Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Motgångarna fortsätter att strömma in för LM & Co. Just nedanstående är kanske ingen big deal i det stora hela men lagt på toppen av alla andra motgångar så pekar det i en allt tydligare riktning – saker och ting går inte som LM hade tänkt sig... :sick:

 

 

Italy Gives Up Test Role on JSF

By TOM KINGTON

Published: 13 Oct 2008

 

ROME - Italy has given up the chance of taking part in a pending initial evaluation stage within the Joint Strike Fighter program, the apparent consequence of budget cuts.

 

While it remains a program partner, intending to buy up to 131 aircraft, and has invested in the development phase, Italy will no longer exercise an option to buy two low-rate production fighters which it would have used in the early testing and evaluation phase of the aircraft.

 

"Italy was studying the possibility of joining the F-35 Initial Operational Test and Evaluation phase but has elected not to participate at this time," a Lockheed Martin official told Reuters.

 

Lockheed Martin officials have previously said Italy was mulling the purchase of one fighter from the third stage of the Low Rate Initial Production (LRIP) stage, and one from the fourth.

 

An Italian defense official confirmed that as a result of withdrawing from the initial test and evaluation phase of the aircraft, Italy would not be buying the two low-rate production aircraft.

 

Now, Britain and the Netherlands are the only other partners on the U.S. led program scheduled to take part in the initial operational test and evaluation program.

Italy's decision to give up its role in the phase comes as the Italian government cuts military spending in 2009 by 6.9 percent, leaving a draft budget of 15.4 billion euros ($20.9 billion). Spending on investment, which includes procurement, is down 20.6 percent from 3.64 billion to 2.89 billion euros.

 

Källa: Defense News http://www.defensenews.com/story.php?i=376...c=EUR&s=AIR

 

Verkar som om vi här ser ytterligare ett land som har fått second thoughts – eller kanske snarare kalla fötter – när de ser att prislappen gång på gång skjuter i höjden... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hejsan gutter!

 

 

Brasilien ville inte ha JSF

När Brasilien skulle upphandla nya stridsflygplan valde man bort JSF. I stället bjöds JSFs huvudtillverkare amerikanska Lookheed Martin in att delta i upphandlingen med F16-plan.

 

Hei Gripen_39/Caprice/Swingrole!

 

Det er liten tvil om at Gripen NG hadde vært et bra valg for Brasil - NG-versjonen har rekkevidden som C/D-mangler, og det er viktig for et land av Brasils størrelse. For Brasil så er overføring av teknologi kanskje det viktigste ved dette flykjøpet. Her tror jeg Rafaele og Gripen kommer til å kjempe til døren.

 

En ting du dog glemte å skrive var at F-35 ikke ble tilbudt Brasil. Som nevnt tidligere er overføring av teknologi viktig for Brasil(de ønsker å få igang en våpenindustri som lenge har vært nede) - LM så at strenge eksportregler for sensitiv teknologi umuliggjorde TOT ved salg av F-35 til Brasil. LM tilbød istedet F-16.

 

Gripen har altså ikke utkonkurrert F-35 - det Gripen imidlertid har gjort er å utkonkurrere F-16! Imponerende(ikke ironisk ment!!)!

Lenke til kommentar
En ting du dog glemte å skrive var at F-35 ikke ble tilbudt Brasil.

 

Hejsan Valient!

 

Nu läser du mitt inlägg som fan tolkar bibeln. :hrm: Om du läser en gång till innan du kastar dig på tangentbordet så skrev jag faktiskt så här.

 

"Valde verkligen Brasilien bort JSF eller var det så att de inte blev erbjudna den p.g.a. exportrestriktioner???"

Lenke til kommentar

Hej Swingrole.

 

först vill jag bara säga mig enig i att nivån här inne är extremt låg, och att jag håller med om att dom enda som kommer med värdiga kommenterar är Björnar B. Rapier och Joar.

 

 

Valient.

och varför är det imponerande att gripen NG vinner över F-16 jag kan lova dig att F-16 kommer inte vinna en enda konkurrans mot Gripen NG.

 

----------------------

But the Marines' mid-2012 IOC date still holds - which means that the USMC is expected to declare the aircraft operational a year before it finishes developmental testing, and two years before operational testing is complete. Moreover, it will be only just over three years after flight testing gets into full swing.

 

--------------------------

 

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...3a-01329aef79a7

 

är detta något av det dummaste man har sett eller vad..

post-153906-1224006747.jpg

Lenke til kommentar

n Dansk vid namn Andreas Krogs har skrivit mycket om jagfly köpet I Danmark på sin blog.

Han har bland annat tagit del av, Gripens brev, där man tar upp vissa myter om Gripen plattformen, plus att han har fått svar på sina egna frågor ang. denna konkurrans. Här får ni svaren och frågorna, samt brevet från SAAB,

AK = Andreas Krog

G = gripen

 

AK: You have announced that you in relation to the Norwegian fighter jet purchase will be able to increase your commitment, regarding industrial collaboration projects, to at least 180 percent of the offset value over a period of 10 to 15 years. Does the same apply to the Danish competition? And why / why not?

 

G: We are, as opposed to for example Lockheed-Martin, required to guarantee “more than 100 percent offset” according to Danish law.

More and more companies are joining the industrial network GripenDKteam every month and the actual offset figure promised could be significantly higher at time of contract signature.

.

 

AK: What is Gripen's primary advantage compared to the other two contenders?

 

G: Gripen Next Generation is a true multi-role fighter. Compared to the JSF Gripen is much more maneuverable and flexible in its multi-role capabilities (very useful in for example air to air combat). Gripen Next generation is therefore more suited for the defense of the national airspace. Gripen Next Generation is also more likely to maintain its operational dominance in the years to come, because the airframe has not been locked to the stealth-design, which runs a risk of becoming obsolete when development of sensor technology catches up with the stealth technology.

The costs of operating and maintaining the aircraft are considerably lower - resulting in lower life cycle costs throughout the 30+ years of expected time in service with the Danish Air Force.

 

 

AK: Is Gripen Next Generation a 4th or a 5th generation fighter in your perspective? And why?

 

G: There is no formal agreed definition of the 5th generation fighter, but the 5th generation terminology has been invented and trademarked by Lockheed Martin. As the internationally renowned fighter expert Bill Sweetman says: JSF only has stealth as a unique selling point and this capability is only one way of achieving ‘survivability’. In other words: JSF calls itself ‘fifth generation’ solely because of stealth. Saab doesn’t accept the distinction because the stealth-design causes limitations to other vital capabilities of the fighter. JSF is less maneuverable, slower, has a shorter range and a much larger fuel consumption than the Gripen NG.

 

 

AK: You have earlier announced a fixed price of 452 mio. Danish kroner for each aircraft. Is that still the case? Is it life cycle costs? And does it apply no matter if we buy 24, 36 or 48 planes?

 

G: We have said that 48 Gripen Next Generation fighters can be procured for less than 22 billion DKK in an all inclusive package including among other things: mission support-systems, comprehensive training and logistic support. Regarding life cycle cost, Gripen Next Generation is estimated to cost approximately half of JSF when comparing it to the U.S. Government Accountability Office’s calculations.

 

 

AK: What do you think of the fact, that one of your competitors does not have to meet the same demands regarding industrial collaboration?

 

G: We are well aware of this and choose to see this as an advantage for us. With Gripen Next Generation Danish industry is guaranteed a partnership worth at least the value of the aircraft contract and the transfer of advanced technology without restrictions, which will give Danish companies great opportunities in the future to compete on the world market with for example avionics and aircraft components.

 

 

 

AK: What do you think of the Danish competition so far? Has it been fair?

 

G: We are confident that Danish decision makers will in the end choose the fighter which fulfills all the requirements of the Danish Air Force and is most suitable for Denmark in all aspects.

 

 

"Myterne om Gripen Next Generation

Saab og Gripen International har registreret en række myter om kampflyet Gripen Next

Generation, som vi tilbyder Danmark. De væsentligste myter har vi nedenfor formuleret

som spørgsmål, hvorefter disse spørgsmål bliver besvaret.

 

1. Er Gripen Next Generation ikke et umoderne kampfly?

Gripen Next Generation testfløj første gang i april 2008. Flyet er en videredudvikling af en gennemtestet Gripen platform. Moderne luftkamp er i høj grad et teknologisk kapløb. Den korte tid fra udvikling til produktion sikrer, at Gripen hele tiden er på forkant med den teknologiske udvikling. Det betyder, at software-konfigurationen for fly produceret til levering i 2016 først bliver ’låst fast’ i 2014. Saabs konkurrenter låser konfiguration tidligere, så Gripen Next Generation bliver i 2016 markedets mest moderne kampfly. Gripen Next Generation er den version, som Saab bl.a. tilbyder Danmark, Norge og Holland. Disse lande stiller naturligvis krav om at være i front, og det krav imødekommer Saab til fulde med Gripen Next Generation.

 

2. Kan Gripen Next Generation leve op til flyvevåbnets operative krav til

fremtidens kampfly?

Gripen Next Generation lever fuldt ud op til de krav, som et moderne dansk forsvar

stiller til et kampfly, der skal holdes operativt i mindst 30 år.

Gripen Next Generation er et multi-role kampfly, der kan skifte taktisk rolle, mens flyet stadig er i luften. Da flyet er ultra manøvredygtigt og har evnen til at supercruise (overlydsfart uden brug af efterbrænder), er flyet særligt egnet til den krævende disciplin airpolicing, hvor det handler om at afvise indtrængende fly, der krænker luftrummet. Derudover er fly, der bryder med de klassiske aerodynamiske principper for at opnå ’stealth’, langt mindre manøvredygtige og derfor mindre egnede til luftkamp. Gripen Next Generation kan i ’air to ground’ operationer bære flere bomber end et ’stealth fly’. Gripen Next Generation er velegnet til at opererere fra fremskudte baser med minimal logistisk support. Derfor kan Gripen Next Generation være hurtigt og længe til rådighed for landstyrker, der har brug for støtte under internationale operationer i områder med dårlig infrastruktur.

 

3. Begrænses Danmarks evne til at deltage i internationale operationer sammen

med allierede, hvis Danmark vælger Gripen Next Generation?

Gripen er allerede i dag et NATO-fly, eftersom Gripen C/D-versionen er i tjeneste i

NATO-landene Tjekkiet og Ungarn. Den videreudviklede version Gripen Next Generation får fuld interoperabilitet med NATO-allierede på grund af sine NATOkompatible systemer. Disse systemer bliver hele tiden holdt opdateret, så Danmark nu og i fremtiden kan samarbejde med alle sine allierede. Det er med andre ord ingen risiko for at miste evnen til at samarbejde med andre NATO-lande, hvis Danmark vælger Gripen-platformen. I dag og i fremtiden samarbejder f.eks. Frankrig, Italien, Tyskland og Storbritanien inden for NATO med mange forskellige flytyper.

 

4. Kan Danmark være sikker på support i militære operationer, som Sverige ikke

deltager i?

Den svenske stat står helt og fuldt bag ved de aftaler, der indgås ved køb af Gripen

Next Generation. Det betyder, at når et land køber Gripen Next Generation, så tegnes

der en speciel Security of Supply-aftale mellem landenes regeringer.

 

5. Hvordan er det muligt at få prisen på Gripen Next Generation så langt ned, når

det er usikkert, hvor mange fly der skal produceres?

Saab samarbejder med en række af verdens førende firmaer om produktionen af

Gripen Next Generation. Saab har taget de bedste dele fra de mest konkurrencedygtige

leverandører. For eksempel bliver motoren leveret af den amerikanske virksomhed

General Electric, og denne motor bruges også i andre flytyper. Selvom Gripen Next

Generation ikke skulle blive produceret i tusindtal, så bliver mange af de mest

omkostningstunge komponenter produceret i mange eksemplarer, hvilket gør, at prisen

bliver holdt nede. Saab har afgivet et tilbud til Danmark med en fast pris samt træning og logistik, der sikrer Danmark et fuldt funktionsdygtigt våbensystem. Pga. lave omkostninger til drift, opgradering og vedligeholdelse har Gripen Next Generation klart markedets laveste levetidsonkostninger. Det giver økonomisk sikkerhed i løbet af flyets 30+ år i tjeneste. En beslutning om at anskaffe Gripen Next Generation indebærer, at Danmark kender den reelle pris, inden kontrakten bliver underskrevet - ikke flere år efter den er blevet underskrevet.

 

6. Er det ikke mere fordelagtigt for dansk industri at vælge et amerikansk fly?

Saab er omfattet af det danske lovkrav om modkøb. Købet af Gripen Next Generation

bliver dermed med garanti modsvaret af kontrakter og teknologioverførsler på mere end

100 pct. af fly-kontraktens værdi. Den amerikanske producent af Joint Strike Fighter er undtaget de danske modkøbsregler og behøver derfor ikke at garantere noget modkøb.

I praksis betyder det, at hvis Danmark vælger at købe fly fra en producent, der er

omfattet af lovkravet om modkøb for f.eks. 20 mia. kr., så svarer det til i

størrelsesordenen 20.000 årsværk i dansk industri – en aftale med en mærkbar,

langsigtet effekt på danske teknologivirksomheder og det danske arbejdsmarked. Mere end 40 danske virksomheder har meldt sig ind i GripenDKteam, der er en forening af forventede underleverandører til Gripen Next Generation. Saab er allerede i gang med at indgå konkrete aftaler, som får effekt, hvis Danmark vælger at anskaffe Gripen

Next Generation.

 

Sammenfatning• Gripen Next Generation bliver udviklet fra en gennemtestet platform med de nyeste avancerede våben, sensorer og kommunikationssystemer fra internationale samarbejdspartnere.

• Gripen Next Generation kan løse alle flyvevåbnets kamp og overvågningsopgaver

og skifte taktisk rolle mens flyet er i luften.

• Gripen Next Generation har markedets laveste levetidsomkostninger takket være

lave omkostninger til anskaffelse, drift, opgradering og vedligeholdelse.

• Gripen Next Generations alsidighed, lave levetidsomkostninger, velafprøvede

platform, logistiske nærhed til Danmark samt faste, kendte pris giver optimal tryghed

i købsprocessen.

• Gripen Next Generation indebærer modkøb og overførsel af avanceret teknologi,

som overstiger fly-kontraktens værdi, så dansk erhvervsliv får mange nye

arbejdsplader og øget konkurerenceevne.

• Gripen Next Generation er den naturlige efterfølger for F-16 og det mest

balancerede valg for Danmark."

 

 

Valient, snälla. kom inte och säg att SAAB har fel och du vet mer nu.. för det gör du inte..

 

och eftersom du väljer att tro på allt som LM säger. varför inte tro på vad SAAB säger..

Lenke til kommentar
Är detta något av det dummaste man har sett eller vad..

 

Hejsan Gripen_39!

 

Ja, jag vet inte heller vad man ska kalla det? Helt sinnessjukt är det i alla fall! Ska återkomma med en MASSIV artikel i ämnet senare.

 

Under tiden konstaterar jag att det finnes fler "små" detaljer som gärna tål att bringas upp i dagsljuset, denna detalj t. ex.

 

Florida town on the defensive against noisy F-35

By Bruce Rolfsen - Staff writer

Posted: Oct 14, 2008

 

The noise of the Joint Strike Fighter’s engines could be turning into a roaring problem in Florida.

 

At issue is the Defense Department’s plan to open the joint F-35 pilot and maintenance school at Eglin Air Force Base in 2010. Plans call for the school to be home to 2,326 military and civilian personnel.

 

But civic leaders in the town of Valparaiso, about a mile from Eglin’s runways, became concerned when they learned the F-35 Lightning II is predicted to be twice as loud as the F-15 Eagles and F-16s Fighting Falcons that now fly in and out of Eglin. More than 120 F-35 takeoffs are likely each day, and noise levels will reach 65 to 75 decibels as the jets pass over Valparaiso.

 

Källa: AirForce Times http://www.airforcetimes.com/news/2008/10/...5_eglin_101008/

 

Vilka av er, mina norska vänner, kommer att få nöjet att bli granne med eventuella F-35:or? Såvitt jag vet är Gripen tystare på den punkten.

Lenke til kommentar

så det är sagt så tror jag lika mycket på SAAB som på LM:

 

men jeg er rimlig lei av folk her inne som tror att F-35 är överlägsen i alla kriterier och också teknologiskt. lite mer info..

 

Gripens motsvarighet till EO DAS og EOTS

 

LITENING Pod + a IRST system will do what EOTS is planned to do and then some. The EOTS has a rather limited field of view. EO DAS is as in the words of JSF chief test pilot Beesely "basically missile launch detectors" but will also provide a synthetic IR view of the world. Most likely very nice for night flying.

 

Gripen will add 360 degree MWS/LWS to the EWS-39 for missile launch and other threat detection. So with that clear, that leaves the 360 synthetic IR image of the DAS, and well with IRST/LDP/HMD the visual IR coverage should generally speaking be good in forward/up/down/side aspects but blind to the rear. And afaik there's no plan to do something about it.

 

Maybe it's a good idea to add something there but I am not sure about its usefulness on Gripen (not saying its otherwise not useful) as the EWS-39 would give threat detection at a likely greater range and not as subject to bursts of light or other heat interruptions. The tech is maybe 10+ years away from being operational so we'll see... (

post-153906-1224009174_thumb.jpg

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Valient.

 

För ett par dagar sedan gjorde LM ett sim. test mot Gripen C eftersom dom erkönde att dom inte visste tillräkligt mycket om Gripen NG. eftersom allt är hemlighetstämplat.

så hur kan du då veta att prestandan till Gripen NG och att F-35 kommer vara helt överlägsen. när inte sn LM vet. och SAAB säger nej. och Gripen NG konkurrerar med F-35 i konkurranser.

 

 

RART ikke SANT???

Lenke til kommentar
En ting du dog glemte å skrive var at F-35 ikke ble tilbudt Brasil.

 

Hejsan Valient!

 

Nu läser du mitt inlägg som fan tolkar bibeln. :hrm: Om du läser en gång till innan du kastar dig på tangentbordet så skrev jag faktiskt så här.

 

"Valde verkligen Brasilien bort JSF eller var det så att de inte blev erbjudna den p.g.a. exportrestriktioner???"

 

Brasil presenterte en RFI til USA, men LM besvarte i steden med å tilby F-16 block 70. Årsaken er at Brasil ønsker å gjenoppbygge sin omfattende flyindustri og bla. har stillt som krav å få full tilgang til mht. flykomponenter og teknologioverføringer. USA er ikke interessert i å sponse sin 5. generasjonsteknologi på land som ikke betraktes som nære allierte.

 

http://www.aviationweek.com/aw/generic/sto...,%20Not%20F-35s

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Björnar

 

med 5 gen teknologi menar du stealth då??

 

samma kunskap som många andra också har

 

SAAB bland annat med sina Stealth program

 

Filur

Sharc

Neuron

 

eller menar du optiska sensorer MAWx m.m? IRST/MAW/LWC/ligtningpod

 

eller AESA som NORA projektet??

 

eller datalinks så som TIDLS ?

 

eller EW så som EWS39 m.m ??

 

nej då skömt å sido. .

 

jag tycker bara att "5gen" teknologi kan vara missvisande, av den enkla anledning att SAAB bland annat arbetar ju med vad som skall bli "6gen" platformar. och bör ju då vara mer intressant. .

 

om du förstår vad jag menar..

Lenke til kommentar
Har sikkert blitt postet mange ganger før, men jeg må si jeg holder med Otto Jespersen i denne saken. Kjøp fly fra noen som har vært i krig de siste 100 åra og vet hvordan dette skal gjøres!

 

kan inte du berätta för oss om den intergrerade teknologi som kommer av ren krigs erfarenhet ?? vill gärna höra om denna teknologi och fördelar..

Lenke til kommentar
En ting du dog glemte å skrive var at F-35 ikke ble tilbudt Brasil.

 

Hejsan Valient!

 

Nu läser du mitt inlägg som fan tolkar bibeln. :hrm: Om du läser en gång till innan du kastar dig på tangentbordet så skrev jag faktiskt så här.

 

"Valde verkligen Brasilien bort JSF eller var det så att de inte blev erbjudna den p.g.a. exportrestriktioner???"

 

Gripen_39/swingrole/caprice: Ja, hvordan skal en egentlig lese det du skrev? Alt er avhengig av kontekst. Hvorfor skrev du det du skrev? Var det fordi du lurte på noe, eller var det fordi du øynet en mulighet til å sette F-35 i et negativt lys?

 

De fleste gripen-fanboys koser seg jo på mp.net, og jeg regner med det var derfra du hentet informasjonen om Brasil? Det har jo allerede blitt diskutert der, og du er der med minst en av brukerene dine(gripen_39, zeven, caprice, swingrole etc.), så hvorfor spør du om det samme i denne tråden? Om det var det fordi du lurte på noe, så kan vi legge den ballen død: Nei, Brasil valgte ikke bort F-35, den ble ikke tilbudt pga. eksportrestriksjoner.

 

"SAO PAULO, Brazil - Lockheed Martin has just decided not to enter its F-35 Joint Strike Fighter in Brazil's Project FX-2 fighter requirement. According to the company, the decision was based on the requirement for technology transfer."

 

 

http://www.forecastinternational.com/abstr...fm?recno=151424

Lenke til kommentar

Valient.

 

Jag kan lugnt säga att jag INTE är alla de där personerna :) hehe

 

e det så svårt att tro att fler enn jag inte ser på gripen platformen som skit??

 

och tror du verkligen att jag skulle snacka med mig själv??

 

jag är bara allmänt trött på att höra din expertis som säger att Gripen inte är nåt "värt" när en hel världen anerkänner platformen som en av världens bästa.

 

om gripen inte hade vart involverad i över 20 länder. på shortlist i 6 länder. sålt redan till 6 länder. gör bra ifrån sig på alla utländska övningar m.m ja då hade jag kanske hållt med dig.

 

och du kallar oss fanboys?? och du är inget fanboy????

 

 

bra det Valient. men e på tiden att du inte ser på 2 platformar som svar toch vitt något som du bara kan gämföra via ett specifikationer på ett papper.

 

kom ihåg jag har aldrig sagt att Gripen är en bedre platform än F-35 eller att den kommer å bli.

 

om du hade debaterat som Björnar. så hade det vart något helt annat.

 

ps.

enda jag försöker göra är att bevisa att Gripen platformen inte är så dålig som många norrmän vill tro. antagligen bara för att det är svenskt och vissa här inne har storebror komplex.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar
Brasil presenterte en RFI til USA, men LM besvarte i steden med å tilby F-16 block 70. Årsaken er at Brasil ønsker å gjenoppbygge sin omfattende flyindustri og bla. har stillt som krav å få full tilgang til mht. flykomponenter og teknologioverføringer. USA er ikke interessert i å sponse sin 5. generasjonsteknologi på land som ikke betraktes som nære allierte.

 

Jag misstänkte att så var fallet. Misstänker också att det i slutänden blir ett race mellan Rafaele och Gripen. Svårt att utse en vinnare där. Brasilien har ju redan ett militärt samarbete med Frankrike. Samtidigt har ju inte det franska planet sålt något överhuvudtaget såvitt jag vet? Men kanske just därför tvingas de sänka priset duktigt!?

 

Gripen har ju ett pris/prestanda som är mycket attraktivt samt att SAAB är villiga att bistå inte bara med återköp utan även teknologi vilket brassarna tydligen är i desperat behov utav! Om SAAB dessutom gör som i Thailands fall och sockrar budet genom att slänga in ett par SAAB EriEye... De kan Brasilien använda dels för militära och kustövervakande ändamål men även för att "scanna av" amazonas i jakten på miljöbovar och andra tveksamma tvåbenta element som sysslar med allehanda ljusskygg verksamhet. Så kan SAAB fixa till ett snyggt litet paketpris så vem vet?

 

Gripen_39/swingrole/caprice: Ja, hvordan skal en egentlig lese det du skrev? Alt er avhengig av kontekst. Hvorfor skrev du det du skrev? Var det fordi du lurte på noe, eller var det fordi du øynet en mulighet til å sette F-35 i et negativt lys?

 

Slike ting svarar jag inte ens på. :no:

Lenke til kommentar
Hej Swingrole.

 

först vill jag bara säga mig enig i att nivån här inne är extremt låg, och att jag håller med om att dom enda som kommer med värdiga kommenterar är Björnar B. Rapier och Joar.

 

Nå er du i gang med å være meningspoliti igjen. Jeg synes dog ikke du nødvendigvis kan kalles for ekspert. Det å kopiere hva andre har skrevet på et annet forum, og så presentere det som sitt eget verk er f.eks. ikke noe en ekspert ville ha gjort.

 

Ctrl+c

Ctrl+v

 

En annen ting - Om tråden her holder så lavt nivå så er det jo bare å slutte å lese den. Å sukke over nivået på denne måte får deg bare til å høres arrogant ut.

Lenke til kommentar
Hej Swingrole.

 

först vill jag bara säga mig enig i att nivån här inne är extremt låg, och att jag håller med om att dom enda som kommer med värdiga kommenterar är Björnar B. Rapier och Joar.

 

Nå er du i gang med å være meningspoliti igjen. Jeg synes dog ikke du nødvendigvis kan kalles for ekspert. Det å kopiere hva andre har skrevet på et annet forum, og så presentere det som sitt eget verk er f.eks. ikke noe en ekspert ville ha gjort.

 

Ctrl+c

Ctrl+v

 

En annen ting - Om tråden her holder så lavt nivå så er det jo bare å slutte å lese den. Å sukke over nivået på denne måte får deg bare til å høres arrogant ut.

 

 

Nu har jag aldrig sagt att jag är en expert. har heller aldrig sagt att en platform är bedre en någon annan.

 

jag har heller aldrig sagt att det är en kilde. . utan brukt det som en bra upsummering

 

 

och sen vet jag att jag är en del av att tråden håller en lav nivå. för jag kan inte helt behärska mig. och jag är ledsen för det. så jag tar min del av skulden här..

 

men det finns en anledning till att man tar BJörnar seriöst och tar åt sig vad han sier. medans man inte kan säga det samma om alla dina argument. som i stort sätt bygger på att alla som syns gripen kan vara ett bra val för Norge är fanboys, Gripen platformen är värdelös. är gammel.

 

 

ja jag kanske brukar hjärtat ibland när jag argumenterar mot sådana argument. men du borde också svälja din stolhet akuratt som jeg, og faktiskt se på gripen som värdig motstånder och helt på liklinje på många fält.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...