Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vet ikke enda.

 

F-22A crash claims life of Edwards pilot

F-22 Raptor

An F-22 Raptor, like the one shown in this file photo, crashed north of Edwards Air Force Base, Calif., March 25 claiming the life of it's test pilot, David Cooley. (U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Rachel A. Kocin)

Download HiRes

 

Related Links

• F-22 Crashes in California

Story Tools

Printable story E-mail story

 

Add yourself to one of various Air Force e-mail subscriptions here Subscribe now

 

3/25/2009 - EDWARDS AIR FORCE BASE, Calif. (AFNS) -- An Air Force F-22A crash March 25 near here claimed the life of an Air Force veteran and Lockheed Martin test pilot.

 

David Cooley, 49, of Palmdale, Calif., died when the F-22A he was piloting crashed northeast of the base here. Mr. Cooley worked as a test pilot with Lockheed Martin, and was employed at the 411th Flight Test Squadron, 412th Test Wing, on Edwards.

 

Mr. Cooley joined Lockheed Martin in 2003 and was a 21-year veteran of the Air Force. He worked at the F-22 Combined Test Force, where a team of Lockheed Martin and Air Force pilots conduct F-22 aircraft testing.

 

"This is a very difficult day for Edwards and those who knew and respected Dave as a warrior, test pilot and friend," said Maj. Gen. David Eichhorn, Air Force Flight Test Center commander. "Our thoughts and prayers are with Dave and his family as we struggle through, and do all we can to support them."

 

Edwards officials said they were notified around 10 a.m. that the F-22A had gone down 35 miles northeast of the base. First responders transported Mr. Cooley from the crash scene to Victor Valley Community Hospital in Victorville, Calif., where he was pronounced dead.

 

A board of officers is investigating the accident through an Accident Investigation Board, whose findings will be released to the public upon completion.

 

link: http://www.af.mil/news/story.asp?id=123141485

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

Bra for Norge (og andre potensielle kunder) at det forløpig ikke er noen reelle indikasjoner på trøbbel i JSF programmet:

- Programmet går etter planen, og vi har ikke noen indikasjoner på at flyene vil bli dyrere. Tvert imot, går det slik vi tror nå vil flyene bli billigere å produsere etter hvert som vi får mer erfaring og rutine, sier direktør for internasjonal forretningsutvikling i Lockheed-Martin, Jim Latham.
På grunn av den store aktiviteten og ditto slitasje på amerikanske F-16 og A-10-fly i Irak og Afghanistan, vil Lockheed-Martin fremskynde produksjonen av F-35.

 

- Våre beregninger viser at det faktisk blir hele 13 milliarder dollar billigere å fremskynde produksjonen, sier Jim Latham. Han opplyser også at flere land har meldt seg som nye kjøpere utenom programmet: Spania, Japan, Sør-Korea, Hellas og Finland vil alle ha Joint Strike Fighter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=561536

Lenke til kommentar

Forsvarsministere og co på viste nok på forhånd prisen, den var nok kalkulerte politisk også.

 

Problemet er egentlig at de som spurte om hvilket fly vi skulle ha hadde bestemt seg på forhånd. De gikk derfor til noen som ga de svaret som de ville ha. Dessverre ,Så lenge ledelsen i AP støtter seg til Econ Pöyry (Imponerende dårlig merittliste) og andre konsulenter / lobbyister så blir de noen dårlige løsninger fremover dessverre ikke bare i dette spørsmålet.

 

Dette blir nok det Norske forsvaret å lide for .. Det var et nederlag for Sveriges, Norges og Europas næringsliv at JAS Gripen tapte.

 

Men det var bare et lite tilbakeslag for drømmene om tettere nordisk mener jeg da.

Lenke til kommentar
Forsvarsministere og co på viste nok på forhånd prisen, den var nok kalkulerte politisk også.

 

Problemet er egentlig at de som spurte om hvilket fly vi skulle ha hadde bestemt seg på forhånd. De gikk derfor til noen som ga de svaret som de ville ha. Dessverre ,Så lenge ledelsen i AP støtter seg til Econ Pöyry (Imponerende dårlig merittliste) og andre konsulenter / lobbyister så blir de noen dårlige løsninger fremover dessverre ikke bare i dette spørsmålet.

 

Dette blir nok det Norske forsvaret å lide for .. Det var et nederlag for Sveriges, Norges og Europas næringsliv at JAS Gripen tapte.

 

Men det var bare et lite tilbakeslag for drømmene om tettere nordisk mener jeg da.

Har du noe som helst dokumentasjon på påstandende dine, eller er de som jeg tror, bare surt oppgulp iblandet litt generell skittkasting? :thumbdown:

 

Edit: Ved nærmere ettertanke så lyser forsåvidt hele innlegget ditt av ironi, men det er vanskelig å si da lignende påstander har blitt lagt frem i fullt alvor av enkelte tidligere.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
1. To sustain U.S. air superiority, I am committed to building a fifth generation tactical fighter capability that can be produced in quantity at sustainable cost. Therefore, I will recommend increasing the buy of the F-35 Joint Strike Fighter from the 14 aircraft bought in FY09 to 30 in FY10, with corresponding funding increases from $6.8 billion to $11.2 billion. We would plan to buy 513 F-35s over the five-year defense plan, and, ultimately, plan to buy 2,443.

 

Norske media er veldig raske med å dekke andre media som slår opp negative spådommer om F-35, lurer på om de tar seg bryet med å dekke dette. Det viser at USA og Pentagon står fult bak F-35 programmet.

 

Edit:

NA24 har faktisk en sak om dette:

http://www.na24.no/article2599034.ece

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Norske media er veldig raske med å dekke andre media som slår opp negative spådommer om F-35, lurer på om de tar seg bryet med å dekke dette. Det viser at USA og Pentagon står fult bak F-35 programmet.

 

Edit:

NA24 har faktisk en sak om dette:

 

Ja noen hederlige unntak, men relativt stille i norsk og svensk media i dag.

Positive nyheter om F-35 er ikke alltid like prioritert.

 

F-35 status, flight testing:

 

- Har gjennomført ca. to flights pr. uke den siste tiden

- Totalt 92 flights og vel 103 timer i luften

- Har landet ca. 75% "Code 1" (uten feil), hvilket er ekstremt bra driftsikkerhet

- De planlagte tekniske målsetninger med AA-1 testflyet er nå fullført

 

Produksjonsstatus:

 

I luften (3):

AA-1, BF-1, BF-2

 

Fullført (5):

AG-1, AF-1, BG-1, BF-3, BF-4

 

Under konstruksjon (18):

BH-1, BF-5, BF-7

CJ-1, CG-1, CF-1, CF-2, CF-3

AJ-1, AF-4, AF-5, AF-6, AF-7, AF-8, AF-9, AF-10, AF-11, AF-12

 

Se også her:

http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t...4eab1c9277.html

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Hva er forskjellene på Raptor og F-35 som gjør den så mye dyrere?

 

Primært at F-22 er bygget for mye høyere fart enn andre fly og pionerte mange nye revolusjonerende teknologier. F. eks. har den strengere krav til synlighet (stealth), noe som koster mer. Videre har den ikke et internasjonalt samarbeid, et foretningsgrunnlag på flere tusen flymaskiner eller et programkonsept som har til målsetning å være økonomisk bærekraftig slik som F-35.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Vil F35 ha samme avanserte radar og målsøkesystem som F22 ?

 

Ja stort sett. F-35s systemer er en videreutvikling av det som finnes i F-22.

F-22 oppgraderes nå med den nyere teknologien til F-35 (såkalt spiral development).

Forskjellen blir først og fremst at F-35s radarantenne er mindre (70cm mot 90cm) og består av færre aktive elementer (1200 mot 2000). Dette gir F-22 mer effekt og rekkevidde.

 

F-35s ESM-systemer består også av et mindre antall antenner rundt omkring på flykroppen (vel 15 mot F-22s 30-talls antenner), men til gjengjeld er F-35s computer kraftigere og softwaren er mer utviklet for signaletteretning og videreformidling av dette.

 

Den største fordelen til F-35 er det elektrooptiske systemet (EOTS/EODAS), som F-22 ikke har. Dette gir F 35-piloten markante fordeler både i luftkamp og navigering, samt mot overflate og bakkemål.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
ørst og fremst at F-35s radarantenne er mindre (70cm mot 90cm) og består av færre aktive elementer (1200 mot 2000). Dette gir F-22 mer effekt og rekkevidde.

<snip>

men til gjengjeld er F-35s computer kraftigere

 

 

Og derfor var vist ikke forskjellen på rekkevidde så stor som reduksjonen av elementer kanskje skulle lede man til å tro ved første øyekast..

Lenke til kommentar
Vi bør lage våre egne fly!

Eller kjøp det nye russiske

Tror det heter SU-30

 

Trengs ikke utvikle flyindustri: Slik som USA og dollaren sliter, er det ikke lenge før LM selges sikkert billig... :!:

 

(Hvis ikke så er sikkert svenskene villige til å gå i samtaler med norske arabere...)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...