Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ser dere på NRK1 nå? Om flyene der.

 

Er visst en dokumentar, del 2 av 4. :hmm:

 

 

Litt trist å se at det er så mye lobbyvirksomhet og politikk inne i bildet.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Ja, så programmet, og er overbevist om at Norge kjøper JSF. Ferdig arbeid. Den dokumentaren gjorde det ganske klart at avgjørelsen er tatt allerede (og ble tatt for mange år siden), uansett hvor mange ganger forsvarsdepartementet sier "Vi vil ha en rettferdig konkurranse med 3 kandidater"

Lenke til kommentar
Hva er forskjell mellom JSF-35A og B sett bort fra VTOL?

 

A är den versionen Norge "kommer" till å köpa..

 

 

Conventional Take Off & Landing (CTOL) A version

Span (ft) 35

Length (ft) 50.5

Wing Area (ft2) 460

Internal Fuel (lb) 18,498

 

Thumbnail: STOVL Variant Short Take Off/Vertical Landing (STOVL) B version

Span (ft) 35

Length (ft) 50.5

Wing Area (ft2) 460

Internal Fuel (lb) 13,326

 

Thumbnail: CV Variant Carrier Variant (CV) C version

Span (ft) 43

Length (ft) 50.8

Wing Area (ft2) 620

Internal Fuel (lb) 19,624

Lenke til kommentar
Er jo bra å la det være konkuranse før de velger en produsent, er vel en av grunnene til at de vil gjøre alle til lags.

 

seff. konkurranse är drit viktig. för att norge skall få så bra avtale som mulig..

 

men att "ha" en konkurranse för att pressa ut bedre avtaler for ett "kjöp" man redan har bestämt sig för. er ju bland det versta man kan göra.. nu säger jag inte att norge gör det. absolut inte.

 

men det ser ut sån.. og det e ju inte rättvisst mot någon inte ens JSF..

Lenke til kommentar
Er jo bra å la det være konkuranse før de velger en produsent, er vel en av grunnene til at de vil gjøre alle til lags.

 

Det har aldri vært en reell konkurranse, kun et spill for galleriet for å tilfredsstille alle tilbydere og evt andre med interesser i dette kjøpet. De ble gjennomskuet. og dermed er kun Gripen igjen sammen med JSF.

Lenke til kommentar
Er jo bra å la det være konkuranse før de velger en produsent, er vel en av grunnene til at de vil gjøre alle til lags.

 

Det har aldri vært en reell konkurranse, kun et spill for galleriet for å tilfredsstille alle tilbydere og evt andre med interesser i dette kjøpet. De ble gjennomskuet. og dermed er kun Gripen igjen sammen med JSF.

 

hadde du sagt det för ett par månader sedan, hade jag sagt att du var gal..

 

men efter vad jag har hört. og nå när jag har sett programmet på NRKs sin hjemeside.

 

så har du nok rett ja.. det er bara ett skuespill, og jag förstår att Ef drog sig ur konkurransen.

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

Etter å ha sett dokumentaren skjønner jeg at det kommer til å bli JSF.

 

Gripen blir altfor dyr, siden de ikke har flyet vi trenger, og vi kan ende opp som det eneste landet som kjøper det, og dermed alle (videre-)utviklingskostnader.

 

Eurofighter kunne vært aktuelt, spesielt med de sterke USA-hatende kreftene i regjeringen, men Hamilton har tydeligvis ikke skjønt spillet i det hele tatt. Jeg synes det er helt utrolig at Eurofighter bruker en person som er så usannsynlig dårlig til å selge som kontaktperson. Jeg kan ikke skjønne annet enn at han må ha fått jobben gjennom politiske kontakter. Han satt bare og sutret i hvert møte, og kom aldri med konstruktive innspill som kunne gitt oss et påskudd for å kjøpe fra dem i stedet for USA (spesielt gjenkjøpsavtale).

Lenke til kommentar
Etter å ha sett dokumentaren skjønner jeg at det kommer til å bli JSF.

 

Gripen blir altfor dyr, siden de ikke har flyet vi trenger, og vi kan ende opp som det eneste landet som kjøper det, og dermed alle (videre-)utviklingskostnader.

 

Eurofighter kunne vært aktuelt, spesielt med de sterke USA-hatende kreftene i regjeringen, men Hamilton har tydeligvis ikke skjønt spillet i det hele tatt. Jeg synes det er helt utrolig at Eurofighter bruker en person som er så usannsynlig dårlig til å selge som kontaktperson. Jeg kan ikke skjønne annet enn at han må ha fått jobben gjennom politiske kontakter. Han satt bare og sutret i hvert møte, og kom aldri med konstruktive innspill som kunne gitt oss et påskudd for å kjøpe fra dem i stedet for USA (spesielt gjenkjøpsavtale).

 

er enig till viss del.. ett par saker bara..

 

Gripen E/F kommer INTE bli dyrare.. är inga stora förändringar. man skall bara flytta ladningställen. inga ändrigar i flygkroppen.

 

2. Sverige skall KÖPA nya versionen, det gjorde man klart förra året!!!

3 är det välidgt många som överväger å köpa gripen.. bulgarien.croatien,indien,schwietch, rumänien, Danmark. Brasilien.. pakistan ville köpa en fick inte. Thailand har redan beställt.

 

så gripen kommer sälja.. och nej det kommer inte bli dyrare.. fråga saab, och ja sverige kommer köpa..

 

 

ja Hamilton var lite sur. kan vara enig i det.. men gutten har försökt i 10 år.. vad kan man förvänta sig :) hehe

Lenke til kommentar
Ser dere på NRK1 nå? Om flyene der.

Er visst en dokumentar, del 2 av 4. :hmm:

 

Litt trist å se at det er så mye lobbyvirksomhet og politikk inne i bildet.

 

Hva heter programmet, og er det mulig å finne det på nettet?

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/341940

 

Lobbyvirksomhet er et viktig virkemiddel i politikk og næringsliv - det kommer man ikke utenom - men det kan dras så langt at det bryter med grunnleggende etiske og juridiske prinsipper. Selv ble jeg skuffet over at programmet, i motsetning til de svenske dokumentarene i fjor sommer og vinter, ikke nevnte Gripens Int. omfattende korrupsjonsmistanker med et ord.

 

I tillegg blir jeg noe skeptisk til fremstillingen når man åpner programmet med en såpass elementær faktablunder som: "..en kontrakt verd opp til 140 milliarder kroner". På Regjeringens og Forsvarets nettsider opererers det med en anskaffelsespris på opp til 40 milliarder, mens kostnadsbildet er opp mot 140 millarder hvis man også inkluderer driftskostnadene over flyenes levetid på 30 år. Det er altså åpenbart ikke snakk om en enkelt kontrakt som tilfaller èn leverandør, slik det ble fremtstilt, men et stort antall kontrakter fordelt på mange leverandører over flyets levetid.

 

Jeg må også si jeg er overrasket over hvor lite drevne noen av de sentrale politikerene i denne saken virker. At Eurofighters David Hamiliton fremstilles som en sutrekopp i denne sammenhengen blir kanskje noe lettere å forstå.

 

 

MVH

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Björnar..

 

 

ehm.. nu måste jag faktiskt gå in och försvara SAAB här.

 

det var INTE SAAB som skötte försäljningen till ungern och chech rebublik.

 

det var BEA. enda anledningen att SAAB ens är med i detta i heltatt är för att det var deras flyg. och dom stod för löner..

 

för det andra så har saab inte blivit bevisat för nåt som helst..

 

så snälla håll saab utanför det där, finns en anledning att SAAB sköter all försäljning alene nu..

 

och att ungern bara gick med på att göra klart affären utan BEA.

 

sen så vet du lika gott som mig att det är inhyrda folk man använder till lobby virksamhet. og det var beklagligt att vissa av dessa kanske gick över grensen.. men du får det att låta att SAAB accepterar och brukar sådana metoder.. og det gör dom seff ikke..

 

du kan ju spörre dig selv, varför ikke JFS har någon reklam eller direkt öppen lobby virksamhet ?? där lutar det mer åt korruption om jag får säga mitt

Endret av gripen_39
Lenke til kommentar

jag föreslår att vi pratar om det som är vesentligt, flygplan och vilka som passar bäst till Norge.

 

ps.

jag skulle aldri anklaga Norge för att inte köra en real konkurranse, fast det på vissa ställen kan verka mer uppenbart än saab så kallada del aktighet i korruption.

 

 

och jag tror att den norska regeringen ärligt talat vill ha en real konkurranse, men som sagt va. har man alltid handlat av USA och allt som kommer där till så e det svårt att se sig om.. hade nog fungerat likadant. varken jag vill eller ej..

 

 

problemet är ju, att om Norge nu välger JFS, som jag tror, att dom kommer bli anklagade för att inte haft en real konkurranse, en stund fram över av fransmen, tyskar och italienare, för att inte prata om Spanien.. och England..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...