Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Hvilke russiske bombefly tenker du på? Russiske jagerfly (f.eks Su-27) er raskere enn både EF, JSF og F-16.

 

For eksempel Tu-160? ...Men som sagt, dette var en uttalelse fra denne forsvars"eksperten"..

 

JSF kan også utføre dogfight supersonisk uten problemer, faktisk raskere enn EF også.

 

Alle 3 flyene det er snakk om her er det som kalles "multirolle" fly. F-16 flyene som Norge allerede har er også et multirolle fly, eller jagerbomber som du også kan kalle det. F-15 og F-22 er eksempler på det du kaller "airsuperority fighter".

Stemmer det? -JSF er vel en jagerbomber, beregnet brukt sammen med F-22 (som skal ta seg av "airsuperiority rollen".

 

 

Nå er det jo faktisk JSF som har størst rekkevidde av de 3 alternativene som Norge har.

 

Det stemmer vel ikke helt med gjengs oppfatning?? -Eller finnes dette dokumentert?

 

Jo, all den "avanserte teknologien" du snakker om er allerede utviklet, JSF baserer seg på teknologi fra F-22 Raptor.

 

Hvilken teknologi?? -Stealth?

 

Å dra fram anti-amerikanske holdninger blir for dumt. Da kan vi jo spørre... Kan vi stole på Spanjolene. Fregattene vi kjøper av de er jo dårlig kvalitet... De ruster allerede, men det blir off-topic. Det er dessverre veldig populært å hate USA fordi vi ikke liker Bush. Hans periode er snart ferdig.

Hehe, mulig, men det er en politisk poeng. For det er vel ikke å skyve under en stol det politiske signalet en gir ved en slik handel.. Hvem skal vi knytte oss til? Skal vi se til Europa eller mot USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, f-16 var ett multirollefly tenkt brukt sammen med f-15 så at jsf er ett bombefly er bare tull og det vet nok de fleste. Forskjellen er at jsf skal kunne vinne kampene uten å måtte engasjere i nærkamp, men flyet klarer seg nok der også. Hvis vi skal ha ett fly kunn for hevdelse av luftrom må vi ha dobbelt opp med lfy, jeg tror nok ett multirollefly, som alle alternnativene er, er det beste valget. Så altså, inget bombefly her

Lenke til kommentar

Det med at JSF ikke er et rent fighter fly er et svært dårlig argument. Det er fakta at nå så er situasjon slik at våre trusler er nede på bakken, ikke i luften. Våre fiender har ikke fly, så air-superiority er ikke noe problem. Målene er nede på bakken, der vi må ha bomber, ikke air to air missiler. Og slike oppdrag krever heller ikke enorme mengder bomber, men kraftige laser-guidede missiler. Og dette flyet er det beste på det området. Så hvorfor vi skal velge det som skal kunne dog-fighte med fugler skjønner jeg ikke helt. Dessuten hvis Russland angriper er ikke 50 fly nok til å beholde air-superiority uansett. Der bør vi heller kunne skyte ned fly på avstand og hemme motpartens flyvåpen til assistanse kommer. Dessuten med bakkestyrkene våre vil alle flystriper være okkupert innen kort tid. De militære flystripene i nord ligger jo med havet, i Bodø og Tromsø, der Russlands Marine vil ha små problemer med å bombe med eventuelle long-range våpen.

Lenke til kommentar
Raptor,09/09-2007 : 22:00]Hvilke russiske bombefly tenker du på? Russiske jagerfly (f.eks Su-27) er raskere enn både EF, JSF og F-16.

For eksempel Tu-160? ...Men som sagt, dette var en uttalelse fra denne forsvars"eksperten"..

Stemmer, glemte denne. Tu-160 er faktisk raskere enn Eurofighter også. Mig-25 som Russeren også har er enda raskere en det også... Så det er irellevant. Begge vil være lette mål for langrekkevidde luft-til-luft raketter.

 

Raptor,09/09-2007 : 22:00]JSF kan også utføre dogfight supersonisk uten problemer, faktisk raskere enn EF også.

 

Alle 3 flyene det er snakk om her er det som kalles "multirolle" fly. F-16 flyene som Norge allerede har er også et multirolle fly, eller jagerbomber som du også kan kalle det. F-15 og F-22 er eksempler på det du kaller "airsuperority fighter".

Stemmer det? -JSF er vel en jagerbomber, beregnet brukt sammen med F-22 (som skal ta seg av "airsuperiority rollen".

JSF er en jagerbomber på lik linje med F-16, Eurofighter, Gripen.

JSF bygges for å erstatte F-16. F-22 ble bygd for å erstatte F-15C

 

Raptor,09/09-2007 : 22:00]Jo, all den "avanserte teknologien" du snakker om er allerede utviklet, JSF baserer seg på teknologi fra F-22 Raptor.

Hvilken teknologi?? -Stealth?

Våpensystemer, radar, diverse sensorsystemer, navigasjon, motorteknologi, kompositt tenologi mm.

Lenke til kommentar
[The F-35 is the next generation strike fighter bringing cutting-edge technologies to the battlespace of the future.

JSF hjemmeside

9461194[/snapback]

Definisjonen på "strike fighter": a multi-role aircraft that can perform close air support, tactical bombing, and air-to-air combat.

Kilde: Aviation Week, Intelligence Database

Lenke til kommentar

Nei kjøp fra søta bror,da har vi støtte fra våre naboer og slipper slikt USA fjas med masse begrensninger og betingelser.

Hvorfor kjæpe fly fra en monopolmakt mangt annet derfra er jo så ille nettop grunnet at det er befengt med betingelser og begrensninger, (les microsoft,Intel) :whistle::whistle:

Lenke til kommentar
stealth...husker du 117 i Sebia?

9461655[/snapback]

Ja, det husker jeg. Vi snakker der om et Stealth-fly utviklet i begynnelsen av 1980-tallet.

 

F-177 (burde hett B-117) baserer seg på en an radar-absorberende maling, som absorberer radarsignaler dårligere når den blir våt. Det var problemet i Serbia, men en maskin som fløy for lavt.

Se bare hvordan F-117 gjorde det under Desert Storm i 1989.

 

De problemene ble løst allerede på B-2 som er 2. generasjon Stealth. JSF regnes som et 4. generasjons Stealth-fly.

 

Hastighet: Mach 1,6. F35 minner mere om et bombe fly.

9461655[/snapback]

Feil. Den er MACH 1,8 med F135 motoren de har nå. Den operative F-35 JSF maskinen skal leveres med F136 motor som er enda vassere.

 

JSF kan også super-cruise (fly supersonisks (over MACH 1) uten etterbrenner) i MACH 1.5, det er raksere enn Eurofighter. Gripen har ikke mulighet til dette i det heletatt.

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ikke hvordan jsf er mer bombefly enn de andre. Skulle gjerne sett noe mer enn bare tomprat...

9461679[/snapback]

 

 

Ja F35 er et multirolle kampfly, SPESIELT beregnet på luft-til-overflate operasjoner.

 

Vi trenger dem hjemme, mest i nord.

De skal være tilstede og bevokte norsk luftrom.

De skal om nødvendig avskjære andre fly, hovedsakelig i fredstid, det går ikke med 1,6 Mach

Lenke til kommentar

JSF kan også super-cruise (fly supersonisks (over MACH 1) uten etterbrenner) i MACH 1.5, det er raksere enn Eurofighter. Gripen har ikke mulighet til dette i det heletatt.

9461759[/snapback]

 

 

I tilleg klarer ikke Eurofighter å supercruise med våpenlast, grunnet økt drag. Dermed vil denne egenskapen utgå på alle operasjonelle oppdrag som Eurofighter flyr.

 

 

F-35 klarer supercruise med våpenlast!

Lenke til kommentar

Og jeg skjønner ikke hvor du har det fra at der ikke presterer like bra som de andre i luft til luft operasjoner. Prinsippet bak flyet er jo at man skal ta fienden før han ser deg både i luften og på bakken. Man har ikke sånne nærkamper som på topgun hvis det er noen som fortsatt henger igjen der..

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ikke hvordan jsf er mer bombefly enn de andre. Skulle gjerne sett noe mer enn bare tomprat...

9461679[/snapback]

 

 

Ja F35 er et multirolle kampfly, SPESIELT beregnet på luft-til-overflate operasjoner.

 

Vi trenger dem hjemme, mest i nord.

De skal være tilstede og bevokte norsk luftrom.

De skal om nødvendig avskjære andre fly, hovedsakelig i fredstid, det går ikke med 1,6 Mach

9461797[/snapback]

 

 

 

JO det går med 1,6 Mach!

 

Våre F-16 flyr ikke i overlydsfart i lengre perioder heller, og disse fungerer utmerket som interceptors. Tingen med F-35 er at den klarer høyere fart i forhold til drivstofforbuk en både Gripen og Eurofighter, da disse må bruke etterbrenner for å oppnå overlydsfart.

 

Det er ingen jagerfly i tjeneste idag utenom f-22(og f-35 når den kommer) som kan henge rundt i overlydsfart i lengre perioder uten at dette går ut over rekkevidde. Med en gang fly fyrer opp etterbrenneren forsvinner drivstoffet i en svimlende fart, og da hjelper det lite at toppfarten er Mach 3 hvis man bare kan fly så fort i 2 minutter før man må vende nesa hjem.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...