Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men jeg tror Direktøren i Strategiske studier har et poeng, Mr Bingen.. Det kan bli et veldig dyrt fly. Til tross for div forsikringer fra LM og USA. Det er en stor regning som skal betales, og hvis de amerikanske skattebetalerene nekter å betale, så skal de bli interesant å få høre hvor evt overskridelser skal hentes inn hen, hvis de ikke skal hentes inn fra kjøperene..

 

(Nå har jo regjeringen tatt høyde for det, da de sier at flyet kan koste 18 +/-50%. Skal bli spennende å se om flyet som lander på Ørlandet i 2020 koster oss 18 eller 27 mrd pr stk..)

 

Men, anyway, valget er tatt, så får vi være så uenige og skeptiske vi vil.. (det skal selvsagt være fint å ha muligheten til å være skadefro :D)

Lenke til kommentar
(Nå har jo regjeringen tatt høyde for det, da de sier at flyet kan koste 18 +/-50%. Skal bli spennende å se om flyet som lander på Ørlandet i 2020 koster oss 18 eller 27 mrd pr stk..)

 

 

De sa heller ikke det.

På driftskostnadene opererte de med en 50% regel mot sjansene for overskridelse/reduksjoner. Dvs de har lagt til grunn at det er 50% sjanse for at de blir høyere og 50% sjanse for at de blir lavere.

 

De hade lagt til grunn en margin i kjøpsprisen men de ville ikke si hva den var, det var noe de holdt for seg selv til kontraktsforhandlingene.

Lenke til kommentar
Hadde trodd at han hadde trukket seg stille tilbake etter "bombefly"-tullpreiket sitt. Er det fortsatt svada han kjører nå eller har han tatt seg sammen?

 

Fortsatt tullprat.. Han sa noe i retning av at USAF ikke ønsket F-35 i luft til luft-rollen. En omformulert versjon av at F-35 er et bombefly...

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette er blitt en så stor sak? Hva er alt bråket med svenske og amerikanske fly? Har det noe å si om det er flyet er fra Sverige eller fra USA?

 

Føler meg litt dum fordi jeg har ikke fulgt helt med helt i timen, men har ikke helt skjønt hvorfor det er så mye bråk rundt dette valget...

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette er blitt en så stor sak? Hva er alt bråket med svenske og amerikanske fly? Har det noe å si om det er flyet er fra Sverige eller fra USA?

Bråket er at venstrefløyen(les SV) i sin bitre anti-amerikanisme ikke vil kjøpe materiell fra USA. For dem er ikke flyet viktigst, men fordommer.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette er blitt en så stor sak? Hva er alt bråket med svenske og amerikanske fly? Har det noe å si om det er flyet er fra Sverige eller fra USA?

 

Føler meg litt dum fordi jeg har ikke fulgt helt med helt i timen, men har ikke helt skjønt hvorfor det er så mye bråk rundt dette valget...

 

Nå gjelder det å få tak i det riktige når det gjelder Norges sikkerhet innrikspolitisk og bidrag til venner og allierte utenrikspolitisk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...