Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sorry Gripen, men hva folket sier de vil ha i en meningsmåling, er helt irrelevant. ;)

 

Hva Forsvaret vil ha, er det eneste som betyr noe.

 

Vel, det er vel ikke bare forsvaret som avgjør dette. De skal "kun" komme med en anbefaling. Og videre skal en sammensatt komite også gi sin innstilling. Deretter er det Regjering og storting som tar den endelige avgjørelsen.

 

Årsakene til dette er åpenbare..

Lenke til kommentar
Joda det stemmer, men jeg tror det skal VELDIG mye til at regjering eller storting vil våge å overkjøre Forsvaret/FD anbefaling.

Så det flyet de vil ha er nok det som blir kjøpt

 

jag Hoppas du har rätt. för om man då anbefaller gripen, så kan ingen si att det beror på något annat..

 

och jag vet att en helt vanlig spörreundersökelse inte betyder noe. men det er trots allt folkets penger som brukes.

 

den här artikeln vill kanske hjälpa de resterande 18 procenten att tänka om :)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2768964.ece

 

"

30 miljarder ca att spara under flyets leve tid. det er mye penger det"

Lenke til kommentar
Joda det stemmer, men jeg tror det skal VELDIG mye til at regjering eller storting vil våge å overkjøre Forsvaret/FD anbefaling.

Så det flyet de vil ha er nok det som blir kjøpt

 

Mulig, men jeg ikke sikker.. Husk at det neppe finnes noen mer pro-USA "fraksjoner" enn det amerikansk-utdannede luftforsvaret i Norge. Det viser jo også div uttalelser.. -Og de tar kun hensyn til hva fly som for dem ville vært "kulest å fly"(for å si det litt enkelt). Det er mye mulig at F35 vil være. Men det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn. Og når en ser på de faktorene så ser det ut til at ting ikke er så positivt for JSF programmet akkurat nå..

Lenke til kommentar
den här artikeln vill kanske hjälpa de resterande 18 procenten att tänka om :)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2768964.ece

 

"30 miljarder ca att spara under flyets leve tid. det er mye penger det"

 

Dette forutsetter at Gripen oppnår en betydelig eksportsuksess, hvilket er meget usikkert og at Obama kutter kraftig i produksjonen av F-35, hvilket er usannsynlig.

 

Ellers registrerer jeg at Aftenposten omsider er blitt opptatt av hvor mange flymaskiner man har å dele kostnadene på. Hvor mange Gripen-fly hadde den svenske regjeringen forpliktet seg til igjen?

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Folk flest bryr seg overhodet ikke hva slags fly som blir kjøpt og de som "bryr seg" sitter neppe inne med nok kunnskap til å avgjøre hva som er best. Her snakker man jo feks. om folk som tror at JSF er et bombefly og at vi må "dra og bombe fjerne land" dersom vi kjøper JSF. :lol: Skulle man tro på alt tull og tøys som er vært i media den siste tiden vil nok Gripen fremstå som den beste kandidaten.

Om spesialgruppen skulle gå inn for JSF skulle det bare mangle at Stortinget ikke viderefører denne anbefalingen. Om de velger å overkjøre anbefalingen vil det selvfølgelig ligge andre ting til verks enn selve flyet, noe som i og for seg er trist da saken havner utenfor fokus.

 

Synes forøvrig SVS's sitat er ganske interessant:

Det sikkerhetspolitiske, det er ingen som frykter for noe. Vi kan velge fly friere enn vi noensinne har kunnet, sier Jacobsen.

Her sier han jo direkte at det er ikke flyet og dets egenskaper som er viktigst, men prisen!

 

Høyre deriomot har heldigvis fortsatt fokus:

Dette skal ikke avgjøres av meningsmålinger, dette skal avgjøres av hva som er det teknisk beste flyet, sier Solberg til NRK.
Lenke til kommentar
Dette forutsetter at Gripen oppnår en betydelig eksportsuksess, hvilket er meget usikkert og at Obama kutter kraftig i produksjonen av F-35, hvilket er usannsynlig.

 

Vel, det er vel like sannsynlig som at de faktisk kommer til å gjøre det. Slik situasjonen er i verdensmarkedet i dag så vil jeg tro at det favoriserer Gripen... Gripen vil nok virke fristende for veldig mange land som skal velge jagerfly i de neste årene, og som sliter pga finanskrisen. Finanskrisen kommer til å påvirke de fleste land i verden i mange år fremover. Det er ikke mange land som har oljepenger som Norge. (-og de som har, velger foresten Eurofighter ;)).

 

Antagelig sitter som skal ta avgjørelsen,med bedre opplysninger enn oss her på forumet. Men hvis de mottar slike signaler som kommer frem i media, om at USA tenker å kutte i antall fly, utviklingskostnader, teknologi osv osv er det jo direkte idioisk å i det hele tatt kaste bort tiden på å vurdere F-35! (Ihvertfall nå! -Da burde de vente til flyet er ferdig før de bestiller noen!!) Hvis ikke betaler vi skattebetalere x antall mrd for noe som en ikke vet hva til slutt blir levert..

 

Husk Mr. Bolsøy(?) snakket om at JSF programmet er lagt opp slik at det skal utvikle "bombefly kapasiten" først, og så A2A kapasitet som en slags Block 2 eller 3m først etter 2016-2018(+forsinkelser). Hvis det blir kutt, noe som er faktisk er sannsynlig, så blir det vel rimelig å anta at det er i dette programmet en kutter, da USA tenker å bruke flyet primært som et angrepsfly (mot bakkemål).. (siden de allerede oppererer avskjøringsjagere som F22/F18/F15/F16 som kan forsvare en angrepsstyrke fra trussler fra lufta)

Lenke til kommentar
Vel, det er vel like sannsynlig som at de faktisk kommer til å gjøre det. Slik situasjonen er i verdensmarkedet i dag så vil jeg tro at det favoriserer Gripen... Gripen vil nok virke fristende for veldig mange land som skal velge jagerfly i de neste årene, og som sliter pga finanskrisen. Finanskrisen kommer til å påvirke de fleste land i verden i mange år fremover. Det er ikke mange land som har oljepenger som Norge. (-og de som har, velger foresten Eurofighter ;) ).

 

Det kommer an på hvor lenge finanskrisen varer. I motsetning til oss dødelige har heldigvis de som styrer og steller litt lengre perspektiver å forholde seg til når det gjøres store invisteringer.

 

Nå ser det altså ut som at britene kvitter seg med en del Eurofighter Tranche-3 og bekrefter spekulasjonene som har versert en stund.

 

Antagelig sitter som skal ta avgjørelsen,med bedre opplysninger enn oss her på forumet. Men hvis de mottar slike signaler som kommer frem i media, om at USA tenker å kutte i antall fly, utviklingskostnader, teknologi osv osv er det jo direkte idioisk å i det hele tatt kaste bort tiden på å vurdere F-35! (Ihvertfall nå! -Da burde de vente til flyet er ferdig før de bestiller noen!!) Hvis ikke betaler vi skattebetalere x antall mrd for noe som en ikke vet hva til slutt blir levert..

 

Husk Mr. Bolsøy(?) snakket om at JSF programmet er lagt opp slik at det skal utvikle "bombefly kapasiten" først, og så A2A kapasitet som en slags Block 2 eller 3m først etter 2016-2018(+forsinkelser).

 

Det var ikke meg og påstanden er heller ikke riktig. Block 3 skal være operativ i 2013. Den har "standard" air-superiority konfigurasjon. Våre fly skal leveres 2016-2019, block 4 i første omgang og gradvis nyere til Block 7 i 2019. Underveis oppgraderes flyene som allerede er levert til siste block-versjon. Dette er ganske godt beskrevet i brosjyren til norske myndigheter, som er publisert på nett og linket her tidligere.

 

Hvis det blir kutt, noe som er faktisk er sannsynlig, så blir det vel rimelig å anta at det er i dette programmet en kutter, da USA tenker å bruke flyet primært som et angrepsfly (mot bakkemål).. (siden de allerede oppererer avskjøringsjagere som F22/F18/F15/F16 som kan forsvare en angrepsstyrke fra trussler fra lufta)

 

Vi kan anta mye, men realiteten er at det skal store kutt til før det påvirker vårt kampflykjøp i nevneverdig grad. USA trenger F-35 og de har mange andre opsjoner som er sannsynelige, f.eks. redusert engasjement i Irak som vil frigjøre store ressurser.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
den här artikeln vill kanske hjälpa de resterande 18 procenten att tänka om :)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2768964.ece

Kan ikke se at dette er noe bedre enn dette...

 

Pengemangel i det svenske forsvaret kan ramme utviklingen av kampflyet JAS Gripen, som Norge vurderer å kjøpe

http://www.tu.no/industri/article181179.ece

 

Säg mig vad Har Sveriges Försvar med SAAB att göra????

 

SAAB är privat? 78 procent av SAABs omsättning är i utlandet. som har idag över 50 miljarder i orders

 

vad det nu är för stolle som har skrivit den radern. verkar tro att SAAB är ett stat ägt företag som bara syslar med Gripen.

 

Det är skillnad för LMs del. med tanke på hur projektet har sett ut de sista åren.

Lenke til kommentar

Ser ut som Finland er interessert i F-35...

 

Finnene ser for seg å erstatte sitt nåværende F-18 kampfly med F-35 Lightning II, også kalt JSF.

 

Det melder Finlands største avis Helsingin Sanomat og det finske kringkasteren YLE.

...

Det er ikke kjent om også Gripen skal være aktuelt for finnene, men dette er lite trolig.

http://e24.no/utenriks/article2769542.ece

 

nej så ligger det inte till

 

man skall ta upp det för en diskution. mellan 2009 - 2011 fast regerigen har gjort klart att man skall operera F-18 till 2030. sen så glömmer dom ju att skriva att PAK-FA är lika intressant och Gripen NG..

Lenke til kommentar
Joda det stemmer, men jeg tror det skal VELDIG mye til at regjering eller storting vil våge å overkjøre Forsvaret/FD anbefaling.

Så det flyet de vil ha er nok det som blir kjøpt

 

Mulig, men jeg ikke sikker.. Husk at det neppe finnes noen mer pro-USA "fraksjoner" enn det amerikansk-utdannede luftforsvaret i Norge. Det viser jo også div uttalelser.. -Og de tar kun hensyn til hva fly som for dem ville vært "kulest å fly"(for å si det litt enkelt). Det er mye mulig at F35 vil være. Men det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn. Og når en ser på de faktorene så ser det ut til at ting ikke er så positivt for JSF programmet akkurat nå..

 

 

Jeg har lest argumentasjonen om at norske jagerflypiloter er partiske, at de ville ha valgt amerikansk utstyr pga. historien og vaner - Noe jeg er sterkt uenig i. Når du nå påstår at hva norske jagerflygere kan finne på å foretrekke påvirkes av hva som er "kulest å fly" så synes jeg du går for langt. Jeg har i min nærmeste familie folk som flyr og vedlikeholder jagerfly, og kan berolige deg med de er yderst profesjonelle. Vi snakker her om folk som har dedikert livet sitt til å forsvare Norge. For dem vil det være naturstridig å velge og å anbefale noe annet enn det jagerflyet som er best egnet til å forsvare Norge.

 

Gripen39 prøver i det minste å argumenter ved hjelp av Gripens egenskaper og Saabs tilbud, du derimot har en historie med å legge deg på et usaklig nivå og å komme med ubegrunnede påstander.

 

Kan jeg spørre deg hvor du har det fra at norske jagerflygere er partiske? Har du noen empiri som støtter det??

 

Vi vet begge godt at du ikke har slik empiri. Du forsøker deg på en argumentasjonsrekke der du bruker luftforsvarets historie til å underbygge påstanden din. Dette viser at du overhodet ikke har noen som helst peiling på hva du snakker om. En norsk jagerflyger kan uendelig mer om sitt yrke enn deg og meg, han er ikke partisk, og når han forteller deg hvilket jagerfly han mener er best egnet til å forsvare norge så bør du lytte.

 

Du lytter ikke, du ønsker ikke å diskutere - Du har bestemt deg for at Norge bør kjøpe Gripen og leter etter argumenter som passer.

Lenke til kommentar

 

Det er en grunn til at opinionen er for svenske fly. Det er fordi vår fjerde statsmakt har funnet det for godt å alltid nevne JSF i en setning hvor ordene "tregt" og "bombefly" også forekommer.

 

du tror inte det kan vara så att det 45 procent som inte svarade, är dem som inte har peiling, och att många av de 37 procenten faktiskt jobbar för ett företag som kommer få orders. och därmed så ger det plus i boka för deres familjer??

 

det kommer alltid finnas vissa typer människor som vägrar lyssna och kommer tro att F-35 är ett bombfly. men det samma gäller ju gripen finns mängder av jobbiga myter som folk vägrar att ändra mening om :)

 

tror det är relativt jämt med myter för begge fly.. både SAAB och LM har ju gått ut med "myt information" för att försöka ta "död" på de största myterna :)

Lenke til kommentar
Björnar det är redan fler länder idag än väntat som opererar Gripen.

 

och mycket visar till att minst 3 länder till bara nästa år kommer välja Gripen.

 

Jeg tipper Sveits er bankers som fremtidige Gripen-kunder! :thumbup:

Skal si meg veldig enig der. Personlig kan jeg ikke se noen grunn til at en nasjon som Sveits skulle kjøpe eller ha bruk for JSF og dets egenskaper. Men igjen, Sveits har overhodet intet sammenlignings grunnlag med Norge.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Björnar det är redan fler länder idag än väntat som opererar Gripen.

 

och mycket visar till att minst 3 länder till bara nästa år kommer välja Gripen.

 

Jeg tipper Sveits er bankers som fremtidige Gripen-kunder! :thumbup:

Skal si meg veldig enig der. Personlig kan jeg ikke se noen grunn til at en nasjon som Sveits skulle kjøpe eller ha bruk for JSF og dets egenskaper. Men igjen, Sveits har overhodet intet sammenlignings grunnlag med Norge.

 

Det er riktig at våre behov ikke kan sammenlignes med Sveits' behov, men jo flere Gripen som blir solgt, jo mindre blir risikoen og kostnadene(oppgraderinger) ved å operere Gripen NG. En situasjon der Norge er det landet som opererer flest Gripen NG er etter mitt syn ikke ønskelig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...