Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig går min skepsis nå mer på selve grunnlaget for disse vurderingene og forklaringene som er gitt for at de gjorde dette valget. Mye virker forutbestemt.

Kan du utdype dette?

 

Ja, men da blir det bare å repetere tidligere innlegg. -Foreslår at du prøver å lese noen av de tidligere innleggene mine... ;)

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
Ja, men da blir det bare å repetere tidligere innlegg. -Foreslår at du prøver å lese noen av de tidligere innleggene mine... ;)

Ok, hadde vel egentlig håpet at du kanskje hadde kommet opp med noen fakta istedet for de (løse)magefølelsene du har fremsatt i de nevnte innlegg(som forsåvidt også stort sett har blitt dementert i tråden)... ;)

Lenke til kommentar
Ja, men da blir det bare å repetere tidligere innlegg. -Foreslår at du prøver å lese noen av de tidligere innleggene mine... ;)

Ok, hadde vel egentlig håpet at du kanskje hadde kommet opp med noen fakta istedet for de (løse)magefølelsene du har fremsatt i de nevnte innlegg(som forsåvidt også stort sett har blitt dementert i tråden)... ;)

 

Vel, kan ikke se at de er blitt direkte dementerte, annet enn at det er noen som mener noe annerledes. Men skal gjenta dem raskt for din del.. :D

 

Eneste punktet som er blitt forsåvidt diskutert er min påstand om regjeringens vektleggingen av LVO, uenigheten vi har her er dekket i tidligere diskusjoner. Jeg er skeptisk til verdien av det for Norge. Går ikke nærmere inn på det, for ja det er min mening, og ikke magefølelse...

 

Videre så er det prisen eller forskjellen i prisen mellom den SAAB oppgir og den regjeringen opperer med.

 

At plutselig F-35 er fullstendig overlegent Gripen E/F synes jeg er litt rart. .

 

Hvorfor trakk Rafale og Eurofighter seg ut med beskyldninger om at valget var tatt for lengst?

 

Regjeringen har ved valg av F-35 gått delvis eller helt gått bort fra kravet om minst 100% gjenkjøps avtaler.

 

Jon LAke i Flight Daily News stiller mange av de samme spørsmålene

Lenke til kommentar
Hvorfor trakk Rafale og Eurofighter seg ut med beskyldninger om at valget var tatt for lengst?

Hvorfor trakk de seg i Danmark? Kan det være fordi de innså at JSF var overlegen og at det var bedre å trekke seg enn å tape?

 

Regjeringen har ved valg av F-35 gått delvis eller helt gått bort fra kravet om minst 100% gjenkjøps avtaler.

Er ikke det viktigste hvor effektivt man kan beskytte landet?

Lenke til kommentar
Operasjon "Redda Gripen" har startet. Jon "F-35 blir aldri produsert" Bingen og Aftenpostens Kjell Dragenes trår til: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...amp;lpos=lasmer

Det kommer garantert flere! Det er flere F-35 motstandere som vi enda ikke har hørt noe fra! ;)

 

 

At plutselig F-35 er fullstendig overlegent Gripen E/F synes jeg er litt rart. .

Flere her som har sagt det en god stund...

Lenke til kommentar

Som tidligere påpekt av mange, men motsagt av regjeringen og en del her på forumet: Den amerikanske statssekretæren med ansvar for anskaffelser, teknologi og logistikk, John Young,så kjenner ikke en gang USA prisen på F-35, men det gjør altså den Norske regjering?

 

Tror dette sier alt:

Pentagon har nå beordret et mer omfattende testprogram for å finne ut hvilket tall som er riktig. Fasiten kommer ikke før i 2015.

 

Den norske regjeringen mener på sin side at det kun var mulig å etablere et fullstendig kostnadsbilde for JSF-flyet, men ikke svenske Jas Gripen. Regjeringen har anslått at 48 JSF-fly vil koste 18 milliarder kroner ut ifra opplysningene i de såkalte RBI-dokumentene (Request for Binding Information).

 

Redaktøren av militærtidsskriftet «Janes Defense Weekly» mener samtidig at Norges beslutning om å kjøpe JSF får Norge til å virke som en bananrepublikk.

 

- Hele verden ser på dere, alle trodde at Norge gikk metodisk til verks. Men så har dere landet på en pris som ikke eksisterer, og en kapabilitet som ingen kan bevise finnes, sier Robert Hewson til Aftenposten.

 

Han viser til at USA, i motsetning til Sverige, ikke har garantert for prisen, og at JSFs historie fram til i dag taler for at dagens pris ikke blir sluttprisen.

 

- Ingen utenom prosjektledelsen tror på flyet. Det er forsinket, og budsjettene er overskredet, sier han.

Endret av Joar1004
Lenke til kommentar
Som tidligere påpekt av mange, men motsagt av regjeringen og en del her på forumet: Den amerikanske statssekretæren med ansvar for anskaffelser, teknologi og logistikk, John Young,så kjenner ikke en gang USA prisen på F-35, men det gjør altså den Norske regjering?

 

Tror dette sier alt:

Alt sier ikke Dagbladet sin versjon....

Vel... Hva med å sitere til orginalartiklen:

 

Når han nå skal skrive om det norske kampflykjøpet, vil det bli lest av toppene i den internasjonale militære og sivile flyindustrien. Det hører med til historien at Hewson tidligere har skrytt Gripen opp i skyene.

 

- Bedre fly enn Gripen C/D går det ikke an å få tak i, sa Hewson til svenske Ny Teknik i april. Og han la til: –Noen må ha mot til å si «nei, vi kjøper ikke JSF. Vi kan bruke våre penger bedre».

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2798506.ece

Lenke til kommentar

Hehe, så Norge bør altså heller kjøpe et fly som ikke oppfyller våre krav fordi et og annet fjols spekulerer fullstendig vilt i at JSF "aldri blir laget" :lol:

Å bedømme flyet nå blir ren gjettelek, sier han

Det er hvertfall veldig tydelig hva denne Hewson bedriver når han skriver sine artikler. :lol:

Norge får ikke engang samme fly som USA. Det produseres ett for USA, ett for Storbritannia og ett for alle andre land.
Så nå er det altså negativt at Norge skal få små spesialtilpasninger for å gjøre det enda bedre egnet til vår bruk??
Dessuten er stealth og all annen teknologi hemmelig, og vil bli fullstendig kontrollert av USA.

Ja, faktisk må pilotene ta en telefon til Washington hver gang de ønsker å bruke stealth for å få tilsendt en bruker-kode. Det sier seg selv at dette kan bli et stort problem da piloten må sitte og fikle med en mobiltelefon i cockpiten. I tillegg er det svært dårlig dekning høyt oppe i lufta.

Et lite land som Norge, betaler et enormt gebyr for en vare det ikke trenger.

Så flott at sofa-analytikere skal fortelle oss hva vi trenger og ikke trenger! :thumbup:

- I dag finnes det kun to prototyper, men ingen av dem har gjennomgått avansert testing ennå.

Hadde vært interessant å få vite hvor mange prototyper Herr Hewson mener det da eksisterer av Gripen NG. :roll:

Hvor mange JSF har vært på vingene og hvor mange Gripen NG har vært på vingene?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å få vite hvor mange prototyper Herr Hewson mener det da eksisterer av Gripen NG. :roll:

Hvor mange JSF har vært på vingene og hvor mange Gripen NG har vært på vingene?

 

Hewson sier flere rare ting og måten han legger dette frem på er ikke akkurat nøkternt og objektivt, slik jeg normalt forventer av en anerkjent og profesjonell kilde.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

For øvrig en meget interessant kommentar, publisert i Aftenposten idag, som tar for seg en del spørsmålstegn ved visse personers redelighet:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2799477.ece

 

Likte spesielt dette avsnittet:

Spørsmålstegn må stilles ved Dragnes’ etterrettelighet. Dragnes har nærmest hylt om hvor dyr JSF blir; tre ganger dyrere enn Gripen, står det den 5. oktober! Mange har sikkert valgt å tro på Aftenposten som en seriøs avis, og ikke minst Bjørn Kjos’ kronikk i avisen den 29. oktober. Den inneholder en del uetterretteligheter, og undertegnede skrev til redaksjonen og ba om at feilene ble rettet, men ble refusert.
Lenke til kommentar
For øvrig en meget interessant kommentar, publisert i Aftenposten idag, som tar for seg en del spørsmålstegn ved visse personers redelighet:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2799477.ece

 

Likte spesielt dette avsnittet:

Spørsmålstegn må stilles ved Dragnes' etterrettelighet. Dragnes har nærmest hylt om hvor dyr JSF blir; tre ganger dyrere enn Gripen, står det den 5. oktober! Mange har sikkert valgt å tro på Aftenposten som en seriøs avis, og ikke minst Bjørn Kjos' kronikk i avisen den 29. oktober. Den inneholder en del uetterretteligheter, og undertegnede skrev til redaksjonen og ba om at feilene ble rettet, men ble refusert.

 

Kan nevne at også jeg skrev et tilsvar til Kjos' kronikk, men ble refusert.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Det er ganske mye om F-35 i denne ukens nummer av Aviation Week. De fleste av artiklene er ikke tilgjenglig for de som ikke abonnerer, men kan sitere litt fra en av de:

 

Smoothing the Way

U.S. service to maintain JSF test plan, accelerate production

Pentagon enthusiasm for the F-35 program appears to be solidifying with the Navy offering up money to meet a shortfall in funding in Fiscal 2009 and Defense Dept. leadership mulling a budget boost for production. The show of support comes as the F-35 is embroiled in a domestic debate over continued production of the F-22

Kilde: Aviation Week & Space Technology: Dec-01-08

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
er så morro og se motstandere av f-35 grupper, når 98% av gruppa ikke her PEILING eller verken sett hørt eller tatt på noen av flyene.... sagt det før og sier det igjen, det er ikke verdt og spare på kronene når riktets potensielle sikkerhet er i bildet!

Du sa det :)

Lenke til kommentar

Den amerikanske ambassaden mener at kritikken grenser til det useriøse

 

Han vil gjerne minne om at prosjektgruppa i Pentagon som har ansvaret for JSF-prosjektet hele veien har stått fast på at deres kostnadsprognoser er riktige.

- En kongressrevisjon viser faktisk at prosjektet brukte en milliard dollar mindre enn budsjettert i fjor, sier Whitney.

 

Blir aldri skrinlagt

- Dette er flyet som skal erstatte ryggraden i det amerikanske forsvaret. Alle F16, F18, A10 og AV8 er gamle og må byttes ut.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/12/01/556318.html

 

Oberst Robert K. Simm svarer uansett på spørsmål fra lesere på Dagbladet imorgen.

Lenke til kommentar

- Dette er flyet som skal erstatte ryggraden i det amerikanske forsvaret. Alle F16, F18, A10 og AV8 er gamle og må byttes ut.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/12/01/556318.html

 

Oberst Robert K. Simm svarer uansett på spørsmål fra lesere på Dagbladet imorgen.

 

Noen her som deltok i dag kanskje?

 

Forøvrig Aftenposten i dag:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2802767.ece

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...