Gå til innhold

Hjelp til å sette sammen et lite hjemmestudio.


d'espresso

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med å sette sammen et lite hjemmestudio/"opptakssted". Jeg er helt grønn på dette område, så jeg trenger hjelp med den minste ting.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg skal bruke på dette enda, men det burde helst bli litt rimelig. Jeg skal ta opp alt fra meg selv med en gitar og vokal, til muligens et helt band.

 

Jeg vil bruke et eksternt lydkort med mulighet for å ta opp 8 spor samtidig (tror ikke jeg trenger mer enn fire samtidig, men det kan være en fordel å ha, i tilfelle jeg skal ta opp akustiske trommer.). Jeg trenger også en mikrofon til vokal, og et par til gitarer. Bassen tror jeg at jeg bare kobler inn direkte i lydkortet. Jeg trenger vel også noen høytalere/monitorer? Og en mikser? Og software?

 

I starten, til jeg får skaffet meg et digitalt trommesett, så tror jeg at jeg bare kommer til å bruke et program til trommene.

 

Noen innspill, anbefalinger, eller handlelister? På forhånd takk..

 

//Haakon :)

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke "litt rimelig" lett for meg og definere, men ut ifra dine behov så kan Presonus Firepod være ett alternativ til lydkort. Som vokalmikrofon og for akustiske instrumenter så er Røde NT-1A et populært alternativ.

 

Nærfeltsmonitorer er jo også greit å ha, men der bør du selv ta en tur ut og lytte til noen forskjelige alternativer. De aller fleste monitorene som er på markedet i dag har gode tekniske spesifikasjoner, så her gjelder det egentlig bare å finne noe som "passer" dine ører.

 

Mikrofoner til opp-mikking av el-gitar får noen andre komme med anbefalinger på.

Mange trives godt med å bare koble gitar/bass rett inn i lydkort så det kan jo være at det holder for deg også?!

 

Av software så er det litt smak og behag, men Cubase eller sonar er vel det de fleste velger til PC.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene :) Hmm..

 

Jeg tror jeg går for Presonus Firepod'en, og en RØDE NT-1A (får eventuelt investere i en til ved en senere anledning slik at jeg kan ta opp akustisk gitar og vokal samtidig). Firepod'en kommer visst med Cubase LE.. Er det et bra program? Inneholder det effekter til f.eks el-gitar?

 

Da trenger jeg vel bare monitorer, da? Finnes det noe som duger til rundt 1000-1500 kr? Eller går det med bare vanlige PC-høytalere?

 

Edit: En ting til.. Jeg har ikke FireWire-port på PC'en min.. Hvordan løser jeg det problemet?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Nei,

slikt finnes ikke - da kan du jo heller satse på et usb kort.

Jeg har NI Audiokontroll 1 - virker veldig bra.

Cubase LE og div Nativ Instruments var med i pakken.

 

Sats på et par gode headsett og pc høytalerne til du får kjøpt et par monitorer du liker.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

er ikke helt sikker altså men tror det kan være USA kontakten.... æh nei det blir feil USB kontakten blir det, ja tror det...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter litt research og slikt har tiden for innkjøp kommet..

 

 

Men jeg la merke til en ting..

Nå har visst FirePod'en blitt erstattet av Presonus MegaStudio Producer.. Er ikke dette akkurat det samme som firepodd'en, bare en tusing dyrere? :O Eller er det noen forskjeller mellom de to..?

 

Edit: Jeg lurer også på om Shure SM58LC er ca. like god som Røde-mikken? Den er litt billigere også, og da kan jeg få kjøpt en liten synth og den til samme prisen som røde'n..

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du kan ikke sammenligne sm58 og røde nt-1

sm58 er en dynamsik mikk som blir brukt til vokal Live

NT-1a er en kondenastor mikk som blir brukt til vokal i studio..

 

hva skal du med en presonus megastudio når du bare har 1 mikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...