Gå til innhold

Beste og billigste AMD hovedkort?

colombo230

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en AMD XP 2100+ CPU, og TwinMos 512 MB DDR RAM, og et HK. Da har jeg to spørsmål:

1. Hva slags RAM bør jeg velge? Bør jeg kjøre 2x256 MB, eller 1x512 MB? Jeg har ikke tenkt å overklokke, og jeg vurderer å gå for PC2100. Det er billigst, og jeg er ute etter et billig system.

2. Hva slags hovedkort bør jeg velge? Jeg er egentlig ute etter det billigste hovedkortet på markedet for mitt system, bare det fungerer akseptabelt, hvis dere skjønner hva jeg mener. Prøver å få systemet så billig som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell det beste pris/ytelse i dag er nok et kt333kort, ettersom de er på billigsalg. men ville nokk alikavell spyttet i de 500,- ekstra for et Nforce2 kort.

Vedrørende rammen, så har du bare en slott igjenn hvis du tar 2*256, ellers er det ikke store forskjellen. ja, mend Nforce2 får du dual ram, men den ytelsesforbedringen er skuffende

Lykke till.

Lenke til kommentar

OK, takk skal dere ha, men hvorfor gir dere meg tips om så dyr RAM? Er ikke denne god nok?:

http://www.komplett.no./k/ki.asp?action=in...17&GrpID=9&s=pl

En av dere snakket om at jeg bør velge 2700 RAM siden da får jeg oppgradert til XP 333 MHz av et eller annet :). Hva mener du med det? Er det veldig bra?

PS. Har ikke helt bestemt meg enda, så kom gjerne med flere forslag, men jeg har mye mer peiling på hva jeg skal velge nå, når jeg fikk deres tips.

Lenke til kommentar

det han mener er det at om du skal oppgradere senere til en XP CPU med 333Mhz FSB (2100+ har 266Mhz) og du sitter med for treg ram får du ikke brukt CPU'en uten å kjøpe ny RAM også. derfor vil det lønne seg å kjøpe bra nok ram slik at du har murligheter for oppgradering senere. :)

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper et hovedkort med nForce2 (og det synes jeg du bør) må du kjøpe 2x256MB for å få utnyttet kortet.

Med tanke på fremtidig oppgradering er det lurest å kjøpe PC2700 minne.

regner her med at du sikter til dualram? Desverre er den yteslesforbedringen heller minnimal(0-3%) med overvekt mot 0.

Lenke til kommentar
Finn ett hovedkort med SIS chipsett, billig funksjonsrikt og mer stabilt enn de fleste. Hvis ikke det har skjedd en revolusjon i det siste :-)

Pha Nforce2 slår SIS når som helst. Tar gjerne imot rewies som viser at SIS er en verdig utfordrer. Er nokk Nforce2 som er det beste chippsette til Socket A i dag.

Lenke til kommentar
OK, takk skal dere ha, men hvorfor gir dere meg tips om så dyr RAM? Er ikke denne god nok?:

http://www.komplett.no./k/ki.asp?action=in...17&GrpID=9&s=pl

En av dere snakket om at jeg bør velge 2700 RAM siden da får jeg oppgradert til XP 333 MHz av et eller annet :). Hva mener du med det? Er det veldig bra?

PS. Har ikke helt bestemt meg enda, så kom gjerne med flere forslag, men jeg har mye mer peiling på hva jeg skal velge nå, når jeg fikk deres tips.

http://www.komplett.no./k/ki.asp?action=in...17&GrpID=9&s=sr

pc2700 noname fra komplett, kjører den på 200 mhz cl2,5-3-3-7 på 2,7 volt, klarer 182 mhz på cl2-3-3-6 på 2,7volt den skulle holde i massevis :)

Lenke til kommentar

pc2700 noname fra komplett, kjører den på 200 mhz cl2,5-3-3-7 på 2,7 volt, klarer 182 mhz på cl2-3-3-6 på 2,7volt den skulle holde i massevis

Noname er som navet sier ikke et merke. At du fikk din noname brikke opp i bra hastighet betyr ikke at hasn vil klare det. Så vidt jeg vet er noname brikker som merkeprodusenter har forkastet av forskjellige grunner, men som alikavell fungerer. Noen ganger er du heldig å får gode brikker, noen ganger dårligere. Bruker du det lille ekstra på merke ram, er sjangsen større for å få et bra produkt.

Lenke til kommentar

Ser det anbefales å kjøpe "bedre" RAM enn "nødvendig" med tanke på senere oppdteringer. Er det ikke enklere å heller legge lista høyere med mobo og prosessor i utgangspunktet og heller oppgradere RAMen på et senere og billigere tidspunkt? Ettersom man gjerne har tre DIMM-slotter er det vel plass nok?

Nå har jeg vel egentlig en sterk mistanke om at RAM med ulike hastigheter ikke bør blandes...

Hva er forresten bedre av lavere cas latency eller høyere hastighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...