Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Björnar det är redan fler länder idag än väntat som opererar Gripen.

 

och mycket visar till att minst 3 länder till bara nästa år kommer välja Gripen.

 

Jeg tipper Sveits er bankers som fremtidige Gripen-kunder! :thumbup:

Skal si meg veldig enig der. Personlig kan jeg ikke se noen grunn til at en nasjon som Sveits skulle kjøpe eller ha bruk for JSF og dets egenskaper. Men igjen, Sveits har overhodet intet sammenlignings grunnlag med Norge.

 

Ja nu är varken F-35 eller Gripen NG med i tävlingen. för det första. eftersom Sweits ALDRIG skulle kjöpe en plattform som inte är operativ redan. finns inte på deras bord.

 

utan det är Gripen C, Rafale och EF som är med

 

Sweitz lägger stor vikt på sin neutralietet. så dom delar inte din uppfattning. plus att deras tester när dom ser på de olika plattformarna. är det hårdaste och mest genomtänkta i HELA EUROPA

 

dom tar maskinerna till bristningsgärnsen när dom testar. och dom har till och med en helt egen fast anställd special gruppe som bara arbetar med inköp av militära utstyr.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nästan alla militära program har gått över budget och är försenade i USA. just nu, har det ju visats

 

jag undrar om Bubblan håller på att brista nu..

 

det är trist å läsa, när man ser hur otroligt mycket skatte pengar som bara försvinner för att det är dåligt management. och falska löften..

Lenke til kommentar
Jeg har lest argumentasjonen om at norske jagerflypiloter er partiske, at de ville ha valgt amerikansk utstyr pga. historien og vaner - Noe jeg er sterkt uenig i. Når du nå påstår at hva norske jagerflygere kan finne på å foretrekke påvirkes av hva som er "kulest å fly" så synes jeg du går for langt. Jeg har i min nærmeste familie folk som flyr og vedlikeholder jagerfly, og kan berolige deg med de er yderst profesjonelle. Vi snakker her om folk som har dedikert livet sitt til å forsvare Norge. For dem vil det være naturstridig å velge og å anbefale noe annet enn det jagerflyet som er best egnet til å forsvare Norge.

 

Gripen39 prøver i det minste å argumenter ved hjelp av Gripens egenskaper og Saabs tilbud, du derimot har en historie med å legge deg på et usaklig nivå og å komme med ubegrunnede påstander.

 

Kan jeg spørre deg hvor du har det fra at norske jagerflygere er partiske? Har du noen empiri som støtter det??

 

Vi vet begge godt at du ikke har slik empiri. Du forsøker deg på en argumentasjonsrekke der du bruker luftforsvarets historie til å underbygge påstanden din. Dette viser at du overhodet ikke har noen som helst peiling på hva du snakker om. En norsk jagerflyger kan uendelig mer om sitt yrke enn deg og meg, han er ikke partisk, og når han forteller deg hvilket jagerfly han mener er best egnet til å forsvare norge så bør du lytte.

 

Du har selvsagt lov å være sterkt uenig i mine påstander. Men jeg skjønner ikke hvorfor et "empirisk" grunnlag for å hevde at norske jagerpiloter og luftforsvaret er bias skulle være nødvendig? Vel, det ikke er gjort noen undersøkelser som kan regnes som vitenskapelige, hverken om de er eller ikke er, så det har jeg selvsagt ikke. Min påstand i denne saken baseres på av hva jeg har lest i media, nemlig at det mange i luftforsvaret er veldig ensidige i sin argumentasjon.

 

Hva angår usakligheter, uff, jeg vet ikke om det er tjenelig å ta den diskusjonen med deg.

Lenke til kommentar
Jeg har lest argumentasjonen om at norske jagerflypiloter er partiske, at de ville ha valgt amerikansk utstyr pga. historien og vaner - Noe jeg er sterkt uenig i. Når du nå påstår at hva norske jagerflygere kan finne på å foretrekke påvirkes av hva som er "kulest å fly" så synes jeg du går for langt. Jeg har i min nærmeste familie folk som flyr og vedlikeholder jagerfly, og kan berolige deg med de er yderst profesjonelle. Vi snakker her om folk som har dedikert livet sitt til å forsvare Norge. For dem vil det være naturstridig å velge og å anbefale noe annet enn det jagerflyet som er best egnet til å forsvare Norge.

 

Gripen39 prøver i det minste å argumenter ved hjelp av Gripens egenskaper og Saabs tilbud, du derimot har en historie med å legge deg på et usaklig nivå og å komme med ubegrunnede påstander.

 

Kan jeg spørre deg hvor du har det fra at norske jagerflygere er partiske? Har du noen empiri som støtter det??

 

Vi vet begge godt at du ikke har slik empiri. Du forsøker deg på en argumentasjonsrekke der du bruker luftforsvarets historie til å underbygge påstanden din. Dette viser at du overhodet ikke har noen som helst peiling på hva du snakker om. En norsk jagerflyger kan uendelig mer om sitt yrke enn deg og meg, han er ikke partisk, og når han forteller deg hvilket jagerfly han mener er best egnet til å forsvare norge så bør du lytte.

 

Du har selvsagt lov å være sterkt uenig i mine påstander. Men jeg skjønner ikke hvorfor et "empirisk" grunnlag for å hevde at norske jagerpiloter og luftforsvaret er bias skulle være nødvendig? Vel, det ikke er gjort noen undersøkelser som kan regnes som vitenskapelige, hverken om de er eller ikke er, så det har jeg selvsagt ikke. Min påstand i denne saken baseres på av hva jeg har lest i media, nemlig at det mange i luftforsvaret er veldig ensidige i sin argumentasjon.

 

Hva angår usakligheter, uff, jeg vet ikke om det er tjenelig å ta den diskusjonen med deg.

 

Selvsagt er jeg sterkt uenig med deg - I mangel på empiri eller velfunderte teorier, så støtter du deg til "at du har lest i media at mange i luftforsvaret er ensidige i sin argumentasjon". Er det mulig å ordlegge seg mer vagt enn det du gjør??

 

Og så mener du jeg er usaklig?

 

Sakens kjerne er at vi snakker om den yrkesgruppen i Norge som er best kvalifisert til å uttale seg om hvilket jagerfly som er best kvalitativt. De besitter spisskompetanse på hvordan jagerfly fungerer, hvilke taktikker en bruker og trolig en hel del informasjon om hva de to alternativene er kapable til. Ikke hvilket jagerfly som er rimeligst, ikke hvilket jagerfly som er best for industrien, men hvilket jagerfly som er best egnet til å la en jagerflyger gjøre jobben sin. Tror du virkelig en Norsk jagerflyger har lyst på det minst egnede av to alternativer?

 

Det faktum at de mener det motsatte av deg er ikke noe som automatisk gjør de partiske.

 

Jeg forventer ikke at du kommer til å vedgå at din uttalelse om at Norske jagerflygere er partiske i favør av amerikansk utstyr, men jeg kommer til å påpeke det vansindige i det du påstår.

 

 

Også når du henviser til din favoritt Carlo Kopp.

 

 

Det er ikke slik at alle som er uenige med deg er enten partiske eller usaklige.

Lenke til kommentar
Selvsagt er jeg sterkt uenig med deg - I mangel på empiri eller velfunderte teorier, så støtter du deg til "at du har lest i media at mange i luftforsvaret er ensidige i sin argumentasjon". Er det mulig å ordlegge seg mer vagt enn det du gjør??

Hvordan vil du ordlegge deg, uten å gjenta det samme i det uendelige?

 

Og så mener du jeg er usaklig?

F.eks nå, og i andre liknende tilfeller der du har angrepet person og ikke sak..

 

Sakens kjerne er at vi snakker om den yrkesgruppen i Norge som er best kvalifisert til å uttale seg om hvilket jagerfly som er best kvalitativt. De besitter spisskompetanse på hvordan jagerfly fungerer, hvilke taktikker en bruker og trolig en hel del informasjon om hva de to alternativene er kapable til. Ikke hvilket jagerfly som er rimeligst, ikke hvilket jagerfly som er best for industrien, men hvilket jagerfly som er best egnet til å la en jagerflyger gjøre jobben sin. Tror du virkelig en Norsk jagerflyger har lyst på det minst egnede av to alternativer?

Hø? -Hvordan kan du påstå at de kjenner til kvaliteten på noen av flyene?

Resten av svaret mitt er vel egentlig likt det forrige innlegget. Jeg mistenker dem får å være partiske..

 

Jeg forventer ikke at du kommer til å vedgå at din uttalelse om at Norske jagerflygere er partiske i favør av amerikansk utstyr, men jeg kommer til å påpeke det vansindige i det du påstår.

 

 

Også når du henviser til din favoritt Carlo Kopp.

 

 

Det er ikke slik at alle som er uenige med deg er enten partiske eller usaklige.

 

Det du skriver her skjønner jeg ingenting av... Men jeg har grunn til å tro at Carlo Kopp innehar en del mer kunnskap om dette en du og meg..

 

Men vil bare påpeke at du har gjentatte ganger idiot erklært de fleste som prøver å ha insigelser på JSF programmet.

Lenke til kommentar
Selvsagt er jeg sterkt uenig med deg - I mangel på empiri eller velfunderte teorier, så støtter du deg til "at du har lest i media at mange i luftforsvaret er ensidige i sin argumentasjon". Er det mulig å ordlegge seg mer vagt enn det du gjør??

Hvordan vil du ordlegge deg, uten å gjenta det samme i det uendelige?

 

Og så mener du jeg er usaklig?

F.eks nå, og i andre liknende tilfeller der du har angrepet person og ikke sak..

 

Sakens kjerne er at vi snakker om den yrkesgruppen i Norge som er best kvalifisert til å uttale seg om hvilket jagerfly som er best kvalitativt. De besitter spisskompetanse på hvordan jagerfly fungerer, hvilke taktikker en bruker og trolig en hel del informasjon om hva de to alternativene er kapable til. Ikke hvilket jagerfly som er rimeligst, ikke hvilket jagerfly som er best for industrien, men hvilket jagerfly som er best egnet til å la en jagerflyger gjøre jobben sin. Tror du virkelig en Norsk jagerflyger har lyst på det minst egnede av to alternativer?

Hø? -Hvordan kan du påstå at de kjenner til kvaliteten på noen av flyene?

Resten av svaret mitt er vel egentlig likt det forrige innlegget. Jeg mistenker dem får å være partiske..

 

Jeg forventer ikke at du kommer til å vedgå at din uttalelse om at Norske jagerflygere er partiske i favør av amerikansk utstyr, men jeg kommer til å påpeke det vansindige i det du påstår.

 

 

Også når du henviser til din favoritt Carlo Kopp.

 

 

Det er ikke slik at alle som er uenige med deg er enten partiske eller usaklige.

 

Det du skriver her skjønner jeg ingenting av... Men jeg har grunn til å tro at Carlo Kopp innehar en del mer kunnskap om dette en du og meg..

 

Men vil bare påpeke at du har gjentatte ganger idiot erklært de fleste som prøver å ha insigelser på JSF programmet.

 

 

Sak vs Person

 

Jeg prøver å belyse din påstand der du skriver at Norske jagerflygere er partiske. Om du velger å ta det personlig så er det ikke så mye jeg får gjort med det.

 

Hvordan jagerflygere kan vite noe om kvaliteten på flyene? De har som et minimum tilgang til samme informasjon som oss og langt større evne til å sette det i et operativt perspektiv. Norge har også fått en hel bråte med informasjon om de to alternativene, tror du det operative miljøet har blitt holdt helt ute av loopen? Tror du ikke lidenskaplige fagmenn snakker sammen?

 

Carlo Kopp? Du er en av de som er seigest til å ta inn over deg at f.eks. RAND-øvelsen var en logistikkøvelse og ikke sa noe om F-35's kvaliteter, du henviser uhemmet til Carlo Kopp uten å nevne at han har en agenda og at han er sett på som en tulling i Australia(han er fra Australia).

 

Jeg har ikke noe problem med å diskutere skalig, det er du som tar ting personlig. Når du påstår ting som du ikke har dekning for å påstå, så må du forvente å få svar.

Lenke til kommentar

Valiant og Joar

 

1 när uttaleserna kom från jager piloterna så fanns det ingen som helst information om Gripen NG detta var långt innan demo flighter f.eks

 

om vi ser det från ett annat håll.

 

1 vilken flyg tror du Svenska piloter skulle valt? eller Sör Afrikanska? ungerska?? dom skulle rekommendera Gripen. har dom mindre eller mer kunskap? (ja dom har mer kunskap om Gripen) och antagligen därför säger dom Gripen,

 

3, Danska piloter som flugit båda i simulatorer och Flugit gripen C har sagt att dom är väldigt väldigt imponerad av Gripen. dom har alltså givit en helt annant bild efter att faktiskt har flugit plattformen.

 

när det kommer till rätten att ta deras ord i betraktning. så tycker jag inte det. man kan inte lägga miljarder av skatte pengar i Piloternas Händer, dom är anställda av staten för att göra ett jobb med Statens matrial som dom anser passar bäst in för det specifika land. inte så att kommun anställda får velge Trick, eller andra piloter välja airbus eller boeing

 

 

vad jag försöker säga, är att Piloter inte nödvändigtvis har rätt, jag vill helst inte vara en del av den här debatten.

 

jag vill inte ta någon sida eller standpunkt här. för jag förstår vad Valiant menar och delar hans åsikt. men jag förstår också vad du menar Joar, och delar din åsikt också..

Lenke til kommentar
Danska piloter som flugit båda i simulatorer och flugit gripen C har sagt att dom är väldigt väldigt imponerade av Gripen. Dom har alltså givit en helt annant bild efter att faktiskt har flugit plattformen.

 

Som du säger; de som verkligen flugit Gripen har ofta en annan mening om planet än de som inte gjort det. Detsamma kan man naturligtvis säga om F-35 bara med det undantaget att det inte är så många som faktiskt flugit det plus att det fortfarande är på teststadiet. Gripen lär också vara en dröm för piloten att flyga, enkelt men effektivt.

 

När det kommer till rätten att ta deras ord i betraktning. Så tycker jag inte det. man kan inte lägga miljarder av skatte pengar i Piloternas Händer, dom är anställda av staten för att göra ett jobb med Statens matrial som dom anser passar bäst in för det specifika land. Inte så att kommun anställda får velge Trick, eller andra piloter välja airbus eller boeing Vad jag försöker säga, är att Piloter inte nödvändigtvis har rätt, jag vill helst inte vara en del av den här debatten.

 

Jag vill inte ta någon sida eller standpunkt här. För jag förstår vad Valiant menar och delar hans åsikt. Men jag förstår också vad du menar Joar, och delar din åsikt också...

 

Kanske man i Schweiz har hittat lösningen där man ju skiljt av försvaret från stora militära upphandlingar och överlåtit dem till en civil inköpsorganisation med oberoende civila experter (Armasuisse) som i nära samförstånd med försvaret gör utredningen om vilket plan som i slutänden anses mest passande. Anledningen till detta förfarande är att de vill lära sig från tidigare (av militären/flygvapnet?) gjorda misstag.

Lenke til kommentar

Give me the money that has been spent in war and I will clothe every man, woman, and child in an attire of which kings and queens will be proud. I will build a schoolhouse in every valley over the whole earth. I will crown every hillside with a place of worship consecrated to peace. ~Charles Sumner

 

It'll be a great day when education gets all the money it wants and the Air Force has to hold a bake sale to buy bombers. ~Author unknown

Lenke til kommentar

I Danmark räknas det på kronor och ören på ett annat sätt än i Norge och där förs det diskussioner huruvida man ska ha några nya jaktflyg överhuvudtaget? F-35 vet man ju inte vad man får eller vad de kommer att kosta. Ska man kanske välja det prisvärda alternativet som Gripen innebär? Eller ska man kanske rentav putsa upp de gamla F-16. Ja, det spörs? :hmm:

 

 

Kritiske til dansk kampflykjøp

 

 

Dagsavisen Utenriks

15. november 2008

 

Ledende danske sosialdemokrater er kritiske til planene om å kjøpe nye kampfly og stiller spørsmål ved hvor mye det egentlig vil koste å satse på amerikanske Joint Strike Fighter.

 

– Dette er et klart signal om at Socialdemokratiet svært gjerne vil vekk fra den proamerikanske kursen, tror sikkerhetspolitisk ekspert Peter Viggo Jakobsen ved Københavns Universitet.

 

Ifølge Jakobsen pågår det nå en betydelig debatt blant de danske sosialdemokratene, som kan resultere i et forlik der regjeringen for å sikre nye kampfly går med på å kjøpe svenske JAS Gripen.

 

Den danske forsvarskommisjonen skal legge fram sin anbefaling om kampflykjøp i februar 2009.

 

Källa: Dagsavisen http://www.dagsavisen.no/utenriks/article380995.ece

Lenke til kommentar
Ja man kan ju fråga sig varför man vill slänga ut Ca 30 miljarder kr i sjön när man inte behöver det.

och i samma slänga, säg nej tack till att hjälpa sin egna industri med en större summa pengar.

Nå er det jo allerede avgjort at Norge trenger nye fly, så det er overhodet ikke en del av debatten lenger. Men det er jo klart at disse milliardene kunne vært brukt mye mer nyttig i en ideell verden.

Lenke til kommentar
Det er jo helt tåpelig å tro at en lilleputtstat som Sverige klarer å trumfe supermakten USA hva jagerflybygging angår, og når man i tillegg ser hvor godt F-16 har ytt er det ikke mindre latterlig å i det hele tatt overveie JAS Gripen.

Det er vel egentlig ikke snakk om å "trumfe" noe her. For andre land enn Norge kan Gripen være et bedre valg. Det er to forskjellige fly med forskjellige egenskaper. Hvilke egenskaper som trengs blir opp til hvert enkelt land å vurdere.

Lenke til kommentar
Det er jo helt tåpelig å tro at en lilleputtstat som Sverige klarer å trumfe supermakten USA hva jagerflybygging angår, og når man i tillegg ser hvor godt F-16 har ytt er det ikke mindre latterlig å i det hele tatt overveie JAS Gripen.

 

Eller? :(

 

du kanske borde läsa på om Svensk flyghistoria innan du kommer med tåpliga inlägg

 

att "trumfa" er du seriös??

 

sen så är SAAB ett privat ägt företag precis som LM, så vad har det med storlek på land att göra? Sverige är en av de större när det kommer till vapen export. och teknologi.

 

sen bör du ta en titt på Sveriges tele teknologi är Sveriges största export källa. (och nej då snackar vi inte mobil telefoner) samt mjukvara m.m

 

Om vi tar SAABgroup för exempel (nei det är inte samma SAAB som bygger bilen SAAB)

så har dom en mängd vapensystem, och har över 40 land som kunder. och har varit med och byggt militära flygsystem från generation 1 och en MASSA andra vapensystem.

om vi tar flyg,. så har SAAB några av de bästa i sin tid. Tunnan Lansen, Draken Viggen och ja Gripen är idag en är de bästa plattformarna.

 

 

sedan akuratt som Vice sa. Gripen och F-35 är designade efter helt olika krav specifikationer. och är på många områden helt olika.

 

tips är att innan du skriver tåpliga inlägg att, du faktiskt läser på om företaget/landet du argumenterar mot och sätter dig in i ämnet i fråga.

 

ps.

det är ju akuratt som att jag skulle komma och säga. hur kan lill plutt landet Norge vara bäst i världen på off shore borrning för olja och gas??

Lenke til kommentar

SAAB använder ca 25 - 30 procent av sin omsättning till R&D

 

så om vi tar gripen NG, och börjar konservativt från 2008 (många av systemen i gripen NG har varit under utveckling i 10 till 15 år redan)

 

ca 8 miljarder per år Gripen NG system låses 2014. det ger 6 år. 6*8 = 48 miljarder i bara R&D

 

och ca 40 procent av personalen 6000 människor som på heltid arbetar med produkt utveckling. bara i SAAB. tar du sedan med ALLA samarbetspartners många av dem amerikanska företag och sist men inte minst Ericsson

 

detta tillsammans med 70 år av erfarenhet och bra cost management och bland de bästa ingenjörer man kan få för pengar borde ge en rätt bra bild på hur lilla plutt Landet Sverige kan producera cutting edge militära vapen plattformar och system. som över 40 länder köper. därav Australien USA Canada, England. Tyskland, Indien.

Lenke til kommentar

vad tror du egentligen skapar värde i militära applikationer? vad är det en "spion" vill komma åt? ja inte är det linsen från IRST eller Radarn i sig. utan mjukvaran.

 

det är mjukvaran som är värd som avgör hur bra en sensor är. Mjukvaran är A.O.

 

alla vet hur en Radar fungerar eller hur en jamming pod fungerar. no big deal. men den stora hemligheten är mjukcaran bakom dessa system/sensorer.

 

sen kan man ju fråga sig vara länder så som Brasilen sör africa Pakistan Indien SK. ber SAAB om partnerskap för nya projekt..

 

eller varför det är SAAB och Dassult som utvecklar Europas 6 gen flyg. (Neuron)

 

eller varför Sverige är med i ETAP,

 

eller varför SAAB är top 3 i EW och tele/information i världen.

 

eller varför 78 procent av SAABs SALG är till internationella kunder utanför Norden och Sverige.

eller varför SAAB idag har över 50 miljarder i orderboken..

Lenke til kommentar

LILLEPUTTLANDET SVERIGE

 

Sverige är ett av de få länder i världen som utvecklar egna avancerade stridsflygplan. Det finns många andra stora länder som inte mäktar med det. Och hur många andra länder har t. ex. tillverkning och utveckling av stridsflyg, AWACs, ubåtar, stridsvagnar, stridsfordon, antitankvapen, mobila granatkastarsystem, ytstridsfartyg, artillerisystem, GPS-styrd ammunition, radarsystem, missiler, torpeder, minor etc etc i all oändlighet.

 

Jag vet i alla fall en lilleputtstat som inte har det...

 

Lovorden haglar över Gripen C/D: "Ett bättre plan finns inte!"

Ny Teknik

Publicerad 24 april 2008

 

 

- Gripen har inget att be om ursäkt för i internationella sammanhang. Bättre plan än Gripen C/D går inte att få tag i för pengar idag, säger redaktören Robert Hewson för Jane´s Air-Launched Weapons på det ansedda analys- och tidningshuset Jane´s Information Group i England. Saab har lyckats med en enastående intelligent tillämpning av den teknik som står till förfogande. Framför allt menar han att Saab varit duktigt på Network Warfare. Nu talar alla om detta som Saab har behärskat i tiotals år, säger han.

 

- Gripen is a superior machine! Kritiken mot att Gripen är för klen, kan ta för lite vapen och har för liten räckvidd, avfärdar han bestämt. Allt det där har Saab fixat med Gripen Next Generation – till ett pris som kunderna har råd med. Att kunna leverera allt detta till en överkomlig kostnad är enastående, säger Robert Hewson.

 

Källa: Ny Teknik http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...ticle336690.ece

 

Denne Robert Hewson vet väl förstås inte heller vad han pratar om, Robert Hewson är nog ett alias för Dr Carlo Kopp... Dessutom jobbar han ju för Jane's Air-Launched Weapons, och det är säkerligen en "under cover filial" till Saab. :D

Endret av Swingrole
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...