LowBalls Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Hei! Jeg er 16år og vil ha en sykkel som jeg kommer meg rundt med. Spørsmålet er da om jeg vil ha scooter eller moped. har fohørt meg med et par kompiser og de sier scooter. Selv om jeg syns moped ser litt kulere ut, men scooter er vel rimeligere? Tenkte kanskje på pakketilbude til Trendimport.com 7500,- + frakt for en helt ny scooter med tillegsutstyr. Er dette en bra scooter? Har dere også et par anbefalinger å komme med, som ikke er altfor dyrt. (mope og scooter) Og siste, er det verdt ta plumberinga. Er det veldig stor sjangse for å bli tatt av politet? Endret 8. september 2007 av *@lex* Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Personlig foretrekker jeg scooter, for da slipper jeg å gire Dessuten (synes jeg) det er litt varmere å kjøre scooter, siden det er mer som dekker for, og så er det lettere å få med seg bagasje på en scooter. Ang. fjerning av plumbering, det er jo en grunn til at den er der, vil ikke anbefale å fjerne den. (Det er jo alltid en viss risiko for å bli tatt av politiet også ) Det må du nesten avgjøre selv, men har du tenkt å kjøre mest i byen, eller skal du kjøre lenger? Jeg kjører mest i byen med min scooter, og da føler jeg ikke noe behov for å fjerne plumberinga. En del av vennene mine bor litt utenfor byen (~en mil +/-), og de føler større behov for å fjerne plumberinga. Ble kanskje litt rotete, men håper det var til litt hjelp Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Okei, ja tenkte det samme angående det å gire. Skal nok holde meg i byen, til sommeren blir det turer til div. strender rundt omkring, men er vel ikke lenger en maks 10min med bil ditt. Hvilken Scooter har du btw? Får jeg forresten scootere opp i rundt 60km uten å ta plomba? syns jeg leste det et sted. EDIT: Når jeg tar moped lappen, (skal ta det med engang neste kurs er) kan jeg da velge om jeg vil kjøre moped eller scooter? eller er det kun moped? Endret 8. september 2007 av *@lex* Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Da synes jeg ikke du skal fjerne plumberinga Tror ikke du kommer til å få noe særlig behov for det. Jeg har en Keeway F-ACT 50. Måtte ut med litt mer penger enn jeg egentlig hadde tenkt, men jeg er veldig fornøyd med den Ja, scooteren går i ~60 km/t på flat mark, med plumbering. (Etter at du har kjørt den inn, vel å merke.) Når du tar lappen får du velge selv om du vil kjøre opp med scooter eller moped. Kjøreskolen har ofte scooter å låne/leie deg, hvis du ikke har rukket å kjøpe selv enda. EDIT: Har null peiling på scootere/motor osv., men den fra trendimport så stilig ut, da Vet ikke hvor mye frakta kommer på, men det var en billig scooter. Endret 8. september 2007 av dagr0z Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Takker for svar dagr0z Så stillig ut dens scootern din Hvordan kjører man inn en scooter? Men vis jeg velger å ta lappen med en scooter, jeg kan allikevell kjøre moped? Er 700kr i frakt, så 8200,- for hele pakka:) Det lille rommet på bakdelen av Scooteren, hvor mye får man plass inni der sånn ca? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Er ikkenoe noe som heter lappen på scooter, det er mopedlappen Og ja, du kan kjøre begge deler ved å ta den Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 One final question; Hører at Sykkeler nyere en 2006 er en sperre, så man har ikke sjangs til å komme over 45km? er det riktig? den jeg tenker på er jo 2007modell, litt kjipt. Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Bare hyggelig Takk for det Min er rød, da. For å kjøre inn en scooter må du kjøre de ti første milene med kun 50 % av maksfart, og de neste førti mila med kun 40 % av maksfart. Er litt usikker på tallene, det varierer vel etter hvilken motor det er, men det står i instruksjonsboka. Jeg kjørte bare inn de første sju mila, så gikk jeg lei av å snegle rundt i 30, men jeg har ikke hatt noe problem med motoren fordi Hos meg er det ikke noe rom på bakdelen av scooteren, men det er et rom under setet, der hjelmen akkurat går nedi. Fulgte med ei kasse (topboks-ting) for å feste bakpå på min scooter, men den har jeg nesten ikke brukt. Men på scooteren har du jo plass til å sette ting foran føttene dine Det med sperre har jeg ikke hørt noe om, men min scooter er 2007-modell, og den går fint i 60 km/t. 8200 kr høres jo ut som et knalltilbud, lykke til med kjøp og oppkjøring og alt sammen Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Scooter er femi, og det vet alle Hehe, ta det du selv føler mest konfertabelt å kjøre. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøre scooter, og derfor kjørte jeg moped. Manuellgiring og motor, det er jo det som er mann. Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Scooter er femi, og det vet alle Hehe, ta det du selv føler mest konfertabelt å kjøre. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøre scooter, og derfor kjørte jeg moped. Manuellgiring og motor, det er jo det som er mann. 9453002[/snapback] For oss som er sikkere på vår legning er det care om vi tar scooter eller moped Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Giring er livet Alt annet er kjedelig. Clutch JATAKK Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Giring er livet Alt annet er kjedelig. Clutch JATAKK 9453811[/snapback] Med 6 gir mellom 0 og 45 må man ihvertfall gire for harde livet Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Bare jeg kommer fram, driter jeg i om det er gir eller ikke. Kjører selv en Peugeot speedfight (scooter) som greier 70 på flatmark. Aldri tatt av purken. plombe er en uting. Den kom på femtitallet, da mopeder var modifiserte tråsykler. Det var sikkert fornuftig da, siden de bare hadde sykkelbremser. Men i 2007 har mopeden hydrauliske skivebremser! De nyeste har faktisk ABS, som på bil. I tillegg er det tryggere å kjøre det veien er merket med, som alle de andre trafikantene. Å kjøre som en sinke bare på trass er per definisjon FARLIG. "Fart dreper" gjelder kun hvis du er alene på veien. Er det andre biler på veien, er det DEM som dreper. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Kerrigan, hadde du spurt meg før jeg kjørte opp til bil, så hadde jeg vært så enig. Men du merker det raskt når du kjører opp til bil, og begynner å få litt erfaring, at alt for mange mopedister ikke kan å kjøre, eller å vise hensyn til andre trafikanter. Jeg sier ikke at det er alle, men med den oppkjøringen som trengs for å kjøre opp til moped, så kan hvem som helst kjøre opp, og da er jeg glad for at det er påbudt fart på 45km\t. Skal de la mopeder kjøre 60km\t, så må oppkjøringskravene være høyere. Jeg kjørte opp igjennom skolen, og ja, det var nok å bare være til stede for å få kjørt opp der ^^ Teoriprøven hadde vi ikke tid til pga vi skulle rekke bussen. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Ja, man trenger ikke akkurat å være noe geni for å ta mopedlappen, nesten utrolig at det faktisk var lettere å ta den før synes jeg. Uansett så er det vel utrolig få mopeder som faktisk går i 45km/t orginalt og gjør de det blir man garantert lei etter et par mils kjøring. Endret 8. september 2007 av Neptun_ Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Kjøp en brukt Aprilia Ditech. Går 70 originalt på flata. En kamerat kjørte den på kjøreskolen i dag. Kom opp i 75 i nedoverbakke. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Min subjektive mening om girmoped kontra scooter: Girmoped: + Kjørestilling og kjørecomfort er bedre enn på scooter (sitter med en følelse av bedre kontroll, større hjul etc.) + Gir - turen blir ikke fullt så kjedelig (Nei, man girer seg ikke halvt ihjel da man lett kan hoppe over annet hvert gir) + Bedre framkommelighet - Mindre skjermet enn scooter når man kjører Scooter: - Forferdelig kjedelig å kjøre + Sitter til en viss grad litt skjermet + Oppebevaringsrom under setet - Litt Mr. Faggot for mange At scooter går bedre enn moped er bare tull. Det samme gjelder for vedlikehold. Eneste mer "vedlikehold" det er med girmoped er at man bør spraye på litt kjedevoks en gang i uka. Endret 9. september 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) De har hvær sine fordeler og ulemper, så det er vel mest en smak- og behagssak. En vanlig moped er mer robust og tåler mer røff kjøring, den er MYE lettere å reparere på, men mange har problemer med å få til giringen ordentlig. Det å ha muligheten til å gire manuelt er spesielt en fordel hvis du har tenkt å kjøre om vinteren. På en scooter sitter man mer skjermet mot vær og vind, men scooteren liker seg best på asfalterte veier. Den er enklere å kjøre, vanligvis mer komfortable og man har mer bagasjeplass, men de er (etter min mening) kjedeligere å kjøre. Jeg har hatte begge deler, først scooter, også byttet jeg til moped (som jeg forøvrig har fortsatt), og kunne ikke tenke meg å bytte tilbake. Endret 9. september 2007 av larschroe Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg kjører både mopeden min og en stor familiebil daglig. Og jeg står ved min påstand. Det er ikke vanskeligere å kjøre fortere. veiene og reglene er de samme. Det de trenger er mengdetrening, uansett hastighet. At opplæringen er for slapp, er jeg enig i. Men løsningen er IKKE å la "lærlingene" kjøre på de samme veiene i halv fart. Det har vi tråsykler for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå