Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly

Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

• JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149

Anbefalte innlegg

Aja verkar ju inte ha hög tro på sina piloter eller plan när man tex räknar med att hälften ska krascha under en 35år period=)..

Hva baseres dette på? Har Saab en kilde?

Varför klagar SAAB nu? SAAB har tappat affärer förut vad är de som gör de annorlunda nu?

Fordi dette gjør at de taper en rekke ENORME kontrakter, og de trodde de hadde denne "i boks"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aja verkar ju inte ha hög tro på sina piloter eller plan när man tex räknar med att hälften ska krascha under en 35år period=)..

Hva baseres dette på? Har Saab en kilde?

Varför klagar SAAB nu? SAAB har tappat affärer förut vad är de som gör de annorlunda nu?

Fordi dette gjør at de taper en rekke ENORME kontrakter, og de trodde de hadde denne "i boks"?

http://www.saabgroup.com/en/MediaRelations...n_evalution.htm

The cost for replacing aircraft is part of the estimation, with the assumption that almost half of the aircraft fleet will crash in 35 years.

källa ja Norska regeringen och deras rapport

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2819174.ece

Vi har aldri hatt denne typer pressekonferanser etter anbudskonkurranser. Hverken når vi har tapt eller vunnet, legger han til.

- Vi er ikke her for å endre den norske beslutningen. Vi har respekt for den. Men vi har et behov for å si at vi ikke kjenner oss igjen i kostnadsberegningene, sier Svensson

Ja eller för att Norge beter sig som en Banan republik

Lenke til kommentar

URL? Du må gi meg en kilde på at de venter at halvparten skal krasje.

Vi har aldri hatt denne typer pressekonferanser etter anbudskonkurranser. Hverken når vi har tapt eller vunnet, legger han til.

Dette har vi jo allerede forklart: Regjeringen ville desperat velge svensk. Alle forventet at det dårlige svenske flyet ville vinne. Men så måtte regjeringen innse at det var for dårlig. For å unngå opprør i egne rekker måtte de gå hardt ut og virkelig gjøre det tydelig hvorfor de ikke valgte de svenske flyene.

Ikke rart svensker er de mest forhatte i hele Norden :)

Hvis jeg drar til andre land i Norden så kan det være de tror jeg er svensk, og da kan de til og med bli aggressive. Men så sier jeg at jeg er norsk, og blir veldig godt mottatt over alt. Skjønner nå hvorfor :)

Lenke til kommentar

Nei, det er fordi SAAB ønsker å selge Gripen i to land til som også vurderer F-35.

Derfor holder de nå et sutrekor uten like, og prøver å gjøre hva de kan for å fremstille Norge som inkompetent.

Lenke til kommentar

Du får väl maila SAAB hur ska jag veta vad de fått den ifrån men jag antar Norge och dess rapport

Och om du menar min källa så är de SAABs pressrelease och den har jag både citerat och länkat till ovan

Lenke til kommentar

I følge SAAB er det et moment i de norske beregningene. De jeg har snakket med som har operativ bakgrunn synes dette høres noe høyt ut, men det er sikkert en god begrunnelse for dette i den graderte militærfaglige vuderingen. Vi vet jo ikke hvilken basestruktur, deployementer eller bruksmønster som ligger til grunn for analysen, men det er vanlig at man mister noen fly spesiellt i begynnelsen på den operative levetiden.

Uansett er RBI lik for begge kandidater slik at det ikke er noen forskjellsbehandling ang. kravene som stilles.

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Nei vi bør ikke velge Jas Gripen!

Alle undersøkelser viser at flyet fungerer mye dårligere i bruksområdene vi trenger det til.

Når dere ikke lager gode nok fly og i tillegg overpriser dem så får dere jaggu slutte å sutre svensker. Norge kan umulig være så elendig som enkelte "inkompetente" svensker skal ha det til når vi har et stort anntall svenske arbeidere her i landet ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Våre 3x svenske propagandaministre her på huset er i hvert fall ikke mye objektive :D

men alla andra är det?

så vad har jag sagt som är fel??

ERUPA

du bör googla på internet för att se vad "bananrepublik" betyder, tyvärr så finns det vissa likheter..

Hva med:

-gripen er bedre for Norske oppgaver

-gripen kommer til å bli mye billigere

-gripens EWS og datalink er overlegen F-35 og vil gjøre at den er bedre enn F-35 til a2a

og ting du har sagt som ikke er direkte feil men som vriker som at du vil imponere folk som ikke har så mye jagerflykunnskap er at du slenger ut forkortelser som BOL, AESA, EWS, FBW, sensor fusjon, osv som om dette skulle ha vært noe unikt og fantastisk nyskapende på gripen når det egenklig er helt standart ting på moderne jagerfly.

Det blir som å skryte av at en ny bil har injection, airbags, CD-spiller, AC, ol.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Patetisk å se de sutrete svenskene her. Må nesten bare sitere Misjonen:" Noen ganger må det være lov til å si: vi vil ikke ha det drittflyet deres, det er ræva, vi ville ikke hatt det om det så ble kastet etter oss." Vi har etter lange granskinger funnet ut at F-35 er mye bedre enn gripen og billigere. Flyet deres er rett og slett ikke særlig bra og det ser ikke ut til at noen vil ha det. At dere da skal begynne å kalle oss bananrepublikk osv. sier jo litt om hvor desperate man er. Greit nok, dere dreit dere ut og laget et fly som ingen vil ha og som ikke er spessielt bra. Ordner seg nok. Anngående bananrepublikk osv. så er det svensker som kommer hit og jobber fordi lønnen er høyere her, ikke motsatt ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisen, så vet ikke engang amerikanerene hva flyene vil koste. Og de ble selv overrasket over at nordmennene har fått en estimasjon på hva det vil komme til å koste. Det at prisen på flyene er lavere enn det svenske, kan vise seg å være et spill for å vinne konkurransen om tilbudet. :)

At flyet Lockheed Martin tilbyr er bedre, er det liten tvil om, men jeg vil tro det fremdeles gjenstår å se hva flyene faktisk kommer til å koste.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...