Gå til innhold

installere xp fra gjenopprettingscd på en annen pc

lolsann

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal kjøpe meg en bærbar, og er veldig i tvil om jeg egentlig har lyst på vista, så jeg vurderer å bestille uten operativsystem. men, jeg har ingen cd med xp på fra før av, så da kom jeg på et alternativ.

på den gamle stasjonære har jeg laget en gjenopprettingsdvd, som inneholder operativsystemet og andre ting (vet ikke akkurat hva), så det jeg lurer på er om jeg kan bruke den dvd'en og installere xp på den nye bærbare. men det andre som er på dvd'en, hva med dte? lurer veldig på dette, for det kan spare meg 1000 kr..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjenopprettings-platen inneholder antageligvis en Serienøkkel som kun gjelder for den produsenten av PCen. Altså, det blir gjort en sjekk av systemet før den vil installere. Er du heldig kan det være en enkel image-basert gjenoppretting, men da må du slite med å kvitte deg med drivere og annet ræl som tilhørte den forrige PCen fra installasjonen din. Du vil antageligvis heller ikke kunne aktivisere installasjonen siden hardware er helt forskjellig.

Det beste ville vært å kjøpt en OEM-versjon av XP Pro sammen med noe billig hardware. På den måten får du en ordentlig XP-CD og en aktiverbar serienøkkel.

Lenke til kommentar
Gjenopprettings-platen inneholder antageligvis en Serienøkkel som kun gjelder for den produsenten av PCen. Altså, det blir gjort en sjekk av systemet før den vil installere. Er du heldig kan det være en enkel image-basert gjenoppretting, men da må du slite med å kvitte deg med drivere og annet ræl som tilhørte den forrige PCen fra installasjonen din. Du vil antageligvis heller ikke kunne aktivisere installasjonen siden hardware er helt forskjellig.

Det beste ville vært å kjøpt en OEM-versjon av XP Pro sammen med noe billig hardware. På den måten får du en ordentlig XP-CD og en aktiverbar serienøkkel.

9452927[/snapback]

er det et godt alternativ å prøve å laste ned operativsystem bra thepiratebay.org kanskje? men er det veldig risikabelt med henhold til sjekker fra microsoft o.l., evt. hva annet kan gå galt med å laste ned fra internett ulovlig?

Lenke til kommentar
er det et godt alternativ å prøve å laste ned operativsystem bra thepiratebay.org kanskje? men er det veldig risikabelt med henhold til sjekker fra microsoft o.l., evt. hva annet kan gå galt med å laste ned fra internett ulovlig?

1. Nedlasting er (mer eller mindre) lov.

2. Det er ikke platen man betaler for, det er lisensen. Derfor er det ikke noe i veien for at du skal kunne laste ned en XP CD og bruke serie-nøkkelen du allerede har. Men som sagt; nøkkelen kan være låst til produsenten, ergo kan den kun installeres på PCer som gjenkjennes som [produsent]-PCer.

3. Microsoft sjekker kun etter lovlig Windows når du skal laste ned noe fra Microsoft.com eller oppdatere gjennom MS Update. Hvis du velger å laste ned XP og bruke en ugyldig(pirat) serie-nøkkel kommer du ikke til å kunne gjøre de tingene. Det er flere (helt lovlige) måter å laste ned MS sin programvare og oppdateringer fra andre steder, så hvis du vil kan du bruke Windows i lang tid fremover uten å i det hele tatt ha kontakt med en viss server i Redmond :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...