Gå til innhold

Asus P4PE vs P4G8X Er det verd 7-800 kr mer??

gthomass

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om dual DDR er verdt det ?? :roll:

Hvorfor er det bare Asus og Msi som kommer til å levere E7205 Chipsettet? har hørt at det er så komplisert at de andre har vurdert å la være med å levere dette chipsettet, er det da også muligheter for at dette kan være et "buggete" chipsett? Just Wondering.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere tester viser at Intel sine PE chipset yter like godt som "Granite bay"

Dette skjer fordi GB "bare" bruker 266DDR, divider 1:1, mens PE bruker 333 DDR divider 3:4

Dessuten kan du klokke et PE chipset til DDR400 hastighet, noe som er svært bra.

Vurderer et Asus/GL/F/S-ATA selv jeg...

Lenke til kommentar

Har selv begge kortene, og det er jammen ikke store forskjeller her... Prisen blir rimelig lik også, da du klarer deg med billigere minne på GB kortet. (Kjører 1GB PC2700 på GB kortet, 1GB PC3200 på PE...)

GB kortet yter litt bedre på minneintensive ting, men er vanskeligere å overklokke. (Har ett SB Audigy2 som slettes ikke liker overklokking, selv med AGP/PCI låst til standard verdier.)

Mitt råd: Sats PE, kjøp kvalitetsram.

-KJ

Lenke til kommentar
Har selv begge kortene, og det er jammen ikke store forskjeller her... Prisen blir rimelig lik også, da du klarer deg med billigere minne på GB kortet. (Kjører 1GB PC2700 på GB kortet, 1GB PC3200 på PE...)

GB kortet yter litt bedre på minneintensive ting, men er vanskeligere å overklokke. (Har ett SB Audigy2 som slettes ikke liker overklokking, selv med AGP/PCI låst til standard verdier.)

Mitt råd: Sats PE, kjøp kvalitetsram.

-KJ

Kavalitets ram ? kan jeg bruke 1x512 og 2x256 Twinmos Pc2100 er dette bra nok for overklokking..

Lenke til kommentar
Har også hørt at cpu temp er lavere på P4PE, har nå et 845G chipsett (msi) og cpu tempen er på ca 55 grader da med en kabinett temp på ca 30 grader..

Temperatur har lite med chipsett å gjøre. Det avhenger av CPU og vifte / heatsink.

-KJ

Lenke til kommentar
Har også hørt at cpu temp er lavere på P4PE, har nå et 845G chipsett (msi) og cpu tempen er på ca 55 grader da med en kabinett temp på ca 30 grader..

Temperatur har lite med chipsett å gjøre. Det avhenger av CPU og vifte / heatsink.

-KJ

Dette er direkte feil, har lest mange plasser at det kan være chipsett avhengig.

Lenke til kommentar

-KJ

Dette er direkte feil, har lest mange plasser at det kan være chipsett avhengig.

Ved like CPU tilført lik mengde strøm / spenning med lik kjøling vil temperatur nødvendigvis være den samme. Det chipsettet kan påvirke er vel strømtilførsel, men denne er justerbar på de fleste hovedkort. I tillegg så er det vel også et sprøsmål om enkelte hovedkort måler feil temperaturer. Tror nok at dette er mer sannsynlig enn at den virkelige temperaturen fluktuerer. Ett eksempel er ASUS A7V333. Jeg husker ikke helt hvilken BIOS det var, men en XP1900+ ble plutselig 10 grader celcius kaldere enn før. Reellt eller en "justering" av måling?

-KJ

Lenke til kommentar

Dere er fulle hele gjengen.

P4G8X er nok kanskje ikke verdt 800,- mere enn P4PE nei, MEN DET ER BEDRE ENN P4PE. P4PE med PC3500 ram, er IKKE like bra som P4G8X med 2*PC2100(=PC4100)! Du vil ikke merke STOR forskjell, men forskjellen er der.

Selv har jeg klokket slik at jeg har 2*PC2700(=PC5200) og vil nok passere alle med P4PE i en hvilken som helst benchmark.

Jeg har ikke merket noen "bugs" iallefall. De har vært 100% stabilt de ukene jeg har hatt det, og det har ikke hatt problemer med noen av mine komponenter.

Det er 5 first-tier produsenter som produserer E7205. De mindre produsentene har rett og slett ikke råd til å produsere det, og venter heller på at det skal komme noe billigere. E7205 er siktet hovedsaklig mot server-markedet.

Ligningen for hvor mye varme en cpu gir fra seg baserer seg bare på hvor mye volt den får. Volten justerer du i bios...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte samme tanke selv, da systemet låser seg under oppstart, men nye drivere hjalp ikke det minste. Det onboard lydkortet på mitt P4PE henger ikke systemet, men forsvinner ganske enkelt. Regnet med at Audigyen ville reagere likt, noe den ikke gjorde. :(

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...