Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

................. ikke til å komme utenom at Gripen - sett fra et perspektiv ca. 2025 - tilhører fortiden og at det betydelig usikkerhet rundt videre utvikling. Sett med norske øyne er det et ugunstig prospekt.

 

Spennende utsagn, forklar nærmere...

Blir Gripen NG/(og den evt Norske versjonen) å tilhøre fortiden kun 10 år etter at den kommer på markedet, med stort sett samme kapasiteter som JSF??

 

Så fremtidsrettet er vel ikke strealth teknologien... :dontgetit:

 

Stealth er så viktig at mange land - også Norge - har kastet seg inn i denne utviklingen. Svensk forsvarsindustri er i ferd med å utvikle overflateskip, missiler og ubemannede fly, og foreslår en radikal ny haleløs versjon av Gripen for å imøtekomme nettopp disse kravene i fremtiden.

 

Jeg står vel i fare for å gjenta meg selv her, men med noen få unntak ligger USAs flyindustri 10-20 år foran alle andre. USA er det eneste landet som har luftbårne direkteenergivåpen på prototypestadiet, noe som også er planlagt for F-35. Vi kommer heller ikke rundt det faktum at Russland ruster opp og vil utplassere en ny generasjon stealth-fly, kryssermissiler og overflateskip nær norges grenser. Vi trenger med andre ord erfaring med stealth og et best mulig rustet flyvåpen i fremtiden.

 

F-35 er et 5-generasjons fly som vil bli produsert i mer enn 1500 eksemplarer og vil dermed ha et sterkt voksepotensiale. Gripen NG er et 4.5 generasjons-fly som er i ferd med å nå grensen av sin skrogkonstruksjon og så langt er uten en ordrebok. Det svenske forsvaret har ingen planer om å bestille flyet og det er som sagt ingen vedtatte planer om hva som skal skje videre etter 2025. Ikke lenge etter vil de første Gripen-fly begynne utfasing. Det er med andre ord en større risiko knyttet til fremtiden og man er helt avhengig av norsk og dansk deltagelse for å kunne overleve.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

 

Nej Saab är inte avhänging av att Norge och Danmark köper eller inte...

saab kommer alltid utveckla flyg, antingen själv eller med andra partners.

och med NG så samar betar dom med amerikanska företag.

 

jag så programmet om de nya vapnen ja.. men långt kvar tills dem e klara.

 

fortfarande så e det mellan 2040 och 2050 tidsramen är..

 

Ryssland 5 generation bygger på samma stealth egenskaper som EF/rafale/gripen.

 

sant att Sverige var first med stealth shepp, corvette Visby klass, som Sverige fick äran för att vara först att utveckla,

 

och jag du har rett i att stealth är väldigt viktigt. der e vi helt eniga.. men jag ser ikke behovet för stealth i Norges situation. dere har ikke behov för stealh för att skydda era egna intressen.

i Nato, så kommer F-22 göra rent hus från fiende fly og awac:s så der ser jag heller inte sån stor vits, och för att kunna va i stealth mode kan man bara bruka 4 vapen platser alltså de interna og passiv radar.

 

nackdelen med F-35 för eran och danmarks del. är låg speed mach 1.6 ingen supercuise, skråvet klarat 9G men klarar inte att bibehålla den.. dyr lifecycle cost. plus tänk om ryssarna utvecklar en radar som kan se stealth? va sker då? då e planets fremsta försvar borta.

 

 

jag försöker bra se för och nackderna och för eran del så ser jag det inte försvarligt att dra ned så mycket på airsupiority egenskaperna bara för att få stealth. jag kan ha fel. bästa vore ju helt klart om ni kunde köpa raptor som är airsupiority fly. då hade vi aldri hatt en debatt :)

 

det är skillnad på att ha bästa planet tekoniskt och ha det bästa planet för de uppgifter man skall sköta, och 95% är att jaga bort ryssen från erat territorium och recon uppdrag. och andra aktioner. inte att hjälpa till å bomba andra länder i nato. för era piloter med F-35 kommer ju inte utöva airsupiority under natouppdrag, det kommer ju F-22 och EF göra, det må du vara ening i? det är därför jag har svårt att se om dette e rätt fly..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

när det kommer till vapen så är meteor och irs-t dem som gäller för 4 och 5 generations fly.

 

btw, corvette visby stealth fartygen är redan i tjenste.. :) så sverige ligger väldigt långt framme i denna tekonologi också.. sverige var först med sådana här fartyg..

 

jag e bara livrädd den dagen man läser på defence world indusrty: att man har utvecklat en stark nog radar som kan upptäcka steatlh. husk man är ikke osynlig. det ger bara en mindre RCS.

 

tingen med EF/rafale/gripen är ju att dessa vet! att dom kommer bli uppteckta!!!!! så deras försvars system er veldig veldig god!!! red flag alaska referens..

 

 

du säger att norge får vara med på utvecklingen? sant, men det er ingen stor del, jag läste på lockheed martins sida att det är 10 procent bara och då e största delen från england israel och vilka det var mer. norge har ikke så mye å hämta där.. plus att ni inte kommer få källkoden.

 

så teknologi utbyttet som dere får er ikke så stor. då skulle dere hellre etablert er med sverige inom fartyg stealth utväckling där sverige är pioneerer.. plus att i jas projektet får ni vara med till 100 procent.

 

 

 

ja nej som sagt jag är inte helt överbevist när det kommer til JSF,

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
ni sier att F-35 kan SUPERCRUISE det är FEIL.. F-35 kan IKKE supercruisa.

 

ref:

http://www.jsf.mil/contact/con_faqs.htm

 

så där har både Gripen och EF ett övertag ettersom båda kan supercruise..

 

egentligen så spelar det ingen roll, men efter som ni har sagt det så tänkte jag bara Ge ut FAKTA

 

Begrepet har blitt noe utvannet etter hvert. Når amerikanerene snakker om supercruise er det i kontekst av evnen til å opprettholde Mach 1.5, eller mer, over et lengre tidsrom uten etterbrenner. F-22 gjør M1.7 - sannsynligvis mer - så om et fly gjør M0.95 eller 1.1 er av marginal taktisk betydning.

 

Sammen med thrust vectoring gir det en formidabel evne til å manøvrere i ekstreme høyder, utenfor rekkevidde for bakkebaserte missilbatterier og manøvreringskurven til fiendefly.

 

Det er riktignok kilder som indikerer at F-35 vil kunne bryte lydmuren uten etterbrenner. Tiden vil vise. Uansett, hvis man vil sammenligne er det like interessant hva som skjer om man henger et par JDAMs og en ekstra drivstofftank på en Gripen eller EF.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
ni sier att F-35 kan SUPERCRUISE det är FEIL.. F-35 kan IKKE supercruisa.

 

ref:

http://www.jsf.mil/contact/con_faqs.htm

 

så där har både Gripen och EF ett övertag ettersom båda kan supercruise..

 

egentligen så spelar det ingen roll, men efter som ni har sagt det så tänkte jag bara Ge ut FAKTA

 

Begrepet har blitt noe utvannet etter hvert. Når amerikanerene snakker om supercruise er det i kontekst av evnen til å opprettholde Mach 1.5, eller mer, over et lengre tidsrom uten etterbrenner. F-22 gjør M1.7 - sannsynligvis mer - så om et fly gjør M0.95 eller 1.1 er av marginal taktisk betydning.

 

Sammen med thrust vectoring gir det en formidabel evne til å manøvrere i ekstreme høyder, utenfor rekkevidde for bakkebaserte missilbatterier og manøvreringskurven til fiendefly.

 

Det er riktignok kilder som indikerer at F-35 vil kunne bryte lydmuren uten etterbrenner. Tiden vil vise. Uansett, hvis man vil sammenligne er det like interessant hva som skjer om man henger et par JDAMs og en ekstra drivstofftank på en Gripen eller EF.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

 

jag vet vad supercruse är!!!! visade bara till en link från jsf egna hemsida.

 

idags läget kan gripen supercruse med extra tank och minst 2 arm. men nu får gripen en powerboost på över 35 procent så då kommer gripen kunna supercrusa easy..

max hastighet mach 2.34 med den nya motorn närmare mach 3.

 

max hastighet för F-35 är mach 1.6 och nej spelar ingen roll hur du ser på det. F-35 kan IKKE supercrusa, det sier lockheed martin selv, så det e FAKTA!

 

så jag förstår inte att du fortfarande argumenterar. kan det bli mer klart?? än att lockeed martin säger att F-35 aldri kommer få supercruse spelar ingen roll med vilken motor..

Lenke til kommentar

Björnar.

 

skillanden på dig och mig är, att det spelar nog ingen roll vad man sier eller vilka länkar man lägger fram du har ju redan fått en helt klar mening att F-35 är bäst på allt och allt annat är fel eller dåligt.

 

syns det e litt konstigt att du vet mer än experter och ALLA andra till och med amerikanarna och tillviss del lockheed martin ger mer kredit till gripen/ef och alla experter gör det verkligen...

 

inte ens när lockheed martin säger själv att F-35 inte har någon supercruse vad kommer här nest? skall du si att F-35 e snabbare än EF och gripen också?

 

plus att hur du kan du veta att F-35 är så överlägsen? inga plan som har tränat eller möt F-35 än. dom håller bra på å testflyger det..

 

ett par andra saker. vapen plattformen är den samma för alla 3.

 

jag kan iaf erkänna svakheterna och fördelarna med alla 3 fly. og diskutera etter där. plus att jeg alltid kollar upp fakta och erkänner hvis jeg har feil noe som du ikke gjör..

 

hvis jeg skall argumentera på samma måte. så kan jeg ju bara si att F-35 är ett bomb fly.

som tar mindre last än alle de andra 4 interna puloner og 4 utanpå..

 

sämst manöveriblitet sämst fart, är inget swift eller ekte multiroll..

 

inte bättre avionics utan likvärdig..

 

väldigt mye sämre datalink

 

och detta är ren FAKTA ja jag kan fortsätta med mer..

 

og kom ikke å si att dette er mindre viktige egenskaper? for da er det litt rart att F-22 raptor är det bästa flyet som akureatt har disse tingerna, ja förutom datalinken och avionics då. eftersom Raptor kommer ta mycket från F-35 här..

 

 

så snälla kan vi inte fortsätta den här debatten på en seriös måte..

 

ex.. eftersom alla fly är mer en goda nok för Norge og Norges krav.

borde inte de smartaste vara att se på andra saker runt om som OFFSET, lifecycle cost m.m??

 

eller e du sån som sier att din pc, är umodern så fort en nyare modell har kommit ut??

och att helt plötsligt så räcker inte din dator till?? precis samma sak..

Lenke til kommentar

Er ikke den reelle toppfarten på en farkost som F-35 unndratt fra offentligheten? Ser at Wikipedia opererer med 1.6 Mach, men er dette virkelige tall?? Tror det bor mer i dette flyet enn hva vi vet per dags dato...

 

Er det noen som vet om det er en forskjell på det svenskene kaller for "Super-JAS" og den nye E/F-standarden? Eller er de ett og samme fly?

Lenke til kommentar

unnskyld

men jag blir irreterad när du inte kan med och erkänna att du har fel när till och med lockheed martin säger att du har fel..

 

 

och när länder, tidnignar och andra runt om i världen säger en sak. och du säger helt annan,

 

gå in på internationella forum där man diskuterar dessa flygplanen.

 

du säger fortfarande att gipen kommer vara ute efter 2025 det skulle väl ikke hjälpa om saab själv ringde up dig och sa att det är fel??

 

nej du e lite PRO-amerikansk.. plus kan du ge mig en link där någon säger att amerika ligger 10 till 15 år framför europa??? skulle väldigt gärna vilja se den?

 

håller du med om att TIDLS är överlägsen bättre än Link 16? och andra konkurrenter???

varför jag frågar är för att det är världkänt och ALLA vet det..

 

husk detta är inget personligt.. men man kan faktiskt ha fel ibland också..

Lenke til kommentar
Er ikke den reelle toppfarten på en farkost som F-35 unndratt fra offentligheten? Ser at Wikipedia opererer med 1.6 Mach, men er dette virkelige tall?? Tror det bor mer i dette flyet enn hva vi vet per dags dato...

 

Er det noen som vet om det er en forskjell på det svenskene kaller for "Super-JAS" og den nye E/F-standarden? Eller er de ett og samme fly?

 

super-jas är bara smeknamnet för jas next genration.

 

og nej max speed är inget hemligt med.. RCS är därimot väldigt hemligt. :) så det pratar man ikke om förän planet är ute i tjänst..

 

men F-35 trenger ikke en högre fart, eftersom huvuduppgiften är att Bomba..

 

var därför man startade projektet 92

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Björnar:

 

angående gripen supercruise

 

"There was one interesting problem," Colonel Eldh concludes with a smile. Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two Sidewinder missles without the need to engage the afterburner. "In the early days of operations, we found some pilots were inadvertantly flying supersonic over populated areas. The problem was one of habit, as these pilots had their throttle settings as high as on the older generation fighters that the Gripen replaced. it is fair to say that there were a few startled people on the ground, as their day-to-day work, or perhaps sleep, was disturbed by unexpected sonic booms! It was, of course, a simple task to solve the problem - the throttles were re-set and everyone was happy."

 

obs detta med den gamla motorn och det är en engelsk flygvapen officer som sier det.

du kan få länk till ett avis klipp også hvis du vill

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

The Joint Strike Fighter (JSF) Program, formerly the Joint Advanced Strike Technology (JAST) Program, is the Department of Defense's focal point for defining affordable next generation strike aircraft weapon systems for the Navy, Air Force, Marines, and our allies. The focus of the program is affordability -- reducing the development cost, production cost, and cost of ownership of the JSF family of aircraft.

 

The JSF will fulfill stated Service needs as follows:

 

* U. S. Navy First day of war, survivable strike fighter aircraft to complement F/A-18E/F

* U.S. Air Force Multirole aircraft (primary-air-to-ground) to replace the F-16 and A-10 and complement the F/A-22

* U.S. Marine Corps STOVL aircraft to replace the AV-8B and F/A-18 as their only strike fighter

* United Kingdom Royal Navy & Royal Air Force STOVL aircraft to replace Sea Harriers & GR.7s as a supersonic strike fighter

* Other Countries Potential JSF customers include current operators of F-16, F/A-18, and AV-8B

 

Prior to the start of System Design and Development (SDD) in Fall 2001, the program facilitated the Services' development of fully validated, affordable operational requirements, and it lowered risk by investing in and demonstrating key leveraging technologies and operational concepts. Upon SDD contract award to Lockheed Martin on 26 October 2001, the program embarked on full development of three affordable and effective JS

 

Interoperability

The F-35 will have the most robust communications suite of any fighter aircraft built to date. The F-35 will be the first fighter to possess a satellite communications capability that integrates beyond line of sight communications throughout the spectrum of missions it is tasked to perform. The F-35 will contain a tactical datalink which will provide the sharing of data among its flight members as well as other airborne, surface and ground-based platforms required to perform assigned missions. The commitment of JSF partner nations to common communications capabilities and web-enabled logistics support will enable a new level of coalition interoperability. These capabilities allow the F-35 to lead the defense community in the migration to the net-centric warfighting force

 

synd att det bara är usa som får tillgång till satellit funktionen. :( men rått e det.

 

//jfs sin hemsida.

 

det är ett bomb fly!, men med god air 2 air kapicatet, och rå komunikations muligheter. iofs nu kanske detta e fel sida å hente information fra. men tufft e det :)

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
håller du med om att TIDLS är överlägsen bättre än Link 16? och andra konkurrenter???

varför jag frågar är för att det är världkänt och ALLA vet det..

Akuratt hva som er best spiller ingen rolle. Norge er med i NATO i motsetning til Sverige, og vi trenger utstyr som er kompatibelt med NATO. Derfor må vi ha versjonen med Link 16, og oppdateringene som kommer på det systemet etter hvert.

 

men F-35 trenger ikke en högre fart, eftersom huvuduppgiften är att Bomba..

Here we go again... :roll:

Sitat Lockheed Martin:

"F-35 will be far and away the world’s most advanced multi-role fighter."

 

 

nej du e lite PRO-amerikansk.. plus kan du ge mig en link där någon säger att amerika ligger 10 till 15 år framför europa???

Det er hans personlige vurdering.

och du e nok lite PRO-svensk...

 

max hastighet för F-35 är mach 1.6 och nej spelar ingen roll hur du ser på det. F-35 kan IKKE supercrusa, det sier lockheed martin selv, så det e FAKTA!

Strengt talt så er ikke produksjonsutgaven med F-135 motoren av F-35 som de prøveflyr nå (Prototype AA-1) presset så langt enda, så det er foreløpig ikke noen offisiel toppfart.

Det produseres også en kraftigere motor til F-35 som blir en option, denne mororen heter F-136.

Lenke til kommentar

ingen av motorena kommer ge supercrusise.

 

Gripen är lika kompirtabelt som ALLA andra nator flyg.. du kanskje ikke har fått med dig att det i dagsläget är 2 NATO länder som opererar med gripen..

 

 

så ge mig referenser lenkar vad som helst som sier att europa är 15 år bak.

 

tack!!!

 

nej jag är ikke PRO-svensk om du leser så pratar jag lika bra om F-35 och alla andra flyg.

 

problemet e ju att ni sier en ting og alla andra sier annet..

 

ja F-35 är top 5 of de mest avanserade planen som finns ja!! men inte överlägset mest avanserat i allt!! finns saker som de andra flygerna är mer avanserade i. og jag nämde en sak TIDLS.

Lenke til kommentar
Nej Saab är inte avhänging av att Norge och Danmark köper eller inte...

saab kommer alltid utveckla flyg, antingen själv eller med andra partners.

och med NG så samar betar dom med amerikanska företag.

 

Hvis Norge og Danmark sier nei til Gripen blir det svært vanskelig å få lansert Gripen NG og dermed besørge videre utvikling.

 

jag så programmet om de nya vapnen ja.. men långt kvar tills dem e klara.

fortfarande så e det mellan 2040 och 2050 tidsramen är..

 

Ryssland 5 generation bygger på samma stealth egenskaper som EF/rafale/gripen.

 

Jeg vet ikke hvilke kilder du evt. støtter deg til, men Locheeds 100kw SSD laser kan være operativ på F-35 allerede ca. 2015.

 

SU-50, eller PAK-FA, vil gjøre utstrakt bruk av avansert LO-teknologi og vil ha RCS i en klasse rundt F-35 og F-22.

 

sant att Sverige var first med stealth shepp, corvette Visby klass, som Sverige fick äran för att vara först att utveckla,

 

Jeg vil nødig virke pedantisk her, men vår egen KNM Skjold ble operativ i 1999, fem-seks år før Visby? Riktignok så var en del av dette en delt test og evalueringsfase, blant annet på utlån til US Navy, men nå er vi jo litt i det patriotiske hjørnet her. :)

 

och jag du har rett i att stealth är väldigt viktigt. der e vi helt eniga.. men jag ser ikke behovet för stealth i Norges situation. dere har ikke behov för stealh för att skydda era egna intressen.

i Nato, så kommer F-22 göra rent hus från fiende fly og awac:s så der ser jag heller inte sån stor vits, och för att kunna va i stealth mode kan man bara bruka 4 vapen platser alltså de interna og passiv radar.

 

nackdelen med F-35 för eran och danmarks del. är låg speed mach 1.6 ingen supercuise, skråvet klarat 9G men klarar inte att bibehålla den.. dyr lifecycle cost. plus tänk om ryssarna utvecklar en radar som kan se stealth? va sker då? då e planets fremsta försvar borta.

 

jag försöker bra se för och nackderna och för eran del så ser jag det inte försvarligt att dra ned så mycket på airsupiority egenskaperna bara för att få stealth. jag kan ha fel. bästa vore ju helt klart om ni kunde köpa raptor som är airsupiority fly. då hade vi aldri hatt en debatt :)

 

det är skillnad på att ha bästa planet tekoniskt och ha det bästa planet för de uppgifter man skall sköta, och 95% är att jaga bort ryssen från erat territorium och recon uppdrag. och andra aktioner. inte att hjälpa till å bomba andra länder i nato. för era piloter med F-35 kommer ju inte utöva airsupiority under natouppdrag, det kommer ju F-22 och EF göra, det må du vara ening i? det är därför jag har svårt att se om dette e rätt fly..

 

F-35s toppfart er i de fleste kilder nevnt som M1.6+ eller M1.8, uten at det har den helt store taktiske betydningen.

 

Personlig er jeg en tilhenger av F-22 for det norske forsvaret, men det er en annen diskusjon.

 

En bedre LO-faktor eller stealth gir uansett en bedre slagkraft, fleksibilitet og overlevelsesevne og, dermed, en taktisk fordel. Uavhengig av om oppdraget er CAP, strike, scramble, ELINT eller SOF.

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Nej Saab är inte avhänging av att Norge och Danmark köper eller inte...

saab kommer alltid utveckla flyg, antingen själv eller med andra partners.

och med NG så samar betar dom med amerikanska företag.

 

Hvis Norge og Danmark sier nei til Gripen blir det svært vanskelig å få lansert Gripen NG og dermed besørge videre utvikling.

 

jag så programmet om de nya vapnen ja.. men långt kvar tills dem e klara.

fortfarande så e det mellan 2040 och 2050 tidsramen är..

 

Ryssland 5 generation bygger på samma stealth egenskaper som EF/rafale/gripen.

 

Jeg vet ikke hvilke kilder du evt. støtter deg til, men Locheeds 100kw SSD laser kan være operativ på F-35 allerede ca. 2015.

 

SU-50, eller PAK-FA, vil gjøre utstrakt bruk av avansert LO-teknologi og vil ha RCS i en klasse rundt F-35 og F-22.

 

sant att Sverige var first med stealth shepp, corvette Visby klass, som Sverige fick äran för att vara först att utveckla,

 

Jeg vil nødig virke pedantisk her, men vår egen KNM Skjold ble operativ i 1999, fem-seks år før Visby? Riktignok så var en del av dette en delt test og evalueringsfase, blant annet på utlån til US Navy, men nå er vi jo litt i det patriotiske hjørnet her. :)

 

och jag du har rett i att stealth är väldigt viktigt. der e vi helt eniga.. men jag ser ikke behovet för stealth i Norges situation. dere har ikke behov för stealh för att skydda era egna intressen.

i Nato, så kommer F-22 göra rent hus från fiende fly og awac:s så der ser jag heller inte sån stor vits, och för att kunna va i stealth mode kan man bara bruka 4 vapen platser alltså de interna og passiv radar.

 

nackdelen med F-35 för eran och danmarks del. är låg speed mach 1.6 ingen supercuise, skråvet klarat 9G men klarar inte att bibehålla den.. dyr lifecycle cost. plus tänk om ryssarna utvecklar en radar som kan se stealth? va sker då? då e planets fremsta försvar borta.

 

jag försöker bra se för och nackderna och för eran del så ser jag det inte försvarligt att dra ned så mycket på airsupiority egenskaperna bara för att få stealth. jag kan ha fel. bästa vore ju helt klart om ni kunde köpa raptor som är airsupiority fly. då hade vi aldri hatt en debatt :)

 

det är skillnad på att ha bästa planet tekoniskt och ha det bästa planet för de uppgifter man skall sköta, och 95% är att jaga bort ryssen från erat territorium och recon uppdrag. och andra aktioner. inte att hjälpa till å bomba andra länder i nato. för era piloter med F-35 kommer ju inte utöva airsupiority under natouppdrag, det kommer ju F-22 och EF göra, det må du vara ening i? det är därför jag har svårt att se om dette e rätt fly..

 

F-35s toppfart er i de fleste kilder nevnt som M1.6+ eller M1.8, uten at det har den helt store taktiske betydningen.

 

Personlig er jeg en tilhenger av F-22 for det norske forsvaret, men det er en annen diskusjon.

 

En bedre LO-faktor eller stealth gir uansett en bedre slagkraft, fleksibilitet og overlevelsesevne og, dermed, en taktisk fordel. Uavhengig av om oppdraget er CAP, strike, scramble, ELINT eller SOF.

 

 

MVH

Bjørnar

 

jag är 100% enig i allt du sier der, bara lett par saker

 

bara det att NG kommer att existera uansett om danmark og norge köper den. husk att det er många länder som saab är med i och tävlar om kontrakt. för att nämna ett indien, brasilein, romenian,croation.bulgarien

 

vad jag vet när det gäller stealth på båtar så säger dom internationalla militärbladen att sverige var först også på alla forum.. e där jag fått höra detta. obs inga svenska forum.

 

angående su-50 så säger dom på air-defence att det aldri kommer bli realitet samma med pak. idagsläget har ryssland inget projekt man vet om som kommer resultera i ett stealth flygplan av samma kaliber som F-22

 

jag förösker bara bevisa att EF/gripen/rafale inte er så langt bak F-35 og att dissa plan har kvaliteter også..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Björnar:

 

The Swedish Navy is testing out a new ship which is believed to be the most "invisible" yet. The Royal Navy and the US Navy both have plans of their own for similarly futuristic "stealth" ships. BBC News Online investigates the shape of the future of naval warfare.

 

//BBC News

 

 

sverige var redan i test fasen när usa och (norge) hade planer om ett eget projekt.

så sverige var allt först här :)

 

Visually - either with the naked eye or by satellite (can depend on cloud cover and darkness)

Radar - invented in 1940s (new ships aim to reduce radar "signature")

Sonar - primarily used by submarines (new ships have quieter engines and special paint which can deflect sonar)

Infra-red - Many missiles use heat-seeking systems to track enemy vessels (new ships are specially designed to mask heat sources such as engines)

 

 

läste också att de senaste RCS mätnignarna på Gripen är 1/10 av F-16 och att varken mirage mig eller F-16 kunde se Gripen på radarn på lång range.

 

och då använde inte gripen jam, eller andra antiradar system. iofs det går ju fortfarande inte å gämföra med f-22 inte heller med F-35. men tänkte bara nämna det-

 

ps.

kollade up det där med SDD lasern og det är ett tracking system. men det stämmer det skall vara operativt mellan 2015 och 2020.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Hva med den kinesiske J10-en? Er den noe tess? :)

Eller hva med F-23? Spenstig design!

 

Men uansett så er F-4 the shit <3

 

hehe J-10 är inte mycket att hurra över. finns inget å säga om det planet.

 

det är för dåligt..

 

men F-23 er hel rått helt ening med dig att designen er hel gym!!!

 

det finns bara 5 länder som har tekonlogin att göra hypermorderna flygplan.

 

USA, England,Frankrike,Ryssland och Sverige.. kina ligger för långt bak i avionic..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Hva med den kinesiske J10-en? Er den noe tess? :)

Eller hva med F-23? Spenstig design!

 

Men uansett så er F-4 the shit <3

 

hehe J-10 är inte mycket att hurra över. finns inget å säga om det planet.

 

det är för dåligt..

 

men F-23 er hel rått helt ening med dig att designen er hel gym!!!

 

F-23 er uten tvil designet av aliens :p

Lenke til kommentar
jag vet vad supercruse är!!!! visade bara till en link från jsf egna hemsida.

 

idags läget kan gripen supercruse med extra tank och minst 2 arm. men nu får gripen en powerboost på över 35 procent så då kommer gripen kunna supercrusa easy..

max hastighet mach 2.34 med den nya motorn närmare mach 3.

 

max hastighet för F-35 är mach 1.6 och nej spelar ingen roll hur du ser på det. F-35 kan IKKE supercrusa, det sier lockheed martin selv, så det e FAKTA!

 

så jag förstår inte att du fortfarande argumenterar. kan det bli mer klart?? än att lockeed martin säger att F-35 aldri kommer få supercruse spelar ingen roll med vilken motor..

 

Det er vel litt avhengig av hvordan Lockheed definerer "supercruise". Hva tror du?

 

Kan du utdype litt hvordan du mener Gripen skal nå Mach 3 med ny motor? Så vidt jeg kjenner til omfatter ikke Gripen NG prosjektet omfattende strukturelle endringer som kreves for et slikt hasighetsregime. Kanskje du har en refereanse?

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...