Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Har du aldrig funderar på varför the Euro canard och F-35 inte har TVC ???

 

Av samme grunn som F-16 ikke har det: nytteeffekten er liten i forhold til kostnadene. Moderne HOBS-missiler har redusert behovet for ekstreme close-in ytelser.

 

sättet som Gripen plattformen "arbetar" mot personalen på bakken är intet nytt. detta har gripen gjort sedan plattformen blev operativ..

 

Så vidt jeg vet ble Gripens MGSS-system operativt i 2003.

 

du använder dig av väldigt mycket information av LM. har aldrig sett dig var kritisk mot denna information, medans du väldigt fort försöker misskreditera Neutrala källor?

 

Da må jeg beklager hvis du oppfatter det slik, men med all respekt så tror jeg litt av forklaringen ligger i din egen tolkning av det som blir sagt. Jeg er vant til å forholde meg objektivt til informasjon, dvs. at jeg skiller mellom det som er sakelig - offisiellt - og det som er spekulasjoner, samt det som ikke er ment å tas bokstavelig. Det er f.eks. ikke slik at LM, SAAB eller noen andre bløffer til norske eller andre lands myndigheter når de snakker om konkrete målbare forhold, tekniske spesifikasjoner eller lignende, slik som noen hevder i diverse forumer. Da avsløres bare sin egen uerfarenhet.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Björnar

 

Jo kanske. det kan mycket väl vara att jag tolkar det sån. du är trots allt den debattören här inne som er bäst på att debattera och är mest saklig, och då inkluderar jag mig selv i den andra "negativa" kategorien..

 

 

akuratt.

TVC är helt enkelt inte nödvändigt

 

och så här må man tänka i alla typer system. hur kommer det sig att den här plattformen inte gör så eller har valt så?? kan det ha med nytto effekten eller att man bara löser samma problem på ett annat sätt?

 

 

Jag är också helt enig med dig att, LM och SAAB är såpass stora och seriösa företag att dom inte ger ut falsk information.

 

men fortsatt så är det folk som tvivlar på vad SAAB säger. och tar inte deras ord seriöst..

 

När jag kritiserar, LM så gör jag det inte pga a den tekniska informationen. utan hur dom jämför och hur dom säger ting. istället för att låta plattformen tala för sig själv.

 

och att man måste vara kritisk. till allt dom säger. eftersom det hade varit ganska illa för LM om Norges Danmark och Holland går för Gripen. det hade setts som ett misslyckande. i Gripens fall, ses det bara som ett otroligt plus om dom väljs. du ser skillnaden.

 

 

Plus att LM älskar att jämföra sig med andra.

 

men som jag sagt så många gånger. jag ställer mig väldigtt kritisk till BoB Kemp. och tar också avstånd från vissa kommentarer han har sagt i Media.

Lenke til kommentar
1. Prisen Norge må betale for F-35 er låst

2. Reduksjonen i antall enheter det forespeiles her er en dråpe i havet av det totale antallet

3. UK har nettopp vedtatt å bygge to nye hangarskip som skal utstyres med F-35 - Hva skal flys fra disse hangarskipene om ikke F-35? Å "navalisere" Typhoon vil bli ekstremt kostbart og Typhoon er allerede dyrere enn F-35.

 

Mange ser på "ulydene" fra UK som en måte å sørge for at britisk motorteknologi ikke blir faset ut av JSF-prosjektet, som opererer etter "best value". Det er dog helt klart at det betyr fint lite for Norge om UK faktisk kanselerer sin deltagelse i JSF-prosjektet. De har allerede betalt for utviklingen av F-35 og samlebåndet på Fort Worth vil løpe for fult åkke som.. :cool:

 

Men du overser elegant det faktum at en slik avgjørelse vil ha stor effekt mtp andre lands valg. De kan spørre seg: Hvorfor skal vi kjøpe ett så dyrt fly, når til og med UK ikke trenger det? Hvis så skjer så er det ikke en dråpe i havet.. -Dette er samme årsak til at LM "pynter bruda" for Norge.. Vi er en av de første som skal ta standpunkt til fly type og velger vi bort F-35, vil det sannsynligvis få stor påvirkning. Ihvertfall hvis UK gjør det samme. Da risikerer de at Danmark og Nederland også av.. Og da kan en også få følge av Italia. Om det ikke har så mye å si for produksjonen i første omgang, kan de fort få det, da kritikerene får (mer) vann på mølla.

 

Hvor dyrt det koster å sette Typhoon på hangarskip er nok kostbart, men da vil de jo få kontroll over egen teknologi..

 

(Men ærlig talt, må jeg skyte inn at jeg er ikke uenig i spekulasjonen din til slutt, det er ikke usannsynlig at det kan være sabelrasling Britene driver med..)

Lenke til kommentar
Da risikerer de at Danmark og Nederland også av.. Og da kan en også få følge av Italia.

Hvilke andre alternativer har Italia egentlig? Skal ikke de ha F-35 B på sitt splitter nye hangarskip Cavour?

 

Jo det är sant. och dom har inte mycket val. skulle vara Rafale M i så fall.

 

men det är ju lika sannolikt som att UK skulle operera Franskt :)

 

nei Italien kommer köpa F-35..

Lenke til kommentar

Vil anbefale tidligere GL Einar Smedsvigs artikkel om stealth i siste utgave av Offisersbladet (s. 18-19):

 

http://www.offisersbladet.no/images/Offisersbladet0806/

 

Også en fin artikkel på s. 44-47 om øvelse Northern Viking på Island i september hvor Norge stillte med detachement. Avbildet er bla. F-16s standard air-defence/QRA konfig med Panthera (Sniper, som flygerne gjerne kaller den), AMRAAM på vingetippen, IRIS-T på utvendig stasjon og to 370 gallon dropptanker ("dollies" eller Dolly Partons). Noen med bakgrunn i FLO kan kanskje forklare hva DA 20 Falcon-flyet til FR Aviation gjør der også.

 

..og Gripens annonse på side 2, selvsagt.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Er det "sabelrasling" ?

 

http://www.janes.com/news/defence/systems/...81104_1_n.shtml

 

Funding may delay UK's first JSF purchase

By Tim Ripley

4 November 2008

 

Jane's has learnt that UK Ministry of Defence (MoD) officials have raised the possibility of not buying three low-rate initial production (LRIP) aircraft over the next two years at a cost of some GBP450 million (USD742 million) and delaying purchases until production-standard aircraft are available in the middle of the next decade.

Lenke til kommentar
Er det "sabelrasling" ?

 

http://www.janes.com/news/defence/systems/...81104_1_n.shtml

 

Funding may delay UK's first JSF purchase

By Tim Ripley

4 November 2008

 

Jane's has learnt that UK Ministry of Defence (MoD) officials have raised the possibility of not buying three low-rate initial production (LRIP) aircraft over the next two years at a cost of some GBP450 million (USD742 million) and delaying purchases until production-standard aircraft are available in the middle of the next decade.

 

Nej det tror jag inte. bara ett besult för att akut lätta på trycket. precis som Italien.

Lenke til kommentar
Kanselering av F-35 vil i praksis også være en kanselering av VTOL-teknologi i UK, som du sier, veldig kontroversielt.

 

en teknologi du menar England inte har??

 

e ju detsamma som att säga att LM inte har EWS teknologi..

 

Nei, det er ikke det jeg sier. UK har VTOL-teknologi så det holder, men den er for det meste knyttet opp mot fortsatt deltakelse i JSF-prosjektet. Om UK hadde kanselert F-35, så kunne det hatt samme virkning på UK's VTOL-miljø som for Saab's jagerflydivisjon om Sverige ikke hadde kjøpt Gripen. Nettopp derfor er det lite trolig at UK kanselerer F-35.

Lenke til kommentar

Hmm...

 

The schedule also still calls for the last low-rate initial production batch to go on contract in 2012. But a small problem is that it's contrary to Federal law to proceed to full-rate production until OT has been completed. There has been an overlap in the plans for some time, which was to be bridged by defining the first year of full-rate production funding as an economic order quantity (EOQ).

 

But with OT winding up in 2014, the schedule now formally shows the first multi-year production contract being awarded before that. Either that date, or the law, has to change.

 

Ares - While Everyone Is Looking The Other Way...

 

Condition for Proceeding Beyond Low-Rate Initial Production

Lenke til kommentar
Jo kanske. det kan mycket väl vara att jag tolkar det sån. du är trots allt den debattören här inne som er bäst på att debattera och är mest saklig, och då inkluderar jag mig selv i den andra "negativa" kategorien..

 

Du har også mange bra innlegg og sakelig informasjon, samt en meget bra website om Gripen, og da vet jeg at jeg snakker på vegne av flere.

 

och så här må man tänka i alla typer system. hur kommer det sig att den här plattformen inte gör så eller har valt så?? kan det ha med nytto effekten eller att man bara löser samma problem på ett annat sätt?

 

Jo helt enig, men problemstillingen er jo at det pr. i dag ikke finnes noen kostnadseffektiv måte å løse "problemet" med stealth. Under møtet i går i Polyteknisk Forening gikk Hans Rosèn langt i å antyde at det "bare er å bruke IR-sensor", men ingen sensorer med slike ytelser finnes enda. Det kan hende det kommer om noen år, kan hende ikke, og så skal man altså bruke 30 milliarder kroner på noe som kanskje kommer til å fungere kontra noe vi vet vil fungere?

 

Jag är också helt enig med dig att, LM och SAAB är såpass stora och seriösa företag att dom inte ger ut falsk information.

 

men fortsatt så är det folk som tvivlar på vad SAAB säger. och tar inte deras ord seriöst..

 

När jag kritiserar, LM så gör jag det inte pga a den tekniska informationen. utan hur dom jämför och hur dom säger ting. istället för att låta plattformen tala för sig själv.

 

Det er en reflektert betraktning, men hva mener du at LM burde gjort annerledes? Det er jo ikke et operativt fly enda, så det er f.eks. vanskelig å komme utenom datasimuleringer og beregninger.

 

SAAB, derimot, gjør ingen forsøk på å vise frem noen tekniske analyser eller meningsfulle operative sammenligninger.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Björnar.

 

gud nämn inte ens den där bloggen. den borde varit uppdaterad för månader sedan.

 

sakliga argument nja ibland kanske. min frustration är dock att bara för att F-35 generellt vill vara en bättre plattform. så betyder inte det att den nödvändigtvis vill vara bäst för Norge.

 

och att Gripen NG inte kommer vara gammal eller bra nog efter 2030. gud era F-16 hade vart överlevt i 20 år till om man ser på hotbild

 

folk överskattar Ryssland och Kinas militära aviation. tyvärr

 

man glömmer fort fördelar med gripen som inte "är tekniska" men som i krig och för små länder är viktiga.

 

och fast stealth är en fördel, så har den också nackdelar.. och grund prinicipen för vad en plattform gör. har inte ändrats, och man kan uppnå samma mål på olika sätt.

 

och att det är så mycket mer som spelar in. än plattform vs plattform (inte för att någon modern nation krigar så heller)

 

 

dessa frågor gör mig frustrerad att jag inte kommer fram med. :))

 

I følge en jeg kjenner som er flymekaniker så må alt verktøyet forsvarets flybaser byttes fordi på de svenske flyene er det det metriske systemet på skruer osv. Alt verktøyet de har nå er i tommer -_-

 

och du menar att detta är ett argument mot gripen, i ett köp som kommer kosta Norge långt över 20 MILJARDER

 

tror inte verktygen vill spela stor roll. och Norska mekaniker. kan det metriska systemet så. ser inga problem där.

Lenke til kommentar

Hejsan Valient!

 

 

Verkar som om dina konspirationsteorier besannas alltmer för nu har "Gripen-maffian" slagit till igen. Även om de ändrat taktik och börjat infiltrera dagspressen med smygreklam – eller ska man kanske kalla det för "smygteknik"!? :p

 

Reis gatelangs i Oslo via PC-en

Nå kan du «gå» gatelangs i hele Oslo i Sesams nye 3D-kart. Du kan også «fly» lavt over Sognefjorden.

 

Aftenposten

KLAUS BØRRINGBO

Publisert: 06.11.08

 

 

3D-kartet bygger på ny og ganske avansert teknologi opprinnelig utviklet for det svenske jagerflyprosjektet Jas Gripen.

 

Sesam kaller sin nye tjeneste med realistiske 3D-kart for «neste generasjon kart». Tjenesten lanseres i dag, og er allerede på lufta.

 

Det nye Norges-kartet skal være verdens største realistiske 3D-modell, og viser for første gang hele landet i 3D.

 

– Vi sprekker nesten av stolthet, sier en opprømt Hanne Norstrøm, markedsdirektør i Sesam.

Militær teknologi

 

De nye 3D-kartene er bygget på militær teknologi fra svenske Jas Gripen, og deres system for navigering av missiler. Systemet er her brukt til langt fredeligere formål, nemlig til flyfotografering for å lage høykvalitets 3D-kart – til glede for norske nettbrukere.

 

Källa: Aftenposten http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2755861.ece

Lenke til kommentar
De nye 3D-kartene er bygget på militær teknologi fra svenske Jas Gripen, og deres system for navigering av missiler. Systemet er her brukt til langt fredeligere formål, nemlig til flyfotografering for å lage høykvalitets 3D-kart – til glede for norske nettbrukere.

 

Igjenn presenterer gripenfanntastene en teknologi som om det skulle være noe fantastiske nye unike greier når det egenklig er helt standard på moderne jagerfly/cruisemissiler.

 

Les her: TERCOM

3D maping av bakken for å bruke til terrengnavigerende missiler er gammelt nytt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
De nye 3D-kartene er bygget på militær teknologi fra svenske Jas Gripen, og deres system for navigering av missiler. Systemet er her brukt til langt fredeligere formål, nemlig til flyfotografering for å lage høykvalitets 3D-kart – til glede for norske nettbrukere.

 

Igjenn presenterer gripenfanntastene en teknologi som om det skulle være noe fantastiske nye unike greier når det egenklig er helt standard på moderne jagerfly/cruisemissiler.

 

Les her: TERCOM

3D maping av bakken for å bruke til terrengnavigerende missiler er gammelt nytt.

 

ett par saker

 

1, dom sier att det bygger PÅ militär teknologi IKKE att det är teknologi utvecklat FÖR Gripen. till och med du borde se skillnaden.

 

2. du borde kolla vad LM har sagt det sista året innan du börjar hacka på swingrole för att vara delvis irnonisk

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
sakliga argument nja ibland kanske. min frustration är dock att bara för att F-35 generellt vill vara en bättre plattform. så betyder inte det att den nödvändigtvis vill vara bäst för Norge.

 

Forstår frustrasjonen din. :)

 

Jeg tror holdningene til de som deltar i diskusjonene er mye styrt av det man er opptatt av, f.eks. om man er interessert i det industrielle, det operative, det sikkerhetspolitiske, nasjonale visjoner osv. Personlig er jeg mest opptatt av det operative fordi jeg har litt operativ herkomst selv (både jeg og min far har vært i Forsvaret).

 

Så for mitt vedkomne handler det om å anskaffe det beste flyet vi kan innenfor de kostnadsrammene som er fastlagt fra et operativt synspunkt, akkurat som vår Forsvarssjef.

 

Hvis Sverige kunne garantert et gigantisk industrieventyr, så hadde jeg kanskje tenkt meg om, men

så lenge industriperspektivet avhenger av Gripens eksportsuksess blir dette også veldig usikkert.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Jag blir så trött. Här är något fundamentalt fel. Antingen är det jag som har fel typ av humor eller också är det en och annan här som inte har någon humor... Eller kanske ordet (själv)ironi inte finns i det norska vokabuläret? :roll:

 

Denne Gripen-teknologien kræsjer min Internet Explorer og Opera.

 

(get it? "kræsjer" heh-heh)

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...