Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Historien om EF vs. F-22 er, så vidt jeg vet, aldri blitt bekreftet, hverken av britene eller USA.

 

Hvor fikk du info om den F-16 episoden fra?

 

 

http://www.airforcetimes.com/news/2007/07/..._raptor_070730/

 

http://formerspook.blogspot.com/2007/07/unvanquished.html

 

 

Utdrag fra en artikkel i Air Force Monthly:

 

"The 57th Adversary Tactics Group undertook some interesting tactics not contained in the overall [scripted] intelligence scenario. These involved surprise threats, generally Red Air [enemy] fighters, entering the air battle unexpectedly. White Force [exercise control] staff would confirm that the threat was Red and Blue Air [the "good guys"] had to react. The tactic worked. An F-16C pilot assigned to the 64th Aggressor Squadron gained the first-ever F-22 kill in Red Flag. [94th commander] Lt. Col. Dirk Smith told AFM: "At least half of the 94th FS crews had less than 50 hours in the F-22 and no matter how magical the F-22, any pilot can make a mistake. The beauty of Red Flag is that we were able to go out and practice our tactics in a challenging scenario, make a mistake, learn a lesson, and be that much better prepared for actual combat."

 

 

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

:D Artig lesing.. Mye "breikjefta amerikansk p-prat"..

 

Men, at F22 er et fantastisk fly, skal ikke jeg benekte, det det er det helt sikkert...

 

Kan jo være greit med noe som taler Gripens sak også i den sammenhengen:

 

http://www.gripen.com/en/MediaRelations/Su...918_hungary.htm

 

"“In Hungary we just don’t have large numbers of aircraft to train with, but in Spring Flag we faced COMAO (combined air operations) packages of 20, 25 or 30 aircraft. The training value for us was to work with that many aircraft on our radar – and even with our limited experience we could see that the Gripen radar is fantastic. We would see the others at long ranges, we could discriminate all the individual aircraft even in tight formations and using extended modes. The jamming had almost no effect on us – and that surprised a lot of people.”

 

Other aircraft couldn’t see us – not on radar, not visually – and we had no jammers of our own with us. We got one Fox 2 kill on a F-16 who turned in between our two jets but never saw the second guy and it was a perfect shot.

 

Our weapons and tactics were limited by Red Force rules, and in an exercise like this the Red Force is always supposed to die, but even without our AMRAAMs and data links we got eight or 10 kills, including a Typhoon. Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors – but flying like that, ‘free hunting’, we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”

 

 

 

MVH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors – but flying like that, ‘free hunting’, we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”

 

Tøft, det er vel også dette som er noe av styrken til Gripen, muligheten til å operere alene og avskåret fra støttefunksjoner.

Lenke til kommentar
Men selv om Eurofighter trekker seg fra forhandlingsbordet, ønsker de fremdeles å være en kandidat i konkurransen.

Tipper dette bare er forhandlings taktikk fra EADS

 

Hvis det stemmer at de trekker seg så er jeg enig med Koevoet, da er det bare et reelt valg igjen, og det er ikke svenskt.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Fox 2 er det vanlige air-toair i 9p eller A-120 eller hva nå de missiliene heter? Uff, alt for lenge siden jeg har gamet falcon nå.

 

 

 

FOX (Number) - Simulated/ actual launch of air-to-air weapons. ONE -semiactive radar-guided missile. TWO -infrared-guided missile. THREE -active radar-guided missile.

 

 

Fox 2 blir altså en semiaktiv radarstyrt missil, som på svenske fly er av typen Rb 71, en modifisert utgave av den amerikanske AIM-7.

Mest sansynlig var det denne som ble simulert under luftkampene.

 

 

Aim-120, som du kansje sikter til, altså amraam, er en såkalt Fox 3, en aktiv radarstyrt missil.

Lenke til kommentar

Er støysending en utbredt taktikk? På èn side vanskeliggjør det en avstandsløsning og dermed radarsporing, men f.eks AMRAAM kan benytte seg av "home on jam", noe som jeg mener skulle tilsi at man nå har skaffet seg en enda farligere trussel: Missil med passiv målsøker.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
En sammensvergelse??
Vi syntes også det er veldig rart at ikke Norge stille samme krav om gjenkjøpsavtaler til USA og Lockheed Martin som de gjør til oss og Eurofighter.

 

Neppe, men dette har vel vært ganske tydelig lenge, ref tidligere div uttalelser fra ansatte i Flyforsvaret osv..

 

Synd, men typisk norsk. La oss håpe at de klarer å riste litt i skapet.. Skremmende å tenke på at yankeeén fortsatt styrer Norsk poiltikk..

Lenke til kommentar

Det blir for dumt at amerikanerne favoriseres av FD, men det sier kanskje litt om produktet de tilbyr. Er man nødt til å bruke slike virkemidler kan jo det være en indikasjon på at hele pakken LM tilyr ville tapt en reell konkurranse mot de to andre tilbyderne.... At JSF også er untatt fra regelen om gjenkjøpsavtaler er ganske vilt.

 

Trodde amerikanerne var glad i kapitalisme og full konkurranse jeg, men tydeligvis ikke når det ikke gagner dem selv :roll::nei:

Lenke til kommentar
Det blir for dumt at amerikanerne favoriseres av FD, men det sier kanskje litt om produktet de tilbyr. Er man nødt til å bruke slike virkemidler kan jo det være en indikasjon på at hele pakken LM tilyr ville tapt en reell konkurranse mot de to andre tilbyderne.... At JSF også er untatt fra regelen om gjenkjøpsavtaler er ganske vilt.

 

Trodde amerikanerne var glad i kapitalisme og full konkurranse jeg, men tydeligvis ikke når det ikke gagner dem selv :roll::nei:

 

Problemet med gjenkjøpsavtaler er nettopp at det ikke er konkurranse. En gjenkjøpsavtale er bare en avtale som sier at jeg skal kjøpe varer av deg for en gitt sum, uavhengig av priskonkurranse. Derfor er både EU, og resten av verden på vei bort fra slike avtaler. De er rett og slett fordyrende. Derfor bestemte amerikanerne (US Government) at JSF-prosjektet skulle organsiseres gjennom en "Best-value" avtale der deltakerlandene i prosjektet inngår i et indre marked som konkurrer på pris og kvalitet. Her hevder Norge seg bra gjennom f.eks KDA med kompositt, Volo Aero med deler til motoren, og Kitron med elektronikk for å nevne noen. I motsetning til en gjenkjøpsavtale som bare forplikter selger til å kjøpe varer for en gitt sum, kan en kontrakt innad i prosjektet gir mange ganger innvesteringen for AS Norge. Vinner du en slik kontrakt er du garantert å få levere deler til hele produksjonen, som i JSF-prosjektet sannsynligvis innebærer over 3000 fly. Problemet er selvfølgelig at du ikke har noen garanti, men må konkurrere. Oppsiden er at som partner i Lockheeds globale nettverk kan få tilgang til markeder langt utenfor EU og Sverige. Dette har etterhvert begynt å gå opp for industrien, som jo er vant til å måtte konkurrere på grunnlag av pris og kvalitet.

Selv svenskene kan ikke oppfylle kravene til gjenkjøp slik de er utformet i dagens regelverk, så her skal Forsvarsdepartementet ha ros for å ha klart å få til en reell konkurranse mellom "epler, pærer og appelsiner".

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke diskusjonen her noen gang har vært om JSF er ett bra fly eller ei, men heller om vi trenger de ekstra kapabilitetene den økte prislappen koster oss?

Vi vet jo ikke noe om denne prisen enda...

Norge har ikke fått endelig pris av hverken Gripen eller JSF (regner med at EF er ute)

Endelig pris får vi ikke før til våren. Det er så vidt jeg vet til høsten at de skal bestemme seg for en kandidat.

Lenke til kommentar

Norge har ikke fått endelig pris av hverken Gripen eller JSF (regner med at EF er ute)

Endelig pris får vi ikke før til våren. Det er så vidt jeg vet til høsten at de skal bestemme seg for en kandidat.

 

Og dette er jo momenter som må være klare når valget taes...!

En annen ting som sikkert er frustrerende er jo at spesifikasjonene heller ikke er klare!

 

Og vi vet heller ingenting om vi faktisk får en JSF fullpakket med den siste teknologien, eller en strippet modell...

Lenke til kommentar

Norge har ikke fått endelig pris av hverken Gripen eller JSF (regner med at EF er ute)

Endelig pris får vi ikke før til våren. Det er så vidt jeg vet til høsten at de skal bestemme seg for en kandidat.

 

Og dette er jo momenter som må være klare når valget taes...!

En annen ting som sikkert er frustrerende er jo at spesifikasjonene heller ikke er klare!

 

Og vi vet heller ingenting om vi faktisk får en JSF fullpakket med den siste teknologien, eller en strippet modell...

Det har gjentatte ganger blitt sagt både fra JSF programmet og fra USA at Norge får den samme versjonen av JSF som US Air Force skal ha!!!

 

Det enste som ikke er 100% klart med JSF er noen opperative ytelsestall, da JSF enda ikke er ferdig med prøveflyvninge...

Tekniske spesifikasjoner er for lengst klarlagt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...