Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

ja priset som LM gav hamna på runt 32 mijarder om jg inte tar fel och det kommer nog knappast bli lägre snarare högre. eftersom det inte var ett fixed price.

 

Jeg håpet du hadde noen detaljer om hva tilbudene består av. Uten det er det vanskelig å si noe utfyllende om kostnadsbildet.

 

och detta är lika självklart och lika välkänt. som att när SAAB går ut med FART för gripen så är det med combat configuration. och inte clean configuration. Gripen har flugit i många år. finns rätt klar fakta om hur gripen C är i luften och hur snabb med och utan last platformen är.

 

Mht. supercruise, ja, men toppfart er definitivt ikke i en taktisk konfigurasjon.

 

For noen måneder siden uttalte Gripen Int. markedsdirektør, Hans Rosèn, til norsk media at Gripen ville nå Svalbard 14 minutter før F-35, men uten å begrunne dette. Ved nærmere ettersyn ser man at Svalbard ikke ligger innenfor Gripens taktiske radius - selv ved økonomisk marsjfart - fra noen norske flybaser uten ekstra fueltanker. Dermed er hastigheten temmelig lik F-35 og argumentet irrelevant fra et operativt ståsted.

 

Faktum er at F-35 ikke har aerodynamiske og loadbegrensninger så lenge lasten bæres innvendig. De fleste overflate eller A-G våpentyper er subsoniske. Jeg har ikke eksakte tall for Gripen, men den er nokså sikkert i samme klasse som F-16. Feks. er en standard Mk82 klarert for 0,9 mach og 5g load. Her har F-35 en iboende fartsfordel med innvendig last: selv om en våpentype kun er klarert for subsonisk transport og separasjon kan F-35 fint gå supersonisk, for så å bremse ned for subsonisk avfyring.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om vi snakker genrell Radar teknologi. så är SAAB/microwaves/Ericsson i top och usa ligger inte framför här.

 

Både F-35 og Gripen NG kommer ha M-AESA, og jeg kan ärligttalt inte se någon direkt konkret skillnad här. men du verkar veta. så du får gärna lära mig skillnaden mellan dessa platformars M-EASA, og nej jag ser det inte som Rart att till 2015 att europa har tagit igen försprånget till USA här. allt annat verkar rart..

 

Vi snakker ikke om generell radar-teknologi her, vi snakker om aesa-radarer for jagerfly. Jeg vet at ericsson har lang erfaring med å lage skips-radarer, og nå også erfaring fra Eireye(mini-awacs), men det er stor forskjell på dette og erfaring med jagerfly-radarer. Viktige forskjeller er typen software som driver radaren, hastighet på radaren, motstandsdyktighet mot EW, å tåle de fysiske påkjenningene som følger med det å sitte i et jagerfly og ikke minst det å få kjølet ned komponentene effektivt(det er mye trangere i nesen på et jagerfly enn i radardomen på en awacs eller et skip).

 

Saab med _null_ operative aesa-radarer i jagerfly et godt stykke bak LM på dette området. Det kan godt hende at saab i 2015 kommer til å ha en like avansert og god radar som LM har i dag, men LM kommer til å kjempe med nebb og klør for å beholde forspranget sitt her, slik at de vil garantert utvikle AN/APG-81 videre.

Lenke til kommentar

Hej! Här är ännu en svensk som lägger sig i. :D

 

Angående vilken radar som är bäst 2015-2020 är ju svårt att avgöra. Klart är att USA har ett (AESA)försprång idag, främst i att kunna göra sändar/mottagar modulerna tillräckligt små och med hög effekt för att passa relativt små flygplansnosar.

 

Europa har sedan ett antal år tillbaka insett att man inte kan få tillgång till denna teknologi från andra sidan Atlanten utan man måste bli självförsörjande för att kunna tillgodose behovet, inte bara till luftburna system utan även till markradar etc. Därför har en stor satsning på att få fram sådana inletts, där ledande Europeiska företag, bland andra SAAB ingår. 2009 väntas slutprodukt av denna bli klar, som bör kunna matcha det jänkarna har. Gissar att den Thalesantenn som kommer att sitta i Gripen Demo består av dessa nyutvecklade moduler. Så "the catch up race" är igång.

http://www.gaasmantech.org/Digests/2006/20...0Digests/3D.pdf

 

Som tidigare nämnts spelar mjukvaran en stor roll också, hur väl man lyckas där, fram till 2015, tror jag beror mer på hur innovativ SAAB är (tillsammans med SELEX?) på att implementera olika radarmoder osv. än på att man inte har samma budget och antal programmerare som t. ex. Raytheon. Enbart fantasin sätter gränser här skulle jag vilja påstå! SAAB har pysslat med (mjukvaru)tekniken i mer än tio år så man har bra koll.

 

Några andra saker i förbigående:

 

Den HMD som skall sitta i Gripen NG kommer att ha "Full capability HMD", gissningsvis "look thru floor" etc. till skillnad från Gripen C med (enbart) "HMD". http://www.ntva.no/seminarer/manus/eddy-270207.pdf (sid. 60)

 

Elektronisk krigföring (EW) med Lightning II i USAF kommer (enbart X-band?) att ske med AESA radarn, eftersom den, till skillnad från Gripen (NG), saknar intern jammer och kapselsystem (som passar intern eller externt). Man förlitar sig på att "stealth" klarar biffen. US Navy har på senare tid börjat tala om att man vill ha en intern störförmåga, oklart om det införs dock... Övrig störning kommer att kräva Super hornet G. (Ska se om jag hittar källan här)

 

Mvh, C.

Lenke til kommentar
Den HMD som skall sitta i Gripen NG kommer att ha "Full capability HMD", gissningsvis "look thru floor" etc. till skillnad från Gripen C med (enbart) "HMD". http://www.ntva.no/seminarer/manus/eddy-270207.pdf (sid. 60)

 

Det er ingen kilder som tilsier at Gripens HMD vil ha "look thru floor", ei heller finnes det noen kilder som sier noe om hva saab mener med "Full capacity HMD". Det vi vet er at Gripen kommer til å ha en standard HMD, ikke ulik den F-16 har i dag, som viser enkel symbolikk og mål-data.

 

Om vi gjør et tankeeksperiment - La oss late som Gripens HMD kommer til å ha samme kapasitet som F-35's HMD - For at HMD'en skulle ha noe "film" eller annen informasjon å vise, så måtte Gripen fått bygd inn sitt eget EOTS og DAS-system i flykroppen - Dette er svært usansynlig og hadde uansett vært veldig kostbart. Det er heller ingen planer om å fjerne HUD'en i Gripen NG.

 

Påstanden om at Gripen NG kommer til å ha en HMD som er like kapabel som den F-35 skal er høyst spekulativ og representerer ønsketenkning ut fra en markedsføringsfoil fra saab.

 

Lenke: Gripen og cobra

Lenke til kommentar
Hej! Här är ännu en svensk som lägger sig i. :D

 

Flott at flere engasjerer seg i diskusjonen. :)

 

Angående vilken radar som är bäst 2015-2020 är ju svårt att avgöra. Klart är att USA har ett (AESA)försprång idag, främst i att kunna göra sändar/mottagar modulerna tillräckligt små och med hög effekt för att passa relativt små flygplansnosar.

 

Den RBE2-AA baserte radaren Gripen skal fly med i 2012 kan i ytelse og teknologi best sammenlignes med APG-80 til F-16 Block 60, som oppnådde IOC i 2004. Forspranget til USA er uansett i ferd med å reduseres. Europeisk avionikkindustri drar nytte av basisforskningen til USA og slipper til en viss grad å finne opp hjulet på nytt. Man kan godt si at USA har lært alt "the hard way".

 

Elektronisk krigföring (EW) med Lightning II i USAF kommer (enbart X-band?) att ske med AESA radarn, eftersom den, till skillnad från Gripen (NG), saknar intern jammer och kapselsystem (som passar intern eller externt).

 

F-35 har en omfattende hi-end EW-pakke, som bla. består av integrert jammerpod. 6 passive og aktive aperturer som er integrert i wingeroten og flyets horisontale stabilisatorer og gir, sammen med AESA, fullspektrum RF-jammingfunksjonalitet (1,5 - 20 GHz) i tillegg til IR-optisk integrasjon.

 

En god artikkel som beskriver løsningen finnes her:

 

http://www.aviationtoday.com/av/categories/military/845.html

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Valient:

Om du läser en gång till så skrev jag "gissningsvis" vilket betyder "ett antagande som (måhända) vilar på svag grund"...inget att hetsa upp sig på.

 

Att visa sensorfused data på visiret utöver grundläggande flygdata för att ge en bättre omvärldsuppfattning måste inte nödvändigtvis betyda att Gripen har EOTS (vilket jag inte heller har påstått, du lade ord i min mun). Det KAN vara symbolik från radar (SAR), eller visuell EW information etc. (Det finns en konceptbild på detta ska se om jag hittar den.)

 

Gripen NG's radar kommer också att ha ett relativt stort sökområde, mer än 180 grader har nämnts, genom att den roterar på en sk. "swashplate", vilket kompenserar en känd nackdel hos AESA system -de har en ganska smal söklob; ~60-90 grader.

 

Den RBE2-AA baserte radaren Gripen skal fly med i 2012 kan i ytelse og teknologi best sammenlignes med APG-80 til F-16 Block 60, som oppnådde IOC i 2004. Forspranget til USA er uansett i ferd med å reduseres. Europeisk avionikkindustri drar nytte av basisforskningen til USA og slipper til en viss grad å finne opp hjulet på nytt. Man kan godt si at USA har lært alt "the hard way".

GaN HEMT (Om nu Demo radarn baseras på dessa) modulernas "power density" är 10X större än si GaAS (som jag tror APG-80 består av) så jag har svårt att se att de är jämförbara? Processor kraften bör också ha ökat sedan dess.

Slutligen, Gripen Demo radar ska upp luften nästa år, inte 2012.

 

Att Europa drar nytta av drar nytta av basforskning i USA är ju inget nytt, på forskningsseminarium sker ju detta hela tiden, åt båda hållen antagligen.

F-35 har en omfattende hi-end EW-pakke, som bla. består av integrert jammerpod. 6 passive og aktive aperturer som er integrert i wingeroten og flyets horisontale stabilisatorer og gir, sammen med AESA, fullspektrum RF-jammingfunksjonalitet (1,5 - 20 GHz) i tillegg til IR-optisk integrasjon.

 

En god artikkel som beskriver løsningen finnes her:

 

http://www.aviationtoday.com/av/categories/military/845.html

Nja, den artikeln nämner inget om någon "podbaserad" jammer eller intern dito, vad jag kan se, EW systemen är ju naturligtvis interna men:

The F-35's high-gain, electronically steered radar array provides jamming support under the control of the EW system. Because the AESA array provides very directional radio frequency (RF) output, the JSF could target a very small area and selectively jam it, which enhances survivability by reducing electronic emissions.

 

Mvh C.

Endret av Ca_price
Lenke til kommentar
GaN HEMT (Om nu Demo radarn baseras på dessa) modulernas "power density" är 10X större än si GaAS (som jag tror APG-80 består av) så jag har svårt att se att de är jämförbara? Processor kraften bör också ha ökat sedan dess.

Slutligen, Gripen Demo radar ska upp luften nästa år, inte 2012.

 

Gripen NG blir operativ i 2012. Den benytter det eksisterende PS/05A bakstykket sammen med den nye franske RBE2AA-antennen, som er basert på etablert GaAs-arkitektur.

 

http://www.aviationtoday.com/av/categories/military/845.html

Nja, den artikeln nämner inget om någon "podbaserad" jammer eller intern dito, vad jag kan se, EW systemen är ju naturligtvis interna men:

 

Begrepet "internal jammerpod" er bare en annen måte å referere til en dedikert intern EW-kapasitet, slik som bla. F-35 og Gripen blir utstyrt med.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Sen så är det ingen "open souce code" i F-35 si vad man vill. men det ser jag som negativt.

Gripen kommer med open source code.

 

Gripen er ikke basert på "open source code", men på en såkallt "open systems architecture" i likhet med F-35. Dette betyr bla. at arkitekturen er bygget rundt kommersiell COTS (Common Off The Shelves) maskinvare og ikke tradisjonell ASIC (Application-Specific Integrated Circuit), samt har en integrert sentralcomputer i stedet for et tradisjonellt forent (Federated) system. Gripen var et av de første flyene bygget med denne designfilosofien og de norske F 16-flyene ble oppgradert til en slik arkitektur under MLU-programmet.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Gripen NG blir operativ i 2012. Den benytter det eksisterende PS/05A bakstykket sammen med den nye franske RBE2AA-antennen, som er basert på etablert GaAs-arkitektur.

Gripen's AESA radar, för Norge(ev.) och Sverige ~2015, kommer inte att använda sig av "RBE2AA", vad som kommer istället är inte bestämt ännu. Man anser det inte värt att satsa på den tekniken, däremot om en kund prompt skulle vilja ha en sådan radar tidigare kan det kanske komma ifråga.

 

Begrepet "internal jammerpod" er bare en annen måte å referere til en dedikert intern EW-kapasitet, slik som bla. F-35 og Gripen blir utstyrt med.

Vi har nog båda lite fel här... Det stämmer att AESA radarn, både hos Gripen och F-35 kommer att kunna fungera som "jammer" (med det menar jag störa fientlig radar). Men nu är det tydligen på förslag att (likt Gripen NG ~2015) utrusta F-35 med ett externt podsystem.

Electronic attack plan nears approval.

 

"Intern EW" kapacitet är dock inte = "intern jammer".

 

Mvh, C.

Lenke til kommentar

Gripen_39: Ikke kommenter andre brukeres person, ikke gå på person, ikke snakk om mindreverdighetskomplekser eller annet ang din motdebattant. Det er ikke tillatt på forumet vårt. Så, slutt, nå.

 

Send meg en pm om du har synspunkter på dette. Ikke svar i tråden.

Lenke til kommentar
Begrepet "internal jammerpod" er bare en annen måte å referere til en dedikert intern EW-kapasitet, slik som bla. F-35 og Gripen blir utstyrt med.

Vi har nog båda lite fel här... Det stämmer att AESA radarn, både hos Gripen och F-35 kommer att kunna fungera som "jammer" (med det menar jag störa fientlig radar). Men nu är det tydligen på förslag att (likt Gripen NG ~2015) utrusta F-35 med ett externt podsystem.

 

"Intern EW" kapacitet är dock inte = "intern jammer".

I Aviation Week står det ganske klart at dette er et internt og innebygd system på F-35, samt at systemet også kommer som en ekstern pod til eksisterende fly.

 

The Defense Department-mandated electronic attack (EA) package will be integral to the F-35, and it will likely be added, as a podded system, to existing aircraft.

 

Dessverre er ikke hele artikkelen tilgjengelig online hvis man ikke har abonnement på AWST. Men i papirutgaven så kommer dette klart frem at dette systemet er innebygd i F-35.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå i sitte inne med mengder av informasjon om systemene i de ulike flyene, men for de som frykter F-35 er et rent bombefly kan jeg si dette: Det er det ikke!

 

Som kommende flyger var jeg så heldig å få leke meg litt med F-35-simulatoren på Farnborough Airshow, og jeg ble meget imponert over det jeg så. Alle systemer styres fra throttle og stikken (HOTAS er jo ganske standard men...) samt den store (20x50 cm) touchscreenen rett foran deg. Jeg ødela både et fiendtlig fly, og et bakkemål med litt hjelp fra en ansatt hos Lockheed Martin. Alt jeg trengt å gjøre i begge tilfeller var å markere målet med en "joystick" på throttelen, velge bakke- eller luftmål med en knapp på throttelen, og avfyre.

 

Hva slags mål det var, avstand, fart, og til og med hvilket mål som utgjorde størst trussel hadde allerede blitt avgjort av radaren og datamaskinen! Jeg spurte også en av de ansatte, en tidligere F-16-pilot, om hvordan ytelsen ville være sammenlignet med F-16, og han sa den vil ha samme manøvrerbarhet, men litt lavere sustained turn performance, hvilket har sin bakgrunn i at flyet har mye større masse enn F-16.

 

Imidlertid var nok det på generelt grunnlag, og F-35A, som Norge vurderer, er den letteste av de tre modellene, så satser på at power-to-weight-ratioen her gjør at det blir like sprekt som F-16. Har forøvrig også prøvd meg på både F-16-simulator, og bittelitt på the real thing, og jeg kan si at in my limited experience så føles også F-35 som et jagerfly. :)

Lenke til kommentar
Gripen's AESA radar, för Norge(ev.) och Sverige ~2015, kommer inte att använda sig av "RBE2AA", vad som kommer istället är inte bestämt ännu. Man anser det inte värt att satsa på den tekniken, däremot om en kund prompt skulle vilja ha en sådan radar tidigare kan det kanske komma ifråga.

 

Riktig at SAAB utvikler en ny M-AESA løsning, som vil erstatte PS/05 etter 2015. Ref. mitt tidligere innlegg om SAABs AESA roadmap.

 

Begrepet "internal jammerpod" er bare en annen måte å referere til en dedikert intern EW-kapasitet, slik som bla. F-35 og Gripen blir utstyrt med.

 

Vi har nog båda lite fel här... Det stämmer att AESA radarn, både hos Gripen och F-35 kommer att kunna fungera som "jammer" (med det menar jag störa fientlig radar). Men nu är det tydligen på förslag att (likt Gripen NG ~2015) utrusta F-35 med ett externt podsystem.

Electronic attack plan nears approval.

 

Artikkelen forteller at kapasiteten er intern på F-35, men skal tilbys som ekstern pod til andre fly. Kort sagt blir F-35s EW-system noe av det mest komplekse som til nå blitt innstallert i et kampfly, noe som gir et utmerket potensiale som bla. eskortejammer.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Jeg skal ikke påstå i sitte inne med mengder av informasjon om systemene i de ulike flyene, men for de som frykter F-35 er et rent bombefly kan jeg si dette: Det er det ikke!

 

Som kommende flyger var jeg så heldig å få leke meg litt med F-35-simulatoren på Farnborough Airshow, og jeg ble meget imponert over det jeg så. Alle systemer styres fra throttle og stikken (HOTAS er jo ganske standard men...) samt den store (20x50 cm) touchscreenen rett foran deg. Jeg ødela både et fiendtlig fly, og et bakkemål med litt hjelp fra en ansatt hos Lockheed Martin. Alt jeg trengt å gjøre i begge tilfeller var å markere målet med en "joystick" på throttelen, velge bakke- eller luftmål med en knapp på throttelen, og avfyre.

 

Hva slags mål det var, avstand, fart, og til og med hvilket mål som utgjorde størst trussel hadde allerede blitt avgjort av radaren og datamaskinen! Jeg spurte også en av de ansatte, en tidligere F-16-pilot, om hvordan ytelsen ville være sammenlignet med F-16, og han sa den vil ha samme manøvrerbarhet, men litt lavere sustained turn performance, hvilket har sin bakgrunn i at flyet har mye større masse enn F-16.

 

Imidlertid var nok det på generelt grunnlag, og F-35A, som Norge vurderer, er den letteste av de tre modellene, så satser på at power-to-weight-ratioen her gjør at det blir like sprekt som F-16. Har forøvrig også prøvd meg på både F-16-simulator, og bittelitt på the real thing, og jeg kan si at in my limited experience så føles også F-35 som et jagerfly. :)

 

Jeg er ingen flyger, men synes cockpit gir overraskende bra oversikt og utsikt sammenlignet med feks. F-16 og Gripen. Nyttig at setet kan justeres i høyden. Bildestrømmen fra DAS-sensorene er også svært imponerende, om du evt. fikk se dette. Styrepinnen krever kanskje litt trening, men nyttig at man også kan velge målobjekter ved å klikke seg igjennom symbolene. En interessant egenskap, som du kanskje ble demonstrert, er at man kan designere et område som en "no fly zone" slik at missiler og styrte våpen automatisk flyr utenom dette.

 

Jeg håper forøvrig at du fikk med deg F-22s oppvisning, et imponerende skue.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Dessverre er ikke hele artikkelen tilgjengelig online hvis man ikke har abonnement på AWST. Men i papirutgaven så kommer dette klart frem at dette systemet er innebygd i F-35.

AESA radarn sitter naturligtvis inne i flygkroppen...

 

Artikkelen forteller at kapasiteten er intern på F-35...

Ja, genom AESA radarn inget annat.

 

Läs din första länk noggrannare, där står det klart och tydligt att "jamming" (USAF) kommer att ske genom F-35's AESA radar(Ev. eskortjamming genom extern pod borträknat). Jag tror du blandar ihop "intern EW" där radarn ingår med att F-35 skulle ha en särskild sådan förmåga, utöver radarn. US Navy har uttalat en önskan att implementera en jammerkapacitet (bredvid AESA radarn) men det är såvitt jag vet inte klart ännu. (Tyvärr hittar jag inte den artikeln på Defense-aerospace.com där jag läste om det.)

 

Jag tror tyvärr inte vi kommer mycket längre här...missförstå mig inte F-35 kommer nog att bli en mycket kapabel maskin. Men framtiden får väl visa om F-35 blir det ofelbara "wonderjet" som många tycks tro? :roll:

Kort sagt blir F-35s EW-system noe av det mest komplekse som til nå blitt innstallert i et kampfly, noe som gir et utmerket potensiale som bla. eskortejammer.

Liksom Gripen... Sverige/SAAB har en erkänt god kunskap på området, bevisat bla. i deltagandet i telekrigsövningen ELITE i Tyskland.

 

Mvh C.

Endret av Ca_price
Lenke til kommentar
Artikkelen forteller at kapasiteten er intern på F-35...

Ja, genom AESA radarn inget annat.

 

EW-aperturene er tett integrert med radaren. Ingen enkeltkomponent fungerer på egenhånd. Riktignok vil radarens sendekraft og følsomhet gi andre muligheter enn aperturene, men den har et mer begrenset lavfrekvent spektrum og vil ikke egne seg til alle oppgaver. Prinsippet vil jo også gjelde Gripen og andre fly som etterhvert utrustes med M-AESA.

 

Läs din första länk noggrannare, där står det klart och tydligt att "jamming" (USAF) kommer att ske genom F-35's AESA radar(Ev. eskortjamming genom extern pod borträknat). Jag tror du blandar ihop "intern EW" där radarn ingår med att F-35 skulle ha en särskild sådan förmåga, utöver radarn. US Navy har uttalat en önskan att implementera en jammerkapacitet (bredvid AESA radarn) men det är såvitt jag vet inte klart ännu. (Tyvärr hittar jag inte den artikeln på Defense-aerospace.com där jag läste om det.)

 

Det er mulig vi snakket forbi hverandre. Begrepet jamming består av flere distinkte roller hvorav "self protection" er en. Deretter eskortejamming og såkallt "standoff jamming", hvorav sistnevnte krever såpass stor sendekraft at man dedikerer en flytype (Growler). I tillegg vil F-35 pga. a tung nettverksintegrasjon også fungere som en node i et større system (Network Centric Warfare). Den vil dele informasjon (feks. podcasting) med forskjellige nettverk og forstyrre andre nettverksløsninger igjennom logiske forstyrrelser på applikasjonsnivå (feks. virus).

 

Jag tror tyvärr inte vi kommer mycket längre här...missförstå mig inte F-35 kommer nog att bli en mycket kapabel maskin. Men framtiden får väl visa om F-35 blir det ofelbara "wonderjet" som många tycks tro? :roll:

 

Verden er hele tiden i endring, så man har jo ingen garantier for suksess. Så langt ser imidlertid F-35 ut til å bli en slagkraftig og kostnadseffektiv plattform for fremtiden.

 

Kort sagt blir F-35s EW-system noe av det mest komplekse som til nå blitt innstallert i et kampfly, noe som gir et utmerket potensiale som bla. eskortejammer.

Liksom Gripen... Sverige/SAAB har en erkänt god kunskap på området, bevisat bla. i deltagandet i telekrigsövningen ELITE i Tyskland.

 

I et globalt perspektiv ligger Sverige langt fremme på mange områder, helt klart.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Som du säger så består F-35 av en mängd sensorer (aktiva och passiva) som verkar tillsammans, det är inte det jag diskuterar eller motsäger, vad vi har olika meningar om (tror jag) är den (interna) aktiva elektroniska attackdelen hos F-35 (vad som är planerat hittills i allafall).

 

Jag menar att den består av radarn och inte någon annan komponent (Jag skulle skrivit komponent istället för förmåga i mitt tidigare inlägg.) på annan plats i flygplanet som också sänder ut elektromagnetiska pulser för att "lura" missiler m.m.

 

[Edit]:

As far as is known, JSF has only its advanced active, electronically-scanned array (AESA) radar antenna in the nose to pump out its electronic firepower.

http://www.aviationweek.com/aw/generic/sto...F35EA062008.xml

[/Edit]

 

Men vi kanske inte ska banka på den här hästen längre, av hänsyn till andra forumdeltagare? :roll:

 

Mvh, C

Endret av Ca_price
Lenke til kommentar
Liksom Gripen... Sverige/SAAB har en erkänt god kunskap på området, bevisat bla. i deltagandet i telekrigsövningen ELITE i Tyskland.

Dagens gripen har utvilsomt en bra EW-suite, men en slik øvelse sier fint lite uten å vite hvilke ROE en hadde og hvilke trusler som ble simulert. En trenger også vite hvilken (jammer?)støtte Gripen hadde og hvilke profiler de fløy. Ble for eksempel s-400 simulert? En annen ting er at etter slike øvelser har som regel alle deltagere noe de kan ”skryte” av!! :roll:

 

 

Men vi kanske inte ska banka på den här hästen längre, av hänsyn till andra forumdeltagare? :roll:

 

Mvh, C

 

Jeg synes det er interessant, og EW-delen av Norges neste jagerfly blir en viktig del. Å undervurdere EW/SIGINT-kapasiteten til F-35 sett opp mot Gripen NG er også noe en bør understøtte med fakta. USAF ser bla. for seg at F-35 vil kunne fly oppdrag som tidligere kun SR-71 har kunnet utføre.

 

Lenke: F-35 og EW/SIGINT

Lenke til kommentar
Jag menar att den består av radarn och inte någon annan komponent (Jag skulle skrivit komponent istället för förmåga i mitt tidigare inlägg.) på annan plats i flygplanet som också sänder ut elektromagnetiska pulser för att "lura" missiler m.m.

 

Ja, helt korrekt at primært AESA er tiltenkt en jammingfunksjon. Det eksisterer som sagt et klart intensiv for å utnytte F-35 og F-22s infrastruktur i en mer utpreget jammer-rolle. Bla. ser LM og US Navy på muligheten til å integrere dedikerte støysendere sammen med EW-systemet. Det kan tenkes at MADL-aperturene vil ha en rolle her. Mye av dette er graderte prosjekter, så det er vanskelig å være konkret mht. til detaljert informasjon.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...