Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly

Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

• JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149

Anbefalte innlegg

Det spørst nå på om de som kjøper flere fly er villige til å gå med på en prisøkning også da. Men ellers er det jo ganske logisk.

Men det blir spennende å se om flyet faktisk blir kostende mindre enn det svenske. Jeg har mine tvil, men det skal bli spennende å se.

i 2016, når disse flyene forhåpentligvis er ferdige, skal det også bli spennende å se dem erobre det norske luftterritoriet. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder prisen, så vet ikke engang amerikanerene hva flyene vil koste. Og de ble selv overrasket over at nordmennene har fått en estimasjon på hva det vil komme til å koste.

Viktig å huske at prisen som er i Amerikanse media på F-35 nå er snakk om det som kalles LIRP (Low Initial Rate Production) altså de 20 første flyene.

Prisen blir en helt annen i 2014 når F-35 er i full masseproduksjon, og våres fly skal produseres.

I motsetning til andre land som har fått en pris på F-35 (Israel) så er også vi med i utviklingsprogrammet, og får på en måte en medlemspris. Desuten er maskinene Israel ønesker å kjøpe noen av de første som kommer i masseproduksjonen...

Lenke til kommentar
du bör googla på internet för att se vad "bananrepublik" betyder, tyvärr så finns det vissa likheter..

Bananrepublikk er et nedsettende navn på en mindre stat med hyppige regjeringsskifter. (Wiki)

Synes du det passer bra?

eller

beroende av en enda exportvara, eller ett fåtal, i allmänhet en jordbruksprodukt .(Wiki) läs OLJA

omfattande ekonomiskt och politiskt inflytande från utländska stater och/eller företag samt.(Wiki) läs USA

Lenke til kommentar
Jøss! Da er i følge svensk logikk Nederland også en bananrepublikk. Ser ikke svenskene at de nå fremstår som dårlige tapere?

Flott at slike idiot-utsagn nå virkelig slår tilbake på dem selv. Blir også spennende å se konspirasjonsteoretikerne nå forsøke å innlemme Nederland i tullpreiket sitt. :lol:

Lenke til kommentar

Det jeg dog synes er at Norge ikke bør putte alle kort i en type jagerfly. Riktignok er det mye dyrerer å ha flere typer fly men alikevel blir man da veldig forutsigbar når man satser alt på et kort.

En kombinasjon av F-35, JG og EUF hadde vel vært det beste da de alle har sine spesifike egenskaper. Og da snakker jeg om å kombinere opp noen få egenskaper som er gunstig for våre forhold og ikke ha en flytype for hver oppgave som eks USA har.

Norge burde kanskje kjøpt noe eksemplarer av F-35(10-15), flest av Eurofighter som virker som de mest generelle jagerfly egenskapene, og et mellomantall av Jas Gripen som virker å ha gode "geurilla" egenskaper som er viktig for vår geografi og rolle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343: Er du klar over kostnadene for å operere flere typer fly? Må ha tre sett med verktøy, og utstyr til å vedlikeholde bla.

Når det gjelder Nederland sitt valg av F-35, så skal de kjøpe 100 fly. Dette er den oversatte ingressen i pressemeldinger fra det Nederlandske forsvarsdepartementet.

The F-35 is the best multi-role combat aircraft and by around 2015 will certainly be able to carry out all six main missions successfully. The F-35 also has the greatest operational availability. In addition, the capital costs of the F-35 are the lowest and it is anticipated that the total life-cycle costs will also be the lowest.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2008...tenvergelijking

De kom vist også frem til det samme som Norge, at F-35 både er bedre og billigere. Svenskene mener vel at de heller ikke klarer å regne da... :roll:

Lenke til kommentar

Theo343: Skulle vi gjort som du vil, kunne vi like gjerne lagt ned hæren og kuttet ut mesteparten av marinen.

Forsvarspolitikk handler om å få mest mulig bang for the buck (svært, svært bokstavelig talt, faktisk.). En får x kroner, og skal putte disse slik at en får så mye effekt som mulig. Det du skisserer ville gitt så utrolig lite for pengene at det er rett og slett ingen vits i å diskutere. Flyverutdanningen ville vært i alle fall dobbelt så dyr, vi ville måtte trenge minst dobbelt så mange teknikere, vi ville fått mindre gunstige innkjøpsordninger på deler etc. fordi vi ville måtte kjøpe mindre fra hver produsent, og hvert enkelt av fagmiljøene ville blitt svært tynne. Hadde vi skulle kjøpe in 200 fly, så kanskje, men det å kjøpe 3 fly som skal dekke samme rolle ville også da uansett bare være helt utrolig dumt. Å operere både F-35, JSF og EF ville vært håpløst. Da kunne en heller valgt F-22 og et mer typisk bombefly. skjønner heller ikke helt logikken med at det er dumt å satse alt på et kort.

Lenke til kommentar

Nederlenderne kommer frem til akkurat det samme som Norge... Gripen klarer rett og slett ikke å løse alle "oppdragene":

The Dutch statement notes that the Block 3 F-35 scheduled to be available in 2013 meets mission standards in four of its six identified categories, but that the Block 4 aircraft available after 2015 surpasses all six.

By contrast, the Gripen NG and the F-16 Advanced each meet only two of the six Dutch mission requirements, de Vries says

http://www.flightglobal.com/articles/2008/...-to-rivals.html

Lenke til kommentar

Alle kostnadsfaktorer av å ha mer forskjellig utstyr er kjent HerrBrun. Flyverutdanning ville ikke vært dobbelt så dyr, man hadde utdannet piloter for de spesifike flyene slik man gjør i andre land med flere flytyper. Det samme med teknikere osv. Mer personell hadde vært nødvendig ja, men er ikke negativt.

Samme rolle? Merkverdig, jeg synes jeg spesifikt sa de ville dekke hver sine roller, kapasitet og oppdrag. Såvidt jeg har skjønt er F-35 er godt allround fly, men de vil slite mot de raske mer agile jagerne i dogfights.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så hvorfor nevnes alternativet overhodet? En kan selvfølgelig si at om en hadde et ubegrenset budsjett, men et kunstig sperre på x antall fly, så kunne en gjort som du beskriver, men all den tid budsjettet er begrenset, og en dessuten får mye mer smell for penga om en kjøper flere eksemplarer av det ene flyet man har valgt om en får budsjettøkninger, så er jo det ganske åpenlyst at å velge tre forskjellige fly til å fylle samme rolle, når Norge skal ha såpass få som vi skal ha, ikke er særlig lurt.

Lenke til kommentar

OK. Sett at de skal utføre forskjellige oppdrag, hvorfor skal en da velge en løsning som er MYE dyrere?

Selvfølgelig skulle jeg helst sett at hæren hadde archer, en 5,56mm lmg, javelin, nye CV90er, stridsvogner som ikke faller fra hverandre, og at marinen skal kunne fortsette å operere de gamle MTBene samtidig som de nye kystkorvettene, hatt flere fregatter, opprettholdt drift av OVB og en drøss med andre ord. Skulle også gjerne sett 3 profesjonelle mekaniserte bataljoner, og et enda større ISTAR-miljø. Dessverre har vi et budsjett å forholde oss til, så vi må velge de løsningene som gir oss mest for pengene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...