Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Det har gjentatte ganger blitt sagt både fra JSF programmet og fra USA at Norge får den samme versjonen av JSF som US Air Force skal ha!!!

Det er vel blitt gjentatt og motsagt, like mange ganger.... også av amerikanerene selv, indirekte, ved å segregere kundene i grupper og å antyde at det vil være visse forskjeller, snakke om eksport versjoner og så videre...

 

Foresten:

Fly-ekspert. Redaktør i det internasjonale fagbladet «Jane´s Defence Weekly», Bill Sweetman, regnes for å være en av de fremste ekspertene i internasjonal presse på flyutvikling. Han råder Norge til å være årvåken.

– Se nøye på hva som er lovet og hva produsentene egentlig leverer. USAs F-16 fly var svært vellykkede, det var ikke F-22 flyene. Fordelen med JSF er at flyet vil ha lang rekkevidde, lav pris og lave kostnader, men vær sikker på at de innfrir. Den svenske produsenten har derimot overdreven tro på markedet, sier Sweetman og lurer på om produksjonen har livets rett dersom ikke flere land i Norden velger flyene. Ut fra ekspertens resonnement kan det virke som om han holder en knapp på Eurofighter. Han mener at Typhoon er i nærheten av det Norge bør være ute etter.

– Er det noen interesse i utlandet for norsk flykjøp?

– Ja, i flymiljøet er de interessert i hva Norge gjør. De ønsker ikke at JSF får en monopolrolle.

 

-Norge bør absolutt passe seg for å krype alt for langt opp i "senga til amerikanerene".. Det kan nok vise seg å være dumt. Tror det kan være lurt å ta vare på alle tre konkurentene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det har gjentatte ganger blitt sagt både fra JSF programmet og fra USA at Norge får den samme versjonen av JSF som US Air Force skal ha!!!

 

Det enste som ikke er 100% klart med JSF er noen opperative ytelsestall, da JSF enda ikke er ferdig med prøveflyvninge...

Tekniske spesifikasjoner er for lengst klarlagt.

 

Nytter ikke at de sier det, det er ikke de som bestemmer! Stealth komiteen i statene bestemmer hvilken teknologi som eksporteres til hvilket land, og den komiteen har IKKE, jeg gjentar IKKE, gitt klarsignal til at Norge får samme versjon som USAF/Marines/Navy etc...

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke diskusjonen her noen gang har vært om JSF er ett bra fly eller ei, men heller om vi trenger de ekstra kapabilitetene den økte prislappen koster oss?

 

Prisen på JSF blir neppe særlig mye høyere enn feks. Gripen. Spesiellt ikke om tar i betraktning at Gripen vil måtte gjennomgå flere oppgraderinger for å være effektivt i fremtiden.

 

Om vi forsøker å se litt inn i fremtiden:

 

- Russlands prioriterte interesseområde er Europa

- Det politiske klimaet mellom øst-vest har tilspisset seg

- Russland har et tydelig ønske om å markere seg på stormaktsareaen igjen

 

- Nordområdene vil få en økt politisk og strategisk betydning med utbygging av olje/gassvirksomhet og som en følge av lengre perioder med isfrie skipspassasjer

- Norge har en pågående tvist med Russland om økonomisk forvaltning i Barentshavet

 

- Siden 2000 er russlands forsvarsbudsjett firedobblet og vil stige rundt 20% årlig

- Russland har nettopp trukket seg fra CFE avtalen, som bla. har satt begrensninger på antall, utplassering og rekkevidde på konvensjonelle våpensystemer i Europa

 

- I det neste tiåret vil Russland modernisere sin AWACS og GLASNOSS satellittkapasitet

- modernise sin flåte av Mig-29, Su-24 og SU-27 derivater

- samt modernisere sin TU-160/TU-26 strategiske bombeflykapasistet

- Nye typer supersoniske stealth krysser- og antiskip missiler er under utvikling

- En UCAV kapasitet bestående av ubemannende stealth angrepsfly vil trolig bli etablert

- Russisk marine er i en kraftig moderniseringsprossess, bla. er en ny generasjon eskorteskip med stealthegenskaper under utvilking

 

- I 2020 er Russland operativ med SU-50 femtegenerasjons-fly, et motstykke til F-22

- I 2025 er en ny type strategiske bombefly operativt

- I 2030 er en ny flåte bestående av tre hangarskipgrupper, hver med 20-30 kampfly, helikoptere og støtteskip operativt i nordflåten

 

Frem mot 2050 vil vi trolig se en gradevis inntreden av ubemannede sensor- og våpensystemer med sterk nettverskorientering, høyt utviklet stealthkapasitet, direkteenergivåpen (laser) og andre eksotiske teknologier. Å satse på en flytype som er utviklet på 1980/90 tallet fremstår i denne sammenhengen som et dårlig veivalg.

 

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Frem mot 2050 vil vi trolig se en gradevis inntreden av ubemannede sensor- og våpensystemer med sterk nettverskorientering, høyt utviklet stealthkapasitet, direkteenergivåpen (laser) og andre eksotiske teknologier. Å satse på en flytype som er utviklet på 1980/90 tallet fremstår i denne sammenhengen som et dårlig veivalg.

 

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Er vel mer som en snuplass, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
De to andre er jo også kampfly og hvertfall JSF er mye bedre enn Eurofighter.

Sier ikke wikipedia

 

Hva er de da, transport fly som styrker SAS?

 

Ja De andre er transport fly som ovefører olje fra norge til andre land :tease:

Lenke til kommentar
Prisen på JSF blir neppe særlig mye høyere enn feks. Gripen. Spesiellt ikke om tar i betraktning at Gripen vil måtte gjennomgå flere oppgraderinger for å være effektivt i fremtiden.

 

Det er ikke det inntryket som er skapt i media, men det kan godt stemme.. I så fall, kan en jo skjønne hvorfor Norge oppfører seg som de gjør ovenfor de andre "konkurentene". Men flere har jo gått ut i media og sagt at vi ikke vil ha råd til mer enn 25 JSF innenfor den budsjettrammen som er satt. Og oppgraderinger vil en jo ha på alle flytypene.. Kan ikke tenke meg at det blir noe særlig mindre/billigere oppgraderinger hvis vi velger JSF.

 

Frem mot 2050 vil vi trolig se en gradevis inntreden av ubemannede sensor- og våpensystemer med sterk nettverskorientering, høyt utviklet stealthkapasitet, direkteenergivåpen (laser) og andre eksotiske teknologier. Å satse på en flytype som er utviklet på 1980/90 tallet fremstår i denne sammenhengen som et dårlig veivalg.

 

Både Gripen og EF har vel i stor grad de samme eller tilsvarende våpensystemer som har kapasiteter tilsvarende de vi vil evt ta i bruk ved et kjøp av JSF. (Ja, JSF har mange flere, men spørsmålet er om vi trenger alt dette?) Inntreden av UAV i div former vil vel gjøre bemannede fly "foreldede uannsett hvem som ha laget dem, enten det er europeiske eller amerikanske flyfabrikanter...

 

En annen ting er at vi i disse dager ser at flere land som ikke har ubegrensede forsvarsbudsjetter velger Gripen og EF. De har vel stort sett gjort de samme vurderingene som Norge gjør. (Noen variasjoner er det, selvsagt!) Men uannsett, de kan vel ikke være helt i tåka!

Lenke til kommentar
Prisen på JSF blir neppe særlig mye høyere enn feks. Gripen. Spesiellt ikke om tar i betraktning at Gripen vil måtte gjennomgå flere oppgraderinger for å være effektivt i fremtiden.

 

Det er ikke det inntryket som er skapt i media, men det kan godt stemme.. I så fall, kan en jo skjønne hvorfor Norge oppfører seg som de gjør ovenfor de andre "konkurentene". Men flere har jo gått ut i media og sagt at vi ikke vil ha råd til mer enn 25 JSF innenfor den budsjettrammen som er satt. Og oppgraderinger vil en jo ha på alle flytypene.. Kan ikke tenke meg at det blir noe særlig mindre/billigere oppgraderinger hvis vi velger JSF.

 

JSF har en foreløpig stykkpris på rundt 100 millioner dollar. 40 milliarder kroner gir oss dermed ca. 70 fly med dagens valutakurs. Påstanden om at vi kun vil ha råd til 25 fly stammer kanskje fra en feiltolkning av den nederlandske riksrevisjonens kostnadsberegninger i fjor, som ble gjengitt i flere norske nyhetsmedier.

 

Gripen og EF mangler stealth og JSF regnes - med noen unntak - som overlegen når det kommer til sensorer, avionikk og datakraft. Dermed er det rimelig å anta at de må oppgraderes på et tidligere tidspunkt med passive eller aktive løsninger for å være effektive mot Russiske fly og overflateskip etter 2020.

 

SAAB/Gripen har vært svært sparsommelige med prisindikasjoner de siste årene og de tallene som brukes i media er stort sett gamle tall fra rundt år 2000 og gjelder første generasjons Gripen A. Dermed tegnes et inntrykk av at Gripen er billig, mens ingen egentlig vet hva prisen til slutt til havne på. De beste indikatorene så langt er tilbudet til Polen i 2003 og Thailand i år, som begge havner mellom 70-80 millioner pr fly med inflasjon. Men, igjen er det snakke om en eldre versjon, nemlig Gripen C. Norges eventuelle versjon, Gripen N/NG, blir langt mer avansert og dermed med all sannsynlighet også dyrere.

 

 

Frem mot 2050 vil vi trolig se en gradevis inntreden av ubemannede sensor- og våpensystemer med sterk nettverskorientering, høyt utviklet stealthkapasitet, direkteenergivåpen (laser) og andre eksotiske teknologier. Å satse på en flytype som er utviklet på 1980/90 tallet fremstår i denne sammenhengen som et dårlig veivalg.

 

Både Gripen og EF har vel i stor grad de samme eller tilsvarende våpensystemer som har kapasiteter tilsvarende de vi vil evt ta i bruk ved et kjøp av JSF. (Ja, JSF har mange flere, men spørsmålet er om vi trenger alt dette?) Inntreden av UAV i div former vil vel gjøre bemannede fly "foreldede uannsett hvem som ha laget dem, enten det er europeiske eller amerikanske flyfabrikanter...

 

I forhold til UCAV vil disse være svært vanskelige å oppdage og i tillegg være rimelige nok til å utgjøre en tallmessig fordel. Man kan også tenke seg at en UCAV vil gjøre unnvikende manøvre når den er truet. Da er det, som ellers, en fordel om man selv er minst mulig synlig og utstyrt med de beste sensorer og mottiltak.

 

Du har helt rett i at våpensystemene ofte vil være de samme. En av fordelene med JSF er å kunne levere disse nærmere målet som en følge av stealth og dermed øke sannsynligheten for treff. Dessuten vil JSF være i stand til å operere i høyrisikområder på en annen måte enn EF og Gripen.

 

Å være en del av det amerikanske våpenmaskineriet er også en fordel. For eksempel planlegger man en høyenergi laserkanon til JSF, noe som kan være klart for produksjon allerede til 2016. Her i Europa finnes ingen slike planer, og JSF er uansett det eneste av disse flyene med plass nok internt i flykroppen til en slik innretning (riktignok på bekostning av noe drivstoff, men JSF har mye å ta av).

 

 

En annen ting er at vi i disse dager ser at flere land som ikke har ubegrensede forsvarsbudsjetter velger Gripen og EF. De har vel stort sett gjort de samme vurderingene som Norge gjør. (Noen variasjoner er det, selvsagt!) Men uannsett, de kan vel ikke være helt i tåka!

 

JSF ikke vil være tilgjengelig for masseeksport før nærmere 2020 og det påvirker nok avgjørelsen til en del potensielle kjøpere.

 

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Hur kom det sig förresten att norge valde f16 förra gången? Istället för något sexigare som f15 till exempel? Jamenar, f16 är ju ett ganska klent plan jämfört med f15 väl? Luft mot Luft i vart fall?

 

Først og fremst var det et økonomisk spørsmål. Budsjettrammene var stramme og F-15 kostet det dobbelte av F-16. Forsvaret hadde også behov for et multirollefly som skulle erstatte både F-104 og F-5. Det skulle brukes mot sjø- og bakkemål og det var ingen slike planer for F-15 på det tidspunktet. Et argument for F-16 var også sammoperasjon med våre NATO-allierte, som også ville ha F-16. Vi kunne på den måten etablere en felles logistikk, støtte og øvningsstruktur noe som bidro til holde driftskostnader nede og sørge for bedre trening av piloter og støttesystemer.

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar

Resultatet av tidlig å gå inn i et samarbeidsprosjekt, sånn som i etterkant av kampflyprosjektet på 70 tallet hvis jeg husker riktig, var at vi fikk bedre høring for våre behov ift. utformingen av f-16 flyene (som valget til slutt falt på).

 

Videreutvikling av gripen må vi i tillegg koste selv. Å stå alene med en svensk kjerre som ikke fyller aktuelle krav kan derfor ikke ansees som en ideel situasjon..

Lenke til kommentar
Resultatet av tidlig å gå inn i et samarbeidsprosjekt, sånn som i etterkant av kampflyprosjektet på 70 tallet hvis jeg husker riktig, var at vi fikk bedre høring for våre behov ift. utformingen av f-16 flyene (som valget til slutt falt på).

 

Videreutvikling av gripen må vi i tillegg koste selv. Å stå alene med en svensk kjerre som ikke fyller aktuelle krav kan derfor ikke ansees som en ideel situasjon..

 

Et godt resonenment. Vi ser jo at Sverige/EADS ligger minst 10 år etter USA på viktige områder som stealth, radar, motor og generell avionikk, regnekraft og software. I fremtiden vil teknologiene bare bli enda viktigere og det er en utvikling vi må være med på. Som liten nasjon har vi uansett ikke mulighet - eller politisk klima - til å satse på et kvantitivt forsvar, slik vi gjorde på 1950/60 tallet.

 

Debatten på hva som skal skje med Gripen i fremtiden har allerede begynt i svensk media. Alt i tidsrommet 2020-30 er det planer om en radikal ny haleløs versjon med bla. thrust vectoring, ombygget flykropp og ny avionikk. Her er det altså duket for et stort oppgraderingsprosjekt for de Gripen-kundene som ønsker stealth, avionikk og radar på høyde med JSF. Altså vel et ti-år senere og til en ukjent, men ikke ubetydelig kostnad. Og enda uten mulighet til å bære våpenlast internt, noe som vil begrense nytteverdien av disse tiltakene.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
... Her er det altså duket for et stort oppgraderingsprosjekt for de Gripen-kundene som ønsker stealth, avionikk og radar på høyde med JSF. Altså vel et ti-år senere og til en ukjent, men ikke ubetydelig kostnad. Og enda uten mulighet til å bære våpenlast internt, noe som vil begrense nytteverdien av disse tiltakene.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

 

Fint formulert, i tillegg kan det legges til at evnen til å bære det nye norske missilet NSM (internt?) (er på dypt vann nå) er det bare JSF av de tre kandidatene som har. Mulig dette har relevans ift. Kongsberg..

Lenke til kommentar
Fint formulert, i tillegg kan det legges til at evnen til å bære det nye norske missilet NSM (internt?) (er på dypt vann nå) er det bare JSF av de tre kandidatene som har. Mulig dette har relevans ift. Kongsberg..

JSF skal kunne ta NSM internt ja.

NSM har også designet med Stealth i tankene, og har meget lav radarsignatur. Foreløpig er det ikke bestemt at luftforsvaret skal ha NSM. Så langt er det bare marinen, men det kan endre seg...

 

Kongsberg ønsker nok JSF, velger Norge JSF så får de en kjempekontrakt til å levere kompositt deler til JSF. Det er snakk om over 200 arbeidsplasser i Kongsberg, kompositt er at av matrialene for fremtiden, et kjøp av JSF vil kunne gi Norsk industri mye kompetanse innenfor dette feltet... Kompositt er mangelvare på jagerfly av forrige generasjon (Gripen og EF)

 

Rammeavtalene med de amerikanske selskapene Lockheed Martin og Northrop Grumman har i første omgang et omfang på henholdsvis 1,3 milliarder og 650 millioner kroner.

 

Avtalene strekker seg over åtte år og omfatter bygging av en ny komposittfabrikk. Produksjon i full skala vil gjøre at omfanget kan bli utvidet til 6-8 milliarder kroner totalt.

http://www.tu.no/industri/article68081.ece

og

http://www.tu.no/industri/article124120.ece

 

En av flere store kontrakter norsk industri allerede har sikret seg, hvis vi velger JSF.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...