Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Det er i alle fall min oppfatning av saken. Sier ikke på noen måte at min versjon av fakta er noe mer riktig enn andre sin. Jeg har bare sett på de fakta som finnes og gjort meg opp en mening etter dem. Hva andre har å si om flyene kan jeg kommentere veldig lite på. Eneste jeg kan er å forsvare mitt syn på saken.

 

Men det er nå kanskje litt logisk at JSf med større datamaskinkraft enn Gripen, vil egne seg bedre til dette formålet. Ikke vet jeg. Dette er noe som bør bedømmes i praksis og ikke teoretisk. Jeg har faktisk ikke fløyet noen av flyene selv og har derfor ikke noe særlig å si på det heller. :)

 

Min mening er at Gripen egner seg best. Har fått den oppfatningen at Gripen egner seg bedre til angrep mot bakkemål og det er vel egentlig det Norge driver mest med også. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Detta är ju feil

 

F-35 kan ju bära last under vingarna också, och vill därmed kunna ta mer än vad Gripen klarar..

 

när det gäller processor kraft. så spelar det liten roll. Gripen har processor kraft mer än nog till att sköta sina egna system. och det är det enda som räknas

 

 

 

 

----------------------------------------------

angåede nordiska forhold

pris och samarbete, nära till SAAB m.m

 

det är fördelar som passar ett litet nordiskt land.

 

sen är gripen speciellt anpassad för isiga landnings banor

motorn är också gjord för att tåla vårat djurliv m.m

 

ps

Raptor.

 

helt enig morsom bild. jag log gott när jag såg den.. hehehe

 

 

 

processor krarft är inget är militära industrin ligger längre framför den komersiella

 

dator kraft följer moore´s law..

Lenke til kommentar
Min mening er at Gripen egner seg best. Har fått den oppfatningen at Gripen egner seg bedre til angrep mot bakkemål og det er vel egentlig det Norge driver mest med også. :)

 

Det våre nåværende F-16-fly brukes mest til er vel avskjæring, overvåking og slike ting? Det er selvsagt godt mulig jeg tar feil, i så fall har dere all rett til å kjefte meg huden full for å uttale meg om ting jeg ikke har peiling på. ;)

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Uansett hva vi velger tror jeg at vi kommer til å få et mer enn godt nok fly. :)

 

Personlig har jeg falt litt for Gripen, rett og slett fordi jeg synest dette flyet egner seg best for de norske forholdene. Flyet har mulighet for større bombelast enn JSF og det er også litt billigere. Prisen er kanskje ikke det som skiller de to flyene mest. JSF er ikke så mye dyrere enn Gripen, og det er ikke så dyrt som det blir fremstilt i media. Men jeg synes rett og slett at Saab'en egner seg best for de nordiske forholdene.

 

Det påstås at JSF har ti ganger kraftigere datamaskiner enn Jas Gripen. Men er det noen som faktisk har tenkt litt over at brorparten av denne datamaskinkraften brukes til å holde flyet på vingene? I likhet med F-16 korrigeres en stor del av bevegelsene til flyet ved hjelp av datamaskiner. For å si det enkelt hadde det vært umulig å styre flyet uten dem. Stealth er vel og bra det, men hvor lang tid tar det før de finner opp noe som kan se gjennom denne teknologien. De siste 50 årene har den teknologiske fremgangen i verdenen gått raskere enn noensinne og allerede i dag eksprementeres det med metoder for å oppdage fly som er såkallt "stealth."

 

For min egen del vil jeg ha et fly som fungerer godt i de forholdene vi har her i Norge, uavhengig av pris. Prisforskjellen betyr faktisk ikke så mye, for den er ikke stor.

 

Kom gjerne med motargumenter. Dette er mitt syn på saken og dere har helt og holdent lov til å uttrykke hva dere synes også. Det eneste jeg håper på er at det er pilotene selv som får ta avgjørelsen. Ikke byråkratiet og formannskapet. De vet ikke stort mer enn det som blir servert forann dem på bordet, heller ikke jeg. Det er noe helt annet å skulle fly et fly en det er å bestemme hvilket som passer best til veska.

 

Med vennlig hilsen :)

 

Dette er jo bare tull fra ende til annen.

 

F-35 har mye større våpenkapasitet enn gripen ca 7100 kg vs under 6000 kg

 

Det er bare en helt ubetydelig liten brøkdel av datakraften som går til fly by wire systemet i et moderne jagerfly.

Og F-35 bruker ikke noe mere datakraft enn gripen til dette

 

Det har ikke kommet noen revulusjonerende teknologi som kan se gjennom stealth. Det eneste brukbare er egenklig og bruke IR-systemer som er svært begrenset i sin rekkevidde som følge av vær, temperatur, ol. og F-35 er lagd for og dramatisk redusere også sin IR-signatur.

 

"Fungerer godt i forrholdene vi har her i Norge". Hva mener du med det? hvis du mener at det er kaldt her oppe så er jo dette et helt tullete argument da USA også skal opperere flyet i blandt annet Alaska og dessuten er temperaturen på 50000 fot mye kaldere i et hvilkensomhelst varmt land enn det er på bakken her i Norge. og temperaturen på 50000 fot her i Norge er den samme som i et hvilkensomhelst annet land.

F-35 vil også få bremseskjerm hvis Norge bestemmer seg for å kjøpe det slik at det skal fungere godt på glatte og korte rullebaner vi har her i Norge.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Var ikke klar over dette med lastekapasitet. Dette beklager jeg på det sterkeste overfor.

 

Dersom jeg har fremskaffet feilaktig informasjon, beklager jeg også på det sterkeste overfor dette.

 

Men i forhold til at Jasen passer bedre til norske forhold står jeg på mitt. Som gripen_39 sier har flyet flere nyttige funksjoner som passer til Norges behov.

 

Igjen så beklager jeg på det sterkeste for å ha fremskaffet feilaktig informasjon. Det er vel lett å være etterpåklok, men jeg skulle vel ha vært mer kritisk til kildene mine. Alt som ligger på nettet er ikke seriøst. Men igjen ligger en stor del av ansvaret på meg iom. at det var jeg som publiserte dette i denne diskusjonen.

 

Jeg oppriktig lei meg for denne hendelsen og jeg lover at det ikke skal skje igjen.

 

Beklager.

 

Håper dere godtar unnskyldningen min.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Håper dere godtar unnskyldningen min.

 

ingen grunn til å beklage. Du må bare takle at enkelte trør litt hardt til når de er uenige. Å ikke godta at det vil være og har allerede vært en utvikling i "anti-stealth" teknologien er bare et fenomen blant enkelte deltakere her i forumet. Det er soleklart at innen 2020 så vil det være mottiltak. Å hevde noe annet er i bestefrall litt naivt..

 

At F-35 kommer til å bli et bra fly er det ingen tvil om, helt sikkert overlegent det meste. Sannsynligvis så blir det det siste bemannede flyet som utvikles (i slik skala) før UCAV (ubemannede kampfly) kommer inn og vil tar over første linje kampene en gang rundt 2030(?). De har jo allerede tatt over en del bombing av grenseområdene i Pakistan... -Det er også verdt å merke seg at utenom Norge, Danmark og Nederland så er det ikke noe land i verden som tenker å bruke F-35 i den rollen vi har tenkt.

Lenke til kommentar

Jon Bingen hevder at JSF aldri vil bli produsert.

http://www.dagbladet.no/2008/11/19/nyheter...enriks/3765220/

 

Bingen er sosiolog og over snittet opptatt av verdiskapning i nordområdene. Så der har man motivasjonen og agendaen hans. At en person som kan mye om forsvarspolitikk hevder å ha inngående kunnskap om LM interne strategi er ikke mindre enn imponerende.

Lenke til kommentar
Jon Bingen hevder at JSF aldri vil bli produsert.

http://www.dagbladet.no/2008/11/19/nyheter...enriks/3765220/

 

Bingen er sosiolog og over snittet opptatt av verdiskapning i nordområdene. Så der har man motivasjonen og agendaen hans. At en person som kan mye om forsvarspolitikk hevder å ha inngående kunnskap om LM interne strategi er ikke mindre enn imponerende.

 

Bingen sier "- Sannsynligheten for et amerikansk flykjøp kan godt være stor, men det blir neppe produsert noen gang"

 

Han motsier jo seg selv! :grin:

 

Jeg lurer dog på hvilket fly han mener USA skal bruke som erstatning for den aldrende flåten av F-16. Dyrere og mindre kapable Superhornets?

Endret av valient
Lenke til kommentar
Håper dere godtar unnskyldningen min.

 

ingen grunn til å beklage. Du må bare takle at enkelte trør litt hardt til når de er uenige. Å ikke godta at det vil være og har allerede vært en utvikling i "anti-stealth" teknologien er bare et fenomen blant enkelte deltakere her i forumet. Det er soleklart at innen 2020 så vil det være mottiltak. Å hevde noe annet er i bestefrall litt naivt..

 

At F-35 kommer til å bli et bra fly er det ingen tvil om, helt sikkert overlegent det meste. Sannsynligvis så blir det det siste bemannede flyet som utvikles (i slik skala) før UCAV (ubemannede kampfly) kommer inn og vil tar over første linje kampene en gang rundt 2030(?). De har jo allerede tatt over en del bombing av grenseområdene i Pakistan... -Det er også verdt å merke seg at utenom Norge, Danmark og Nederland så er det ikke noe land i verden som tenker å bruke F-35 i den rollen vi har tenkt.

 

 

Du må gjerne utdype hvilken teknologi du mener er "anti-stealth" og hvor du har det fra at det ikke er noen andre enn Norge, Nederland og Danmark(det blir nå uansett ganske mange fly) som tenker å bruke F-35 i den rollen vi har tenkt.

Endret av valient
Lenke til kommentar
Valient, jeg tror vi setter et punktum for den diskusjonen oss imellom nå..

 

Poenget er at det er hverken du, jeg, norges jagerflygere eller de som "dedikerer livet sitt for å forsvare landet" som skal ta valget. Vi lever i et demokrati, og dermed er det de folkevalgte som tar det valget..

 

Du har rett i at det er revnende likegyldig hva vi to mener om dette, men du tar feil om du tror at norske jagerflygere ikke blir hørt i denne sammehengen. Kampflygruppen har innhentet synspunkter fra det operative miljøet, og regjeringen har påpekt at flyets kapasiteter(ikke kostnad og industri) er den viktigste faktoren.

 

Og så er det deg da, som nekter å se fakta i øynene og mener Gripen er et _bedre_ fly rent kapasitetsmessig. Jeg kommer ikke til å slutte å diskutere med deg, om du ikke liker det, så får du sjekke fakta litt bedre før du poster.

Lenke til kommentar
Valient, jeg tror vi setter et punktum for den diskusjonen oss imellom nå..

 

Poenget er at det er hverken du, jeg, norges jagerflygere eller de som "dedikerer livet sitt for å forsvare landet" som skal ta valget. Vi lever i et demokrati, og dermed er det de folkevalgte som tar det valget..

 

Du har rett i at det er revnende likegyldig hva vi to mener om dette, men du tar feil om du tror at norske jagerflygere ikke blir hørt i denne sammehengen. Kampflygruppen har innhentet synspunkter fra det operative miljøet, og regjeringen har påpekt at flyets kapasiteter(ikke kostnad og industri) er den viktigste faktoren.

 

Og så er det deg da, som nekter å se fakta i øynene og mener Gripen er et _bedre_ fly rent kapasitetsmessig. Jeg kommer ikke til å slutte å diskutere med deg, om du ikke liker det, så får du sjekke fakta litt bedre før du poster.

Du har nok delvis rett men jeg er redd jagerflygerenes meninger forsvinner i det politiske spillet! Det har vi sett antydninger til allerede.

 

M

Endret av The_Majestic
Lenke til kommentar
Valient, jeg tror vi setter et punktum for den diskusjonen oss imellom nå..

 

Poenget er at det er hverken du, jeg, norges jagerflygere eller de som "dedikerer livet sitt for å forsvare landet" som skal ta valget. Vi lever i et demokrati, og dermed er det de folkevalgte som tar det valget..

 

Du har rett i at det er revnende likegyldig hva vi to mener om dette, men du tar feil om du tror at norske jagerflygere ikke blir hørt i denne sammehengen. Kampflygruppen har innhentet synspunkter fra det operative miljøet, og regjeringen har påpekt at flyets kapasiteter(ikke kostnad og industri) er den viktigste faktoren.

 

Og så er det deg da, som nekter å se fakta i øynene og mener Gripen er et _bedre_ fly rent kapasitetsmessig. Jeg kommer ikke til å slutte å diskutere med deg, om du ikke liker det, så får du sjekke fakta litt bedre før du poster.

Du har nok delvis rett men jeg er redd jegerflygerenes meninger forsvinner i det politiske spillet! Det har vi sett antydninger til allerede.

 

M

 

 

Vi får se, det blir uansett veldig spennende. Jeg håper vi får vite hva kampflygruppen har konkludert med og evt. hvorfor politikerene har valgt å ikke følge anbefalingen(f.eks. pga. pris eller industriavtaler).

Lenke til kommentar
Jon Bingen hevder at JSF aldri vil bli produsert.

http://www.dagbladet.no/2008/11/19/nyheter...enriks/3765220/

 

Bingen er sosiolog og over snittet opptatt av verdiskapning i nordområdene. Så der har man motivasjonen og agendaen hans. At en person som kan mye om forsvarspolitikk hevder å ha inngående kunnskap om LM interne strategi er ikke mindre enn imponerende.

 

Bingen sier "- Sannsynligheten for et amerikansk flykjøp kan godt være stor, men det blir neppe produsert noen gang"

 

Han motsier jo seg selv! :grin:

 

Jeg lurer dog på hvilket fly han mener USA skal bruke som erstatning for den aldrende flåten av F-16. Dyrere og mindre kapable Superhornets?

 

 

Er enig at det Bingen sier er veldig usannsynlig.

la oss se:

Finanskrisen har skapt store problemer for industrien i USA. Bingen påstår at en av de aller første handlingene til den nye Presidenten og politikerne i kongressen, vil være å kansellere det største flykjøpet i USA og dermed gjøre tusenvis av familier i industrien arbeidsløse... Blir nok populært blant velgere.

Og med ytterlige fall på børsen blant alle de forskjellige firmaene som deltar i programmet.

I tillegg trenger USAF nye fly for å erstatte fly som begynner å bli utslitte.

 

hmm ja veldig sannynlig.... :roll:

Lenke til kommentar
Du må gjerne utdype hvilken teknologi du mener er "anti-stealth" og hvor du har det fra at det ikke er noen andre enn Norge, Nederland og Danmark(det blir nå uansett ganske mange fly) som tenker å bruke F-35 i den rollen vi har tenkt.

 

Mate, la oss heller snu spørsmålene dine; Kan ikke du dokumentere at vi aldri kommer til å få en teknologi som kommer til å detektere "stealth-teknologi" i den form som en har på F-35. Det ville jeg virkelig like å sett.

 

Hvor jeg har det fra at det er bare Norge, Nederland og Danmark??

Av Erupeiske land som har vist interesse fordeler det seg slik (Kilde Wikipdia).

 

Storbritannia

 

* F-35B: 150 stk totalt. 90 stk til Royal Air Force (RAF) for å bytte ut Harrier GR7/9s. 60 stk til Royal Navy (RN) for å erstatte Sea Harriers. Leveres fra 2012.

 

-Hvis de ikke trekker seg, som mange antyder, så er det ihvertfall snakk om reduksjon.

 

Italia

 

* F-35A: Uavklart. Har 34 stk F-16 pr dags dato.

 

-Skal bruke det til et nærforsvars fly.. Hva nå de legger i det. Uannsett, de har Eurofightere til bruk i avskjæringsrollen

 

Nederland

* F-35A: Nært knyttet opp mot JSF-prosjektet. Har 105 stk F-16 pr dags dato.

 

-Avskjæring, som nenvt, i en rolle omtrent som Norge. Vurderer å droppe F-35 til fordel for Gripen

 

Tyrkia

 

* F-35A: Uavklart. Har 243 F-16 pr dags dato.

 

-Kjenner ærlig talt ikke status hva Tyrkerene skal med flyene..

 

Norge

* F-35A: Uavklart hvilket fly. Skal ha 48 fly uansett vinner, som bytter ut F-16

 

Som nevnt, avskjøring, støtte osv.. Erstatter F-16

 

Danmark

 

* F-35A: Nært knyttet opp mot JSF-prosjektet. Skal ha 48 fly som bytter ut F-16.

 

Som nevnt, avskjøring, støtte osv.. Erstatter F-16

Lenke til kommentar
Jon Bingen hevder at JSF aldri vil bli produsert.

http://www.dagbladet.no/2008/11/19/nyheter...enriks/3765220/

 

Bingen er sosiolog og over snittet opptatt av verdiskapning i nordområdene. Så der har man motivasjonen og agendaen hans. At en person som kan mye om forsvarspolitikk hevder å ha inngående kunnskap om LM interne strategi er ikke mindre enn imponerende.

 

Bingen sier "- Sannsynligheten for et amerikansk flykjøp kan godt være stor, men det blir neppe produsert noen gang"

 

Han motsier jo seg selv! :grin:

 

Jeg lurer dog på hvilket fly han mener USA skal bruke som erstatning for den aldrende flåten av F-16. Dyrere og mindre kapable Superhornets?

-Cessna! :!:

 

Hva agenda han har skal jeg ikke utale meg om, synes også det var litt rar utalelse. Men han er tross alt direktør i Norsk institutt for strategiske studier, så han må jo ha noen form for insikt..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...