn.

 

Du har gode poenger, kjøp av svenske våpen utelukker ikke i seg selv USA. Jeg mener dog at jagerfly, som du sier, er noe for seg selv. Både pga. summene det er snakk om og hvor viktig flyvåpnet er for de andre våpengrenene. I mine øyne er kvalitetsforskjellen så stor mellom JSF og Gripen, at den eneste grunnen til å velge Gripen må være at det er en del av en næringsmessig og alliansemessig dreining i retning svenskene. Altså, at Gripen blir valgt pga. helt andre ting enn flyets egenskaper. Det er mulig jeg er litt paranoid av meg i dag... Men, jeg ser ærlig talt ingen tekniske grunner til å velge Gripen, kun politiske retningsendringer. Luftforsvaret kommer til å anbefale JSF, så er det opp til regjeringen å velge om de ser grunner til å ikke høre på forsvaret.

Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til SV hadde de vel bare oppgradert de gamle F-16-flyene til vingene falt av. Personlig er jeg EF-fan (vet at det ser stygt ut nå), heller ikke så mye mot hverken JSF eller Gripen, men:

 

Er da ingen som sier vi skal kutte av USA ved kjøp av Gripen? Det blir jo fullt kompatibelt med NATO sine systemer uansett. Og for de som synes det er teit å kjøpe svensk, Forsvaret har da allerede nesten utelukkende svenske lastebiler, vi har svenske båter (stridsbåt 90), og kommer antakelig til å kjøpe svensk igjen for å bytte ut disse. Vi har svenske beltevogner, svenske stormpanservogner (CV-90), vi brukte svenske luftvernkanoner før disse ble foreldet, +++

 

Er klart jagerfly stiller i en klasse for seg, men å kjøpe svensk er ikke akkurat noe nytt påfunn.

 

EF er forresten et fantastisk fly, jeg må tilstå at jeg heller bare svakt i retning JSF kontra EF. Anbefaler denne artikkelen: http://www.afa.org/magazine/Feb1996/0296grayt.asp - EF får, med rette, mye skryt.

Lenke til kommentar

Leser litt lenger oppe i tråden her at noen ytrer misnøye om at Sosialistisk Venstreparti har vært med på å skape en reell markedskonkurranse rundt valget av nye jagerfly. Er det ikke slik at det er gjennom konkurranse vi får de beste tilbudene, samtidig som at vi får gjennomanalysert de forskjellige alternativene før et evt. kjøp? Flott vi har sosialister i dette landet som forstår markedenes funksjon, dynamikk og mysterier..

 

Når det gjelder dette ”nye” flyet som ble rullet ut i Sverige, så var vel ikke dette super-JAS’en som evt. blir tilbydd Norge? Det vi så i dag var vel bare en tech.demo? SuperJAS er vel på tegnebrettet enda, mens dette geniale PR-stuntet til svenskene inntreffer påfallende nok en uke før alle budene skal være levert. Forviklinger!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...