Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Helt feil. Eurofighter har nok litt bedre dog-fight muligheter, men ellers så er JFS overlegen, blandt annet med effektiv "Supercruice" (mulighet til å fly lenge over MACH 1 uten etterbrenner. F-35 vil kunne utmanuvrere F-16 uten problemer, blandt annet takket være "trustvectoring" noe som hverken EF eller Gripen har. Det er muligheten til å vri jet-dysen i den retningen du ønsker å svinge.

Ja, jeg vet at dette er feil. Blandet med F-22

 

F-35 vil dog utmanøvrere F-16 uten problemer.

 

Acceleration: M 0.5 to M 1.1 at low altitude in 30 s

* Turn performance: 9 G sustained, G onset rate at least 6 G/s (1-9 G in 1.2 s), min -3 G, 20+ deg/s sustained, 30 deg/s instantaneous

* Climb rate: <100 s from brake release to 10 km altitude 180 s approx to 14 km

* Ground turn around: <10 min with a crew of six

 

husk dette er med den gamla motorn. med den nya får Gripen 35% power boost.

kan du tenke deg hvordan den vill bli!

og som jag skrev tidigare om du läser infon. så kan gripen supercruise også.

 

idag e det bara F-22 Raptor av alla i F-serien som er bedre enn gripen. (les fakta jeg tidigere har skrivit)

 

tenk de sjelv minst 22000nm på ett fly veier under under 8 ton. og då er det inkludert 2 ton med vapen.. og gripen er gjord för att vara manöverbar hele konspetet bygger på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syntes vi bør ruste opp F-16 flyene og bruke pengene på noe helt annet.

Bruk pengene til finansiering av en ny hurtigtog bane.

F-16 flyene er "rustet opp" for noen år siden med ny elektronikk, radar, motor, osv. Dagens Norske F-16 fly har elektronikk som er ganske mer avansert enn JAS for eksempel...

 

Problemet er selve skroget. Vinger osv. holder ikke evig. Det er derfor vi trenger nye fly. Å fly dagens F-16 fly til 2020 er realistisk, men ikke mye lenger.

 

HAHA du e morsom du.. jag säger bara 2 saker. TIDLS (datalinken mycket mer avanserad) ericssons radarn en av värdens bästa enda radarn som e bedre är AESA radarn som gripen får nu. motorn? hmm vad t det för T/R på den? hvor mye drar den??

Lenke til kommentar
Bare ett lite "intermesso" oppe i all oppramsing av JSF kapasiteter:

JSF er på PAPIRET et kjempe avansert fly, det vet vel "alle" etter hvert.... (Men F-22 er bedre osv :!: )

 

Men som det er påpekt "noen ganger" tidligere, tror jeg at politikerene vil vurdere trusselbildet litt annerledes enn hva mange gjør her. Tror ikke at hverken storting, forsvarskomite eller FO vurderer trusselbildet slik at vi kommer til å få 10 000 Mig-29, SU-30 eller for den saks skyld SU-50 inn over grensen i overskuelig fremtid. Etter hva jeg skjønner så er trusselbildet slik FO ser fremtiden at den forblir relativt stabil i våre umiddelbare nærområder, muligens justert litt for at russerene gjennvinner noe av sin evne til å tone flagg. Og da spørs det om den kostnaden som JSF vil påføre oss, kontra billigere europeiske løsninger er så fornuftig..

 

-Før det skrives 50 "andri mer 9 april": Jeg sier ikke at vi skal av den grunn legge ned forsvaret. Jeg er definitivt for at vi skal ha et sterk og troverdig forsvar. Jeg tror bare at det er mer realistisk (og fornuftig) at regjeringen handler et billigere fly fra Europa. Det er hevet over tvil at både Gripen (eller Eurofighter -hvis de kommer med igjen) gjør oss fullt istand til å hevde våre territoriale krav, og i en krise situasjon, løse oppgavene, like godt som JSF. Forøvrig er den flørtingne svenskene har satt igang veldig spennende. Synd hvis vi ikke undersøker nærmere hva de tenker på.

 

Ærlig talt: Det kan umulig være slik at alle som IKKE kjøper JSF ikke skjønner hva dette dreier seg om? Mange land handler andre fly. I følge enkelte her inne så er JSF så totalt overlegen alt som kan fly at egentlig burde alle andre flyprodusenter bare legge ned produksjonen. Dette har vel forøvrig vist seg før ikke å være gunstig.. Den mest avanserte "dingsen" ikke alltid er den beste...

 

 

 

Litt av problematikken er nok at F 16-kjøpet har vært svært vellykket og demonstrert betydningen av å satse på ny, fremtidsrettet teknologi og samordning med våre allierte. Det skal mye til for å endre den holdningen hos besluttningtakerene tror jeg. Det vil bla. bety at vi går fra å være i teten sammen med våre nærmeste allierte til å ligge bak disse. Det er ikke gunstig med tanke på samoperasjon i NATO og at vi ønsker et kvalititativt forsvar.

 

Dessuten er, som nevnt tidligere, lite trolig at Gripen blir noe særlig billigere, spesiellt om man ser 20-30 år frem i tid hvor Gripen må oppgraderes oftere. I 2006 gjorde Lockeed Martin et "løfte" om å selge oss JSF til ca. 55 millioner pr. stk, noe som både politikere og forsvarstopper betraktet som nesten litt for godt til å være sant. Personlig er jeg enig i den betraktningen, men selv om prisen skulle bli høyere - feks. 100 millioner - er det sannsynligvis alikevel gunstig i forhold til Gripen og EF.

 

Årsaken til svenskenes flørting med Norge er primært fordi de kjemper om sin egen eksistens. Det gjelder forsåvidt også Eurofighter. Kraftige kutt i den planlagte produksjonen har kriserammet BAE Systems, Storbritanias største våpenprodusent. Locheed Martin har ikke et like stort press på seg i øyeblikket da JSF vil være i produksjon til godt forbi 2020. JSF har også potensiale til å bli den nye eksportstandaren etter F-16. På den måten har man mye bedre garantier for kostnader og videreutvikling siden.

 

Hvis du ser godt på fremtidplanene til EF og Gripen vil du se at svært lite er planlagt etter 2020. Det er ganske enkelt fordi de da i prinsippet vil være 20-30 år gamle våpensystemer og vil ha nådd sin designlimit. De som opererer Gripen i dag vil fase ut sine fly. Svenskene er usikkre på hva de selv skal gjøre. Hva gjør vi etter det? Må vi selv finansiere nye oppgraderinger for å holde de noenlunde effektive til 2050? Det blir dyrt.

 

Vil russerene respektere et flyvåpen basert på så gamle fly? Eller vil de teste vår evne til suverenitetshevdelse, slik som under den kalde krigen, med sine nye avanserte stealth-fly.

 

Det er et nytt trusselsbilde i Nord. Selv om man er enige om at det ikke er snakk om noen ny kald krig så planlegger Russland for eksempel en havgående marineflåte like stor som under høyden av den kalde krigen.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

 

hahaha du e morsom.. bra att du vet vad du pratar om. varför måste Gripen uppgraderas oftare? för att har varit i produktion längre?? har inget med saken å göra. den teknik som kommer sitta i Jas NG kommer vara likvärdig med den som Sitter i F-35 det kan du se på spec. som jag iofs hatar för det e bara siffror. sen kommer uppgraderingar ske i samma takt som utvecklingen går framåt. alltså i gämna steg som F-22/f-35 og EF

NG versionen som kommer ut samtidigt som F-35 kommer hålla över 2040. samma som F-35 detta e fakta les.. bara det att F-35 är minst 2 gånger så dyr i LIFECYCLE. som gripen så fakta F-35 kommer vara dyrare.. husk att F-35 brukar mye av det samma teknologin som F-22 og f-22 projektet började i mitten av 80 talet. och skulle vart operativt redan 96 om dom inte fått problem.

 

har en annan sak å säga till dig också.. har läst vad du har skrivit här. och verkligen morsomt å se att du tror att du ha kunnskap men när du ikke har peiling på vilka systemer de olika flyena bruker engang så e det ju bara å le av..

Lenke til kommentar
Resultatet av tidlig å gå inn i et samarbeidsprosjekt, sånn som i etterkant av kampflyprosjektet på 70 tallet hvis jeg husker riktig, var at vi fikk bedre høring for våre behov ift. utformingen av f-16 flyene (som valget til slutt falt på).

 

Videreutvikling av gripen må vi i tillegg koste selv. Å stå alene med en svensk kjerre som ikke fyller aktuelle krav kan derfor ikke ansees som en ideel situasjon..

 

Et godt resonenment. Vi ser jo at Sverige/EADS ligger minst 10 år etter USA på viktige områder som stealth, radar, motor og generell avionikk, regnekraft og software. I fremtiden vil teknologiene bare bli enda viktigere og det er en utvikling vi må være med på. Som liten nasjon har vi uansett ikke mulighet - eller politisk klima - til å satse på et kvantitivt forsvar, slik vi gjorde på 1950/60 tallet.

 

Debatten på hva som skal skje med Gripen i fremtiden har allerede begynt i svensk media. Alt i tidsrommet 2020-30 er det planer om en radikal ny haleløs versjon med bla. thrust vectoring, ombygget flykropp og ny avionikk. Her er det altså duket for et stort oppgraderingsprosjekt for de Gripen-kundene som ønsker stealth, avionikk og radar på høyde med JSF. Altså vel et ti-år senere og til en ukjent, men ikke ubetydelig kostnad. Og enda uten mulighet til å bære våpenlast internt, noe som vil begrense nytteverdien av disse tiltakene.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

 

detta är nåt du har fått för dig bara. det finns ingen fakta som backar up detta tvärt om.

 

sverige var först med datalink. e bara nu på senare år som andra länder har integrerat det.

TIDLS är världens mest avanserade, mycket mer avanserat än Link 16.

ERIYE från Ericsson är lika lika stort som Rythons AWAC:s system världen över. Ericcson har byggt radar i över 50 år. och har över 30 länder på sin lista över kunder. så usa och sverige är väldigt gämna i avnionic och hårdvara/softvara men du har rätt i att stealth ligger USA 10 år framför alla andra.

 

så det e rätt rart, att F-35 kan ha 10 år mer avanserad teknik när Gripen har världens mest avanserade datalink och världens bästa radar hvis man ikke regner med AESA radarn. som Gripen får nu og som sitter i F-35 en skillnaden kan vara att ettersom Gripen er mindre att den ikke kan ha en lika stor.

 

men jeg ber deg att lese på litt om det 3 flygplanen innen du bygner å debatera.. block 60+ är likvärdigt med Gripen A.. men när Gripen NG kommer så är den lika avanserad som F-35 og mer avanserad än EF...

 

har også hört att du sier att gripen/EF ramen er utdatert?? F-35 har samma ram som F_22 som utvecklades på 80 talet samtidigt som som EF/gripen. varför ramen ser ut som den gör e pga av steatlh inte för att den e bedre att manuverera med.. husk også att F-22 skulle vart operativ 96 samtidigt som Gripen men projektet försenades med över 10 år..

 

jag orkar inte ta upp alla fel som du har skrivt. men jeg ber dig att var eneste gang du skriver til meg. så bifoga en lenk "neutral lenk" som kan backa upp dina argument..

 

jag säger inte att gripen är rätta valet för Norge eller att gripen är bedre.. jag vill bara att rett fakta kommer fram.

Lenke til kommentar
Gripen_39: Mye bra info..

 

Et spørsmål, lanseringen av JAS 39 NG Demo som er varslet 23 mars? Er dette versjonen som er tiltenkt Norge? Eller vil Norge få en videre utvilking av denne?

 

 

hei takk så mye.. den versionen Norge erbjudes er mye mer avansert. husk att nesten allt skall byttes ut.. derför den heter NG (next generation) men motor och vissa avionics og nya defens system skall prövas nu i mars. sen kommer den nya generationen AESA radarn 2009

 

TIDLS (datalinken skal også förbättras, egentligen så trengs inte det. för den e redan världens mest avanserade datalink.)

Lenke til kommentar

gripen vs F-35 radar cockpit. (först vill jag bara säga 2 ting. eurofighters Radar inspererades och byggdes efter gripens (ericcsons) radar. detta är dagens radar, 2009 vill Gripen ha en lika om inte mer avanserad radar än F-35, men dom kommer bygger på samma teknologi )

 

jas 39 Gripen A

Radar

 

Main article: PS-05/A

 

The Gripen uses the modern PS-05/A pulse-doppler radar, developed by Ericsson and GEC-Marconi, and based on the latter's advanced Blue Vixen radar for the Sea Harrier (which inspired the Eurofighter's CAPTOR radar as well).

 

The radar is capable of detecting, locating, identifying and automatically tracking multiple targets in the upper and lower spheres, on the ground and sea or in the air, in all weather conditions.

 

[edit] Cockpit

 

The cockpit has three full colour head down displays and digital emergency instrument presentation unique to the aircraft. The cockpit layout provides a human-machine interface that eases pilot workload substantially and increases situational awareness, but still provides substantial future growth potential.

 

The cockpit provides a display area some 30 per cent larger than that available in most other fighters, with the multi-function displays taking up around 75 per cent of available space.

 

It is dominated by three large (15.7 x 21 cm) active-matrix, liquid crystal, multi-function displays and a wide angle (20 x 28 degree) head-up display (HUD). The displays are equipped with light sensors for computer assisted brightness and contrast control.

 

Further enhancements to the cockpit and human-machine interface are planned. These include a ground-collision warning system, three-dimensional audio information, and direct voice input for control of various functions including navigation, radio and radar, plus fuel and weapon status inquiries. A direct voice input capability already exists within the existing audio management system.[4]

 

For the long-term future, Saab is also reported to be looking at a wider angle head-up display, a binocular helmet-mounted display (HMD), and an advanced mission support system, (HMD finns redan och används idag av SAAF piloter )

 

 

F-35 joint strike fighter

 

Cockpit

 

The F-35 features a full-panel-width "panoramic cockpit display (PCD)", with dimensions of 20 by 50 centimeters (8 by 20 inches).[14] A cockpit speech-recognition system (Direct Voice Input), improves the pilot's ability to operate the aircraft over the current-generation. The F-35 will be the first U.S. operational fixed-wing aircraft to use this system, although similar systems have been used in AV-8B and trialled in previous U.S. jets, particularly the F-16 VISTA.[15] The system is integrated by Adacel Systems Inc with the speech recognition module supplied by SRI International[16]

 

Although helmet-mounted displays have already been integrated into some fourth-generation fighters such as the Swedish JAS 39 Gripen, the F-35 will be the first in which helmet-mounted displays replace a head-up display (HUD) altogether and this was also trialled in the F-16 VISTA.[17]

 

[edit] Sensors

EOTS under the nose of a mockup of the F-35.

 

 

The main sensor on board the F-35 is its AN/APG-81 AESA-radar, designed by Northrop Grumman Electronic Systems.[18] It is augmented by the Electro-Optical Targeting System (EOTS) mounted under the nose of the aircraft, designed by Lockheed Martin and BAE.[19] Further electro-optical sensors are distributed over the aircraft as part of the AN/AAS-37 system which acts as missile warning system and can aid in navigation and night operations.

 

som ni ser så är det 3 ting som skiljer sig ut fra andra fly, men som både F-35 og Gripen har. men dem e de eneste.. og det er:

1 HMD

2 voice management. man kan altså styra allt med sin röst.

3 AESA radarn som är den mest avanserade, og kommer vara det i 50 år framåt.

 

 

hoppas detta også tillsammans med allt annat kan få er å skjönne att Gripen er ikke utdatert.

Lenke til kommentar
Gripen_39: Mye bra info..

 

Et spørsmål, lanseringen av JAS 39 NG Demo som er varslet 23 mars? Er dette versjonen som er tiltenkt Norge? Eller vil Norge få en videre utvilking av denne?

 

 

hei takk så mye.. den versionen Norge erbjudes er mye mer avansert. husk att nesten allt skall byttes ut.. derför den heter NG (next generation) men motor och vissa avionics og nya defens system skall prövas nu i mars. sen kommer den nya generationen AESA radarn 2009

 

TIDLS (datalinken skal også förbättras, egentligen så trengs inte det. för den e redan världens mest avanserade datalink.)

 

Du presenterer mye flott informasjon, det skal du ha. Det som skaper hodebry for nordmenn er den faktoren at dette flyet ikke eksisterer. Det finnes kun på tegnebrettet og de eksisterende flyene du refererer til, er kun en nedskalert prototype av hva som er planlagt.

Det blir derfor mer og mer klart at Norge blir ikke tilbudt et jagerfly. Norge blir tilbudt å være en sterk partner i utviklingen av et nytt type jagerfly som ikke finnes per dags dato. Eller for å si det rett ut: Norge blir tilbudt å være den finansielle garantien for den videre utviklingen av super-JAS'en.

En rekke bekymringsfulle tanker dukker naturligvis opp når denne faktoren er blottlagt. Skal Norge satse på å utvikle et jagerfly som er en potensiell kandidat til enorme kostnadsoverskridelser? Finnes det nok skandinavisk kompetanse til å kunne produsere en type jagerfly som dekker norske og internasjonale behov i nåtid, såfremt som i fremtiden? Militærpolitisk, hva vil et slikt samarbeid bety nasjonalt og internasjonalt?

 

Spørsmålene stopper ikke her, de fortsetter. Jagerflyene Norge skal velge handler ikke bare om kvaliteten på radaren eller skyvekraften i motorene. Det er en rekke andre ikke-militærfaglige beslutninger som ligger tilgrunn for et flyvalg. Disse ikke-militærfaglige problemstillingene har jeg som skattebetaler ikke sett blitt løst godt nok fra verken SAAB og eller Eurofighter sin side (mulig det er derfor EF har trukket seg?).

 

Derfor mener jeg at SAAB må tenke mer visjonært om de skal vekke norsk interesse. SAAB må pirre norske hjerter med en mer sprekere og ikke minst mer avansert flytype enn en oppskalert JAS-39. Får vi et tilbud om å være delaktige i utviklingen av et meget teknologisk sofistikert fly som kan destruere alle typer fly som ”gale Vladimir” kan sende i mot oss, så har SAAB min stemme :yes: Per dags dato kan jeg ikke se at SAAB har slike visjoner. De må bli litt mer ”porrig” i sin kampanje.

Lenke til kommentar
Gripen_39: Mye bra info..

 

Et spørsmål, lanseringen av JAS 39 NG Demo som er varslet 23 mars? Er dette versjonen som er tiltenkt Norge? Eller vil Norge få en videre utvilking av denne?

 

 

hei takk så mye.. den versionen Norge erbjudes er mye mer avansert. husk att nesten allt skall byttes ut.. derför den heter NG (next generation) men motor och vissa avionics og nya defens system skall prövas nu i mars. sen kommer den nya generationen AESA radarn 2009

 

TIDLS (datalinken skal også förbättras, egentligen så trengs inte det. för den e redan världens mest avanserade datalink.)

 

Du presenterer mye flott informasjon, det skal du ha. Det som skaper hodebry for nordmenn er den faktoren at dette flyet ikke eksisterer. Det finnes kun på tegnebrettet og de eksisterende flyene du refererer til, er kun en nedskalert prototype av hva som er planlagt.

Det blir derfor mer og mer klart at Norge blir ikke tilbudt et jagerfly. Norge blir tilbudt å være en sterk partner i utviklingen av et nytt type jagerfly som ikke finnes per dags dato. Eller for å si det rett ut: Norge blir tilbudt å være den finansielle garantien for den videre utviklingen av super-JAS'en.

En rekke bekymringsfulle tanker dukker naturligvis opp når denne faktoren er blottlagt. Skal Norge satse på å utvikle et jagerfly som er en potensiell kandidat til enorme kostnadsoverskridelser? Finnes det nok skandinavisk kompetanse til å kunne produsere en type jagerfly som dekker norske og internasjonale behov i nåtid, såfremt som i fremtiden? Militærpolitisk, hva vil et slikt samarbeid bety nasjonalt og internasjonalt?

 

Spørsmålene stopper ikke her, de fortsetter. Jagerflyene Norge skal velge handler ikke bare om kvaliteten på radaren eller skyvekraften i motorene. Det er en rekke andre ikke-militærfaglige beslutninger som ligger tilgrunn for et flyvalg. Disse ikke-militærfaglige problemstillingene har jeg som skattebetaler ikke sett blitt løst godt nok fra verken SAAB og eller Eurofighter sin side (mulig det er derfor EF har trukket seg?).

 

Derfor mener jeg at SAAB må tenke mer visjonært om de skal vekke norsk interesse. SAAB må pirre norske hjerter med en mer sprekere og ikke minst mer avansert flytype enn en oppskalert JAS-39. Får vi et tilbud om å være delaktige i utviklingen av et meget teknologisk sofistikert fly som kan destruere alle typer fly som ”gale Vladimir” kan sende i mot oss, så har SAAB min stemme :yes: Per dags dato kan jeg ikke se at SAAB har slike visjoner. De må bli litt mer ”porrig” i sin kampanje.

 

detta flyet existerar i allra högsta grad, första flygturen med den nya motorn kommer var nu i mars. om ett par uker. husk att dette e bare upgraderingar av befintlig hård/softvara. sam en mindre endring på flygramen så dette er ikke noe flyg som finns på papir. den kommer vara redo for salg i 2010 efter... det eneste som ikke er i flyet nå er den nye AESA radarn som kommer settes in neste år.. och viss elektronic.. vi snacker ikke ett helt nytt plan från null her..

 

( F-36 er mer ett papirplan än vad gripen NG är.)

 

som jeg har sagt og pröver å förklare, elktronik sensorer radar m.m er like avansert om ikke mer. dere snakker om flykroppen.. men alltså hva har det och si. eneste anledningen för ett F-35 ser ut som den gjör er pga stealth. egenskapen. gripen och EF flykrop er veldig mordern og ikke likt noe annet hvis man skall gå in på detalj. takk vare gripen har den flykropp som den har er ju pga att den får frem de egenskaper man vill ha best.. hade man velat satsa på stealth så hade man ikke gjort sån.. samma sak som vissa kör med delta ving vissa kör med vanlig..

 

sverige erbjuder den beste offset packen med full inblikk

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Gripen er konstruert för att motstå Vladimirs alle typer flyg ettersom ryssland va/är vårt störtsa hot..

 

och du fortsätter og sier att Gripen ikke er like teknisk god.. som jeg så mange gånger har sagt att den er minst like god. og mer en nog god for norge. hvis det duger till sverige så borde det ju duge åt er?? hvis det duger åt 5 andra länder så borde det ju duga åt er?? og då snacker vi nato land. land med som ligger i mye farligare regioner än oss. och stora länder med hög budget.

 

 

du sier att Saab ikke har vision?? hvordan kan du si det.?? når dem snart kommer komme ut med en helt ny version som dem har arbetet med i över 5 år??? för att kunna konkurrera på lika vilkfår med F-35 frem till 2050.. det kaller jeg vision. se bare på EF og rafale?

 

så Saab er ju det bolag som har störst vision, saab hade ikke trengt og utveckla NG nå. för C/D versionen er konkurranse kraftig frem till 2020. og sverige/saab speler på lika vilkår som usa og alle andre länder når vi snakker prestanda..

 

flygverlden ser idag jas som verldens beste light multi/swift roll fighter som finns. men som alle fly så har dem for og nackdeler.. tingen er att med jas NG så har man lyckets med år ta bort de Nackdeler som Jas hade/har så Gripen NG kommer alltid vare top 5 av verldens alla fighters for de nermsta 40 årena.. dette er vad alla fly entiuaster sier runt om i verlden.

 

till og med dem i Norge som har peiling på fly sier detsamme. men jeg tror att Norge har den instillningen som jeg ser her inne bare for att det e svenskt. hadde det vart franskt engelsk eller amerikanskt så hade dere ikke vart så negativa..

 

men jeg ber iaf vart fall att komme med, FAKTA argument og ikke föleser eller vad dere har hört. les om planen og sen kan dere argumentera.

 

og då kommer debaten bli helt annen, då kommer den bli som på alla andra internationella forum. der e det ikke snakk om hvilket plan som er best generellt utan hvilket plan som passer best for de forkjellige oppgaver som olika land har.. men husk Gripen er best i sin klass...

 

og hvis dere kjöper gripen så kommer ju Norge og Sverige bygga og konstruera resten sammen.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Nei, vi børt overhode ikke velge Jas Gripen. My god! Når vi først skal kjøpe nye fly bør vi for pokker oppgraderer til det aller nyeste! Ikke gå for middels gode / gamle fly som vil gi en liten forbedring i luftforsvaret. Sett kostnader og sparinger til sides, vi er et land med god finans og er veldig moderne! La svenskene beholde sine egne fly og la oss kjøpe det beste av det beste (nesten i alle fall). Personlig syns jeg vi burde gå for JSF-35B, VTOL flyet. Selv om vi ikke hadde fått det siden det er forbeholdt USMC og RAF. Hadde passet perfekt til vårt land, der arealet er preget av skog, fjell og daler. Det å kunne ta av fra små åpninger i skogholdt under kamuflasje fra furuen hadde vert perfekt for oss hardbarka nordmenn :)

Men siden det ikke er en mulighet får vi vel gå for A versjonen.. Typhoon er for gammel..

Lenke til kommentar
Nei, vi børt overhode ikke velge Jas Gripen. My god! Når vi først skal kjøpe nye fly bør vi for pokker oppgraderer til det aller nyeste! Ikke gå for middels gode / gamle fly som vil gi en liten forbedring i luftforsvaret. Sett kostnader og sparinger til sides, vi er et land med god finans og er veldig moderne! La svenskene beholde sine egne fly og la oss kjøpe det beste av det beste (nesten i alle fall). Personlig syns jeg vi burde gå for JSF-35B, VTOL flyet. Selv om vi ikke hadde fått det siden det er forbeholdt USMC og RAF. Hadde passet perfekt til vårt land, der arealet er preget av skog, fjell og daler. Det å kunne ta av fra små åpninger i skogholdt under kamuflasje fra furuen hadde vert perfekt for oss hardbarka nordmenn :)

Men siden det ikke er en mulighet får vi vel gå for A versjonen.. Typhoon er for gammel..

 

ja du kan ju verkligen inte mycket om flygplan.. om du säger att 4.5 generations plan är gamla?

 

så si, hva exakt er F-35 bedre med/på bortsett fra stealth? ge meg en ting?

 

argument og lenk takk..

 

en bomber med sekundär ATA med bara 4 interna pyloner, en motor, max speed 1.6 mach

sky höy lifecycle, hvis man ser på Raptor, semre T/W klarer 9g men kan ikke återhålle 9g

 

hvis Norge velger F-35 fore EF så e det bare av politiske orsaker..

 

 

 

så snälla ge mig lenker som beviser att EF og gripen er så gamle? rart att elektroniken er like bra? og husk att F-35 kroppen bygger på F-22 som utvecklades på 80 talet. og skulle vart i operativt bruk 96... gripen har en bedre datalink, samma radar og bedre defensiva measures. än F-35 flygkroppen är mer manuveribli än F-35 du är typiskt en person som bara har läst lite fra aviser og sett litt hva andre har skrivit her inne. du har ju ikke peiling på hva dissa planen kan og ikke kan.

 

rart att resten av verden ser EF/gripen/rafale/F-22 som de besta planen i verlden. og Gripen som verldens beste LIGHT multi/Swift roll fly som finns nå..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Beste flyet som finnes nå vil jeg si er Sukhoi 37, men jeg er ingen flygeekspert :) Bare veldig interessert i fly :p

 

Viss du tror en JAS Gripen hadde slått en F-22 Raptor i dogfight så tror jeg du hadde tatt feil :) For det første hadde ikke Gripen oppdaget den før rakettene hadde vert avfyrt, og den hadde fortsatt ikke sett den på radar. For det andre er motorene mye mye krafigere enn JAS Gripens sine, siden de ikke trenger AB for å gå supersonic, noe som gjør problemet med heatseeking missiles mye bedre.

 

Ang. F-35, så vet jeg ikke. Har ikke satt meg så mye inn i det flyet..

Lenke til kommentar
men eg kan si dig nå, att f-35 vil ikke klare å utmanövrere EF og gripen.

...

så du må vise en lenk som sier att F-35 kan utmanövrera EF og gripen..

Jeg må altså komme med linker, men ikke du?

 

F35 er enda i testflyvningsfasen, det er enda ikke klart hva som blir de endelige spessifikasjonene. Gripen NG er kun på papiret enda.

 

Ser du sitterer Gripen.com, altså SAAB sin offisielle side på hvor bra og effektiv Gripen er, beklager å si det, men den kilden er like mye verdt som Lockheed Martin sin hjemmeside som skryter uhemmet av F-25.

 

hvis Norge velger F-35 fore EF så e det bare av politiske orsaker..

EF har trukket seg fra konkuransen hvis du ikke har fått meg deg det.

 

 

Nå det gjelder Gripen sin datalink så støtter den foreløpig ikke NATO sitt Link 16 system, men det er under utvikling, og skal være sertifisert iløpet av 2008. Blir nok en del av Gripen NG.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært interessant å få vite, er hva svenskene tenker om den nye JAS-39 E/F (super JAS?) standarden. Hva skal et slikt jagerfly kunne gjøre og hvilke genuine egenskaper vil det ha? Kommer den til å bli en stealthjager?

Tror JAS har et enormt potensial, men da må man være villig til å tilby det kundene ønsker. Disse kundene er jeg sikker på ønsker stealth, payload, rekkevidde, hurtighet og multiegenskaper.

Jeg kan se for meg at et bredt skandinavisk samarbeid kan få til dette, men da må satsningsviljen være til stede. Tenk på de økonomiske mulighetene som ligger i et slikt konsept!! Til og med et økonomisk U-land som Danmark kan tjene på dette. Velferd med andre ord :!:

Lenke til kommentar
Det som hadde vært interessant å få vite, er hva svenskene tenker om den nye JAS-39 E/F (super JAS?) standarden. Hva skal et slikt jagerfly kunne gjøre og hvilke genuine egenskaper vil det ha? Kommer den til å bli en stealthjager?

Tror JAS har et enormt potensial, men da må man være villig til å tilby det kundene ønsker. Disse kundene er jeg sikker på ønsker stealth, payload, rekkevidde, hurtighet og multiegenskaper.

Jeg kan se for meg at et bredt skandinavisk samarbeid kan få til dette, men da må satsningsviljen være til stede. Tenk på de økonomiske mulighetene som ligger i et slikt konsept!! Til og med et økonomisk U-land som Danmark kan tjene på dette. Velferd med andre ord :!:

 

Hei, jag är helt enig med dig, skandinaviskt joint projekt hade varit det bästa.. men annars så går det väldigt bra för jas, är idag 6 länders (snart 7) som bruker gripen, om man ser på EF så har dom bare sålt till 6 hvis man tar med dem som har byggt det. så gripen är idag något som folk vill ha, enda negativa med jas har varit payload, range T/w, att den har varit lite för light wieght, men detta ändras nu. med 36 % power bost gör den till en värre maskin än EF den e redan värre en F_35 den får 40 procent med ful og ett par pylons till. om vi tar stealth egenskaper, så är Gripen Bäst utav alla, uten F-22 og F-35 den har 1/3 RCS av vad F-16/rafale/EF har plus verldens beste Jamsystem og radar, på redflag i Italien.

 

Hungary Gripen red Flag i Sardina

 

 

he Gripens flew as part of the hostile ‘Red Force’, largely conducting beyond visual range air battles with the ‘Blue Force’. Colonel Kilian recalls, “We flew 24 sorties over the two-week exercise, and we launched every day with our two planned Gripen Ds. We were the only participants to have a 100% operational record with the scheduled aircraft.”

 

“In Hungary we just don’t have large numbers of aircraft to train with, but in Spring Flag we faced COMAO (combined air operations) packages of 20, 25 or 30 aircraft. The training value for us was to work with that many aircraft on our radar – and even with our limited experience we could see that the Gripen radar is fantastic. We would see the others at long ranges, we could discriminate all the individual aircraft even in tight formations and using extended modes. The jamming had almost no effect on us – and that surprised a lot of people.”

 

“Other aircraft couldn’t see us – not on radar, not visually – and we had no jammers of our own with us. We got one Fox 2 kill on a F-16 who turned in between our two jets but never saw the second guy and it was a perfect shot.”

 

“Our weapons and tactics were limited by Red Force rules, and in an exercise like this the Red Force is always supposed to die, but even without our AMRAAMs and data links we got eight or 10 kills, including a Typhoon. Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors – but flying like that, ‘free hunting’, we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”

 

 

During these attacks, the pilots took full advantage of Gripen’s superior EW-systems using both passive and active counter measures, including the dispensing of chaff and flares against hostile threats. In addition to these missions, the Gripen pilots also flew daily dissimilar air combat missions against the American F-15 Eagles.

 

hoppas jag kunde hjelpe deg att få svar på ett par spörsmål. (jag pröver inte å överbivsa er att gripen är bäst, vill bara att rätt info skall fram för jag tycker att ni har underskattat gripen.

Lenke til kommentar
men eg kan si dig nå, att f-35 vil ikke klare å utmanövrere EF og gripen.

...

så du må vise en lenk som sier att F-35 kan utmanövrera EF og gripen..

Jeg må altså komme med linker, men ikke du?

 

F35 er enda i testflyvningsfasen, det er enda ikke klart hva som blir de endelige spessifikasjonene. Gripen NG er kun på papiret enda.

 

Ser du sitterer Gripen.com, altså SAAB sin offisielle side på hvor bra og effektiv Gripen er, beklager å si det, men den kilden er like mye verdt som Lockheed Martin sin hjemmeside som skryter uhemmet av F-25.

 

hvis Norge velger F-35 fore EF så e det bare av politiske orsaker..

EF har trukket seg fra konkuransen hvis du ikke har fått meg deg det.

 

 

Nå det gjelder Gripen sin datalink så støtter den foreløpig ikke NATO sitt Link 16 system, men det er under utvikling, og skal være sertifisert iløpet av 2008. Blir nok en del av Gripen NG.

 

jo jag vet att dem har trukkit sig. pga att dom ikke tyckte konkurransen var rettferdig.. men jag menade JAS förlåt mitt fel.. sorry. Gripen har både Link 16 og TIDLS, dom har både, men det morsomme er att senast på REDFlag piloterna valde att inte bruka Link 16 og då altså inte komma åt AWAC:S för dom fikk en bättre överblick med TIDLS , det visar en en gång, hur överlägsen TIDLS är till link 16. men gripen har båda, ps. skulle inte förvåna mig om EF kommer tillbaka igen. har vart snakk om det.. plus att Om norge vill Köpa EF så tror jag inte dom kommer säga nej. :)

 

gripen har trent med nato i ett par år nå. så det var en teg sedan Gripen Blev nato kompertablelt, :)

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Beste flyet som finnes nå vil jeg si er Sukhoi 37, men jeg er ingen flygeekspert :) Bare veldig interessert i fly :p

 

Viss du tror en JAS Gripen hadde slått en F-22 Raptor i dogfight så tror jeg du hadde tatt feil :) For det første hadde ikke Gripen oppdaget den før rakettene hadde vert avfyrt, og den hadde fortsatt ikke sett den på radar. For det andre er motorene mye mye krafigere enn JAS Gripens sine, siden de ikke trenger AB for å gå supersonic, noe som gjør problemet med heatseeking missiles mye bedre.

 

Ang. F-35, så vet jeg ikke. Har ikke satt meg så mye inn i det flyet..

 

du har helt rett! har aldri sagt att jas skulle vinna i en dogfight mot F-22, F-22 är verldens beste ait 2 air fly som finns. og jeg elsker det planet

 

gripen kan også supercruisa :) men sant F-22 motorer er kraftigare. men så väger F-22 over dubbelt så mye også :) Gripen NG kommer ha över 22000nm og väga under 8 ton då includert 2 ton med vapen.. det är overkill, med tanke på att F-34 har 40000nm men med last väger over 3 gånger så mye :)

men jeg er enig i att Raptor er kung og kommer vare det. men usa selger ikke Raptor og Norge kommer aldri å behöva möta en Raptor.. e F-35 som dere ser på..

 

stealth gör ikke ett plan helt osynligt, utan mindre synligt dess RCS blir veldigt mye lavare.

Gripen e det fly i dag som har best STealth hvis man ikke regner med F-22 og F-35

Lenke til kommentar

GDI Raptor:

 

gripen NG är ett papir fly??? du har så feil så feil. NG er en midre ändring på kroppen ny motor ny avionics ny radar, mer paylaod,mer fuel, and so on. detta är ikke ett helt nytt fly vi prater om. plus att gipen NG gör sin demo flygning i Mars om ett par uker. så det har aldri varit ett papirfly.

 

så det som står på gripen.com om NG versionen är sant eftersom det är en realitet idag!

 

sen så har jag tagit 99.procent av all info from neutrala källor. men se här. jag bryr mig ikke hvilket plan dere velger, vill bara ett FAKTA skall kommer frem. for det du sier om att gripen er utdatert semre elekortonics/avionics and so on. är ju feil! si en ting förutom Stealth som är mer "avansert eller bedre" än gripens NG??

 

F-35 og Gripen er konstruert for forkjellige endamål. e der forkjellen er.. sen så blir det ju ikke noen bra debatt hvis du ikke ens kan erkenne att Gripen er ett av verldens absolutt beste fly, idag. og verldens beste LIGHT multi/Swift Roll fighter,

 

så jeg håper du har lest den infon som finns på side 34 og 35 som jeg skrivit. inget av den infon kommer fra Gripens egne hjemside..

 

husk att sverige var first med datalink. og Ericcson är bland den största aktören på verldsmarkedet nåt det kommer till radar. og gripen NG kommer har samma radar som F-35 og F-22, ericcson har ett av verldens besta AWAC;s system Eriye, 30 länder som kunder. Ef sin radar bygger og er insperert av Gripens..

 

men jeg pröver ikke å si att Gripen er bedre än F-35 F-35 är ett veldig veldig bra fly. men att si att Gripen er umodernt eller semre avionics og elektronic e feil.

 

ps. det ende plan som man ikke vet hvordan slutresultatet kommer å bli er F-35

men vi vet hva for radar og sensorer den har og flygkroppen bygger på F-22 som e like gammel som EF og gripens. varför usa valde att den typen er for stealth, som er utmerket når man skal använda den i aggresiv doctortrin, men att si att alt e umodernt som ikke har den typen av flykropp e feil, er ikke sån man regner umodern flykropp.

 

sen e det litt rart att hele verlden har erkent Gripen som ett av verldens best multiroll lettvikt fighter. du kan skrive in orden "umodernt og gripen" på google. finnes ikke en enda expert i hel verlden som har brukt de to orden tillsammen. gripen NG kommer vara konkurrans kraftig på lik linje med EF, F-35 i över 30/40 år. NG kommer vara der for export samtidigt som F-35 med samma standard inom avionic..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...