Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

hur skall jag förklara "locked"

 

flera av F-35 primära system är LOCKED just nu. färdig utvecklade för F-35 som skall levereras 2016. alltså det kommer inte bli någora ändringar tillägg med mera.. dom är LOCKED.

 

medans i gripens NGs fall så låser man inte förän 2014 och vill alltså därmed har upp till 10 år "nyare" "mer" utveckling bakom det specifika sytem eller vad vi pratar om.

 

du kan skicka ett mail till LM och fråga själv. flesta primära system i F-35 har varit låsta i flera år. detta ger upp mot 10 års skillnad på liknande system som kommer sitta i gripen NG och låsas 2014.

 

Hans Rosèn bekrefet i Oslo i dag at Gripen NG skal leveres 2013 om noen bestiller.

 

For å klargjøre litt. I 2006 ble noen av F-35s primærsystemer godkjent for test og evaluering, såkalt Critical Design Review. Det betyr ikke at systemene er låst, men at det ikke kan gjøres betydelige endringer på grunnkonseptet. Videreutvikling fortsetter ut SDD-fasen (System Development and Demonstration) til 2014, parallelt med "Production, Sustainment & Follow-on Development Phase".

 

Her må vi også ta høyde for at F-35 representerer den nyeste teknologien som USA har å tilby og som på en del områder ligger langt foran Europa og verden forøvrig.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hur skall jag förklara "locked"

 

flera av F-35 primära system är LOCKED just nu. färdig utvecklade för F-35 som skall levereras 2016. alltså det kommer inte bli någora ändringar tillägg med mera.. dom är LOCKED.

 

medans i gripens NGs fall så låser man inte förän 2014 och vill alltså därmed har upp till 10 år "nyare" "mer" utveckling bakom det specifika sytem eller vad vi pratar om.

 

du kan skicka ett mail till LM och fråga själv. flesta primära system i F-35 har varit låsta i flera år. detta ger upp mot 10 års skillnad på liknande system som kommer sitta i gripen NG och låsas 2014.

 

Hans Rosèn bekrefet i Oslo i dag at Gripen NG skal leveres 2013 om noen bestiller.

 

For å klargjøre litt. I 2006 ble noen av F-35s primærsystemer godkjent for test og evaluering, såkalt Critical Design Review. Det betyr ikke at systemene er låst, men at det ikke kan gjøres betydelige endringer på grunnkonseptet. Videreutvikling fortsetter ut SDD-fasen (System Development and Demonstration) til 2014, parallelt med "Production, Sustainment & Follow-on Development Phase".

 

Her må vi også ta høyde for at F-35 representerer den nyeste teknologien som USA har å tilby og som på en del områder ligger langt foran Europa og verden forøvrig.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

 

NG platformar som skall levereras 2016 dess software låses 2014, här är inte F-35 bedre.

 

 

ja om dom kan leverera 2013 så är det ju bara bra. visar ju att dom är 2 år öfr limit.

 

husk, att Gripen har det bästa både från USA og EUROPA,

 

och i 2016 så vill de flesta försprång vara tagna.

 

en annan sak den nyaste teknologin får inte USA exportera.. så den kommer ni inte få se.. då bryter usa lagen. något dom inte ens gör för England eller Japan. kan inte se att USA skulle göra det för Norge.

 

ps.

jag läste om presentationen i Norge, och vad Rosén sa, LM sa först 4 gånger sedan 6 gånger och nu 8 gånger bättre. väldigt seriösa utalande. plus att det var mot Gripen C.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
NG platformar som skall levereras 2016 dess software låses 2014, här är inte F-35 bedre.

 

Ingenting låses her. Både Gripen og F-35s software kommer å utvikles kontinuerlig i gjennom blockoppgraderinger. Allikevel, jeg tror ikke SAAB makter å ha klar en multifuksjonell AESA-radar på kort varsel. De vet ikke engang hvilken radar de skal gå for enda. LM er desidert lengst fremme på dette feltet og selv om de gjenbruker mye softwarekode fra F-22 er det omfattende og tar mange år å utvikle disse kapasitetene.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

JSF slåt tillbaka. (mycket intressant)

 

Lockheed Martin-ledelsen slår tilbake mot påstander om at Joint Strike Fighter er teknisk underlegen sin svenske konkurrent JAS Gripen.

 

De siste dagene har det amerikanske flyet blitt beskyldt for å være dyrere og dårligere en det svenske alternativet.

 

Men til TV 2 Nyhetene forsikrer ledelsen om at flyet vil oppfylle alle kravene som myndighetene har satt for det kommende flykjøpet.

 

Innen 90 dager vil myndighetene ha bestemt hva som skal bli fremtidens jagerfly for Norge.

 

I sluttfasen har debatten tilspisset seg med en rekke beskyldninger om tekniske og økonomiske svakheter hos både JAS Gripen og Joint Strike Fighter F 35.

 

Visepresidenten i Lockheed Martin, Tom Burbage, mener Joint Strike Fighter er et minst like godt fly som det svenske JAS Gripen.

 

 

20 milliarder kroner

 

Lockheed ledelsen er meget bestemte på at prisen vil ligge på ca. 20 milliarder kroner for 28 amerikanske fly.

 

I tillegg er de opptatt av å fremheve at F35 er et såkalt multitask fly, det vil si at den vil fylle alle de kravene Norge stiller til fremtidens jagerflykjøp.

 

I Desember vil regjeringen levere sin innstilling til Stortinget som så skal votere om det blir amerikanske eller svenske fly som dominerer norsk luftrom.

 

 

Så enligt Tom, är skillnaden inte så stor mellan F-35 och Gripen NG teknologiskt.

 

 

och snälla kom inte och säg att Tom har fel eller inte vet hva han snackar om. eller att han är anti F-35

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
NG platformar som skall levereras 2016 dess software låses 2014, här är inte F-35 bedre.

 

Ingenting låses her. Både Gripen og F-35s software kommer å utvikles kontinuerlig i gjennom blockoppgraderinger. Allikevel, jeg tror ikke SAAB makter å ha klar en multifuksjonell AESA-radar på kort varsel. De vet ikke engang hvilken radar de skal gå for enda. LM er desidert lengst fremme på dette feltet og selv om de gjenbruker mye softwarekode fra F-22 er det omfattende og tar mange år å utvikle disse kapasitetene.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Om SAAB säger att dom kan leverera till 2013 så är det väl bevis nog, att dom kan leverera AESA-radar. eller tror du att dom skulle leverera Gripen NG utan sin primära sensor som lovat???

 

nej Säger SAAB 2013 varför inte stole på det?? 5 år igen. och som sagt dom är inte ferska på området och samarbetar med kompetenta bedrifter.

Lenke til kommentar
Så enligt Tom, är skillnaden inte så stor mellan F-35 och Gripen NG teknologiskt.

 

 

och snälla kom inte och säg att Tom har fel eller inte vet hva han snackar om. eller att han är anti F-35

 

Hvis det er ikke i favør F-35, er han sosialist, komunist og anti-jsf: Skyt ham! :!:

Lenke til kommentar
Så enligt Tom, är skillnaden inte så stor mellan F-35 och Gripen NG teknologiskt.

 

och snälla kom inte och säg att Tom har fel eller inte vet hva han snackar om. eller att han är anti F-35

Det er ikke et sitat fra Tom, det er nyhetsartikkelen som oppsummerer Tom sine svar på beskyldningene/propagandaen om at F-35 er et bombefly.

 

Din tolkning er å ta det ut av kontekst. Selvsagt mulig at det oversettes annerledes på svensk....

 

 

Hvis det er ikke i favør F-35, er han sosialist, komunist og anti-jsf: Skyt ham! :!:

Det var alt du hadde å komme med? :whistle:

Lenke til kommentar
NG platformar som skall levereras 2016 dess software låses 2014, här är inte F-35 bedre.

 

Ingenting låses her. Både Gripen og F-35s software kommer å utvikles kontinuerlig i gjennom blockoppgraderinger. Allikevel, jeg tror ikke SAAB makter å ha klar en multifuksjonell AESA-radar på kort varsel. De vet ikke engang hvilken radar de skal gå for enda. LM er desidert lengst fremme på dette feltet og selv om de gjenbruker mye softwarekode fra F-22 er det omfattende og tar mange år å utvikle disse kapasitetene.

 

Om SAAB säger att dom kan leverera till 2013 så är det väl bevis nog, att dom kan leverera AESA-radar. eller tror du att dom skulle leverera Gripen NG utan sin primära sensor som lovat???

 

nej Säger SAAB 2013 varför inte stole på det?? 5 år igen. och som sagt dom är inte ferska på området och samarbetar med kompetenta bedrifter.

 

En AESA-radar har de nok, men er den multifunksjonell? Ikke med det første, tror jeg.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Visepresidenten i Lockheed Martin, Tom Burbage, mener Joint Strike Fighter er et minst like godt fly som det svenske JAS Gripen.

 

20 milliarder kroner

 

Lockheed ledelsen er meget bestemte på at prisen vil ligge på ca. 20 milliarder kroner for 28 amerikanske fly.

 

I tillegg er de opptatt av å fremheve at F35 er et såkalt multitask fly, det vil si at den vil fylle alle de kravene Norge stiller til fremtidens jagerflykjøp.

 

I Desember vil regjeringen levere sin innstilling til Stortinget som så skal votere om det blir amerikanske eller svenske fly som dominerer norsk luftrom.

 

Så enligt Tom, är skillnaden inte så stor mellan F-35 och Gripen NG teknologiskt.

 

och snälla kom inte och säg att Tom har fel eller inte vet hva han snackar om. eller att han är anti F-35

 

Jeg tror man skal skille mellom hva en journalist gjengir og det intervjuobjektene faktisk sier.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
husk, att Gripen har det bästa både från USA og EUROPA,

 

 

en annan sak den nyaste teknologin får inte USA exportera.. så den kommer ni inte få se.. då bryter usa lagen. något dom inte ens gör för England eller Japan. kan inte se att USA skulle göra det för Norge.

 

 

Her motsier du deg selv. Du skriver at Gripen har tilgang på det beste fra USA, mens vi som bestiller F-35 ikke kommer til å få det beste pga. eksportrestriksjoner?! Hvor har du dette fra?

 

Det har forøvrig blitt presisert x antall ganger at vi vil få en F-35 som er identisk med den USAF kommer til å få(pluss bremsefallskjerm).

 

Faktum er at Saab ville ha Raytheon som sammarbeidspartner for NORA, men at dette falt i fisk pga. eksportrestriksjoner. Saab ville mao. gjerne hatt tilgang på den amerikanske radarteknologien, men må istedet ta til takke med europeisk.

 

Motoren Gripen NG skal ha er heller ikke det beste USA har - De beste amerikanske motorene sitter i F-22 og F-35, og er en generasjon nyere.

 

Hele argumentet ditt om at F-35 blir låst tidligere enn Gripen viser tydelig at du har bestemt deg for noe på forhånd og prøver å plukke og forme fakta deretter.

Lenke til kommentar
husk, att Gripen har det bästa både från USA og EUROPA,

 

 

en annan sak den nyaste teknologin får inte USA exportera.. så den kommer ni inte få se.. då bryter usa lagen. något dom inte ens gör för England eller Japan. kan inte se att USA skulle göra det för Norge.

 

 

Her motsier du deg selv. Du skriver at Gripen har tilgang på det beste fra USA, mens vi som bestiller F-35 ikke kommer til å få det beste pga. eksportrestriksjoner?! Hvor har du dette fra?

 

Det har forøvrig blitt presisert x antall ganger at vi vil få en F-35 som er identisk med den USAF kommer til å få(pluss bremsefallskjerm).

 

Faktum er at Saab ville ha Raytheon som sammarbeidspartner for NORA, men at dette falt i fisk pga. eksportrestriksjoner. Saab ville mao. gjerne hatt tilgang på den amerikanske radarteknologien, men må istedet ta til takke med europeisk.

 

Motoren Gripen NG skal ha er heller ikke det beste USA har - De beste amerikanske motorene sitter i F-22 og F-35, og er en generasjon nyere.

 

Hele argumentet ditt om at F-35 blir låst tidligere enn Gripen viser tydelig at du har bestemt deg for noe på forhånd og prøver å plukke og forme fakta deretter.

 

 

nej jag brukte det inte som argument i den förstånd.

 

utan var mest för att peka ut, att "USA är stört och bäst så dom måste ju ha det bästa, ochg därför är deras produkter alltid bäst på allt"

 

 

ok om det stämmer så får inte USA den bästa möjliga teknologin.. själv då.

 

du tror inte LM sier att alla får lika. för att inte skapa en förödande debatt som ville skapa enorma problem för export.

 

Raptor får inte säljas på grund av detta. varför skulle man bryta loven med F-35??

Lenke til kommentar
Så enligt Tom, är skillnaden inte så stor mellan F-35 och Gripen NG teknologiskt.

 

och snälla kom inte och säg att Tom har fel eller inte vet hva han snackar om. eller att han är anti F-35

Det er ikke et sitat fra Tom, det er nyhetsartikkelen som oppsummerer Tom sine svar på beskyldningene/propagandaen om at F-35 er et bombefly.

 

Din tolkning er å ta det ut av kontekst. Selvsagt mulig at det oversettes annerledes på svensk....

 

 

Hvis det er ikke i favør F-35, er han sosialist, komunist og anti-jsf: Skyt ham! :!:

Det var alt du hadde å komme med? :whistle:

 

om det är någon som har tagit ut något ur contest så är det väl journalisten då eller?? eftersom jag klistrade in hela artikeln.

 

det morsomaste är ju att läsa alla era argument för att det inte kan STÄMMA: och varför kan det inte stämma??

Lenke til kommentar
husk, att Gripen har det bästa både från USA og EUROPA,

 

 

en annan sak den nyaste teknologin får inte USA exportera.. så den kommer ni inte få se.. då bryter usa lagen. något dom inte ens gör för England eller Japan. kan inte se att USA skulle göra det för Norge.

 

 

Her motsier du deg selv. Du skriver at Gripen har tilgang på det beste fra USA, mens vi som bestiller F-35 ikke kommer til å få det beste pga. eksportrestriksjoner?! Hvor har du dette fra?

 

Det har forøvrig blitt presisert x antall ganger at vi vil få en F-35 som er identisk med den USAF kommer til å få(pluss bremsefallskjerm).

 

Faktum er at Saab ville ha Raytheon som sammarbeidspartner for NORA, men at dette falt i fisk pga. eksportrestriksjoner. Saab ville mao. gjerne hatt tilgang på den amerikanske radarteknologien, men må istedet ta til takke med europeisk.

 

Motoren Gripen NG skal ha er heller ikke det beste USA har - De beste amerikanske motorene sitter i F-22 og F-35, og er en generasjon nyere.

 

Hele argumentet ditt om at F-35 blir låst tidligere enn Gripen viser tydelig at du har bestemt deg for noe på forhånd og prøver å plukke og forme fakta deretter.

 

 

nej jag brukte det inte som argument i den förstånd.

 

utan var mest för att peka ut, att "USA är stört och bäst så dom måste ju ha det bästa, ochg därför är deras produkter alltid bäst på allt"

 

 

ok om det stämmer så får inte USA den bästa möjliga teknologin.. själv då.

 

du tror inte LM sier att alla får lika. för att inte skapa en förödande debatt som ville skapa enorma problem för export.

 

Raptor får inte säljas på grund av detta. varför skulle man bryta loven med F-35??

 

Jeg skjønner ikke helt logikken din her..

 

Det er ikke for å tråkke på Gripen, det er et bra fly, men F-35 er mer avansert og mer kapabel(det vedgår du selv de gangene du er i godt humør). Norge får samme versjon som USAF dersom vi kjøper F-35(pluss de modifikasjoner vi måtte ønske å gjøre(bremsefallskjerm)).

Lenke til kommentar

problemet är att ni ser allt svart eller vitt. och väljer ut vissa ting som mer viktiga än andra ting. något som faktiskt inte återspeglar verkligheten

 

(som låg Gripen extremt låga underhold, och rabiliitet. låga LCC. m.m som mindre vikgit) varför?? detta var bara ett av många exempel

 

f-35 är mer teknologiskt stämmmer inte. Som SAAB sier. Gripen NG kommer ha helt nya features som ikke ens F-35 kommer ha.

 

båda är utvecklade under samma tidsram. nästan Grpen NG är till och med snäppet nyare.

 

Valient.

 

du liker att bruka ordet bedre og mer avansert. men du generaliserar och har inget somr riktigt bygger upp dina påstenden. för Sverige så är gripen ett bedre flyg än F-35

 

bara för att F-35 är bedre än Gripen på vissa ting. betyder inte att Gripen gör det sämre i en krigs situation.

 

 

som exempel:

båda platformarna klarar alla Norges Krav. men då sier ni att ja Gripen klarar minste kraven, medans F-35 "normala" kraven??

 

detta är ju ett typ exempel på att man har betstämt sig och F-35 måste vara bedre, bara är så..

 

diskutera och tänker ni på samma sätt när det kommer till all militärt matriell??

 

 

SAAB säger att Gripen NG kommer ha mycket teknologi som är nyare än vad det F-35 har.

 

men när SAAB säger det så vill ni inte tro på det. samma sak som att Björnar vegrar acceptera att SAAB kan leverera M-AESA 2013 som dom sa i Norge i går. akuratt som att Björnar vet mer om SAAB reseach/forskning och om NORA programet än vad SAAB gör.

 

 

men när LM går ut och säger nåt. så tar ni det som en självklarhet och naturligtvis är det så och det är SANT..

 

 

varför?

Lenke til kommentar
SAAB säger att Gripen NG kommer ha mycket teknologi som är nyare än vad det F-35 har.

 

men när SAAB säger det så vill ni inte tro på det. samma sak som att Björnar vegrar acceptera att SAAB kan leverera M-AESA 2013 som dom sa i Norge i går. akuratt som att Björnar vet mer om SAAB reseach/forskning och om NORA programet än vad SAAB gör.

 

 

men när LM går ut och säger nåt. så tar ni det som en självklarhet och naturligtvis är det så och det är SANT..

 

 

varför?

 

 

DU er helt lik som dem. Når SAAB sier det, så stemmer det selvfølgelig. For de er til å stole på.

Men når L-M sier noe, er det overdrivelser eller løgner....

Lenke til kommentar
SAAB säger att Gripen NG kommer ha mycket teknologi som är nyare än vad det F-35 har.

 

men när SAAB säger det så vill ni inte tro på det. samma sak som att Björnar vegrar acceptera att SAAB kan leverera M-AESA 2013 som dom sa i Norge i går. akuratt som att Björnar vet mer om SAAB reseach/forskning och om NORA programet än vad SAAB gör.

 

 

men när LM går ut och säger nåt. så tar ni det som en självklarhet och naturligtvis är det så och det är SANT..

 

 

varför?

 

 

DU er helt lik som dem. Når SAAB sier det, så stemmer det selvfølgelig. For de er til å stole på.

Men når L-M sier noe, er det overdrivelser eller løgner....

 

 

så fel så fel. . jag tror verkligen inte på allt. som SAAB säger. . men Vad har SAAB egentligen sagt nu i det sista som är man kan tvivla på?? att dom inte klarar levera gripen NG till 2013 eller att gripen NG kommer ha features not even F-35 kommer ha???

 

 

jämför det med vad LM säger och all kritik mot LM väldigt många som inte håller med LM.

 

 

på er låter det som att LM är det mest kunskaps rika teknologiska företag i världen..

 

 

-----------------------------------------------------------------

 

Björnar.

 

Finns nog ett 100 tals projekt inom forskning och utveckling i sveriges militära industri som du inte har någon som helst peiling på eller har en aning om att dom existerar.

 

detta kan vara system man ser i Gripen NG. eller radar projekt.

 

plus du säger att F-35 og LM är mer teknologiskt. hur kommer det sig då att SAAB har kunskap till att utveckla 6 gen. eller stealth fighter (sör korea)

 

känner du till de här projekten SIGANT and FLYGANT ?? antagligen inte

känner du till Sharc och FILUR ??

 

känner du till att Sverige, England och Frankrike idag startade ett nytt radar projekt för små UAVs ???

 

 

sluta underskatta Sveriges och Europas teknologi..

 

bara som exempl på att det finns en mängd projekt där ute som samlar kunskap.

 

SIGANT, body-integrated antennas

 

In this project we considered low RCS array antennas that are mounted in the front edge of an airplane wing.

 

In this project we considered an antenna array that is mounted in the front edge of an airplane wing. Such a configuration poses several challenges. Apart from common design parameters for the antenna, such as gain, directivity, wide-band, high power etc, which depend strongly on any surrounding metallic shapes, there are also severe restrictions on the radar cross section. This implies that the antenna design needs to take into account the surrounding material, and thus a number of screening techniques enters into this design. To understand the limitations and possibilities in this mix of the antenna surroundings and the antenna properties is the key feature of this project. It is a joint industry/academia project, financed by industry and VINNOVA. The above described project is a part of SIGANT, which is financed under NFFP 4. The project started in May 2007 and runs for just over two years.

 

Period: 2007-05-01 - 2009-07-01

 

Keywords:

Antenna, Integrated, RCS

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Gripen NG låses 2014 läs tidigare inlägg.

 

vi snackar mjukvara här.

 

du ser för mycket på hårdvaran. medans det är mjukvaran som är värt nåt. som är hemligstämplat. som är A.O.

 

och Gripen NG vill inte vara klar för leverering förän 2015..

 

 

Så gripen oppgraderes og utvikles helt framm til 2014 og være opperativ og selges til andre land i 2015?

Skal de da kunn ha testing i ett år?

Da blir jo Norge egenklig testkaniner som får et fly som ikke er ferdig uttestet da.

 

Og en AESA radar er faktisk ganske mye hardware pga. at software ikke er rask nokk til å styre denne scanningen.

Så det er ikke kunn software som skal til for å forbedre en AESA radar.

 

Og blandt annet størrelse, ytelse og kjøling av denne hardwaren bestemmer jo en del av begrensnignene og ytelsene til radaren.

 

 

Elektromagnetisk störning

 

 

Alle jagerfly som flyr i dag har skjerming mot ems (blandt annet derfor du ser det svake gullskjæret i cokpiten til F-16 (dette er faktisk gull i "glasset" for å skjerme cokpiten))

 

Tillogmed alle moderne passaskjerfly har skjermet alle ledninger og elektronikkbokser mot ems.

 

Så dette er ikke akkurat noen revelusjonerende informasjon.

Det blir som å skryte av at en ny bil har injection og ikke forgasser.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...