stian-hg Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Hei! Hvor raskt minne må jeg ha for å kjøre en C2D E6850 prosessor (1333 MHz FSB). Jeg har mistet litt tråden på sammenhengen mellom frekvensen på prosessor, minne og hovedkort (FSB). Noen som kan gi en kort redgjørelse på dette i samme slengen, gjerne med formler Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Svar funnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Core_2#DDR2_memory_modules Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Går ut fra du skal ha DDR2. Effektiv frekvens FSB = 1333. Klokkefrekvens = Effektiv/4. I dette tilfellet 333. Effektiv Minnefrekvens = Klokkefrekvens*2. Med FSB = 333 (1333) blir det ca. 667. (Klokkefrekvensen er ikke nøyaktig 333) Alt dette forutsetter at FSB og minne kjøres på samme frekvens, men det er mulig å kjøre minne raskere, selv om ytelsen som regel bare er marginalt bedre. Skal du ikke overklokke, trenger du bare DDR2-667 => PC5300. I såfall kan du bare gå for de billigste brikkene du finner som klarer 667. Skal du ha muligheter for klokking, bør du ha DDR2-800 => PC6400 eller bedre. EDIT: Det er ingen forskjell i måten å regne på for DDR3, men det har betydning for hva du kan velge av hastigheter. Endret 8. september 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Takker for utfyllende svar! Etter over 5 år og snart 2000 poster på dette forumet skulle man tro at jeg kunne regnet på dette i søvne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå