Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Når det gjelder JSF sin mulighet til og oprettholde stelth selv om den skal følge mål så er det jo det man har bla. AWACS og ir sensorer til. AWACS eller andre radarer kan belyse målet for JSF så den slipper og bruke sin egen radar i aktiv mode og bare kan se på rararrefleksjonen fra f.eks AWACS'en i passiv mode på radaren sin og dermed ikke bli opptaget. IR-sensorer sender jo ikke ut noe signal da dette er passive sensorer så det er ihvertfall ikke noe problem.

Dessuten så trenger jo kunn JSF og skru på radaren sin et kort øyeblikk for og tracke målet og skyte på det for så og bli stealth igjenn hvis det ikke har noen AWACS i nærheten ellers så kan det jo også få målinformasjonen sin fra andre kilder (fly, bakkestasjoner, ol.) viav link-16 akkurat som gripen og dermed forbli stealth.

 

I en evt invasjon har Norge ingen AWACS å støtte seg til (med mindre noen NATO fly er på besøk)og det er derfor ikke et alternativ. Ang IR, så er vel dette mye det samme som radar, og med det mener jeg at alle moderne jagerfly har sensorer som merker om man blir belyst av IR, og en evt kilde. Samtidig er det vel mulig å jamme IR på samme måte som radar.

 

Nå vet ikke jeg om norske bakkeradarer vil gjøre samme nytte som AWACS, men den er i hvertfall mye mer sårbar en AWACS, da det er et stasjonært mål, og lett kan slås ut med krysserraketter o.l. AWACS kan i hvertfall få en jagereskorte og kan beskyttes bedre.

 

Sånn sett tror jeg det er ett fett om vi har Gripen/EF/F-35, da alle sammen må bruke sin egen radar for å skyte ned fiender, og dermed eksponerer seg. Vil da tro at flyet med best defensiv pakke er best egnet.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
och eftersom det inte blir några strukturändringar mer än att man flytta landninghjulen så vill det inte påverka mycket..

Som sagt, vi får se. Vanskligt att säga något om ett flygplan som inte flyger ännu. Jämför med f16 där de A versionen var kvick som en vinthund och de senare versionerna är mer mudmovers med bvr.

 

så överlag så är gripen perfekt.. nackdelen e bara att när dom skall hjälpa usa att bombo 3de världs länder så vill kanske F-35 vara mer duglig för det finns ingen chans i världen att norska piloter kommer få utöva airsupiority i nato aktioner när dom har F-22 och nu EF

Och vad är det för fel med att bomba 3:e världens länder? Vissa länder behöver bombas. Det är bara vi svenskar som tror att man alltid kan lösa konflikter genom att titta med hundögon och skriva pacifistiska debattartiklar på dn's ledarsida. Tänk på bosnien, varför var USA tvugna att kliva in i en europeisk konflikt och lösa den? Och Irak har gjort det uppenbart att USA's styrka är begränsad, jag ser mycket hellre en oemotståndlig allians mellan europa och usa än att kina och ryssland och indien får utökade möjligheter att diktera världsordningen. Vi svenskar borde lära oss från norge och ta ett ökat ansvar för världens säkerhet (genom att gå med i nato).

 

och eftersom EF inte längre är med i "tävlingen" så ser jag Gripen NG som ett utmärkt val.

Gripen är ett utmärkt val, såvitt jag kan se. Men är det ett bättre val än de dyrare alternativen?

 

ps.

kolla in min blogg där finns väldigt mycket information om gripen, kanske får dig att ändra uppfattning ang. sveriges stolthet :)

Ändra uppfattning från ++ till +++ då? Jag tycker gripen är fantastiskt. Och jag känner också visst irrationellt nationalistiskt jubel när saab ordnar en till exportorder. Dock skulle jag personligen hellre se att Norge köper jsf. Anledningen är enkel, jag vurmar för ökat försvarssamarbete mellan sverige och nato i allmänhet och sverige och norden i synnerhet. Och jag tror att norska jsf kompletterar svenska gripen bättre än norska gripen gör. Dessutom slipper ju vi svenskar betala för dem. Våra försvarsintressen är mer eller mindre identiska, motstå rysk aggression och främja fred, säkerhet och utveckling i världen över lag.

Endret av nic_tester
Lenke til kommentar
Når det gjelder JSF sin mulighet til og oprettholde stelth selv om den skal følge mål så er det jo det man har bla. AWACS og ir sensorer til. AWACS eller andre radarer kan belyse målet for JSF så den slipper og bruke sin egen radar i aktiv mode og bare kan se på rararrefleksjonen fra f.eks AWACS'en i passiv mode på radaren sin og dermed ikke bli opptaget. IR-sensorer sender jo ikke ut noe signal da dette er passive sensorer så det er ihvertfall ikke noe problem.

Dessuten så trenger jo kunn JSF og skru på radaren sin et kort øyeblikk for og tracke målet og skyte på det for så og bli stealth igjenn hvis det ikke har noen AWACS i nærheten ellers så kan det jo også få målinformasjonen sin fra andre kilder (fly, bakkestasjoner, ol.) viav link-16 akkurat som gripen og dermed forbli stealth.

 

I en evt invasjon har Norge ingen AWACS å støtte seg til (med mindre noen NATO fly er på besøk)og det er derfor ikke et alternativ. Ang IR, så er vel dette mye det samme som radar, og med det mener jeg at alle moderne jagerfly har sensorer som merker om man blir belyst av IR, og en evt kilde. Samtidig er det vel mulig å jamme IR på samme måte som radar.

 

Nå vet ikke jeg om norske bakkeradarer vil gjøre samme nytte som AWACS, men den er i hvertfall mye mer sårbar en AWACS, da det er et stasjonært mål, og lett kan slås ut med krysserraketter o.l. AWACS kan i hvertfall få en jagereskorte og kan beskyttes bedre.

 

Sånn sett tror jeg det er ett fett om vi har Gripen/EF/F-35, da alle sammen må bruke sin egen radar for å skyte ned fiender, og dermed eksponerer seg. Vil da tro at flyet med best defensiv pakke er best egnet.

 

Nei IR eller "infra-red search and track (IRST) system" eller "forward looking infrared (FLIR)" som det kalles er et passivt system som ikke sender ut noen form for stråler. det "ser" kunn på målet som et filmkamera bare at det ser på det termiske infrarøde spekteret istedenfor på synelig lys.

fly kan dermed ikke opptage om de blir sett på / tracket med IR på noen måte.

 

litt info om IRST

 

Varslerene som pleier og sitte på jagerfly er vel for laser, radar (søkerradar og målfølgingsradar) og jamming

 

 

Jamming av IR er mulig ja men ganske vanskelig med moderne IRST systemer fordi de somregel ser bort ifra for varmeintensive kilder som flares eller hurtig og unatulige endringer i posisjon,, hastighet, intensitet eller vinkel som ikke et fly vil greie og gjøre.

 

 

 

Dessuten kan f.eks JSF kunn bruke radaren til intercept flyet til og belyse målet siden dette flyet faktisk er meningen at skal "synes" mens de andre som ligger i "bakhånd" kan bruke passiv radar for og se "målet" uten og bli sett selv. (ja jeg vet at det ikke bare er ett fly på en intercept mission men somregel to som jobber i par)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Når det gjelder JSF sin mulighet til og oprettholde stelth selv om den skal følge mål så er det jo det man har bla. AWACS og ir sensorer til. AWACS eller andre radarer kan belyse målet for JSF så den slipper og bruke sin egen radar i aktiv mode og bare kan se på rararrefleksjonen fra f.eks AWACS'en i passiv mode på radaren sin og dermed ikke bli opptaget. IR-sensorer sender jo ikke ut noe signal da dette er passive sensorer så det er ihvertfall ikke noe problem.

Dessuten så trenger jo kunn JSF og skru på radaren sin et kort øyeblikk for og tracke målet og skyte på det for så og bli stealth igjenn hvis det ikke har noen AWACS i nærheten ellers så kan det jo også få målinformasjonen sin fra andre kilder (fly, bakkestasjoner, ol.) viav link-16 akkurat som gripen og dermed forbli stealth.

 

I en evt invasjon har Norge ingen AWACS å støtte seg til (med mindre noen NATO fly er på besøk)og det er derfor ikke et alternativ. Ang IR, så er vel dette mye det samme som radar, og med det mener jeg at alle moderne jagerfly har sensorer som merker om man blir belyst av IR, og en evt kilde. Samtidig er det vel mulig å jamme IR på samme måte som radar.

 

Nå vet ikke jeg om norske bakkeradarer vil gjøre samme nytte som AWACS, men den er i hvertfall mye mer sårbar en AWACS, da det er et stasjonært mål, og lett kan slås ut med krysserraketter o.l. AWACS kan i hvertfall få en jagereskorte og kan beskyttes bedre.

 

Sånn sett tror jeg det er ett fett om vi har Gripen/EF/F-35, da alle sammen må bruke sin egen radar for å skyte ned fiender, og dermed eksponerer seg. Vil da tro at flyet med best defensiv pakke er best egnet.

 

Nei IR eller "infra-red search and track (IRST) system" eller "forward looking infrared (FLIR)" som det kalles er et passivt system som ikke sender ut noen form for stråler. det "ser" kunn på målet som et filmkamera bare at det ser på det termiske infrarøde spekteret istedenfor på synelig lys.

fly kan dermed ikke opptage om de blir sett på / tracket med IR på noen måte.

 

litt info om IRST

 

Varslerene som pleier og sitte på jagerfly er vel for laser, radar (søkerradar og målfølgingsradar) og jamming

 

 

Jamming av IR er mulig ja men ganske vanskelig med moderne IRST systemer fordi de somregel ser bort ifra for varmeintensive kilder som flares eller hurtig og unatulige endringer i posisjon,, hastighet, intensitet eller vinkel som ikke et fly vil greie og gjøre.

 

Sånn sett er vel F-35 like sårbar for IR som hvilket annet fly, de har tross alt 1000*C ut av hekken.

Lenke til kommentar

Ja men de har vel gjordt div tilltak for og prøve og redusere IR-strålingen fra motoren mest mulig ved f.eks og blåse inn kald luft i jettstrømmen, ol.

Og IR-sensorer har uansett ikke så veldig stor rekkevidde så det blir ikke noe problem før man kommer tett innpå (noe som somregel aldri vil skje i en kampsituasjon)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

obs detta är lite OFF topic. men värt å läsa :)

 

En brittisk pilot har blivit avstängd från sitt arbete sedan han låtit en 230 ton tung jumbojet sniffa bara 8,5 meter över marken i 322 kilometer i timmen – med passagerare.

 

Flygtricket samlade en mängd häpna åskådare. Hans Top Gun-liknande uppvisning filmades av en åskådare och finns att se på Internet. Pilotens uppdrag var att ta det fabriksnya planet från Boeing-fabriken i Everett, Washington till Hong Kong.

 

Vad han inte hade räknat med var att styrelseordföranden i Cathay Pacific fanns ombord på 1,3 miljardersplanet. Piloten Ian Wilkinson har nu stängts av från sitt arbete och riskerar avsked.

Lenke til kommentar

Nic_tester..

 

ja, jag håller med om att ett starkt europa tillsammans med USA, är bättre än Ryssland, China och Indien.

 

men å andra sidan ser jag inte lika lätt på krig som du verkar göra.

 

och jag ser China som ett större hot än Ryssland, och jag tror USA vill vara den utlösande faktorn om det sker nåt..

 

 

Sveriges pos. ser jag som väldigt smart, med tanke på att vi inte har några direkta fiender. detta ger en enom säkhet till Sveriges invånare, om man som nationalist får tänka (sveriges intresse och säkerhet först)

 

 

nu är jag inte nationalistisk. är till och med halvnorsk.. men jag förstår filosofin bakom det.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

bakkeradar kan naturligtvis inte göra samma job som AWAC:S finns egentligen ingenting som kan mäta sig med de nya AESA AWAC:S radarna ( exempel ERIEYE )

 

dessa är ett hot mot allt, till och med Stealth.. e därför dem alltid är högsta prioritet att slå ut, om man skall stole på USAF..

 

för det 3je så vill aldri F-35 operera alene under Nato uppdrag, og vill alltid ha F-22 som skydd..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Joar

 

tusen takk..

 

yes jag har väldigt lite jobb om dagen.. :) driver eget, ingenjörs bedrift, og alla ansatte sitter ute hos kunde..

 

 

då skall du se alla andra forum jag sitter i også :) hehe..

 

 

jag försöker egentligen bara visa till att Gripen är ett suveränt flyg som bör respekteras mer än vad det gör :)

 

e faktsikt bara i Norge og Danmark där man inte gör det. i de internationella forumerna är tonen en helt annan, :)

Lenke til kommentar

JOAR,

 

som jag ser det så hade ca 250 gripen med AWACS AESA radar, HMD meteor IRS-T TIDLS

 

vart ett rätt bra försvar över sverige,norge och danmark.

 

tror ryssarna hade tänkt om en extra gång innan dom ville ge sig på oss. då hade dom gärna fått komma med 500 mig29or eller sukhoi, dom hade inte ens hunnit förbi finska gränsen innan det hade kommit 500 meteors :)

 

og deras hangarskepp hade fått smaka på RB15 4, :)

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
ehm.

jag vill veldigt gerna ha en link som sier att USA vill bruka F-35 som airsupiority fly.

 

det sista jag läste från usaf, var att dom er inte intressert i F-35 och gör vad som helst för att få mer F-22 för det är ett mycket mer hot fly..

därför dom gick ut med RCS:n för F-22 detta har jag vissat kilde på så det e feil.

usaf vill ha mer F-22 och mindre F-35

 

Det pågår en intenst drakamp mellom USAF, politikere og Pentagon på hvordan styrkesammensetningen skal være og hvordan bevilgningene skal fordeles. Pentagon har så langt sagt et rungende klart nei til nye F 22-fly og mener F-35 er et godt nok alternativ til å erstatte F-15, men har også åpnet for muligheten til nye F-22 dersom USAF har overbevisende nok argumentasjon. I praksis har de skjøvet besluttningen over til den neste regjeringen etter Bush går av.

 

http://www.airforcetimes.com/news/2008/02/...rdebate_080213/

 

 

ang TIDLS så e det mye mer avansert system än LINK 16, bland annat hur det används vad man kan göra med det. och om Norge skulle köpa gripen, så skullle dom få begge dom skulle alltså ha begge systemen i Gripen TIDLS gör att 4 flyg blir ett eller ett flyg bli 4 och radarn i varje flyg blir 4 gånger så stark precis som datorn i flyget blir fyra gånger så stark...

 

Vil for ordens skyld nevne at F-35 vil ha både wide-band satcom og MDAL (Multifunction Advanced Data Link) for intraflight kommunikasjon i tillegg til Link-16 for legacystøtte. I neste omgang vil F-35 vil også inngå i USAs nye IP-baserte TTNT nettverk (Tactical Targeting Network Technology).

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Joar

 

tusen takk..

 

yes jag har väldigt lite jobb om dagen.. :) driver eget, ingenjörs bedrift, og alla ansatte sitter ute hos kunde..

 

 

då skall du se alla andra forum jag sitter i også :) hehe..

 

 

jag försöker egentligen bara visa till att Gripen är ett suveränt flyg som bör respekteras mer än vad det gör :)

 

e faktsikt bara i Norge og Danmark där man inte gör det. i de internationella forumerna är tonen en helt annan, :)

 

 

Du skal ha en fjær i hatten for å holde debatten igang. Bra jobbet. :)

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Forstår det slik at Gripen NG skal ha begge systemene. Men er ikke LINK 16 og TIDLS mulig å integere?

 

nei dem valde att bruke Tidls i steden for link 16, Gripen gjorde manga olika uppdrag.

 

nei man kommer aldri kunna intergrera dem.. (link 16 and Tidls) men man skall kunna bruka båda samtidigt

 

Gripen kan bruke begge, men TIDLS og Link-16 er ikke kompatibelt og kan dermed ikke utveksle data direkte. I hvert fall ikke enda. TIDLS er i utgangspunktet en langt bedre teknologi enn Link 16, men mangel på et omfattende nettverk er samtidig den største ulempen.

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Forstår det slik at Gripen NG skal ha begge systemene. Men er ikke LINK 16 og TIDLS mulig å integere?

 

nei dem valde att bruke Tidls i steden for link 16, Gripen gjorde manga olika uppdrag.

 

nei man kommer aldri kunna intergrera dem.. (link 16 and Tidls) men man skall kunna bruka båda samtidigt

 

Gripen kan bruke begge, men TIDLS og Link-16 er ikke kompatibelt og kan dermed ikke utveksle data direkte. I hvert fall ikke enda. TIDLS er i utgangspunktet en langt bedre teknologi enn Link 16, men mangel på et omfattende nettverk er samtidig den største ulempen.

 

 

MVH

Bjørnar

 

 

du har rätt nesten.. för nå er nemligen link 16 og TIDLS integret det gjordes for ett par månader sedan. och du kan läsa om det på gripen.com och i nya gripen så vill man ha det systemet.. :) så det e redan löst!

Lenke til kommentar
Ja men de har vel gjordt div tilltak for og prøve og redusere IR-strålingen fra motoren mest mulig ved f.eks og blåse inn kald luft i jettstrømmen, ol.

Og IR-sensorer har uansett ikke så veldig stor rekkevidde så det blir ikke noe problem før man kommer tett innpå (noe som somregel aldri vil skje i en kampsituasjon)

 

Så vidt meg bekjent, var dette noe som ble gjort med F-117, da den hadde avlange rektangulære eksosspalter, og kanskje til dels på F-22. F-35 har vanlig sirkulær utblåsning, slik som f.eks F-16, og jeg kan dermed ikke se at den har noen fordel når det kommer til IR-signatur. Og når du sier IR ikke har stor rekkevidde, vil jo dette gjelde alle fly, F-35/F-16/Gripen osv osv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...