amartinsen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Hei alle guruer, jeg planlegger en filserver som skal stå i garasjen og server htpc'en etc. Jeg har "god" tilgang på litt eldre hardware, ibm eserver pluss diverse hk, Chieftech dragon kabinett, men er litt usikker på hvordan jeg skal få satt sammen ting. Jeg tenker meg følgende: 2x500gb disker i raid 1 for film 2x500gb disker i raid 1 for musikk 2x500gb disker i raid 1 for diverse annet (opsjon, denne kan komme på sikt) Er raid 1 å foretrekke, jeg er klar over at plassutnyttelsen er dårlig, men vil ha masse sikkerhet siden hele dvd og musikksamlingen skal inn der Serveren skal dele filene via ftp/smb og da trenger jeg ikke spesielt os, men tenkte meg ubuntu server. Problemet er valg av kabinett, psu, diskkontrollere. Jeg tenkte kanskje å bruke et av mine gamle hk og kjøpe f.eks noen av disse , men er litt usikker på hvordan ytelsen da vil bli siden dette er pci kort. Ved bruk av 4/6/8 disker, hvor kraftig psu trenger man da? Tenker også litt på strømforbruk i og med at den skal stå på 24/7. Fint hvis noen har en input på dette, ønsker å holde kostnaden sånn passelig nede, men i og med at jeg har 4x250gb disker idag så må jeg kjøpe noen nye disker. Endret 8. september 2007 av amartinsen Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 RAID5 ville vært en bedre løsning, klarer du deg med 4 disker og har like mye lagring som det oppsettet du beskriver. Da kan 1 disk ryke uten at du mister noe data. Eller RAID6 så kan to disker ryke. Med strømforsyning vill jeg tro at 600W holder lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå