Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Future weapons:

http://www.youtube.com/watch?v=Vbnsr2oF2gM

http://www.youtube.com/watch?v=5znJiU9HUl0...feature=related

 

Dessverre kommer ikke Gripen under kategorien future weapons!

 

Enligt din åsikt eller USAF reklambyrå? :ermm:

 

Du har alldeles rätt i att Gripen inte finns med i den uppräkningen på YouTube. Frågan är bara hur allvarligt man ska ta det där. Enligt YouTube så hamnar också F-16 under kategorin future weapons?!? :rofl:

 

Du får gärna förklara det fenomenet för mig!

 

http://www.youtube.com/watch?v=CXoccRk_cug...feature=related

 

Ett annat av dessa framtidens vapen (fortfarande enligt samma lista) är Zen buddism...

 

Hvorfor skal du alltid dra det ut i det ekstreme for å overbevise at Gripen er ett superfly!

Saken kjerne er at gripen er annenrangs i forhold til JSF men vi prater om hva som passer best til Norges behov. Om vi skal satse på fremtiden eller i nåtiden!

 

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Swingrole behöver inte bevisa någonting.

 

den 19 desember så kommer det visas genom de tester som Norge gjort.

 

ang future weapons eller teknologi.

 

ja det är en lista Norges produkter aldrig kommer hamna på iaf.

 

kult å läsa alla myter ni brukar som argument mot gripen

 

när Norge inte hade klart att konstruera propeller flyg engång

 

ps-

 

detta är ett debatt forum. så klaga på att swingrole lägger fram argumenter som är grundiga med kilder blir ju helt feil

speciellt när det enda dere kommer upp med är vad LM sier och stealth. och ibland så sier dere EO das..

 

starka argument.

Lenke til kommentar
den 19 desember så kommer det visas genom de tester som Norge gjort.

Det gjenstår å se, det kan jo også hende at de kommer frem til at vi bør velge siste gererasjon av jagerfly, og ikke noe Gripen MLU.

 

kult å läsa alla myter ni brukar som argument mot gripen

Nå er det jo myter om F-35 som brukes i media av Gripen-tilhengere, blandt annet at F-35 er et tregt bombefly.

Flaks at dere får hjelp av enkelte grupper i USA som jobber hardt for å oprettholde produksjonen av F-22.

 

när Norge inte hade klart att konstruera propeller flyg engång

Norge har ikke noen flyindustri, hadde vi puttet inn penger i det, så hadde vi selvsagt klart dette, men det er ikke noe vi prioriterer.

 

Det er også flere i Sverige som mener at det er sløsing med penger å oprettholde Gripen-programmet, og jeg ser på dette som en betydelig risko for Norge.

Antallet Gripen som det svenske forsvaret skal opperere er jo også kraftig redusert de siste årene.

 

Varsler kutt i JAS-programmet

 

Pengemangel i det svenske forsvaret kan ramme utviklingen av kampflyet JAS Gripen, som Norge vurderer å kjøpe.

 

Totalt skal det spares 2,3 milliarder svenske kroner på materiell fra 2011, listen over prosjekter som stoppes eller bremses er lang, og JAS Gripen er på listen over prosjekter som reduseres.

http://www.tu.no/industri/article181179.ece

Lenke til kommentar

Pengemangel i det svenske forsvaret kan ramme utviklingen av kampflyet JAS Gripen, som Norge vurderer å kjøpe.

 

Totalt skal det spares 2,3 milliarder svenske kroner på materiell fra 2011, listen over prosjekter som stoppes eller bremses er lang, og JAS Gripen er på listen over prosjekter som reduseres.

http://www.tu.no/industri/article181179.ece

 

– Mitt intryck är att JAS 39 Gripen kommit väl undan i fråga om besparingar, säger dock folkpartiets försvarspolitiker Allan Widman, som suttit med i den så kallade Genomförandegruppen.

 

– Det sker hela tiden ändringar på nya Gripens plattform, sensorer eller vapensystem, tillägger han.

 

Källa: Ny Teknik http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...ticle422488.ece

 

 

När vi ändå är inne på det här med neddragningar så är det ju inte alls aktuellt för F-35 projektet del. Oh nej då, de har bara dragit in på ett par prototyper, hundratals med testflygtimmar och tester m.m. Om jag vore köpare så ringde det fler alarmklockor där. Speciellt med tanke på att F-35 inte ens är i bruk och har massor av tester kvar att göra. Att då i det stadiet kraftigt reducera testverksamheten är no good. Vilka fler "godsaker" har USA:s finanskris i beredskap för LM, det spörs? :hmm:

Endret av Swingrole
Lenke til kommentar
När vi ändå är inne på det här med neddragningar så är det ju inte alls aktuellt för F-35 projektet del. Oh nej då, de har bara dragit in på ett par prototyper, hundratals med testflygtimmar och tester m.m. Om jag vore köpare så ringde det fler alarmklockor där. Speciellt med tanke på att F-35 inte ens är i bruk och har massor av tester kvar att göra. Att då i det stadiet kraftigt reducera testverksamheten är no good. Vilka fler "godsaker" har USA:s finanskris i beredskap för LM, det spörs? :hmm:

Hvilke "alarmklockor"? JSF har garantert salg på over 2000stk. Hvor mange har Gripen? 20?30? Glem ikke at SAAB technology også skal kvitte seg med 500 arbeidsplasser de kommende år.

Lenke til kommentar
sant spelar ju ingen roll vad dom har för bakgrund eller gör nu..

 

soff generalerna här inne på alla internet forum vet ju mer. som oiftast aldrig på något sätt arbetat med flygplan.

 

och de flesta av dina argument bygger på LMs marknads avdelning, medans i Gripens tillfälle så är mycket dokumentert av andra kilder eftersom den är operativ.

 

han vet mer än både dig och mig..

 

Det jeg reagerer på er at du sier at vi skal høre på Bjørn Kjos fordi han vet hva han snakker om, mens du sier at Olav Aamoth og Einar Smedsvig er tullinger som ikke vet hva de snakker om.

 

"...

Få vet mer om kampflykjøp enn pensjonert Generalmajor Olav Aamoth. Han har 40 års tjeneste i luftforsvaret, og over fem tusen timer i kampfly.

 

- Åja, jeg har fløyet Sabre, Starfighter og F-16. Og både i snøstorm og nattemørket jaget russere.

 

Aamoth var også en av hovedpersonene bak det forrige kampflykjøpet.

..."

 

Kan du som sofageneral forklare meg hvorfor jeg skal tro mere på Bjørn, vell, ut over det faktum at han faktisk støtter gripen?

Lenke til kommentar
sant spelar ju ingen roll vad dom har för bakgrund eller gör nu..

 

soff generalerna här inne på alla internet forum vet ju mer. som oiftast aldrig på något sätt arbetat med flygplan.

 

och de flesta av dina argument bygger på LMs marknads avdelning, medans i Gripens tillfälle så är mycket dokumentert av andra kilder eftersom den är operativ.

 

han vet mer än både dig och mig..

 

Det jeg reagerer på er at du sier at vi skal høre på Bjørn Kjos fordi han vet hva han snakker om, mens du sier at Olav Aamoth og Einar Smedsvig er tullinger som ikke vet hva de snakker om.

 

"...

Få vet mer om kampflykjøp enn pensjonert Generalmajor Olav Aamoth. Han har 40 års tjeneste i luftforsvaret, og over fem tusen timer i kampfly.

 

- Åja, jeg har fløyet Sabre, Starfighter og F-16. Og både i snøstorm og nattemørket jaget russere.

 

Aamoth var også en av hovedpersonene bak det forrige kampflykjøpet.

..."

 

Kan du som sofageneral forklare meg hvorfor jeg skal tro mere på Bjørn, vell, ut over det faktum at han faktisk støtter gripen?

 

 

nej, mer att varför miskredetiera honom bara för att han har en annan syn än vad ni har.

 

en sak är ju att läsa argumenterna som bägge sidor ger.

 

F-35 supportrar har ju gått ut med argument som redan Gripen C mot bevisar

och deras egna boss också.

 

F-35 supportrar är ju så desperata att dom går ut med

- vi får problem i NATO ( gripen flyger redan i nato precis som rafale och EF, F-16 och F-18)

- det är 80 tals teknologi (yeah right test flygning 2008)

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
När vi ändå är inne på det här med neddragningar så är det ju inte alls aktuellt för F-35 projektet del. Oh nej då, de har bara dragit in på ett par prototyper, hundratals med testflygtimmar och tester m.m. Om jag vore köpare så ringde det fler alarmklockor där. Speciellt med tanke på att F-35 inte ens är i bruk och har massor av tester kvar att göra. Att då i det stadiet kraftigt reducera testverksamheten är no good. Vilka fler "godsaker" har USA:s finanskris i beredskap för LM, det spörs? :hmm:

Hvilke "alarmklockor"? JSF har garantert salg på over 2000stk. Hvor mange har Gripen? 20?30? Glem ikke at SAAB technology også skal kvitte seg med 500 arbeidsplasser de kommende år.

 

ja nu har du ju faktiskt fel..

 

om du följer med på SAAB så är det bil delen av SAAB som inte har nåt med SAABgroup att göra. senaste press uttalandet från SAABgruop var för ett par dagar sedan.

 

man kommer inte sparka EN ENDA PERSON .

 

SAABgroup har 2 års omsättningar i order boken. IDAG

 

 

över 2000 flyg?? senaste rapporten indikerar ju på att USA inte skall har fler än 1000 - 1300 flyg. och edter USA är det bara turkiet som vet hur många dom skall ha. Irael skall ju ha färre.

 

så LM kommer sälja minder flyg än beräknat. nåt som kommer påverka LM negativt.

SAAB har redan IDAG sålt mer plan än beräknat, något som påverkar SAAB positivt.

 

ps,

 

vad i guds namn skulle det ha å si om SAAB lät 500 gå?? det hade inte påverkat gripen Teamet någon ting.

eller du tror kanske att SAAB är nära att gå i konkurs bara för att en liten procent del av SAAB måste gå.

är du medveten om att SAAB är ett företag som gå i PLUSS??

Lenke til kommentar
F-35 supportrar har ju gått ut med argument som redan Gripen C mot bevisar

och deras egna boss också.

Demmes "boss"? Tenker du på feilsitatet du har i din signatur da eller?

 

 

- det är 80 tals teknologi (yeah right test flygning 2008)

Gripen er et 4. generasjons design fra 80-tallet. Greit nok at innmaten er byttet ut med ny tilgjengelig teknologi, men designet er fremdeles fra 80-tallet.

 

Gripen NG = Gripen MidLife Update

 

Kunne for eksempel gjort det samme med F-16 vet du...

Lenke til kommentar

Raptor.

 

ja nu arbetar inte SAAAB med MLU, och MLU är mer som ett svärord i SAAB kretsar.

 

demon har när den visades över 3.500 nya "delar"

 

Gripen NG kommer ha ännu mer.

 

det är praktiskt taget ett helt nytt flyg som bygger på en beprövad design. precis så som Ryssland arbetar. för du är medveten om att typ alla nya modeller kommer från SU-27 ??

 

skillanden är eftersom ingen har Krav på stealth så fortsätter man med en beprövad design som man vet fungerar.

 

inte ett enda system kommer vara likt.

 

 

och om du definerar "5 gen" bara på hur skrovet kroppen ser ut. så bör du ju ha i å tanke att det bygger ju på ett 30 årigt koncept..

 

 

står till och med på JSF.mil att F-35 bygger på projekt från 80/90 talet. man kan ju se vissa likheter mällan F-35 och 80 tals plattformen F-22

 

 

jag förstår helt enkelt inte din tanke måte. att bara för att det är en delta canard, sä är det gammalt..

 

den test flög 2008, all teknologi är under utveckling nu.. så kan inte bli nyare än Gripen NG..

Lenke til kommentar
står till och med på JSF.mil att F-35 bygger på projekt från 80/90 talet. man kan ju se vissa likheter mällan F-35 och 80 tals plattformen F-22

 

jag förstår helt enkelt inte din tanke måte. att bara för att det är en delta canard, sä är det gammalt..

 

den test flög 2008, all teknologi är under utveckling nu.. så kan inte bli nyare än Gripen NG..

 

Vanligvis sier man at et 5. generasjonsfly i tillegg til stealth må oppfylle minst et par av følgende kriterier:

 

- avansert sensorfusjon og integrert avionikk

- nettverksorientert

- effektiv supercruise

- supermanøvreing

- avansert logistikk, selvdiagnostikk, proaktivt vedlikehold og integrert treningskonsept som er knyttet til hvert ledd i flyets design og drift

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
ja nu har du ju faktiskt fel..

 

om du följer med på SAAB så är det bil delen av SAAB som inte har nåt med SAABgroup att göra. senaste press uttalandet från SAABgruop var för ett par dagar sedan.

 

man kommer inte sparka EN ENDA PERSON .

 

SAABgroup har 2 års omsättningar i order boken. IDAG

 

 

över 2000 flyg?? senaste rapporten indikerar ju på att USA inte skall har fler än 1000 - 1300 flyg. och edter USA är det bara turkiet som vet hur många dom skall ha. Irael skall ju ha färre.

 

så LM kommer sälja minder flyg än beräknat. nåt som kommer påverka LM negativt.

SAAB har redan IDAG sålt mer plan än beräknat, något som påverkar SAAB positivt.

 

ps,

 

vad i guds namn skulle det ha å si om SAAB lät 500 gå?? det hade inte påverkat gripen Teamet någon ting.

eller du tror kanske att SAAB är nära att gå i konkurs bara för att en liten procent del av SAAB måste gå.

är du medveten om att SAAB är ett företag som gå i PLUSS??

Nøyaktig hva er feil med mitt utsagn?

Hvorfor blander du igjen inn bil-divisjonen av SAAB?

Har Åke Svensson noe å gjøre med "Saab Automobiles"?

Er du ikke klar over at det er "Saab Automobile" som lager biler og at "Saab Technologies" som lager fly?

Hvor har du det fra at Saab(Technologies) har ombestemt seg slik at de ikke skal kutte 500 arbeidsplasser over de neste 2 år?

Hvorfor tror du jeg snakker om konkurs?

Hvilken "rapport" nøyaktig er det du sikter til som sier at USA nå bare skal bestille i overkant av 1000 fly??

:no:

 

nej, mer att varför miskredetiera honom bara för att han har en annan syn än vad ni har.

Nei ikke fordi han har et annet syn, men fordi det han sier er direkte feil. Noen av uttalelsene er direkte komiske, selv for folk med minimalt kunnskap om fly. (Feks. at Stealth kan skape farlige situasjoner :lol: )

Lenke til kommentar
ja nu har du ju faktiskt fel..

 

om du följer med på SAAB så är det bil delen av SAAB som inte har nåt med SAABgroup att göra. senaste press uttalandet från SAABgruop var för ett par dagar sedan.

 

man kommer inte sparka EN ENDA PERSON .

 

SAABgroup har 2 års omsättningar i order boken. IDAG

 

 

över 2000 flyg?? senaste rapporten indikerar ju på att USA inte skall har fler än 1000 - 1300 flyg. och edter USA är det bara turkiet som vet hur många dom skall ha. Irael skall ju ha färre.

 

så LM kommer sälja minder flyg än beräknat. nåt som kommer påverka LM negativt.

SAAB har redan IDAG sålt mer plan än beräknat, något som påverkar SAAB positivt.

 

ps,

 

vad i guds namn skulle det ha å si om SAAB lät 500 gå?? det hade inte påverkat gripen Teamet någon ting.

eller du tror kanske att SAAB är nära att gå i konkurs bara för att en liten procent del av SAAB måste gå.

är du medveten om att SAAB är ett företag som gå i PLUSS??

Nøyaktig hva er feil med mitt utsagn?

Hvorfor blander du igjen inn bil-divisjonen av SAAB?

Har Åke Svensson noe å gjøre med "Saab Automobiles"?

Er du ikke klar over at det er "Saab Automobile" som lager biler og at "Saab Technologies" som lager fly?

Hvor har du det fra at Saab(Technologies) har ombestemt seg slik at de ikke skal kutte 500 arbeidsplasser over de neste 2 år?

Hvorfor tror du jeg snakker om konkurs?

Hvilken "rapport" nøyaktig er det du sikter til som sier at USA nå bare skal bestille i overkant av 1000 fly??

:no:

 

nej, mer att varför miskredetiera honom bara för att han har en annan syn än vad ni har.

Nei ikke fordi han har et annet syn, men fordi det han sier er direkte feil. Noen av uttalelsene er direkte komiske, selv for folk med minimalt kunnskap om fly. (Feks. at Stealth kan skape farlige situasjoner :lol: )

 

jag är väldigt klar över hur SAAB är uppbyggd

 

ÅKE för ett par dagar sedan i interview på TV gick ut och sa det

 

detta är inget som kommer att ge något direkt utslag på SAAB flyg

 

SAAb har 3 stora avdelningar och SAAB automobile är inte en av dem. men det är SAAB outmobile som går dåligtast.

 

så länge man inte sparkar 500 pers från gripen teamet så är det ju nada bekymmer. eller tror du SAAB närmar sig konkurs? :) haha

 

ps

du bör läsa var Björn Kjos sa igen du verkar ha missförstått

Lenke til kommentar
står till och med på JSF.mil att F-35 bygger på projekt från 80/90 talet. man kan ju se vissa likheter mällan F-35 och 80 tals plattformen F-22

 

jag förstår helt enkelt inte din tanke måte. att bara för att det är en delta canard, sä är det gammalt..

 

den test flög 2008, all teknologi är under utveckling nu.. så kan inte bli nyare än Gripen NG..

 

Vanligvis sier man at et 5. generasjonsfly i tillegg til stealth må oppfylle minst et par av følgende kriterier:

 

- avansert sensorfusjon og integrert avionikk

- nettverksorientert

- effektiv supercruise

- supermanøvreing

- avansert logistikk, selvdiagnostikk, proaktivt vedlikehold og integrert treningskonsept som er knyttet til hvert ledd i flyets design og drift

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

intressant så eftersom F-35 har inte supercruise. det återstår å se hur vedlikehold fungerar. men på F-22 så är det ju inte 5 gen standard

 

sig mig vad exakt av dessa ting är det Gripen NG inte uppfyller?

nr 1 uppfylld

nr 2 uppfylld

3 nja men har supercruise något som inte F-35 har effektiv supercruise är det LM som säger för att skilja sig från EF.

4 uppfylld

5 uppfylld

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Russiske fly bør sterkt vurderes !

 

Jeg synes vi skal gå for russiske MiG-29M, eller enda bedre, Sukhoi-fly (gjerne Su-35 Super Flanker). De har glimrende flyveegenskaper og dessuten mer karisma. Våpeninnmaten kan alltids skaffes via omveier og mellomledd.

 

Jeg foreslår kjøp av 72 Su-35 fra våre fredelige venner i øst. Det er på høy tid at Norge og ikke minst forsvaret våkner opp til den virkelige verden, og opptrer som et selvstendig og fredsfremmende land, med et ikke-hallusinatorisk forhold til hvem som utgjør den virkelige truselen i tiden vi lever i nå.

 

I løpet av den siste uka har USA rettet militære angrep mot Pakistan og Syria.

 

[At russerne slo knallhardt tilbake mot angrepet fra Georgia reddet verdensfreden (et angrep mot Iran i regi av Israel / USA fra baser i Georgia midt under OL). Har vi egentlig noe militært etterretningsvesen i dette landet? Det er vel også i lomma på NATO med alle sine skjulte agendaer, ikke minst å få Georgia inn som medlem, jo før jo heller, et naturlig medlem med Georgia sin nærhet til Atlanterhavet...]

 

Ikke glem USAs gjeldende motto: "Hvis du ikke støtter oss, støtter du terroristene". Hvem sier at full service, tilgang på oppgraderinger og fri flyt av reservedeler er garantert om Norge lener seg mot USA og samtidig prøver å gjenopprette sin tapte status som en fredsnasjon med ryggrad ?

Lenke til kommentar
Russiske fly bør sterkt vurderes !

 

Jeg synes vi skal gå for russiske MiG-29M, eller enda bedre, Sukhoi-fly (gjerne Su-35 Super Flanker). De har glimrende flyveegenskaper og dessuten mer karisma. Våpeninnmaten kan alltids skaffes via omveier og mellomledd.

 

Jeg foreslår kjøp av 72 Su-35 fra våre fredelige venner i øst. Det er på høy tid at Norge og ikke minst forsvaret våkner opp til den virkelige verden, og opptrer som et selvstendig og fredsfremmende land, med et ikke-hallusinatorisk forhold til hvem som utgjør den virkelige truselen i tiden vi lever i nå.

 

I løpet av den siste uka har USA rettet militære angrep mot Pakistan og Syria.

 

[At russerne slo knallhardt tilbake mot angrepet fra Georgia reddet verdensfreden (et angrep mot Iran i regi av Israel / USA fra baser i Georgia midt under OL). Har vi egentlig noe militært etterretningsvesen i dette landet? Det er vel også i lomma på NATO med alle sine skjulte agendaer, ikke minst å få Georgia inn som medlem, jo før jo heller, et naturlig medlem med Georgia sin nærhet til Atlanterhavet...]

 

Ikke glem USAs gjeldende motto: "Hvis du ikke støtter oss, støtter du terroristene". Hvem sier at full service, tilgang på oppgraderinger og fri flyt av reservedeler er garantert om Norge lener seg mot USA og samtidig prøver å gjenopprette sin tapte status som en fredsnasjon med ryggrad ?

 

 

Mig29M varför skulle Norge vilja operera det flyet?

Lenke til kommentar
Vanligvis sier man at et 5. generasjonsfly i tillegg til stealth må oppfylle minst et par av følgende kriterier:

 

- avansert sensorfusjon og integrert avionikk

- nettverksorientert

- effektiv supercruise

- supermanøvreing

- avansert logistikk, selvdiagnostikk, proaktivt vedlikehold og integrert treningskonsept som er knyttet til hvert ledd i flyets design og drift

 

Dette er da viserlig teknologi som finnes i Gripen NG, er det ikke (minus stealth)?

 

Forøvrig, dette at F-35 har det du kaller supermanuverering stilles det jo store spørsmål med..

 

- det är 80 tals teknologi (yeah right test flygning 2008)

Gripen er et 4. generasjons design fra 80-tallet. Greit nok at innmaten er byttet ut med ny tilgjengelig teknologi, men designet er fremdeles fra 80-tallet.

 

Gripen NG = Gripen MidLife Update

 

Kunne for eksempel gjort det samme med F-16 vet du...

 

Uff, så vi er der igjen... og F-35 er et tungt og tregt bombefly..

Lenke til kommentar
du bör läsa var Björn Kjos sa igen du verkar ha missförstått

Hvis du kikker tilbake noen poster så kan du se min respons på artikkelen. Der tok jeg for meg noen av de mest tåpelige punktene jeg så i første omgang. Kom gjerne med spesifikke motargumenter dersom du har det, etter å ha lest posten.

ÅKE för ett par dagar sedan i interview på TV gick ut och sa det

Kilde?

över 2000 flyg?? senaste rapporten indikerar ju på att USA inte skall har fler än 1000 - 1300 flyg.

Kilde?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...