Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

vad jag säger är att stealth är en del av ett större system där du också har

 

stealth har man för att inte bli upptäckt för att inte få en missile i baken. enkelt och greit.

 

alltså en del av ett större försvars system. för att överleva och utföra sitt uppdrag.

 

olika platformar tar bruk av olika metoder för att nå samma mål. alltså överleva och utföfara uppdrag.

 

om du tror att F-35 bara brukar stealth så tar du fel. om du tror att Gripen inte brukar metoder för att få lavare RCS (för kroppen) så tar du fel..

 

Vet det. ALLE fly produsert i dag bygger inn Stealth i konstruksjonen i varierende grad.

jeg lurte bare du viste konkret hva Gripen brukte (som Vice også spurte om)

 

 

Spørsmål til Gripen gutta: Dere sier at utvikling i radar vil gjøre Stealth mer eller mindre ineffektivt. Men hvis systemene blir så følsomme at radaren ser et F22/35, så burde de også kunne oppdage Gripen på mye lengre hold enn i dag.... Og hva da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
naturligtvis fortsätter utvecklingen. men någon gång måste man säga stop och bruka produkten, när man ser att den fungerar bra och klarar det krav som är satta. och där med "locked"

 

det som är under vidar utveckling nå, kommer kanske Ni inte se förän i eran nästa stora uppgradering MLU kanske.

men den version som Norge skall köpa in nu. just den versionen är stående idag.

 

 

men som sagt detta med NORA är ju bara spekuluationer. men ser ju ljust ut. vi kommer inte få några klara svar här förän 2014 när SAAB låser "locked" Gripens alla koder och system. så först då vill vi veta säkert vad Gripen NG kommer ha..

 

 

Så du sier at det tilbudet L-M kom med, var ett "locked" fly, mens SAABs tilbud ikke er det. Forstår jeg deg korrekt?

Lenke til kommentar
Valient.

 

SAABS första AESA radar flög på Viggens tid

 

dom hade en operativ AESA radar 95 i ERIEYE.

Det er forskjell på å ha en radar i en awacs-plattform og i en jager-plattform. Plass, kjøling, bruksområder mm. er veldig forskjellig.

 

 

visa mig en kilde som visar till att inte de flesta primära system/sensorer i F-35 är locked. ? vissa primära system har varit locked i flera år redan..

Det kommer ann på hvordan du definerer locked - Mye kommer til å endre seg via de forskjellige block-modellene og dreie seg primært om software.

 

"The radar system also features a "replaceable assemblies" design for faster, easier repairs or upgrades to hardware and software modules."

 

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/f35aesaradar/

 

 

 

SAAB låser Gripen NGs sytem 2014 och vill alltså vara det mest moderna platform för operativt bruk 2016 av alla platformar från Väst..

Den var drøy - Saab har enda ikke vist noe som tyder på at de har noe bedre enn f.eks. EO DAS, AN/APG-81, F-35's HMD, lav RCS og intern våpenlast.

Lenke til kommentar

Mig-35s IRST er god ut til 20-25 nautiske mil i bakre apekt og knapt 10 nm mot et møtende fly. Identifisering er mulig på 5-6 nautiske mil (ikke bra å skyte på noe man ikke vet hva er) og laser avstandsmåling litt lenger (vanskelig å cue missilet uten). SU-35BMs IRST vil bortimot doble denne ytelsen, til rundt 50 nm når den ser rett på en jetmotor.

 

Dette er litt spennende, -tror dere undervurderer russerene kraftig for å være helt ærlig, men det er så.. Har lett litt rundt på nettet, men finner ikke noe. Har du noen dokumentasjon på disse påstandene?

 

Russerene har foresten OLS IR/Video system som de påstår kan detektere stealth fly, er det noe slikt du sikter til?

 

Jeg har vel mine tall fra Jane's, men denne artikkelen ser ut til å gjengi omtrent det samme.

SU-35BMs OLS-35 har bla. større fokalapertur og dermed bedre ytelser.

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-...Hash=9176a8c311

http://www.knaapo.com/media/eng/about/prod...et_Su35_ENG.zip

 

Men, foresten, det at IR systemer ikke virker i tåke og skyer.. Hvis du er så lavt at det er tett tåke regn osv så vil de fleste systemer slite, og ehm, sist jeg var i et fly så var det lite skuer i over 20 000 fot hvor en ofte befinner seg i jagerfly etter hva jeg har skjønt..

 

Det kommer litt an på hvilken side av skydekket du befinner deg.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

sant att radar blir starkare. men mot tradionella motmedel mot radar så går dessa motmedel i jämn tackt utvecklingsmessigt.

 

medans Stealth har störst chans att åka på en smäll. något som till och med SAAB säger.

 

 

 

hur skall jag förklara "locked"

 

flera av F-35 primära system är LOCKED just nu. färdig utvecklade för F-35 som skall levereras 2016. alltså det kommer inte bli någora ändringar tillägg med mera.. dom är LOCKED.

 

medans i gripens NGs fall så låser man inte förän 2014 och vill alltså därmed har upp till 10 år "nyare" "mer" utveckling bakom det specifika sytem eller vad vi pratar om.

 

 

du kan skicka ett mail till LM och fråga själv. flesta primära system i F-35 har varit låsta i flera år. detta ger upp mot 10 års skillnad på liknande system som kommer sitta i gripen NG och låsas 2014.

Lenke til kommentar
Valient.

 

SAABS första AESA radar flög på Viggens tid

 

dom hade en operativ AESA radar 95 i ERIEYE.

Det er forskjell på å ha en radar i en awacs-plattform og i en jager-plattform. Plass, kjøling, bruksområder mm. er veldig forskjellig.

 

 

visa mig en kilde som visar till att inte de flesta primära system/sensorer i F-35 är locked. ? vissa primära system har varit locked i flera år redan..

Det kommer ann på hvordan du definerer locked - Mye kommer til å endre seg via de forskjellige block-modellene og dreie seg primært om software.

 

"The radar system also features a "replaceable assemblies" design for faster, easier repairs or upgrades to hardware and software modules."

 

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/f35aesaradar/

 

 

 

SAAB låser Gripen NGs sytem 2014 och vill alltså vara det mest moderna platform för operativt bruk 2016 av alla platformar från Väst..

Den var drøy - Saab har enda ikke vist noe som tyder på at de har noe bedre enn f.eks. EO DAS, AN/APG-81, F-35's HMD, lav RCS og intern våpenlast.

 

AESA är bara en antenn. det är mjukvaran och the power managemnent system som är värt nåt. är det som räknas.

och här har SAAB med andra ord lång erfarenhet.

 

MJUKVARAN är A.O

 

Valient. vad exakt för enormat operativa fördelar har EO DAS ?? Gripen har andra system som vill göra detsama jobben för Gripen NG. 2 olika sätt att bemöta samma problem. EO DAS är mer eller mindre ett missilevarnings system.

 

enda riktiga skillnaden är sytetrisk syn bakåt, men vad egentligen ger det för en operativ fördel. så stor att den är värd å brukas som argument.?? Gripen vill ha 360 graders dekning när det kommer till vitala ting.

 

plus att vi vet inte om alla system som kommer sitta i Gripen NG. SAAB har ju avslöjat att det kommer komma en hel del state av the art system, som inte ens F-35 har. .

 

vad lav RCS och INTERN vapen last har med att låsa systemen 2014 kan jag inte se. för det andra så var dessa 2 inget krav. från något av de land som Gripen är med å konkurrerar i. så ser inte hur detta är relevant.

 

ang block versionerna.

så är det mes tillägg så som ökad A2A m.m står inget om ändringar i det primära sensorerna och systemen ja mer än datalink kapicatet då.

 

men naturligtvis vill Norge säkert få del av den utveckling USA gör med radar nu. vid nästa MLU

Lenke til kommentar
jag säger inte att du har fel.. jag säger bara att du är bra på hitta ting som visar till amerikanskt överlägsenhet gämt. medans du kan se på historien och vad SAAB åstadkommer för en bråkdel av pengar och tid. jämfört mot vad LM klarar av.

 

gud vilket företag som helst hade kunnat skicka människor till ett annat solsystem för de astronomiska summer LM brukar.

 

Du mener Gripen har vært billig? 204 fly har så langt kostet om lag 110 milliarder kroner, eller rundt 540 mil. pr. fly. Da er ikke Gripen Demo og utvikling av NG iberegnet.

 

2500 F 35-fly skal koste amerikanske skattebetalere rundt 300 mrd. USD, eller ca. 700 mill. kroner pr. fly. Det ikke en avskrekkende pris for et 5. generasjons-fly, så får vi se om prognoser og budsjetter holder.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Gripen - Vi har vært gjennom EO DAS flere ganger, jeg ser ingen grunn til å gå opp samme løypen en gang til.

 

 

Men - Kan du utdype hva du mener med at F-35 har blitt låst før Gripen NG?

 

Ja, design-konseptet har blitt låst, men teknologiene som skal utgjøre design-konseptet er fortsatt under utvikling og kommer ikke til å være klare før FPR(full production review) i 2012/2013.

 

Om en beskriver Gripen NG på samme måte, så ble design-konseptet låst i 2006/2007 med FPR omtrent samtidig som F-35.

 

Og i mellomtiden, så skal saab ha tatt igjen forspranget innen radar-teknologi?

Lenke til kommentar

Valient

 

spörr LM. selv. de Flesta av F-35 primära system är redan låsta. FAKTA.

 

Gripen NG låses 2014 läs tidigare inlägg.

 

vi snackar mjukvara här.

 

du ser för mycket på hårdvaran. medans det är mjukvaran som är värt nåt. som är hemligstämplat. som är A.O.

 

 

 

EO DAS. läs vad systemet gör. hur det skall brukar operativt. sen om du ser på Gripen NG så vill denna platform har andra system för samma uppgave. gripen vill inte ha syntetisk syn bakåt. men finns inget som säger att det skulle ge en överlägsenhet. aboslut inte operativt. kanske låter kulare. men.

 

om F-35 hamnar i en situation med fiende i baken. så vill F-35 ha fullt upp att försvara sig. tror inte piloten kommer bruka sin syntetiska sikt bakåt. verkligheten ser inte alltid ut som LM marketing matrial. (har sett videon, ser kult ut.)

 

en väldigt viktig sak: det finns mer än ett sätt att lösa ett "problem" på. ikke säkert att F-35s måte att lösa specifika ting på är så överlägset bedre än Gripen Ngs måte. bara för att det ser kulare ut på papper. som sagt vi snackar om komplexa vapenplatformar här

 

Gripen avionic rigg vill vara ca 10 år nyare, för att nämna en sak.

 

SAAB låser Gripen NGs sytem 2014 och vill alltså vara det mest moderna platform för operativt bruk 2016 av alla platformar från Väst..

 

SAAB har tilbudt Gripen NG til India og Sveits ca. 2012, da må den jo nødvendigvis være ferdig.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

SAAB har erbjudit Gripen C till schweitz

 

och Gripen NG vill inte vara klar för leverering förän 2015..

 

 

Gripen Next Generation testfløj første gang i april 2008. Flyet er en videredudvikling af en gennemtestet Gripen platform. Moderne luftkamp er i høj grad et teknologisk kapløb. Den korte tid fra udvikling til produktion sikrer, at Gripen hele tiden er på forkant med den teknologiske udvikling. Det betyder, at software-konfigurationen for fly produceret til levering i 2016 først bliver ’låst fast’ i 2014. Saabs konkurrenter låser konfiguration tidligere, så Gripen Next Generation bliver i 2016 markedets mest moderne kampfly. Gripen Next Generation er den version, som Saab bl.a. tilbyder Danmark, Norge og Holland. Disse lande stiller naturligvis krav om at være i front, og det krav imødekommer Saab til fulde med Gripen Next Generation.
Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

En annen ting, vet ikke om det er nevnt i forumet her, men leste en eller annen plass at potensialet i antall Gripen C/D/E/F som kan selges er jo nå passert 1000 (eller var det 2000??). Etter hva jeg husker så er nesten 20 land som vurderer Gripen.

 

Dette burde vel være nok til å stille kritikken om at hvis vi kjøper Gripen E/F blir vi sitte med hele regningen for utvikklingskostnadene.

 

Videre, med så mørke skyer som seiler inn over JSF programmet mtp partnere som kritiserer programmet og vurderer å trekke seg, overskridelser, forsinkelser, udokomenterte påstander om ytelser og i tillegg når det kommer inn rykter om at til og med amerikanske forsvaret vil kutte i antallet fly, så må en stille spørsmål med å logikken på å gå inn for et slikt fly nå.

 

Hadde flyet vært ferdig utviklet, og vist seg så overlegent som det hevdes, ja da stiller situasjonen seg annerledes, og da ville til og med jeg (muligens) vært for F-35. Men på det nåværende tidpunkt med all usikkerheten som hersker, ser jeg et valg av F-35 som reneste "russik rullett med ihvertfall 4 patroner i tønna" type gambling; med mine skattepenger!

 

Gripen E/F på den andre siden rapporterer ingen overskridelser, holder tidsskjema (ok, det er foreløpig..), Gripen Demo rapporterer om strålendes test resultater og de fleste parameterene ytelsene og kapasteter er godt kjente. Og viktigst, flere og flere ser ut til å komme til å kjøpe den, noe som vil sannsynligvis redusere kostnadene til flyet.

Lenke til kommentar

Joar,

 

minst tusen plattformar. (under 10 procent av marknaden)

 

6 short lists Danmark, Norge, Holland,Brasilien,Indien,Schweitz

 

11 RFI bland annat : Bulgarien, Croatien,Canada ,Romänien, Grekland

 

och över 20 länder som är intresserade och förväntas skicka en RFI när tiden är inne..

 

 

plus att det idag är 5 länder + UK som opererar gripen.

 

som sagt framtiden ser ganska ljus ut. ( för en snart utdatert platform, enligt vissa)

 

jämför det med SU-family, Rafale, EF, JF-family, och the mighty F-35 idag..

Lenke til kommentar
stealth är en bonus. som inte alene gör ett plan osynligt. stealth är bara en del av ett störe försvarsystem om du förstår vad jag menar.

Det forstår jeg meget godt. men det gir ingen mening det du sier: På den ene siden forsøker du å bagatellisere stealth funksjonaliteten hos JSF, mens på den annen side fremhever du at Gripen besitter noen "andre metoder" som likevel gir den gode kamuflasje-egenskaper. Og som flere har etterlyst ett svar på:Hvis stealth er så uviktig som enkelte her forsøker å få det til, hvorfor i all verden forsøker alle flyprodusenter å etterligne den så godt de kan?

En annen ting, vet ikke om det er nevnt i forumet her, men leste en eller annen plass at potensialet i antall Gripen C/D/E/F som kan selges er jo nå passert 1000 (eller var det 2000??). Etter hva jeg husker så er nesten 20 land som vurderer Gripen.

Dette potensialet er fullstendig ute i det blå og ingen vet om det engang vil bli i nærheten av 1000 fly. Med JSF vil USA bare alene ha over 2000(!) fly. Med JSF er vi sikret fordeling av kostnadene, uansett om ingen andre enn USA skulle kjøpe det.

Hadde også vært litt nysgjerrig på å se hvordan man kommer frem til over 1000 potensielle. Sammenlignet med de landene(bortsett fra India) man hittil har hørt om er jo selv Norge en stor potensiell kunde, med sine fattige 48 fly...

som sagt framtiden ser ganska ljus ut. ( för en snart utdatert platform, enligt vissa)

Tja, lys og lys. 500 som skal få sparken i teknologiavdelingen til SAAB og med et mildt sagt elendig årsresultat virker det mer som om et salg av fly til Norge er kniven på strupen for SAAB.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Dette potensialet er fullstendig ute i det blå og ingen vet om det engang vil bli i nærheten av 1000 fly. Med JSF vil USA bare alene ha over 2000(!) fly. Med JSF er vi sikret fordeling av kostnadene, uansett om ingen andre enn USA skulle kjøpe det.

Hadde også vært litt nysgjerrig på å se hvordan man kommer frem til over 1000 potensielle. Sammenlignet med de landene(bortsett fra India) man hittil har hørt om er jo selv Norge en stor potensiell kunde, med sine fattige 48 fly...

 

Sant nok. Men er det ikke snakk om at USA kommer til å redusere dette antallet F-35 fly? -Og det er det jo mange nasjoner som vurderer. Og husk, det er ikke solgt en eneste F-35 fly heller..

 

Tja, lys og lys. 500 som skal få sparken i teknologiavdelingen til SAAB og med et mildt sagt elendig årsresultat virker det mer som om et salg av fly til Norge er kniven på strupen for SAAB.

Hehe, hvis du innser hvor få fly Norge faktisk planlegger å kjøpe og hvor langt LM/Amerikanerene strekker seg for at vi skal velge dem, så er det nok ikke ubetydelig for dem at vi velger dem heller.. Tenk på den signaleffekten det ville gitt om vi hadde valgt Gripen? Og den trusselen tar de nok alvorlig. Hvis salget svikter for LM kommer det til å få alvorlige følger for dem også.

Lenke til kommentar
Men er det ikke snakk om at USA kommer til å redusere dette antallet F-35 fly? Og det er det jo mange nasjoner som vurderer. Og husk, det er ikke solgt en eneste F-35 fly heller...

 

Hvis salget svikter for LM kommer det til å få alvorlige følger for dem også.

 

Och nu så tar även Israel sig en allvarlig funderare... :hmm:

 

 

 

Israel er bekymret over prisen på F-35 og vil nå revurdere avtalen med USA.

 

 

Dagsavisen 18 oktober 2008

Pentagon kunngjorde i september at Israel ville få kjøpe 75 fly av typen F-35, også kjent som JSF, fra den amerikanske flyprodusenten Lockheed Martin. Dette er samme type jagerfly som Norge vurderer å kjøpe.

 

Den samlede kontraktsverdien er i Israel oppgitt til å være på nærmere 100 milliarder kroner.

 

Bekymring over kostnadene, samt at både Italia og Storbritannia nå vurderer å bestille færre fly enn planlagt, gjør at Israel vil revurdere hele kjøpet, skriver The Jerusalem Post.

 

Utsetter

Ifølge kilder i det israelske forsvaret vil den planlagte undertegningen av kontrakt med det amerikanske flyvåpenet trolig bli utsatt.

 

Israel og USA har forhandlet om salg av 25 vanlige (CTOL) fly, med en opsjon på 50 fly som kan ta av og lande vertikalt (STOVL). Den første leveransen skulle etter planen finne sted i 2014.

 

Defense Security Cooperation Agency i USA har bekreftet at totalverdien av kontrakten kan bli på over 15 milliarder dollar.

 

Strid om kostnader

Aftenposten anslo nylig på bakgrunn av dette at totalprisen for de 48 JSF-flyene Norge vurderer å kjøpe, kan bli på hele 60 milliarder kroner, 20 milliarder mer enn det norske myndigheter har anslått og tre ganger mer enn det konkurrenten JAS Gripen vil koste.

 

Lockheed Martin har protestert mot regnestykket og fastholder at de totale kostnadene for Norge vil bli på under 20 milliarder kroner.

 

Italia avbestiller

Israel har trolig merket seg dette, og viser samtidig til at Italia, ett av de ni landene som samarbeider om JSF, denne uka takket nei til å kjøpe prøvemodeller av flyet.

 

Italia skal etter planen kjøpe 130 JSF-fly når den tid kommer, men israelerne frykter nå at det kan bli endringer i også disse planene.

 

Tidligere har det blitt kjent at Storbritannia vurderer å trekke seg helt ut av JSF, som følge av kostnadene ved prosjektet. Britene skal etter planen kjøpe 150 fly, men vurderer nå i stedet å satse på Eurofighter.

 

Finanskrisen

Israelske talsmenn sier at finanskrisen helt klart har fått en effekt også når det gjelder anskaffelser av forsvarsmateriell.

 

Dersom antallet solgte fly synker, tyder mye på at prisen på JSF vil øke. Israel vil da måtte revurdere hvor mange fly landet skal kjøpe, sier en tjenestemann til Jerusalem Post.

 

Källa: Dagsavisen http://www.dagsavisen.no/utenriks/article375468.ece

Endret av Swingrole
Lenke til kommentar

Nu är inte denna artikel av det allra färskaste datum då den är skriven år 2000 men ändå, lite kuriosa...

 

 

Elektromagnetisk störning

 

 

Gripen är också försedd med ett enastående skydd mot elektromagnetiska störningar. En av det moderna flygets värsta fiender är elektromagnetisk störning (EMI, Electro Magnetic Interference). Det vill säga när elektromagnetiska vågor från radio, radar eller åska tar sig in i elektroniken och löser ut felfunktioner, eller slår sönder den. Strålningsnivån på ett hangarfartygsdäck när all radar är igång är cirka 300 V/m. En vanlig konsument-PC slutar fungera om nivån överstiger 0,3V/m. Tänk dig då strålningsnivåerna när man flyger igenom en radarstråle på en gigawatt! Då vill det till att datorerna inte kraschar. Och det finns det som är värre. Nuclear Electro-magetic Pulse (NEMP) är något som militären ständigt måste vara på sin vakt mot. När en atombomb briserar sliter energin loss elektronerna kring atomerna i luften och detta genererar en elektromagnetisk puls som är så kraftig att den kan förstöra all elektronik på en halv kontinent. En NEMP-puls kan till och med ta sig igenom gängorna i en iskruvad skruv! Vad kan den då inte göra med en bildskärm i cockpit?

 

Svar: Ingenting! EMI-skyddet i Gripen är mycket väl utfört och planet är naturligtvis testat under svåra förhållanden. 1553-bussen är en vanlig kopparledning och sårbar för EMI, men EMI-folket som skapat Gripen har gjort sitt jobb ordentligt. Bilden på sidan 47 visar en jordning av en skärmad ledning i utrymmet för radarmodulen – och här är det ord och inga visor!

 

Källa: Techworld http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.1743...;jas-gripen.pdf

 

Författare till denna delartikel:

 

Jörgen Städje data- och nätverksexpert.

 

Han driver dataföretaget Qomputor

Education Datasystem och frilansar

för Nätverk & Kommunikation

Endret av Swingrole
Lenke til kommentar
stealth är en bonus. som inte alene gör ett plan osynligt. stealth är bara en del av ett störe försvarsystem om du förstår vad jag menar.

Det forstår jeg meget godt. men det gir ingen mening det du sier: På den ene siden forsøker du å bagatellisere stealth funksjonaliteten hos JSF, mens på den annen side fremhever du at Gripen besitter noen "andre metoder" som likevel gir den gode kamuflasje-egenskaper. Og som flere har etterlyst ett svar på:Hvis stealth er så uviktig som enkelte her forsøker å få det til, hvorfor i all verden forsøker alle flyprodusenter å etterligne den så godt de kan?

En annen ting, vet ikke om det er nevnt i forumet her, men leste en eller annen plass at potensialet i antall Gripen C/D/E/F som kan selges er jo nå passert 1000 (eller var det 2000??). Etter hva jeg husker så er nesten 20 land som vurderer Gripen.

Dette potensialet er fullstendig ute i det blå og ingen vet om det engang vil bli i nærheten av 1000 fly. Med JSF vil USA bare alene ha over 2000(!) fly. Med JSF er vi sikret fordeling av kostnadene, uansett om ingen andre enn USA skulle kjøpe det.

Hadde også vært litt nysgjerrig på å se hvordan man kommer frem til over 1000 potensielle. Sammenlignet med de landene(bortsett fra India) man hittil har hørt om er jo selv Norge en stor potensiell kunde, med sine fattige 48 fly...

som sagt framtiden ser ganska ljus ut. ( för en snart utdatert platform, enligt vissa)

Tja, lys og lys. 500 som skal få sparken i teknologiavdelingen til SAAB og med et mildt sagt elendig årsresultat virker det mer som om et salg av fly til Norge er kniven på strupen for SAAB.

 

.

 

du snackar om SAAB automobile. ???

 

för om du snackar om SAABGROUP som är ett annat företag. så har du FEL. du kan ju se en interview med Åke där.

 

 

du trodde väl att SAAB group och SAAB BIl lixom är under samma tak och har nåt gemensamt??? .

 

och so what om 500 man måste lämna, flesta konsulter. alla stora internationella företag har upp och nedgångar . och det är rätt många företag som har det tufft nu. under denna ekonomiska kris..

 

hur du kan bruka detta som argument mot att gripen platformen går en ljus tid till mötes. är ju absolut inte relevant.

 

 

 

tänker inte ens svara på det andra. du vet mycket väl att jag tycker Stealth är en fördel. men jag ser på stealth lite mer realistiskt än vad många andra gör.

 

ni lutar er hällre på vad LM säger än att faktiskt se vad som fungerar idag.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

VICE,

 

det du skriver här. är ju inte rätt..

 

Dette potensialet er fullstendig ute i det blå og ingen vet om det engang vil bli i nærheten av 1000 fly. Med JSF vil USA bare alene ha over 2000(!) fly. Med JSF er vi sikret fordeling av kostnadene, uansett om ingen andre enn USA skulle kjøpe det.

Hadde også vært litt nysgjerrig på å se hvordan man kommer frem til over 1000 potensielle. Sammenlignet med de landene(bortsett fra India) man hittil har hørt om er jo selv Norge en stor potensiell kunde, med sine fattige 48 fly...

 

SAAB har upprepade gånger gått ut och visat till ett mål på under 10 procent av marknaden. ca 1000 platformar.

 

som ett realistiskt mål, detta har dom också backat upp med siffror, från antal intresserade länder m.m

 

så detta är inte fullständigt tagit ut av det blå.. du kanske borde hänga med vad som sker hos SAAB lite mer.

 

plus Gripen platformen är den platform som är med i flest konkurranser, har fått flest RFIs, och har sålt till felst länder om vi ser på deras naturliga konkurrenter.

 

SÅ jo man har en välditgt bra bild av hur nära man kan komma 1000 enheter.

men du vet väl bättre, eller hur??

 

För SAAB är ju inget seriöst företag. och snackar officeillt om vad som helst. bra för deras investorer också..

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Var mer ödmjuk

 

Mer ödmjuk var det ja... :!:

 

Apropå nåt helt annat. Den 17 december så ska ju regeringen lämna in sitt förslag till stortinget. Har för mig jag läste någonstans att regeringen då skulle ha bestämt sig för ett plan. Eller är det jag som är ute och cyklar igen?

 

Kan någon vänlig själ förklara detaljerna för mig vad som händer efter den 17 december. Vet sedan bara att stortinget förväntas ta beslut under våren.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...